Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler alle andre er så rolige og lite bekymra. Jeg gruer meg så mye til svangerskapskontroll at jeg ikke har klart å bestille time, så nå må jeg ta det privat på egen lommebok, fordi jeg bestiller for sent.

Jeg besvimer nesten av angst når jeg leser om alle testene de skal gjøre. Jeg får ikke sove om nettene.

Drømmer om at de finner masse galt med meg, barnet.

Kan dere gi noen råd og tips. Er svangerskapskontrollen skummel? Vil man møte forståelse når man egentlig ikke takler hele dette testhelvete? 

Jeg føler meg frisk og rask. Hvorfor skal alt mulig testes. Blir uvel av den situasjonen i seg selv.

Hadde trengt noen oppmuntrende ord. Jeg er ikke en raring eller syk, vi har alle våre fobier, min er helsepersonell, nåler og tester. Sykdomsangst.

Anonymkode: f9db6...31c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke tester tenker du på, som skremmer deg?

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvilke tester det er du snakker om. 

Ei heller skjønner jeg hva du mener med "bestille for sent". Du kan bestille svangerskapskontroll når som helst. De ukene som står, er veiledende. OUL må du ta innen et visst tidsrom for at det skal være optimalt mtp å se feil og sånt. Men ellers er det faktisk likegyldig om du tar kontroll i uke 12 eller venter til uke 15, f.eks.. 

Den første kontrollen er jo bare en helt vanlig blodprøve, og så er det urinprøver hver kontroll. 

Glukosebelastningstest, men altså, den er jo ikke for noe Forferdelig..? Og det er bare en drikk? 

Det er litt vanskelig å svare når du ikke skriver hva som er problemet ditt, egentlig. 

Anonymkode: 348b0...960

• Liker 19
Skrevet

Jeg tenker at det er i både ditt og barnets beste interesse å avdekke forhold rundt graviditeten som kan forbedres. Blodprøvene er jo for å sjekke at du ikke har veldig lave nivåer av noe. Ønsker du ikke å vite det dersom du f.eks har for lite jern? Ønsker du ikke å kunne behandle en eventuell svangerskapsdiabetes? Det er jo til ditt barns beste.

Anonymkode: 872c4...beb

• Liker 7
Skrevet (endret)

Det er et tilbud, du MÅ ikke. 

Er ikke så mye testing, mest urinprøver og blodtrykk. Tar litt blod første gang (kun ett stikk), deretter kun etter behov. 

Det er bare "i tilfelle" det skulle være noe, men som oftest er det bare småpirk (sålenge helsa er god fra før). 

Legen din skal kunne planlegge løpet sammen med deg, på dine premisser. 

Men prøv å prioritere fosterets helse fremfor din angst. 

Endret av spinnwild
  • Liker 4
Skrevet

Jeg tror du må tenke at om det skulle være noe galt med deg eller barnet, så er det det selv om du ikke drar på kontroll. Ved å få god oppfølgning gjennom svangerskapet kan de oppdage og gjøre noe med mye, dersom det skulle være noe. Vinn-vinn der altså. 

Kan kjenne meg igjen i frykten for at noe er galt, jeg gruet meg litt til alle ultralyder for eksempel. Men er noe galt, så er det jo det uansett hvor mye du utsetter å sjekke, så pust med magen, og bestill time. Sannsynligvis er alt helt fint. 

Anonymkode: 72d64...99a

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ei heller skjønner jeg hva du mener med "bestille for sent". Du kan bestille svangerskapskontroll når som helst. De ukene som står, er veiledende. OUL må du ta innen et visst tidsrom for at det skal være optimalt mtp å se feil og sånt. Men ellers er det faktisk likegyldig om du tar kontroll i uke 12 eller venter til uke 15, f.eks.. 

Den første kontrollen er jo bare en helt vanlig blodprøve, og så er det urinprøver hver kontroll. 

Glukosebelastningstest, men altså, den er jo ikke for noe Forferdelig..? Og det er bare en drikk? 

Det er litt vanskelig å svare når du ikke skriver hva som er problemet ditt, egentlig. 

Hva er OUL? Og når må jeg ta det?

Tester som blodprøve. Hva er det de tror er feil med meg? 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du må tenke at om det skulle være noe galt med deg eller barnet, så er det det selv om du ikke drar på kontroll. Ved å få god oppfølgning gjennom svangerskapet kan de oppdage og gjøre noe med mye, dersom det skulle være noe. Vinn-vinn der altså. 

Kan kjenne meg igjen i frykten for at noe er galt, jeg gruet meg litt til alle ultralyder for eksempel. Men er noe galt, så er det jo det uansett hvor mye du utsetter å sjekke, så pust med magen, og bestill time. Sannsynligvis er alt helt fint. 

Anonymkode: 72d64...99a

Men hva skal være galt? Altså er det ikke rimelig usannsynlig? Sitter jo her på jobb og føler meg bra, som gravid, uke 12 neste uke. Hva skal være galt? 

Blir stresset av at de mener noe er galt. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er i både ditt og barnets beste interesse å avdekke forhold rundt graviditeten som kan forbedres. Blodprøvene er jo for å sjekke at du ikke har veldig lave nivåer av noe. Ønsker du ikke å vite det dersom du f.eks har for lite jern? Ønsker du ikke å kunne behandle en eventuell svangerskapsdiabetes? Det er jo til ditt barns beste.

Svangerskapsdiabetes.. kan man plutselig bli diabetiker fordi man blir gravid? Når ble dette vanlig? Aldri hørt om. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angst for at noe er galt. Jeg er vel hypokonder. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hva skal være galt? Altså er det ikke rimelig usannsynlig? Sitter jo her på jobb og føler meg bra, som gravid, uke 12 neste uke. Hva skal være galt? 

Blir stresset av at de mener noe er galt. 

Det er da vel ingen som mener noe er galt. Men noen ganger får man feks litt lavt jern som gravid og da får man jerntilskudd. 

Anonymkode: 9bfc2...011

• Liker 12
Skrevet

Blodprøvene som tas på svangerskapskontrollen er for å sjekke om du har HIV, om du er rhesus + eller - (hvis du er negativ må det tas prøve for på finne ut hva fosteret er og hvis fosteret er positiv trenger du behandling for å forebygge at du danner antistoffer, det dreier seg om en sprøyte før og etter fødsel), om du har antistoffer mot røde hunder samt jernlager og blodprosent. Ingenting skummelt.

• Liker 9
Skrevet

Det er da vel ingen som mener noe er galt. Men noen ganger får man feks litt lavt jern som gravid og da får man jerntilskudd. 

Anonymkode: 9bfc2...011

Ok det høres ikke så skummelt ut 

Skrevet

Hva er OUL? Og når må jeg ta det?

Tester som blodprøve. Hva er det de tror er feil med meg? 

Oul er rutineultralyden man får tilbud om rundt uke18. Utvendig ultralyd, veldig moro å se fosteret. Bare klissete på magen, ingenting mer. 

Alt er på føre var prinsippet! 

De mener ikke at du ER syk. 

Ring legen din! Du mangler basiskunnskaper rundt graviditet, og angsten din bør vedkjennes og behandles. 

Et svangerskap KAN være belastende, men er som oftest IKKE. 

• Liker 31
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Svangerskapsdiabetes.. kan man plutselig bli diabetiker fordi man blir gravid? Når ble dette vanlig? Aldri hørt om. 

Fokuset ditt bør vel være at barnet ditt skal ha et så bra svangerskap som mulig. De leter ikke med lys og lykt etter ting som er feil med deg, men de ser etter ting som kan komplisere svangerskapet for barnet ditt. Er man forelder setter man sitt barns behov over sitt eget. Er gravid selv.

• Liker 12
Skrevet

Høres ut som du kan trenge en samtale med jordmor bare for å forklaring om graviditet og hva de skjekkker/«vanlig» plager osv bare så du oppsrbeider deg kunskap...

for de fleste går det fint men om det ikke gjør det er det veldig ærgelig om det ikke oppdages. Svangerksaps forgiftning kan skje veldig fort så greit med de kontrollene som er. For det meste er det kun samtale med deg og lege/jordmor. (De sjekker urin og blodtrykk) 

Jeg hadde forøvig første kontroller i uke 15 og 16 så ikke stress men en beroligende og oppklarende samtale med jordmor trenger du åpenbart!

Anonymkode: 57a49...64b

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fokuset ditt bør vel være at barnet ditt skal ha et så bra svangerskap som mulig. De leter ikke med lys og lykt etter ting som er feil med deg, men de ser etter ting som kan komplisere svangerskapet for barnet ditt. Er man forelder setter man sitt barns behov over sitt eget. Er gravid selv.

Jeg har absolutt ikke sagt jeg ikke skal gå. Jeg bare ønsket litt beroligende svar fra dere som har dratt. Kanskje jeg gruer meg for ingenting.

Jeg er klar over at jeg var tvangstanker. Det er pga jeg har hatt folk i nær krets som ble dødssyke som unge.

Det har satt en forferdelig angst i meg. Jeg ser på leger og helsevesen som fiender på en måte. De klarte ikke redde de jeg kjente 

Bare livredd sykdommer, utredninger osv. 

Jeg trenger sikkert hjelp, som noen påpeker her. For jeg ser jo at dere andre takler dette fint og ikke forstår meg. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du kan trenge en samtale med jordmor bare for å forklaring om graviditet og hva de skjekkker/«vanlig» plager osv bare så du oppsrbeider deg kunskap...

for de fleste går det fint men om det ikke gjør det er det veldig ærgelig om det ikke oppdages. Svangerksaps forgiftning kan skje veldig fort så greit med de kontrollene som er. For det meste er det kun samtale med deg og lege/jordmor. (De sjekker urin og blodtrykk) 

Jeg hadde forøvig første kontroller i uke 15 og 16 så ikke stress men en beroligende og oppklarende samtale med jordmor trenger du åpenbart!

Anonymkode: 57a49...64b

Åja så fint, bare venter litt da. Virka så viktig med uke 12, men da venter jeg til jeg får litt mage og faktisk er litt synlig gravid.

Skrevet
8 minutter siden, spinnwild skrev:

Oul er rutineultralyden man får tilbud om rundt uke18. Utvendig ultralyd, veldig moro å se fosteret. Bare klissete på magen, ingenting mer. 

Alt er på føre var prinsippet! 

De mener ikke at du ER syk. 

Ring legen din! Du mangler basiskunnskaper rundt graviditet, og angsten din bør vedkjennes og behandles. 

Et svangerskap KAN være belastende, men er som oftest IKKE. 

Huff ja jeg orker ikke ha det sånn mer. Ødelegger hele livet mitt

Skrevet

Jeg skjønner du kan være bekymret. Har også mye sykdom i familien min, diagnoser som er sjeldne og hvor det nesten er større sjanse å vinne i lotto enn å få den sykdommen. Jeg vet at helsevesenet ikke fungerer optimalt her i Norge, det har jeg virkelig innsett. Uansett så er det ikke vits i å kaste bort det livet man har med å være overbekymret , man vet aldri hva som skal skje eller når det skjer. Det kan like gjerne skje en ulykke, enn at du blir rammet av en dødelig sykdom. 

Nå er det snakk om en svangerskapskontroll. Dette er bra for deg selv, ikke minst for å sjekke at alt er ok. Er alt ok så slipper du å gå rundt og bekymre deg hele tiden for at noe er feil, er noe feil så er det vel uansett best å finne ut av det så snart som mulig. Du har absolutt ingenting å tape på en sånn kontroll. 

Anonymkode: ad89d...cf5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...