Gå til innhold

Pensjonssparing /fond

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er smart å gjøre når du er ung ufør, og minste pensjon er femtiden din. 

Spare en sum i pensjonssparing? 

Opprette et fond? 

Spare på egen konto? 

Jeg vil begynne og spare 500 kr i mnd 

Men vet ikke hva som er mest gunstig for meg som er ung ufør.

Anonymkode: 1f8f8...ee7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ufør. Men selv sparer jeg et månedlig beløp i et globalt aksjefond. (leker meg også litt med høyrisikoplasseringer, men dette er penger jeg har råd til å tape, vil ikke anbefale deg det). 

Årsak til at jeg har valgt metoden er; månedlige betalinger reduserer risikoen ved svingninger i markedet. Historisk har det vært god fortjeneste på disse, og enkeltperioder med nedganger (oljekrise, corona) henter seg raskt inn igjen. Og ikke minst: jeg har selvdisiplin nok til å ikke røre disse pengene.

Alternativet er å velge pensjonssparing, der pengene er låst. Den løsningen hadde jeg valgt om du kan bli fristet til å ta ut pengene på et tidspunkt. 

Anonymkode: 2b1a5...da5

• Liker 1
Skrevet

Det lureste er å spare til å kjøpe egen bolig. Start der.

Anonymkode: f8aed...60f

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det lureste er å spare til å kjøpe egen bolig. Start der.

Anonymkode: f8aed...60f

Jeg eier egen bolig. 

Anonymkode: 1f8f8...ee7

Skrevet

Opprett en ASK og lag en månedlig spareavtale på et valgfritt fond. De fleste økonomer anbefaler et globalt indeksfond med lave forvaltningshonorarer, som KLP Aksjeglobal nr.5 eller DNB Global. Om ASK-konto er plassert hos Sbanken får du refundert en del av kickbacken DNB gir til Sbanken for å tilby fondet, slik at du får mer for pengene ved å ha ASK i den banken

Skrevet

Jeg sparer 300,- måneden i IPS :) Siden jeg ikke kan ta ut pengene, så slipper jeg å bli fristet til å ta de ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...