Gå til innhold

Hvilke ros og "ris" fikk du ang barnehagesamtale med din 3 åring?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte på... Flink til... Men trenger å øve på.....? 

Noen? 😊

Anonymkode: d4fa6...ecf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er den som holder samtalene (er ped.leder), og det som går igjen er:

På- og avkledning - selvstendighet rundt dette. Varierer kraftig fra barn til barn. De som får mye hjelp hjemme "klarer ikke" i barnehagen og skaper ofte mye bråk rundt dette (får ikke "viljen" sin ved at en voksen hjelper).

Oppførsel rundt matbordet og evt. selvstendigheten til å kunne smøre selv, sitter stille eller går fra bordet osv.

Sosialt og emosjonell - er barnet fornøyd, har det venner, om det slår/sparker eller kan bruke ordene sine til å fortelle andre hva de ønsker.

Rydde/avslutte leken - vil det avslutte leken og være med å rydde, eller nekter det, bare surrer rundt mens andre rydder o.l. 

Dette er bare noe av hva man tar opp, som man kan få veiledning i slik at man har samme regler i bhg og hjemme.

Anonymkode: 8a2bf...bcb

  • Liker 4
Skrevet

Stakkars unger. Høres ut som det er praksisevaluering du snakker om. Det er veldig talende at du vinkler det slik at ros/ris er rettet mot deg som forelder (mor). 

Anonymkode: f6f30...01b

  • Liker 19
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars unger. Høres ut som det er praksisevaluering du snakker om. Det er veldig talende at du vinkler det slik at ros/ris er rettet mot deg som forelder (mor). 

Anonymkode: f6f30...01b

Enig, men det er dessverre slik det er blitt. Barn i dag måles på alt. Er det noe de ikke er flinke nok på, må det øves.

Lurer på hvordan det hadde blitt om vi voksne ble målt på samme måte. Jeg tror mange hadde følt seg krenket.

Anonymkode: 02ee7...9ab

  • Liker 17
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars unger. Høres ut som det er praksisevaluering du snakker om. Det er veldig talende at du vinkler det slik at ros/ris er rettet mot deg som forelder (mor). 

Anonymkode: f6f30...01b

Men det er jo slik samfunnet er lagt opp i dag, barna blir målt og veid fra de kommer til... Er ikke rart det bare blir mer psykisk syke og folk som sliter.

Anonymkode: 1948d...75d

  • Liker 20
Skrevet

Jeg synes det er helt supert å få veiledning fra barnehage og etterhvert skole, jeg. Jeg ser absolutt ikke på meg selv som den perfekte forelder, og tar imot alle tips og hjelp jeg kan få. Så det at ped.leder vinkler det mot foreldre er jo bevisst. Det er svært sjelden barnet sin feil at det for eksempel er urolig ved bordet, og det er ihvertfall ikke barnets ansvar å prøve å jobbe med den utfordringen slik at det skal bli bedre.

Når det gjelder mine to, så gikk alle samtalene noe à la dette:

Barn 1: Sosial, selvstendig i både ting som påkledning og lek, samt god finmotorisk og grovmotorisk. Mye følelser (da spesielt de negative) som hen ikke klarte å kontrollere og samarbeid med barnehagen slik at vi taklet utfordringen på samme måte.

Barn 2: Sosial, selvstendig i lek, veldig god grovmotorisk. Ukonsentrert i samling, ved bordet osv. (fikk senere konstatert konsentrasjonsvansker, så det forklarer jo sitt) Sent språk.

Anonymkode: a7c0a...f39

  • Liker 10
Skrevet

Jeg også synes det er utrolig greit å få tilbakemelding fra bhg. Jeg ser ikke problemet i det hele tatt. Det er jo til stor hjelp for meg? 

Vi fikk tilbakemelding om at han motorisk og finmotorisk ligger langt foran hva som er forventet. 

De sa han var flink tli å kle på/av seg selv - noe jeg syntes var litt rart, for tidligere har jeg fått inntrykk av at de skal klare det helt selv, mens hjemme så får han ikke av seg jakken (får til glidelås, men trenger hjelp til å få løs første armen), klarer ikke dra opp buksen selv, o.l. Men det er kanskje normalt.. 

Ellers så de at han var veldig sensitiv for lyd, og ble redd når andre barn bråket mye - noe vi også ser hjemme, han vil ikke leke på bråkete lekeplasser og sånt, og trekker seg unna når det er mye halloi. 

 

Anonymkode: ebca3...634

  • Liker 1
Skrevet

Alt var bare positivt med dattera vår i fjor, blir spennende å se fra ny avdeling nå da.. 😊  

 

Anonymkode: 99eae...97a

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig, men det er dessverre slik det er blitt. Barn i dag måles på alt. Er det noe de ikke er flinke nok på, må det øves.

Lurer på hvordan det hadde blitt om vi voksne ble målt på samme måte. Jeg tror mange hadde følt seg krenket.

Anonymkode: 02ee7...9ab

Rart at det i det hele tatt er lov å måle barn i absolutt alt mtp at Norge skriker høyest om "Barnets beste" hele jævla tiden. Mange foreldre føler seg også usikre i foreldrerollen når de får negative kommentarer på barnet hele tiden og. Enkelte barnehager er flinkere på å slenge ut negative kommentarer enn å kommentere det barna gjør bra, eller er flinke til.

Anonymkode: 80d50...f45

  • Liker 5
Skrevet

Utelukkende positivt. Fikk ikke anbefaling om å øve på noe. Noe som er litt rart, siden jeg vet at der er ting som bør trenes på (barnehagen forventer at barna kler på seg selv, smører på skiva, klarer seg selv på toalettet)

Jeg spurte om det ikke var noe som kan forbedres, men fikk ikke svar. Jeg tror ikke at pedleder tør å ta opp det som er mindre bra. Ny pedleder i år, er spent på foreldresamtalen. 🙂

Anonymkode: 5d074...359

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rart at det i det hele tatt er lov å måle barn i absolutt alt mtp at Norge skriker høyest om "Barnets beste" hele jævla tiden. Mange foreldre føler seg også usikre i foreldrerollen når de får negative kommentarer på barnet hele tiden og. Enkelte barnehager er flinkere på å slenge ut negative kommentarer enn å kommentere det barna gjør bra, eller er flinke til.

Anonymkode: 80d50...f45

De blir målt i alt fra fødsel av. På helsestasjonen er det skjema av typen Ages and stages (ASQ), i barnehagen er det TRAS og annet. Det kan bli for mye av det gode ja. Føler jo på at det blir sett på som viktig at alle passer inn i en norm. 

Anonymkode: 5d074...359

  • Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars unger. Høres ut som det er praksisevaluering du snakker om. Det er veldig talende at du vinkler det slik at ros/ris er rettet mot deg som forelder (mor). 

Anonymkode: f6f30...01b

Det forstår jeg ikke? Det er jo foreldrene om må øve med barna når barnehagen mener at det er noe som barna bør trene på. Så du kan vel si det slik at indirekte er det foreldrene som får ris/ros 😊

Hvordan skulle ts ha formulert seg da? 🙂

Anonymkode: 5d074...359

  • Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er den som holder samtalene (er ped.leder), og det som går igjen er:

På- og avkledning - selvstendighet rundt dette. Varierer kraftig fra barn til barn. De som får mye hjelp hjemme "klarer ikke" i barnehagen og skaper ofte mye bråk rundt dette (får ikke "viljen" sin ved at en voksen hjelper).

Oppførsel rundt matbordet og evt. selvstendigheten til å kunne smøre selv, sitter stille eller går fra bordet osv.

Sosialt og emosjonell - er barnet fornøyd, har det venner, om det slår/sparker eller kan bruke ordene sine til å fortelle andre hva de ønsker.

Rydde/avslutte leken - vil det avslutte leken og være med å rydde, eller nekter det, bare surrer rundt mens andre rydder o.l. 

Dette er bare noe av hva man tar opp, som man kan få veiledning i slik at man har samme regler i bhg og hjemme.

Anonymkode: 8a2bf...bcb

Greie punkter. Er selvfølgelig enig i at det ikke er lov å slå/sparke, og at det kan være en fordel å øve på å kle på seg selv og på å bli mer selvstendig. 

Men er ikke enig i at barnehagen skal veilede foreldrene (presse?) med den hensikt at reglene skal være de samme hjemme som i barnehagen. Reglene vil alltid variere ut fra hvor man er. Det som er lov hos onkel og tante, eller hos besteforeldrene, er kanskje ikke lov hjemme. Dette lærer barnet raskt. 

Hjemme får jenta gå fra bordet når hun er ferdig med å spise. I barnehagen sitter de ved bordet til alle er ferdig. Null problem 🙂

Anonymkode: 5d074...359

  • Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De blir målt i alt fra fødsel av. På helsestasjonen er det skjema av typen Ages and stages (ASQ), i barnehagen er det TRAS og annet. Det kan bli for mye av det gode ja. Føler jo på at det blir sett på som viktig at alle passer inn i en norm. 

Anonymkode: 5d074...359

Jeg kan forstå at man kan synes det er mye (og tidlig) måling av alt mellom himmel og jord. Samtidig er jo disse målingene avgjørende for å fange opp barn med utfordringer, som kanskje trenger litt (eller mye) hjelp for å utvikle seg best mulig. 

Disse målingene kan jo bidra til å fange opp alt fra dårlig hørsel til autisme eller utviklingshemming. Og for mange av disse barna, så kan tidlig og god hjelp/tilrettelegging være avgjørende for deres utvikling. Et barn som hører dårlig, uten at det blir oppdaget, kan få problemer med språk. Men de kan også få sosiale utfordringer, fordi de sliter med interaksjon med andre. Kanskje havner de i konflikt med både voksne og barn, fordi de ikke hører eller forstår. Det å få beskjed om å øve på avkledning/påkledning, kan jo også være et ledd i å bedre barnets opplevelse av tilværelsen i barnehagen. Å oppleve selvtillit ved å klare selv, samt unngå konflikt og frustrasjon. 

Som sagt, skjønner godt at mange mener det blir mye måling og vurdering. Samtidig tror jeg det er viktig å huske at selv små ting kan oppleves som store for små barn. Og små justeringer/endringer kan gjøre en stor forskjell for dem.

  • Liker 5
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo slik samfunnet er lagt opp i dag, barna blir målt og veid fra de kommer til... Er ikke rart det bare blir mer psykisk syke og folk som sliter.

Anonymkode: 1948d...75d

Det er faktisk ingen holdepunkter for at barn og unge er mer psykisk syke nå enn før, vi har bare tatt det mer på alvor, fått ett språk for det og måler psykisk sykdom mer enn vi gjorde før. Leste akkurat ett stykke om det i foreldre og barn. 

Anonymkode: 82071...719

  • Liker 4
Skrevet

Bare fått positive tilbakemeldinger, og barnet trives i barnehagen. Det er det som er viktig. 

Anonymkode: 29080...e00

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Greie punkter. Er selvfølgelig enig i at det ikke er lov å slå/sparke, og at det kan være en fordel å øve på å kle på seg selv og på å bli mer selvstendig. 

Men er ikke enig i at barnehagen skal veilede foreldrene (presse?) med den hensikt at reglene skal være de samme hjemme som i barnehagen. Reglene vil alltid variere ut fra hvor man er. Det som er lov hos onkel og tante, eller hos besteforeldrene, er kanskje ikke lov hjemme. Dette lærer barnet raskt. 

Hjemme får jenta gå fra bordet når hun er ferdig med å spise. I barnehagen sitter de ved bordet til alle er ferdig. Null problem 🙂

Anonymkode: 5d074...359

Som du sier behøver ikke regler være like, men men bør øve på det samme. For eksempel er det en utfordring med barn som ikke sitter sammen med familien rundt bordet å spiser men som går rundt å spiser eller spiser alene med nettbrett. I slike tilfeller bør foreldre ta til seg veiledning og forstå at fellesskap rundt måltidet, samtaler og ro er viktig læring både hjemme med familien og i barnehage. Jeg synes det er helt naturlig at barn får gå fra bordet før de voksne, noe vi også praktiserer hjemme. 

Anonymkode: 8b1ba...2ad

  • Liker 3
Skrevet

God motorisk, kreativ, kosete og god fantasi. Strever likevel med å forbli i leken med andre barn, og kan dytte/ lugge andre. Usikker i lek med de andre, fungerer godt når en voksen er sammen med dem. Dette følges tett opp både hjemme og i bhg. 

Anonymkode: d3df3...a96

  • Liker 1
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Enig, men det er dessverre slik det er blitt. Barn i dag måles på alt. Er det noe de ikke er flinke nok på, må det øves.

Lurer på hvordan det hadde blitt om vi voksne ble målt på samme måte. Jeg tror mange hadde følt seg krenket.

Anonymkode: 02ee7...9ab

Jeg har ikke den opplevelsen av foreldresamtalen. Syns alltid det jeg får er at barnet er som barn flest men sliter med xxx mer enn yyy.

Anonymkode: c8b39...1e2

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Positivt: veldig inkluderende mot andre barn, tar initiativ til lek, og sørger for at alle får være med. Retter seg etter andre og god sosial kompetanse.

Negativt: ikke så flink til å takle overganger. Blir lei seg når de skal slutte med det de holder på med for f.eks gå inn eller gjøre noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...