Gå til innhold

Kan jeg ha hatt covid-19 med negativ antistofftest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mars ble jeg dårlig. Først mistet jeg alt av energi, ikke sånn at jeg måtte sove, men hadde null energi, av og på med feber, kald og varm om hverandre så kom det en sinnsyk hoste, etterfulgt av brystsmerter og skikkelig hodepine. Mistet også smakssans(noe som varte i flere uker) 

Tok antistoff test hos legen som var negativ, men det sykdomsforløpet jeg hadde (som ikke har vært likt noen andre forkjølelser/lungebetennelse/influensa jeg har hatt før) gjør meg litt usikker. 
Kan man ha hatt det med negativ test? Og hvis det er tilfelle, er det da sånn at jeg ikke er immun?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan ha negativ resultat på antistoffer fordi de ikke har funnet utav hvor lenge man har de. Det er derfor det diskuteres hvorvidt man må vaksineres i flere omganger for å bygge opp varig antistoffer. Man vet heller ikke om man er immun etter en covid-19 infeksjon, og det er flere som har fått korona flere ganger. 

Skrevet

Symptomene på corona er jo helt like symptomene på influensa og forkjølelse. Å miste eller få kraftig forandret smaks- eller luktesans i uker eller måneder er en helt standard bivirkning av de fleste luftveissykdommer. 

Hvorfor er folk så opptatt av å ha hatt akkurat korona? Du kommer til å få det i løpet av livet uansett, Ts, viruset er her for evig tid. Du går ikke glipp av noe ved å ikke ha hatt det i mars 2020.

Skrevet
7 timer siden, Fruen92 skrev:

I mars ble jeg dårlig. Først mistet jeg alt av energi, ikke sånn at jeg måtte sove, men hadde null energi, av og på med feber, kald og varm om hverandre så kom det en sinnsyk hoste, etterfulgt av brystsmerter og skikkelig hodepine. Mistet også smakssans(noe som varte i flere uker) 

Tok antistoff test hos legen som var negativ, men det sykdomsforløpet jeg hadde (som ikke har vært likt noen andre forkjølelser/lungebetennelse/influensa jeg har hatt før) gjør meg litt usikker. 
Kan man ha hatt det med negativ test? Og hvis det er tilfelle, er det da sånn at jeg ikke er immun?

Mest sannsynlig har du bare hatt influensa. Den var hardere denne sesongen enn tidligere (også flere unge mennesker som døde av komplikasjoner av influensa i år).

Skrevet
2 minutter siden, Anje skrev:

Symptomene på corona er jo helt like symptomene på influensa og forkjølelse. Å miste eller få kraftig forandret smaks- eller luktesans i uker eller måneder er en helt standard bivirkning av de fleste luftveissykdommer. 

Hvorfor er folk så opptatt av å ha hatt akkurat korona? Du kommer til å få det i løpet av livet uansett, Ts, viruset er her for evig tid. Du går ikke glipp av noe ved å ikke ha hatt det i mars 2020.

Tror de aller fleste av oss hadde vært nysgjerrig på å vite hva det var om man var ekstremt dårlig i denne perioden. 

Skrevet

Har nøyaktig samme historie som deg. Sykere enn jeg noen gang har vært i mars, med hele regla av symptomer. Antistofftest i sommer var derimot negativ.

Inntill bedre test kommer tenker jeg at det nok bare var en merkelig influensa.

Skrevet
8 timer siden, Fruen92 skrev:

Ja du kan ha hatt det selv med negativ antistofftest. Ikke alle utvikler antistoffer og hos mange forsvinner de etterhvert.
Det betyr ikke at du ikke er immun, man regner nå med at T-celler er vel så viktige som antistoffer i den forbindelse. 
En forholdsvis lesbar artikkel som omhamdler dette her:
https://www.contagionlive.com/view/emerging-data-support-lasting-covid19-immunity-t-cells
Eller google selv.
Det fins tester for T-cellerespons, men disse er vel (foreløpig) ikke alment tilgjengelige.
På den annen side kan det selvfølgelig hende du har hatt noe annet...

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Me for life skrev:

Har nøyaktig samme historie som deg. Sykere enn jeg noen gang har vært i mars, med hele regla av symptomer. Antistofftest i sommer var derimot negativ.

Inntill bedre test kommer tenker jeg at det nok bare var en merkelig influensa.

Jeg tok også antistofftest i sommer.
Ja, det var nok kanskje ikke korona, men hadde vært interresant å vite :) 

Skrevet
3 timer siden, Anje skrev:

Mulig det, men jeg har aldri hatt liknende symptomer tidligere. 
Er nok av ren nysgjerrighet. For min del kommer mye av at jeg er i høyrisikosonen og det hadde vært greit å vite om jeg faktisk har hatt det og eventuelt blitt immun :) 

• Opprett ny...