Gå til innhold

Dine beste tips til mat med grønnkål i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt en pakke ferdigkuttet grønnkål. Denne gangen med intensjon om å spise den i løpet av noen dager... Den kan vel også fint fryses uten noe forbehandling? 

Problemet er at jeg vemmes ved tanken på å spise dette.. Jeg liker spinat, ruccola, salater, brokkoli osv. Men grønnkål har jeg foreløpig ikke blitt venn med. Tror jeg spiste det i salat og i omelett sist jeg hadde kjøpt det. 

Hva er dine beste tips til å få i seg grønnkål? Helst noe som kamuflerer smaken litt i første omgang.. 

Anonymkode: 639bf...bcb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt utmerket å ville prøve nye ting. Men det blir helt feil når du kjøper noe du vet du ikke kommer til å spise. 

"Gode intensjoner" er en typisk flink pike-greie. Du vil bare "glemme" den posen i kjøleskapet inntil den selv sier fra om at den må kastes.

Grønnkål kan brukes i retter du bruker spinat. 

Anonymkode: 54eef...eee

Skrevet

Det mange ikke gidder å gjøre når de bruker grønnkål er å forvelle først. Dvs kokt raskt i lettsaltet vann (1-2 min) og avkjøl (gjerne i isvann om du vil gjøre det helt korrekt, eller bare i et dørslag). 

Så kan du bruke grønnkålen som spinat, i supper, gryter, pasta, curry, surret i olivenolje med chili og hvitløk som tilbehør til kjøtt eller fisk... osv.

Anonymkode: bcc93...f68

• Liker 1
Skrevet

Rå grønnkål er høgg, synes jeg. 

Men det er godt om du woker den. Du kan også lage "chips" av det, med å børste med olje, strø over salt, og tørke i steikeovnen. 

Anonymkode: 12ae4...5f4

Skrevet

Jeg elsker pasta e fagioli med rundstykker eller godt brød til :) Det er i prinsippet en litt tykk ekstra smakfull tomatsuppe med hvite bønner, grønnkål, pasta, og parmesan. Bon Appetit har en veldig god oppskrift 

image.png.31094db693c596ff12cd5f45ba70a4ae.png

Anonymkode: a7bc3...9ba

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det mange ikke gidder å gjøre når de bruker grønnkål er å forvelle først. Dvs kokt raskt i lettsaltet vann (1-2 min) og avkjøl (gjerne i isvann om du vil gjøre det helt korrekt, eller bare i et dørslag). 

Så kan du bruke grønnkålen som spinat, i supper, gryter, pasta, curry, surret i olivenolje med chili og hvitløk som tilbehør til kjøtt eller fisk... osv.

Blansjering er viktig ja.

Skrevet

Grønnkålchips som noen skriver over her er godt! Bland litt olje inn, salt og annet krydder du kunne tenke deg og stekes kun noen minutter i ovn

Anonymkode: 900bc...b08

Skrevet

Du må massere grønnkålen med litt sitronjuice og pepper, eller som noen nevner koke den raskt opp, du kan ikke bare spise den som den er, da smaker den veldig bittert. Jeg syns det er godt å la det surre i en panne med litt hvitløk og salt, og ha det som topping over bakt søtpotet elns. Det er også godt i en grønn smoothie, med litt ingefær, mango og ananas. :) 

Anonymkode: 9773a...390

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor må man gjøre det om grønnkålen likevel skal varmebehandles senere?

Anonymkode: a5527...030

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt utmerket å ville prøve nye ting. Men det blir helt feil når du kjøper noe du vet du ikke kommer til å spise. 

"Gode intensjoner" er en typisk flink pike-greie. Du vil bare "glemme" den posen i kjøleskapet inntil den selv sier fra om at den må kastes.

Grønnkål kan brukes i retter du bruker spinat. 

Anonymkode: 54eef...eee

Jeg har jo spist det før? Ønsker nye måter å bruke grønnkål på, så jeg kanskje vil like det bedre. Men takk for at du ikke har trua. 😜 Takk, får prøve å bruke det mitt som spinat. ☺️

Ts

Skrevet

Tusen takk for tips alle sammen. ☺️

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...