Gå til innhold

Lei av fasade og at alle skal fremstille alt så perfekt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt skal være så flott og fint, barna er prinser og prinsesser som aldri gjør noe galt, selv når realiteten er at barna er noen drittungen. 
aldri gjør de feil men de snakker ned på de som gjør feil og som ikke har alt alle andre har. 

på nett skal alt være flott og fint, hjemmene skal være perfekte. 

fasade fasade fasade! 

Anonymkode: f6cd5...787

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt skal være så flott og fint, barna er prinser og prinsesser som aldri gjør noe galt, selv når realiteten er at barna er noen drittungen. 
aldri gjør de feil men de snakker ned på de som gjør feil og som ikke har alt alle andre har. 

fasade fasade fasade! 

Sjalu? Er alltid mange som har det bedre/er mer suksessfulle enn deg og meg. Man er jo værre enn værst om man ikke unner folk å ha det "perfekt". Mange er faktisk lykkelige fra de står opp til de legger seg, og lever drømmelivet sitt - og det er suverent. Ikke noe vits å rakke ned på det som "fasade", kun fordi de har det bedre enn deg, og du ikke klarer å godta at dette er realiteten til noen.

Når det er sagt så er det jo trist om vedkommende rakker ned på andres feil hele tiden, men forskjell på å rakke ned på og å komme med konstruktiv kritikk/ha en samtale da. Du virker jo veldig dømmende selv

Anonymkode: f7613...1b3

• Liker 4
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Sjalu?

Hvorfor skal kritikk av overfladiskhet og fasadejag alltid vinkles som at kritikeren er sjalu? Etter min erfaring er det som regel veldig usikre mennesker og narsissister som er opptatt av at folk er sjalu på de. 

Fasadejag, materialisme og overfladiskhet er faktisk usunt for barn og unge, det er usunt for voksne mennesker også. Man blir ikke lykkelig av å pynte i stua si og legge ut bildene på instagram for å få flest mulig likes. Det er ikke dette man bør vie kreftene sine til for å være et fungerende menneske som virkelig bidrar i samfunnet. 

Det handler sjelden om sjalusi, men mer en oppgitthet og utmattelse over det moderne livet som blir stadig mindre fylt av mening. 

Anonymkode: 9d517...590

• Liker 21
Skrevet

Enig. 

Anonymkode: c3d36...4ad

• Liker 2
Skrevet

Enig at det er slitsomt, men du kan jo droppe sosiale medier eller de som er sånn. Det gjør jeg. 

Anonymkode: 15deb...a82

• Liker 5
Skrevet

Jeg for min del skjønner ikke hvorfor så mange plages av/ irriterer seg over hva andre gjør....  La de som vil leve det perfekte liv i sosiale medier gjøre det, og fokuser på ditt eget liv!  Jeg har facebook og Instagram som jeg kikker innom av og til, men da ser jeg jo etter ting som interesserer meg. Det er svært lett å velge bort uinteressante ting, det er noe du styrer selv 😉  Jeg er ikke opptatt av karriere, luksus og overforbruk. Jeg har det jeg trenger og er ikke misunnelig på hva andre oppnår/ har av slike ting.

Når det gjelder eksponering av barn på sosiale medier synes jeg i utgangspunktet det bør unngås, men hvis noen absolutt skal legge ut noe ang. barna så er da virkelig bedre at det er fine ting enn at de f.eks viser bilde av en hylende unge i trassalderen, og forteller hvor slitsomt dette er.  Sosiale medier er ikke det virkelige livet, og alle vet at ungene veksler mellom å være "englebarn og trollunger" 😄

Anonymkode: 3881b...01e

• Liker 5
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal kritikk av overfladiskhet og fasadejag alltid vinkles som at kritikeren er sjalu? Etter min erfaring er det som regel veldig usikre mennesker og narsissister som er opptatt av at folk er sjalu på de. 

Fasadejag, materialisme og overfladiskhet er faktisk usunt for barn og unge, det er usunt for voksne mennesker også. Man blir ikke lykkelig av å pynte i stua si og legge ut bildene på instagram for å få flest mulig likes. Det er ikke dette man bør vie kreftene sine til for å være et fungerende menneske som virkelig bidrar i samfunnet. 

Det handler sjelden om sjalusi, men mer en oppgitthet og utmattelse over det moderne livet som blir stadig mindre fylt av mening. 

Jeg stilte et spm.. Når man rakker ned på folk som har det bra og liker ting som er forskjellig enn de, så grunner dette ofte (ikke alltid), men ofte i sjalusi, og ikke minst lite forståelse for andres liv og interesser.

Å ha det bra og like å dele det med de rundt seg er ikke "fasade", det er jo bare representativ fremstilling av livet til mange. Og jo, mange blir lykkelige av å ha det fint rundt seg, dekorere og dulle hjemme, på samme måte som å lage kunst og pusse opp gjør andre glade, eller å få seg en fungerende bil gir andre glede. Og jo det gir også mange glede å dele ting i livet sitt/ting de interesserer seg for med familie, venner og bekjente. At du ikke klarer å sette deg inn i noe så grunnleggende at folk er forskjellige og liker forskjellige ting, får du ta på din egen kappe - burde nok jobbes med. Og du vet man kan gjøre forskjellige ting? Kun fordi man bruker  2 min på å ta noen bilder, betyr ikke det at man ikke kan gjøre andre sammfunskritiske ting, være en god forelder/partner, drive med frivillighetsarbeid, politikk etc også. Om du ikke klarer å vie kreftene dine til å være et fungerende menneske som virkelig bidrar til samfunnet, fordi du bruker noen minutter her og der på en hobby/noe du liker - burde du kanskje gå i deg selv?

Og du tar feil, for det handler ofte om sjalusi - og lite forståelse og rausehet når folk poster slike "Oppgitte" tråder om folk som har det bra og lever på en annen måte enn de. Det er ikke mindre meningsfullt kun fordi folk som har det bra liker å dele opplevelser og koselige øyeblokk og interesser med familien og vennene sine på SoMe.

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg for min del skjønner ikke hvorfor så mange plages av/ irriterer seg over hva andre gjør....  La de som vil leve det perfekte liv i sosiale medier gjøre det, og fokuser på ditt eget liv!  Jeg har facebook og Instagram som jeg kikker innom av og til, men da ser jeg jo etter ting som interesserer meg. Det er svært lett å velge bort uinteressante ting, det er noe du styrer selv 😉  Jeg er ikke opptatt av karriere, luksus og overforbruk. Jeg har det jeg trenger og er ikke misunnelig på hva andre oppnår/ har av slike ting.

Når det gjelder eksponering av barn på sosiale medier synes jeg i utgangspunktet det bør unngås, men hvis noen absolutt skal legge ut noe ang. barna så er da virkelig bedre at det er fine ting enn at de f.eks viser bilde av en hylende unge i trassalderen, og forteller hvor slitsomt dette er.  Sosiale medier er ikke det virkelige livet, og alle vet at ungene veksler mellom å være "englebarn og trollunger" 😄

Anonymkode: 3881b...01e

Helt enig. Man kan ikke ha det så bra med seg selv om man hele tiden må rakke ned på at andre lever et annet liv, liker å ta bilder etc. Bare fordi det ikke gir deg noe glede, betyr ikke det at det ikke er til noen glede for andre.

Liker man ikke at naboen deler bilder av katten sin - unfollow. Liker man ikke å se på at folk er lykkelige, opplever kule ting, reiser etc - unfollow. Liker man ikke at noen er interiørinteressert - unfollow.

Veldig enkelt :)

• Liker 2
Skrevet

Enig.

Vet tilfeller av ting som ikke har vært perfekt i det hele tatt, typ mor/datter-forhold. Allikevel skal alt se helt fantastisk ut på sosiale medier osv. Jo flere slike tilfeller jeg kjenner til, jo mer klarer jeg å se forbi fasaden på sosiale medier.

Anonymkode: daf9b...a52

• Liker 3
Skrevet

Enig. Problemet er ikke at folk har perfekte liv men den konkurransen om hvem som har finest og behov for å hevde seg. 

Anonymkode: 9ea6e...6fd

• Liker 2
Skrevet

Så folk som faktisk har et fint hjem, ryddig, god økonomi, fin i klærene, glade barn og godt forhold med barna så er det fasade? 

I såfall lever jeg et fasade liv. Jeg får be ungene bli mer sinte, jeg får rote mer, og ikke smile så mye 🤨

Anonymkode: 3284f...22c

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

fasade fasade fasade! 

Har det skjedd noe?

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjalu? Er alltid mange som har det bedre/er mer suksessfulle enn deg og meg. Man er jo værre enn værst om man ikke unner folk å ha det "perfekt". Mange er faktisk lykkelige fra de står opp til de legger seg, og lever drømmelivet sitt - og det er suverent. Ikke noe vits å rakke ned på det som "fasade", kun fordi de har det bedre enn deg, og du ikke klarer å godta at dette er realiteten til noen.

Når det er sagt så er det jo trist om vedkommende rakker ned på andres feil hele tiden, men forskjell på å rakke ned på og å komme med konstruktiv kritikk/ha en samtale da. Du virker jo veldig dømmende selv

Som oftest så er det fake. Snakker av egen erfaring. Mennesker som i realiteten har humørsvingninger konstant og er potte bittre, kaller seg solstråle over nettet og leker glade og kjærlige over nettet. Par som sliter, ikke liker hverandre, men tør ikke gjøre det slutt, legger ut masse sexistiske bilder og tekster om hvor mye de digger og elsker personen. Også disse instababesene som ikke ser halvparten så pene ut i virkeligheten engang som de gjør med filter, redigering, masse sminke og bilder tatt i riktige vinkler. De med flere barn, hus, bil, båt og hytte etc har låst seg til lån og forpliktelser langt over huet resten av livet og det blir trist den dagen de mister jobben eller forholdet med partner skranter og skilsmissen er på g. 

Anonymkode: 5ea46...9d6

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som oftest så er det fake. Snakker av egen erfaring. Mennesker som i realiteten har humørsvingninger konstant og er potte bittre, kaller seg solstråle over nettet og leker glade og kjærlige over nettet. Par som sliter, ikke liker hverandre, men tør ikke gjøre det slutt, legger ut masse sexistiske bilder og tekster om hvor mye de digger og elsker personen. Også disse instababesene som ikke ser halvparten så pene ut i virkeligheten engang som de gjør med filter, redigering, masse sminke og bilder tatt i riktige vinkler. De med flere barn, hus, bil, båt og hytte etc har låst seg til lån og forpliktelser langt over huet resten av livet og det blir trist den dagen de mister jobben eller forholdet med partner skranter og skilsmissen er på g. 

Hvordan vet du at det er fake? Selvsagt er livet aldri bare fryd og gammen, de som påstår det har et troverdighetsproblem. Når det gjelder dette med hus, bil, hytte osv, Mener du at alle disse har lån over pipa? Personlig har jeg alt dette og mer til, har null i lån...

Anonymkode: e6b9d...31c

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg. Samfunnet har blitt veldig overflatisk, har dårlige verdier og er for lite i kontakt med seg selv. Savner mer av det autentiske. Nå er det bare et evig jag etter materialer og utseendet. Før var det mer samhold og varme i folk. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at det er fake? Selvsagt er livet aldri bare fryd og gammen, de som påstår det har et troverdighetsproblem. Når det gjelder dette med hus, bil, hytte osv, Mener du at alle disse har lån over pipa? Personlig har jeg alt dette og mer til, har null i lån...

Fordi jeg kjenner de personene det er snakk om og har hatt en relasjon til de. Og mange menn og kvinner bruker filter på bildene sine til det ugjennkjennelige, for når du møter de der de ikke særlig bra ut. Er glad jeg selv slipper å bruke filter og var heldig med utseendet🙈 men jeg behandler ikke folk dårlig og higer ikke etter fasade og piss som disse gjør, som oftest har de en dårlig personlighet også. Datet en mann i våres med alt på stell, men fasaden sprakk gitt...

ingen har alt det du nevner pluss mer og null i lån. Da må du ha arvet et stort familiefirma eller masse penger? Du lurer ingen andre enn deg selv bare så du vet det😉😅 er bare så kvalm og lei narsissister som DIGGER seg sjæææl, de er overalt for tiden og savner virkelig ekte folk jeg. Hadde båt før, aldri igjen bare slit og pes fysisk. Noen av oss trives med å være frie, ha mindre å tenke på og frihet til å reise og gjøre andre givende ting. Men dere vil heller aldri forstå dere på oss som har et mer nøkternt forhold til det materialistiske og finner glede i relasjoner, dyr og andre ting. Men kalle oss misunnelige og sjalue gjør dere😂 det er heller at vi ikke forstår dere på samme måte som dere ikke forstår oss. Å være forskjellige heter det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i et nabolag som er kjent for "fasade, fasade, fasade". En stor andel av de som bor her har enten arvet penger og/eller familiebedrifter, eller så har de jobbet seg opp og frem. Det kjøpes og kjøres nye og dyre biler, og hus, hage og barn tas hånd om av innleid hjelp. På Instagram og Facebook er det mye champagne og flotte fester som vises frem, samt vakre smil og polerte ansikt. 

Så midt oppi dette bor jeg. Og i begynnelsen tenkte jeg at "alle her i nabolaget er så fasade". Inntil jeg ble kjent med folk her. Og det viste seg at det er omtrent 10% som står for det mesteparten av fasadegreiene, mens de 90% andre er vanlige, jordnære folk. Noen familier er veldig "out there" når det kommer til å vise frem hva de har og hvem de er, mens de aller fleste ikke stikker hodet frem i det hele tatt. Og det er ikke de med mest penger som nødvendigvis skriker høyest. Dem som prøver å fremstå mest suksessfulle og perfekte er gjerne også dem som på et eller annet vis sliter litt med noen. Det være seg dårlige ekteskap, bedrifter som er på randen av konkurs, eller barn som er utagerende og trøblete på skolen. Slike jeg ser det, så er denne fasaden kun konstruert for å dekke over noe som ikke er i orden. Det er jo nettopp det fasade er.

Jeg kan si med hånden på hjertet at det har gjort meg veldig godt å flytte hit jeg bor nå, hvor rart det enn høres ut. Jeg kjenner baksiden av fasaden til de rikeste og mest suksessfulle menneskene i byen, og det har gitt meg en mye større selvtillit. Jeg har verken karriere eller arv å vise til, men jeg har det godt med meg selv, min mann og mine barn. Og det er dét som er viktigst for meg; ikke alt stæsjet man prøver å lappe over et dårlig liv med. Så får de de fasademenneskene fortsette å slite med sitt helt til de skjønner hva som egentlig betyr noe i livet. 

Anonymkode: 5a05b...ddf

• Liker 5
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg kjenner de personene det er snakk om og har hatt en relasjon til de. Og mange menn og kvinner bruker filter på bildene sine til det ugjennkjennelige, for når du møter de der de ikke særlig bra ut. Er glad jeg selv slipper å bruke filter og var heldig med utseendet🙈 men jeg behandler ikke folk dårlig og higer ikke etter fasade og piss som disse gjør, som oftest har de en dårlig personlighet også. Datet en mann i våres med alt på stell, men fasaden sprakk gitt...

ingen har alt det du nevner pluss mer og null i lån. Da må du ha arvet et stort familiefirma eller masse penger? Du lurer ingen andre enn deg selv bare så du vet det😉😅 er bare så kvalm og lei narsissister som DIGGER seg sjæææl, de er overalt for tiden og savner virkelig ekte folk jeg. Hadde båt før, aldri igjen bare slit og pes fysisk. Noen av oss trives med å være frie, ha mindre å tenke på og frihet til å reise og gjøre andre givende ting. Men dere vil heller aldri forstå dere på oss som har et mer nøkternt forhold til det materialistiske og finner glede i relasjoner, dyr og andre ting. Men kalle oss misunnelige og sjalue gjør dere😂 det er heller at vi ikke forstår dere på samme måte som dere ikke forstår oss. Å være forskjellige heter det.

Jeg har ikke lån nei. det er ikke så uvanlig som du later til å tro. Jeg er over 40 da...Har til og med feriehus i utlandet og båt også...Ikke at jeg tror det er nøkkelen til lykke altså, ikke legger jeg ut ting på sos. medier heller. Men har man penger så blir det gjerne til at man bruker dem og investerer litt.

• Liker 3
Skrevet

Nå er mennesker veldig forskjellige og jeg hadde en fin prat med en venninne en dag, som stadig får høre at hun er så opptatt av fasade osv. Men som hun sa så har de selvfølgelig sine helvetesdager de også,  hvor alt går på tverke, mens hun da som person fokuserer på det positive, har alltid gjprt. I hennes liv er der ikke problemer av noe slag, men utfordringer som man finner en måte å løse. Møter hun andre så er det klaging på mann, barn, jobb, venner osv, alltid er det noe man kan klage på.

Men blir livet/hverdagen bedre av å fokusere på det eller faktisk forsøke å finne noe positivt. Hvorfor skal jeg huske det stygge blikket jeg fikk av datteren min før frokost i dag, når jeg heller kan huske den fine samtalen vi hadde under frokosten. Jeg er selv en person som forsøker å fokusere på det positive, men pga mennesker som kun tror alt er fasade, så føler man nesten at man må dele "dritten"

Hadde en venninne en gang som hadde utfordringer av ett eller annet slag, hvor jeg prøvde å tipse om noe. Fikk da slengt i retur at jeg hadde ingenting jeg skulle si, for jeg hadde jo aldri problemer. Svarte da på en fin måte at jeg selvfølgelig har mine utfordringer, men når jeg først henger med venner så er det ikke det jeg bruker tiden min på. Der har jeg en god venninne som jeg kan tømme meg til når det er helt tomt.

Annet eksempel er når jeg hadde en sinnsykt god opplevelse med ett offentlig kontor som jeg delte på Facebook, 80% av kommentarene gikk på at jeg ikke trengte å dele sånt for det var så mange som hadde utfordringer og alle som jobbet der var ubrukelige.  

Anonymkode: 45d30...9e5

Skrevet

Jeg er ikke på sosiale medier, så jeg ser ikke problemet, bokstavelig talt. Det er faktisk frivillig å se på disse fasadene.

Anonymkode: 094dc...fd5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...