AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #1 Skrevet 22. oktober 2020 Jeg sliter med grusom fødselsangst, noe jeg har slitt med siden jeg var 14 år. Husker det var da jeg lærte om hvordan barn ble født, noe jeg syns var veldig traumatisk å få vite. Jeg taklet det dårlig. Så jeg har slitt med denne angsten i mange år, og er livredd for å bli gravid. Klarer ikke få meg et forhold engang pga denne angsten. Er det noe hjelp å få? Anonymkode: 76640...9a0
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #2 Skrevet 22. oktober 2020 Ikke bli gravid! Neida, men joda . Jeg hadde også ekstremt fødselsangst, man kan nok få hjelp for det, selv om jeg ikke gjorde det. Alt jeg var redd for skjedde, legene var frekke og behandlet meg dritt, gjorde ting jeg sa NEI til. Morkaken satt fast, måtte under så de kunne få den ut. Tilfeldige folk kom inn i rommet mens jeg fødde, osv. Men fødde da, babyen var frisk. Og blir fortalt at det er alt som teller. Selv skal jeg aldri ha flere barn. Om du virkelig vil bli gravid kan du nok få terapi for å hjelpe. Men ikke press deg selv til å bli gravid når du ikke vil. Man MÅ ikke. Anonymkode: 69067...adc
Chomsky89 Skrevet 22. oktober 2020 #3 Skrevet 22. oktober 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noe hjelp å få? Skjønner at du vil helst kvitte deg med hovedproblemet , men I din langvarige situasjon er kansje sterilisering en ide. Så adopterer du om du vil ha barn. Er du over 25?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #4 Skrevet 22. oktober 2020 Det er absolutt hjelp å få, men med svært varierende kvalitet. Hvordan tenker du evt om keisersnitt? Anonymkode: 1f50d...f88
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #5 Skrevet 22. oktober 2020 Jeg fikk skrekken etter en vanskelig første fødsel. Begynte se fødeavdelingen på D-play. Var meget ubehagelig og ekkelt i starten, men den store eksponeringen tvang frykten bort. Kan det være en idé? Tvinge seg gjennom fødeprogram og utfordre frykten? Skriv ned hva du er redd for og så ser du hvordan disse situasjonene blir taklet i programmet. Se flere programmer for en større referanseramme. Anonymkode: cb658...8c0 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #6 Skrevet 22. oktober 2020 Det er vel ganske adekvat instinktivt. Graviditet og fødsel er krevende for kroppen, derfor er kvinner så selektive. Når det er sagt... Jeg har født to barn. En fødsel er jo tøff, men samtidig er det fascinerende og interessant. Aldri før eller etter vil du oppleve at kroppen viser deg en slik kraft og styrke. Rier og hvordan de oppstår og fungerer er merkelige greier, og jeg lot meg fascinere av det hver gang. Hva får deg til å tro at feks din kropp ikke skal klare dette, når så mange andre kvinner klarer det? Det er ofte her de fantastiske sidene fra naturen viser seg. Anonymkode: a7357...873 1
spinnwild Skrevet 22. oktober 2020 #7 Skrevet 22. oktober 2020 Du bør nok snakke med noen profesjonelle om dette. Angsten din ødelegger deler av livet ditt (antar du ikke er en aseksuell eremitt). Det går jo an å ha et barnløst forhold eller evt søke om keisersnitt om det skulle skje. Men du bør iaf få jobbet nok med angsten slik at den ikke hindrer deg fra andre gleder i livet, som sex, kjærlighet og forhold.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #8 Skrevet 22. oktober 2020 Det går an å se på en drøss fødselsvideoer. "Vanlige" videoer, ikke skrekk-videoer fra youtube.... Har det ikke vært norske dokumentarer om fødsler tidligere? Mener å huske at disse har vært veldig fine. Tror mye av slik angst bunner ut i at man rett og slett ikke vet hva som skjer med kroppen under en fødsel, og ser for seg at det er mye verre enn det er. For meg hjelper det i alle fall med mye informasjon, og å ha sett på mange nok videoer til at jeg vet hvordan en fødsel foregår. De ulike fasene, og ulike reaksjoner som de fødende går gjennom. Anonymkode: 937a4...47f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå