Gå til innhold

Til alle "motivatorer", kursholdere, foredragsholdere - "Visualisering"

Aphantasia  

1 stemme

1. 1. Har du evnen til å se for deg ting når du lukker øynene?

• Ja. Jeg ser bilder og/eller film så klart som dagen
      0
    • Ja. Jeg ser uklare bilder
      0
    • Tja, jeg ser lys, mørke og skygger
      0
    • Nei. Alt jeg ser når jeg lukker øynene er "svart"
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg la inn dette i en gammel tråd om temaet, men fant ut at jeg kanskje ville nå flere i målgruppen ved å opprette en ny tråd, stilet til de jeg ønsker skal lese dette.

Nå har jeg et lite hjertesukk til alle foredragsholdere, "motivatorer", kursholdere som liker å bruke visualisering som verktøy.

Jeg har ikke evnen til å fremkalle bilder med mitt "indre øye". 
Når jeg lukker øynene og fokuserer på "visualiseringen" ser jeg svart. 
Og for meg er det virkelig ingenting inspirerende, motiverende, eller spennende ved å stirre på en svart vegg mens jeg tenker! 

Før jeg visste hva "aphantasia" var, trodde jeg at "se for deg" var en metafor, og at alle andre fikk like lite ut av visualisering som jeg gjorde.
Da jeg oppdaget at andre faktisk så for seg ting når de lukket øynene, tenkte jeg at jeg skunne prøve å gjøre "visualiseringen" mer konkret.

Jeg lukket ikke øynene, jeg "så ikke for meg" noe, i stedet tegnet jeg instruksene som blir gitt. 
Det ble ikke en positiv opplevelse!

"Se for deg en trapp" - jeg tegnet noe som skulle være en trapp.
"På hvert trappetrinn møter du et hinder" - jeg tegnet noe som skulle være en frådende hund, lyn og torden, kampesteiner
"Men på toppen venter deg en belønning" - jeg tegnet en stjerne
"Hvilken belønning venter deg på øverste trappetrinn?" - jeg tegnet et spørsmålstegn, mens jeg tenkte på hvilken belønning som kunne møte meg på toppen.

Og mens jeg klusset på pairet og tenkte lød plustselig en sarkastisk stemme:
"Jeg ble foredragsholder fordi jeg er glad i oppmerksomhet, og jeg blir irritert på både meg selv og dere når jeg ser at det jeg ikke klarer å holde oppmerksomheten deres.  *anstrengt latter*  Jeg har en tanke bak det jeg ber dere gjøre.  Jeg setter ikke pris på at du bruker tiden på å rable kruseduller på et papir mens du egentig skulle gjøre noe annet.  Dere skal diskutere hva dere visualiserer i gruppe om noen få minutter, det kan ikke du gjøre, du ødelegger for de andre, du forstyrrer, og du er en dårlig lagspiller".

Jeg ble altså hengt ut, beskyldt for å ødelegge for andre, forstyrre, og være en dårlig lagspiller fordi jeg visualiserte på den eneste måten jeg kan visualisere noe på, ved å se det - fysisk og konkret. 

For noen dager siden prøvde jeg det samme igjen med samme resultat som første gang.  Enda en gang ble jeg hengt ut fordi jeg var en som ødela for andre, forstyrret, og var en dårlig lagspiller.

(Jeg forstyrret ingen mens jeg tegnet, jeg snakket ikke, og jeg fikk ingen oppmerksomhet før "motivatoren" rettet oppmerksomheten mot meg)

Så her kommer mitt hjertesukk!

Hvis det er noen "motivatorer", foredragsholdere/kusholdere som leser dette:
når dere ber deltakerne deres om å visualisere noe, vær så snill, tenk på at det er ikke alle som har den evnen dere har, og som av den grunn ønsker å gjøre ting på sin egen måte.
Hvis dere absolutt vil konfrontere dem, gjør det i stillhet, ikke rett oppmerksomheten mot dem, ikke gjør dem til et forstyrrende element, og ikke trekk noen konklusjoner.
Vil dere vite hvorfor noen velger å ikke gjøre som dere sier, spør et stille "hvorfor", kanskje dere kan lære noe også!

PS: Det kan sikkert være mange grunner til at folk ikke ønsker å visualisere i offentligheten, og som av den grunn ikke deltar på slike øvelser, men her fokuserer jeg altså på oss som er "mentalt blinde", og som ikke har evnen til å se for oss ting.

Anonymkode: cc64d...893

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...