Gå til innhold

Hvilket klassetrinn bør et barn med lese og skrivevansker utredes for dyskleksi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn går i 4 klasse, og jeg har nevnt dette til lærere siden 1 klasse. Men de vil bare se det an. Hun har ADHD. Og da er det vel vanlig med dette også? Dessuten har jeg det og flere i familien. 
Er vel lurt at barnet blir utredet på barneskolen og får den hjelper det trenger?

Har vi rett på utredning? Hvordan foregår en utredning/test? 
Jeg ble ikke utredret før i voksen alder, og gjennom en annen test kom det fram. Var en lettelse. Alltid hatet skolen og lekser, og trodde jeg var dum. 

Hvordan mistenkte dere dette på dele selv eller barna deres?

Noen gode råd til mitt barn? 
Hvis han skriver feil, si ifra og rette på det da? 

Anonymkode: faaf5...da5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter hun med skole? Jeg fikk oppfølging allrede da men ikke nødvendigvis utredning for dysleksi. 

Anonymkode: 6ff09...5d0

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sliter hun med skole? Jeg fikk oppfølging allrede da men ikke nødvendigvis utredning for dysleksi. 

Anonymkode: 6ff09...5d0

Ja, hun har sliti siden første klasse. Tenker det er greit å vite og evnt utelukke uansett. 

Skrevet

Jeg har to med dysleksi.

Den ene fikk diagnosen i slutten av 3.klasse, den andre i slutten av 7.klasse.

Uten tvil best å få det slått fast jo før jo bedre. Å få det så sent som 7. har gitt utfordringer som kunne vært unngått.

Anonymkode: 0b027...0ae

Skrevet

Har flere i familien dysleksi? Ring PPT og spør om hjelp hvis skolen ikke er villige til å høre.

Jeg mener at så tidlig som mulig er best, og dysleksi kan være arvelig. 

ADHD påvirker konsentrasjonen, som igjen påvirker evnen til å fokusere på og organisere seg rundt lesingen, men her bør PPT vurdere hva som er hva. 

Anonymkode: 96d06...2c8

Skrevet

Jeg har også ADHD, og tror av og til det kan forveksles med dysleksi. Ikke alle skrive/lesevansker er nødvendigvis dysleksi. Det er vanskelig å konsentrere seg med ADHD rett og slett. 

Anonymkode: dff05...d74

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn går i 4 klasse, og jeg har nevnt dette til lærere siden 1 klasse. Men de vil bare se det an. Hun har ADHD. Og da er det vel vanlig med dette også? Dessuten har jeg det og flere i familien. 
Er vel lurt at barnet blir utredet på barneskolen og får den hjelper det trenger?

Har vi rett på utredning? Hvordan foregår en utredning/test? 
Jeg ble ikke utredret før i voksen alder, og gjennom en annen test kom det fram. Var en lettelse. Alltid hatet skolen og lekser, og trodde jeg var dum. 

Hvordan mistenkte dere dette på dele selv eller barna deres?

Noen gode råd til mitt barn? 
Hvis han skriver feil, si ifra og rette på det da? 

Dere foreldre kan jo bare henvise til PPT for utredning selv. Trenger ikke ha med skolen på det. 

Anonymkode: 732a2...9da

• Liker 1
Skrevet

Hei. Det er som sagt arvelig og komorbiditet med ADHD pg dysleksi. Absolutt på tide å begynne en utredning etter mitt skjønn om dere ser tydelige tegn på at det er noe der som ikke helt stemmer. Samtidig er det viktig å huske på at lesing og skriving kan være utfordrende for mange barn uten at det er direkte lese- og skrivevansker å snakke om. Å tilegne seg et godt lese og skrivespråk kan være en tidkrevende prosess for mange barn, og de bruker ulik tid på dette. 

Et barn i fjerde klasse skal ikke skrive feilfritt. Det er normalt med mange skrivefeil. Før i tiden var læreren der med rødblyanten, men heldigvis er det ikke slik nå. Heller er det slik at læreren konsentrerer seg om områder, for eksempel stor bokstav i egennavn, dobbel konsonant, bruk av punktum med mer. Da kan en jobbe med det området og korrigere litt der. Ikke alle feil, men noen. Dette gjelder alle barna enten de har dysleksi eller ikke mener jeg. Alt etter nivå retter man mengde selvsagt. Skriver barnet tilnærmet feilfritt, ja da kan en rette på de feilene som er. Men det kan være et poeng at de får en bevissthet  rundt hva slags type feil det er også. Men en må korrigere etter hva slags nivå barnet er for det viktigste er hele tiden at barnet vedlikeholder skrivelysten og ikke mister motet på noe vis. Det er ikke verdt det, å rette på noen ord for mye, bare for å ende opp med barn som ikke liker å utfolde seg i skriftspråket. Der syndet i hvertfall mange lærere på 70 tallet for mye. Jeg vokste selv opp med rødblyanten.

Barnet ditt har rett på tilpasset opplæring akkurat på det nivået han er. Dere har altså rett på at barnet får den hjelpen det trenger, Adhd eller ikke.

Det aller viktigste en selv kan gjøre for barna er noe så enkelt og kanske utfordrende og tidkrevende som å lese mye for barna, god litteratur som øker ordforrådet. Det er gjort veldig mange undersøkelser rundt dette, og det er denne enkelttingen som gjør barna til bedre i norsk.

Jeg er utdannet allmennlærer og spesialpedagog, med fordypning i  forebygging og tiltak av  lese- og skrivevansker. Men jobber ikke som lærer akkurat nå.

Anonymkode: ce257...eff

• Liker 3
Skrevet

Mitt barn ble testet i 2.klassen. Læreren som initierte.

Anonymkode: d08fb...34b

Skrevet

4. Klasse er vanlig. Det er ikke noe poeng å få diagnosen tidligst mulig, da ender man opp med mye feildiagnoser, det er tiltakene som er viktige. Jeg ville pushet på at hun skal få hjelp med de vanskene hun har i dag uavhengig av hva man kaller det, for det har hun rett på. 

hilsen logoped.

Anonymkode: 5db77...03b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...