AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #1 Del Skrevet 22. oktober 2020 Skal forsikre min Opel Astra Cab, 2009 modell. Er min første bil. Den har tidligere totalt kjørt 250 000 km, men i året kjører jeg 5-600 km. Fått et tilbud fra dnb på 1238 kr, fullkasko, men en egenandel på 4000 kr. Ønsker det slik at jeg heller betaler en høyere fastsum i mnd, for å være sikker på at om noe går galt, så faller ikke hele økonomien min sammen. Og om det blir for dyrt, ja da har jeg jo heller ikke råd til en delkasko den dagen det faktisk går gang på veien. Tenker sette av 500 kr i mnd til vedlikehold på verksted. (6000 i åretj Kommer bare til å bruke 3-400 kr i bensin hver mnd Totalsum: 2138 Fikk i dag vite at ei venninne bare betaler 600 kr i forsikring, fullkasko, og hun er avhengig av bilen til jobb hver dag, altså hun bruker bil myyye mer enn meg. Bilen hennes er en liten Suzuki 2013 modell. Hvorfor har hun så mye billigere enn meg? Er det bilen? Er det det at hun har hatt bil i 5 år lenger enn meg? Anonymkode: f8e8f...458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #2 Del Skrevet 22. oktober 2020 Her er jo flere ting å ta tak i. Forsikringspris er basert på deg som sjåfør (alder, kjønn, bosted, erfaring og ulykkeshistorie/bonuspoeng el. rabatt), biltypen (verdi, alder, motortype og -kraft) og hvordan andre med samme bil oppfører seg. Sistnevnte er av betydning, derfor er idiotbiler som BMW og Tesla svært dyre å forsikre, mens pensjonistbiler som Honda og Suzuki er billige - de kjører mindre, kræsjer ikke så hardt. Jeg antar at den prisen du nevner er per måned, og med tanke på at bilen din er verdt under 10000 kr og du kjører så lite, er jo det en helt latterlig pris. Egenandel på 4000 kr er også for lav, du bør heve dette til 8000 og se for deg å vrake den gamle Corsaen når uhellet er ute. Det er ikke rasjonelt å svi av mer enn bilen er verdt hvert eneste år du forsikrer den. Sjekk forskjellige forsikringer og rabatter gjennom fagforeningen, NAF, NJFF og slikt. Min anbefaling er ansvarsforsikring på denne, som ikke bør være mer enn rundt 4000-5000 kr i året. Anonymkode: f5ace...a7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #3 Del Skrevet 22. oktober 2020 *Astra ikke Corsa. Anonymkode: f5ace...a7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #4 Del Skrevet 22. oktober 2020 Trenger ikke kasko på bilen din. Her ville jeg gått for kun ansvarsforsikring. Anonymkode: 77568...2af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #5 Del Skrevet 22. oktober 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er jo flere ting å ta tak i. Forsikringspris er basert på deg som sjåfør (alder, kjønn, bosted, erfaring og ulykkeshistorie/bonuspoeng el. rabatt), biltypen (verdi, alder, motortype og -kraft) og hvordan andre med samme bil oppfører seg. Sistnevnte er av betydning, derfor er idiotbiler som BMW og Tesla svært dyre å forsikre, mens pensjonistbiler som Honda og Suzuki er billige - de kjører mindre, kræsjer ikke så hardt. Jeg antar at den prisen du nevner er per måned, og med tanke på at bilen din er verdt under 10000 kr og du kjører så lite, er jo det en helt latterlig pris. Egenandel på 4000 kr er også for lav, du bør heve dette til 8000 og se for deg å vrake den gamle Corsaen når uhellet er ute. Det er ikke rasjonelt å svi av mer enn bilen er verdt hvert eneste år du forsikrer den. Sjekk forskjellige forsikringer og rabatter gjennom fagforeningen, NAF, NJFF og slikt. Min anbefaling er ansvarsforsikring på denne, som ikke bør være mer enn rundt 4000-5000 kr i året. Anonymkode: f5ace...a7a Jeg er kvinne, 28 år, bor ved Oslo. Har ikke noe opptjent bonus, da dette er min første bil. Ingen ulykkeshistorie. Bilen er verdt 100 000 kr Vet ikke om motor type eller motorkraft, men er som en helt vanlig Opel astra. Bilen er litt mer sjelden siden det er en cabriolet med elektrisk hardtop. Tror det finnes 10 andre av den i Norge, men andre pleier bruke denne bilen som en sommerbil som står i garasje (ifølge Finn). Ja forsikrings prisen er pr mnd Å vrake bilen hadde vært uheldig for meg, da har jeg rett og slett ikke råd til ny. Så jeg vil heller betale en høyere pris i mnd for å være sikker. Jeg ønsker å ikke bare ansvarsforsikre denne bilen, som sagt er den verdt 100 000 og ikke 10 000 ts Anonymkode: f8e8f...458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #6 Del Skrevet 22. oktober 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trenger ikke kasko på bilen din. Her ville jeg gått for kun ansvarsforsikring. Anonymkode: 77568...2af Jeg tenkte det var lurt med noe kasko siden dette er hverdags bilen min og den er verdt 100 000 kr? Ønsker ikke å måtte vrake bilen om først noe går galt. Jeg vil ha denne bilen evt bytte den inn mot noe annet ved et senere tidspunkt, når jeg i fremtiden ønsker en bil uten carbiolet og mer plass. ts Anonymkode: f8e8f...458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ezio Skrevet 22. oktober 2020 #7 Del Skrevet 22. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: hvordan andre med samme bil oppfører seg. Sistnevnte er av betydning, derfor er idiotbiler som BMW og Tesla svært dyre å forsikre, mens pensjonistbiler som Honda og Suzuki er billige - de kjører mindre, kræsjer ikke så hardt. Dette konseptet har jeg alltid syntes er helt latterlig. Om jeg kjøper en VW Golf eller Opel Astra med 150HK er det jo ikke noe mer sannsynlig at jeg kolliderer i VWen enn i Opelen, men likevel så har VWen dyrere forsikring. Eller hadde i hvert fall det da jeg undersøkte det sist. Jeg forstår at en bil med mye hestekrefter og som er dyrere i innkjøp koster mer å forsikre, men at mange har bilen burde ha nada å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #8 Del Skrevet 22. oktober 2020 @TS, ingen Astra med 250000 km er verdt 100000 kr, ikke en cabriolet en gang. Har du betalt dét beløpet, har du blitt rundlurt så til de grader. Beklager å måtte si det. Er den i perfekt stand ville jeg maks ha gitt 30000kr for en slik, men det er fortsatt bare en Opel. @Ezio, jeg forstår hva du mener, men forsikringer jobber med sannsynlighet. Skal du absolutt ha en BMW 3, er det sannsynlig at du passer til en viss, kanskje smått uheldig profil. Kjøper du derimot en matchende Civic R istdf, som på mange måter kan være en råere bil, vil du i alle fall i Norge slippe kolossalt mye billigere unna. Honda, Japans BMW, er pussig nok et skikkelig pensjonistmerke i Norge. Færrest ulykker her i landet, om du sorterer etter merke! Med det sagt så har jeg selv en stor stasbil med ørten sylindre og mange hestekrefter. Forsikringsselskapet ga meg et høyt prisoverslag på kasko først og begrunnet det på telefon med "det er en svært kraftig bil". Det svarte jeg på at det er en representasjonsbil på vel over to tonn, og ikke noe å kjøre fort med. Svært sjelden, den også, og de ga meg da 20% avslag i tillegg (jeg er på 75% rabatt). Anonymkode: f5ace...a7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #9 Del Skrevet 22. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: @TS, ingen Astra med 250000 km er verdt 100000 kr, ikke en cabriolet en gang. Har du betalt dét beløpet, har du blitt rundlurt så til de grader. Beklager å måtte si det. Er den i perfekt stand ville jeg maks ha gitt 30000kr for en slik, men det er fortsatt bare en Opel. Anonymkode: f5ace...a7a Jeg fikk 30.000 for min Astra 2007 i innbytte. De solgte den sikkert for mer. Den hadde tak... men er enig i at 100 er mye for en som er gått så langt. Men nå skriver Ts at hun skal kjøre 5-600 km i året, kan hende hun ikke er helt stødig i måleenheter. Da jeg flyttet fra Nesøya til Bergen igjen gikk forsikringen min ned med 3000 i året. Gammel drittbil med 75% bonus. Anonymkode: 884ea...8e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #10 Del Skrevet 23. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: @TS, ingen Astra med 250000 km er verdt 100000 kr, ikke en cabriolet en gang. Har du betalt dét beløpet, har du blitt rundlurt så til de grader. Beklager å måtte si det. Er den i perfekt stand ville jeg maks ha gitt 30000kr for en slik, men det er fortsatt bare en Opel. @Ezio, jeg forstår hva du mener, men forsikringer jobber med sannsynlighet. Skal du absolutt ha en BMW 3, er det sannsynlig at du passer til en viss, kanskje smått uheldig profil. Kjøper du derimot en matchende Civic R istdf, som på mange måter kan være en råere bil, vil du i alle fall i Norge slippe kolossalt mye billigere unna. Honda, Japans BMW, er pussig nok et skikkelig pensjonistmerke i Norge. Færrest ulykker her i landet, om du sorterer etter merke! Med det sagt så har jeg selv en stor stasbil med ørten sylindre og mange hestekrefter. Forsikringsselskapet ga meg et høyt prisoverslag på kasko først og begrunnet det på telefon med "det er en svært kraftig bil". Det svarte jeg på at det er en representasjonsbil på vel over to tonn, og ikke noe å kjøre fort med. Svært sjelden, den også, og de ga meg da 20% avslag i tillegg (jeg er på 75% rabatt). Anonymkode: f5ace...a7a https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=193384774 sånn er bilen min ts Anonymkode: f8e8f...458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #11 Del Skrevet 23. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=193384774 sånn er bilen min ts Anonymkode: f8e8f...458 + at bilen min også er noen år nyere enn den i Finn linken Anonymkode: f8e8f...458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #12 Del Skrevet 23. oktober 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk 30.000 for min Astra 2007 i innbytte. De solgte den sikkert for mer. Den hadde tak... men er enig i at 100 er mye for en som er gått så langt. Men nå skriver Ts at hun skal kjøre 5-600 km i året, kan hende hun ikke er helt stødig i måleenheter. Da jeg flyttet fra Nesøya til Bergen igjen gikk forsikringen min ned med 3000 i året. Gammel drittbil med 75% bonus. Anonymkode: 884ea...8e6 Skal kjøpe bilen 1 gang hver uke, og den turen er på 10 km. Dvs 480 km. Plott kanskje Sverige en sjelden gang, og da blir fet 5-600 km i året. Hadde du damme astra som meg? Min er litt nyere enn denne på Finn også https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=193384774 Anonymkode: f8e8f...458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #13 Del Skrevet 23. oktober 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal kjøpe bilen 1 gang hver uke, og den turen er på 10 km. Dvs 480 km. Plott kanskje Sverige en sjelden gang, og da blir fet 5-600 km i året. Hadde du damme astra som meg? Min er litt nyere enn denne på Finn også https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=193384774 Anonymkode: f8e8f...458 Ja, men min var stv, 1.8 l bensin. Kjekk bil. Men. Har du garasje? Jeg bruker min bil kun en gang eller to i uken, den står ute. Den har ikke godt av det! Med så sjeldne og korte turer du skal ha, bør du vedlikeholdslade batteriet, du klarer ikke lade det på den korte turen. Man får mye kondens i bilen når den for det meste står i ro, og i en cab er det større sjans for at vann kommer seg inn. Selv ville jeg helst brukt en vifteovn innimellom, men det er ikke gjennomførbart her pga parkeringen er langt fra leiligheten. Anonymkode: 884ea...8e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #14 Del Skrevet 23. oktober 2020 Ja, det er greit dette med verdien. 79k hos forhandler for en bil som har gått 40% av din...og Mobile er for Hyundai/Opel det som Møller er for Volkswagen...dobbel pris av det som er rimelig. 😄 Anonymkode: f5ace...a7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 23. oktober 2020 #15 Del Skrevet 23. oktober 2020 Hvorfor kjøpe en bil til 100k og vurdere 12k i året pluss 3k på trafikkforsikringsavgift og enda mer på vedlikehold om man skal kjøre én tur på 10km én gang i uka? Nabobil (eller tilsvarende) høres ut som et absolutt fullverdig alternativ. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ezio Skrevet 23. oktober 2020 #16 Del Skrevet 23. oktober 2020 (endret) På 22.10.2020 den 10.49, AnonymBruker skrev: Jeg er kvinne, 28 år, bor ved Oslo. Har ikke noe opptjent bonus, da dette er min første bil. Ingen ulykkeshistorie. Bilen er verdt 100 000 kr Vet ikke om motor type eller motorkraft, men er som en helt vanlig Opel astra. Bilen er litt mer sjelden siden det er en cabriolet med elektrisk hardtop. Tror det finnes 10 andre av den i Norge, men andre pleier bruke denne bilen som en sommerbil som står i garasje (ifølge Finn). Ja forsikrings prisen er pr mnd Å vrake bilen hadde vært uheldig for meg, da har jeg rett og slett ikke råd til ny. Så jeg vil heller betale en høyere pris i mnd for å være sikker. Jeg ønsker å ikke bare ansvarsforsikre denne bilen, som sagt er den verdt 100 000 og ikke 10 000 ts Anonymkode: f8e8f...458 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal kjøpe bilen 1 gang hver uke, og den turen er på 10 km. Dvs 480 km. Plott kanskje Sverige en sjelden gang, og da blir fet 5-600 km i året. Hadde du damme astra som meg? Min er litt nyere enn denne på Finn også https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=193384774 Anonymkode: f8e8f...458 Altså... Selg bilen og ta drosje eller bruk bildelingstjenester som ByBil, Nabobil, Hyre etc. Det er langt mer lønnsomt enn dette greiene du driver med. Bilen din er nok forøvrig ikke verdt mer enn mellom 55-75K... Endret 23. oktober 2020 av Ezio Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #17 Del Skrevet 23. oktober 2020 12 minutter siden, newman01 skrev: Hvorfor kjøpe en bil til 100k og vurdere 12k i året pluss 3k på trafikkforsikringsavgift og enda mer på vedlikehold om man skal kjøre én tur på 10km én gang i uka? Nabobil (eller tilsvarende) høres ut som et absolutt fullverdig alternativ. Jeg fikk bilen av familie ts Anonymkode: f8e8f...458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #18 Del Skrevet 23. oktober 2020 6 minutter siden, Ezio skrev: Altså... Selg bilen og ta drosje eller bruk bildelingstjenester som ByBil, Nabobil, Hyre etc. Det er langt mer lønnsomt enn dette greiene du driver med. Bilen din er nok forøvrig ikke verdt mer enn mellom 55-75K... Det er ikke noen som leier ut bil her hvor jeg bor. Bor ved Oslo, men ikke i byen ts Anonymkode: f8e8f...458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ezio Skrevet 23. oktober 2020 #19 Del Skrevet 23. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke noen som leier ut bil her hvor jeg bor. Bor ved Oslo, men ikke i byen ts Anonymkode: f8e8f...458 Da må du ikke si at du bor i Oslo🤦♂️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #20 Del Skrevet 23. oktober 2020 12 minutter siden, Ezio skrev: Da må du ikke si at du bor i Oslo🤦♂️ Ja sorry, var en som mente forsikring pris hadde noe å si hvor man bodde Jeg bor i området utenfor Oslo, jeg trodde det var nok å skrive Oslo... ts Anonymkode: f8e8f...458 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå