Jegvetik Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Vi har funnet en bolig vi ønsker og er godt kjent med markedet i dette området. Vi vet at det kan lønne seg for oss å prøve oss på et bud direkte til selger. Er det innafor å ringe de på en lørdag og legge inn et bud? Selvfølgelig med påfølgende skriftlig bekreftelse.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Ligger den ute til salgs? Hvorfor akkurat en lørdag? Fordi megler har fri? Skal dere by over prisantydning? Anonymkode: 6a071...afd
Jegvetik Skrevet 22. oktober 2020 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ligger den ute til salgs? Hvorfor akkurat en lørdag? Fordi megler har fri? Skal dere by over prisantydning? Anonymkode: 6a071...afd Vi skal by over prisantydning ja. Lørdag fordi vi ønsker å være i god tid før visning hvis det skulle være aktuelt, og vi skal ikke på privatvisning før fredag. Ordinær visning er mandag. Megler skal ikke være involvert i privat budgivning uansett, så hvorvidt han har fri eller ikke er ikke relevant. Jeg spør fordi jeg lurer på om det er «sosialt akseptabelt».
Gjest Ezio Skrevet 22. oktober 2020 #5 Skrevet 22. oktober 2020 Hvordan vet selger at dere har råd da?
DrueSmoothie Skrevet 22. oktober 2020 #6 Skrevet 22. oktober 2020 (endret) Jeg solgte boligen min en søndag (bud utenom visning) Og både jeg og megler var intr i å få solgt, så jeg tenkte hvertfall ikke over at det ikke var i "normal arbeidstid" og det virket ikke som om megler gjorde seg noe av det heller. Endret 22. oktober 2020 av DrueSmoothie
Gjest Ezio Skrevet 22. oktober 2020 #7 Skrevet 22. oktober 2020 1 minutt siden, DrueSmoothie skrev: Jeg solgte boligen min en søndag (bud utenom visning) Og både jeg og megler var intr i å få solgt, så jeg tenkte hvertfall ikke over at det ikke var i "normal arbeidstid" og det virket ikke som om megler gjorde seg noe av det heller. Hvordan visste du at budgiver hadde finansieringen sin i orden?
Ms. Steele Skrevet 22. oktober 2020 #8 Skrevet 22. oktober 2020 4 timer siden, Jegvetik skrev: Vi skal by over prisantydning ja. Lørdag fordi vi ønsker å være i god tid før visning hvis det skulle være aktuelt, og vi skal ikke på privatvisning før fredag. Ordinær visning er mandag. Megler skal ikke være involvert i privat budgivning uansett, så hvorvidt han har fri eller ikke er ikke relevant. Jeg spør fordi jeg lurer på om det er «sosialt akseptabelt». Megler må være involvert fordi megler må sjekke at finansieringen er i orden. Selger takker ikke ja til et bud hvor kanskje finansieringen er på halv tolv. Slikt blir det bare kluss av for alle parter. Så jo, at det er en lørdag og banken er stengt er svært så relevant. 3
DrueSmoothie Skrevet 22. oktober 2020 #9 Skrevet 22. oktober 2020 2 minutter siden, Ezio skrev: Hvordan visste du at budgiver hadde finansieringen sin i orden? Akkurat det skal jeg innrømme at jeg ikke husker helt. Jeg vet jeg støttet meg på megler hele veien selv om salget gikk "utenom" ettersom det var annonsert visning neste uke. Men mener vagt vi godtok budet med forbehold om at finansiering var i orden, og at det dermed ikke ble merket "solgt" før dette var sjekket. Eller om dette bare var noe vi snakket om? Eller om de sendte inn noe direkte til megler... man får jo noe skriftlig fra banken så kan jo være de sendte inn det, selv om det ikke er vanlig å gjøre det. Det er en stund siden nå så jeg skal ikke si noe sikkert. Jeg husker bare vi var på hytta og drev og pakket sammen for å reise hjem når budet kom inn så det var litt kaos med vasking, pakking, telefoner og alt på en gang 😆 1
Jegvetik Skrevet 22. oktober 2020 Forfatter #10 Skrevet 22. oktober 2020 1 time siden, Ms. Steele skrev: Megler må være involvert fordi megler må sjekke at finansieringen er i orden. Selger takker ikke ja til et bud hvor kanskje finansieringen er på halv tolv. Slikt blir det bare kluss av for alle parter. Så jo, at det er en lørdag og banken er stengt er svært så relevant. Vi har finansieringsbevis på beløpet vi vurderer å by.
Høna79 Skrevet 22. oktober 2020 #11 Skrevet 22. oktober 2020 Jeg har kjøpt bolig på den måten, bare på fredag kveld, ikke lørdag. Bød saftig over prisantydning og ba selger komme tilbake til meg innen 2t. Selger tok selvfølgelig kontakt med megler, og megler ringte min bank og fikk bekreftet at jeg hadde finansieringen i orden (det lønner seg å ha en bank som har utvidet åpningstid ja, og rutiner for nettopp slikt). Selger akseptere budet, og champagnen ble åpnet både hos selger og meg den fredagskvelden. Så til TS: selvfølgelig er det greit! Du ringer jo og sier «kan jeg få kjøpe det du skal selge, for en masse ekstra penger enn det du egentlig vil selge for?» 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #12 Skrevet 22. oktober 2020 12 timer siden, Jegvetik skrev: Vi skal by over prisantydning ja. Lørdag fordi vi ønsker å være i god tid før visning hvis det skulle være aktuelt, og vi skal ikke på privatvisning før fredag. Ordinær visning er mandag. Megler skal ikke være involvert i privat budgivning uansett, så hvorvidt han har fri eller ikke er ikke relevant. Jeg spør fordi jeg lurer på om det er «sosialt akseptabelt». Vår megler vil ha beskjed om vi får private bud, for å kunne si noe om forventede folk som kommer på visning. Får vi bud over takst og det er 2 påmeldt visning, så råder han oss til å ta privatbudet. Kommer det 15 på visning og han vet mange er seriøse, så råder han oss til å ikke ta budet, men det er selvsagt opp til oss som selger. Jeg syns det er innafor så lenge man faktisk byr over takst, og helst en del over. Anonymkode: 13fa5...4ee 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #13 Skrevet 22. oktober 2020 Hva er greia med sånne bud da? Sier dere at hvis de ikke aksepterer, så er dere ikke interessert i å by senere? Er det det som er greia? Gå over takst før visning? Fordi..? Da slipper dere budrunde og det blir kanskje rimeligere for dere enn om det hadde vært budrunde? Eller.. Og hvorfor skal selger godta det? Anonymkode: b46bb...56e
Jegvetik Skrevet 22. oktober 2020 Forfatter #14 Skrevet 22. oktober 2020 (endret) 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er greia med sånne bud da? Sier dere at hvis de ikke aksepterer, så er dere ikke interessert i å by senere? Er det det som er greia? Gå over takst før visning? Fordi..? Da slipper dere budrunde og det blir kanskje rimeligere for dere enn om det hadde vært budrunde? Eller.. Og hvorfor skal selger godta det? Anonymkode: b46bb...56e Det handler nok mye om hvem som kjenner markedet best. Vi har fulgt med lenge, og vet at budrundene i dette området kan gå over stokk og stein. Selger har sikkert også denne informasjonen, men det kan fremdeles være vanskelig å si nei til bud som feks er 250 000 over takst. Selv om kanskje mange liknende hus og leiligheter har gått mer over, vil det alltid være en sjangse for at akkurat dette huset ikke gjør det. Selv om det kanskje er en irrasjonell tankegang så er det nok mange selgeres tanker som flyr den vegen i en sånn situasjon. I akkurat dette tilfelle så ser vi på to ulike boliger, hvor begge er like aktuelle (denne boligen som vi nå vurderer å legge inn privat bud er kanskje hakket bedre for oss, men vi vet også at budrundene i dette området kan føre til at den går for en pris langt høyere enn det vi er komfortabel med). De har begge visning på samme dag, og derfor også ordinær budrunde samme dag. Man har ikke lov til å delta i to budrunder samtidig, så derfor har vi valgt å gjøre det på denne måten. Endret 22. oktober 2020 av Jegvetik 2
Jegvetik Skrevet 22. oktober 2020 Forfatter #15 Skrevet 22. oktober 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår megler vil ha beskjed om vi får private bud, for å kunne si noe om forventede folk som kommer på visning. Får vi bud over takst og det er 2 påmeldt visning, så råder han oss til å ta privatbudet. Kommer det 15 på visning og han vet mange er seriøse, så råder han oss til å ikke ta budet, men det er selvsagt opp til oss som selger. Jeg syns det er innafor så lenge man faktisk byr over takst, og helst en del over. Anonymkode: 13fa5...4ee Har megler lov til å råde deg i den ene retning eller den andre ved private bud?
Jegvetik Skrevet 22. oktober 2020 Forfatter #16 Skrevet 22. oktober 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår megler vil ha beskjed om vi får private bud, for å kunne si noe om forventede folk som kommer på visning. Får vi bud over takst og det er 2 påmeldt visning, så råder han oss til å ta privatbudet. Kommer det 15 på visning og han vet mange er seriøse, så råder han oss til å ikke ta budet, men det er selvsagt opp til oss som selger. Jeg syns det er innafor så lenge man faktisk byr over takst, og helst en del over. Anonymkode: 13fa5...4ee Av ren nysgjerrighet, hvor mye over tenker du at man bør by i en sånn situasjon? 😊
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #17 Skrevet 23. oktober 2020 11 timer siden, Jegvetik skrev: Har megler lov til å råde deg i den ene retning eller den andre ved private bud? Ikke offisielt på papiret, men han vil at vi skal bli fornøyde. Har god erfaring med denne megleren fra før. Han må også sjekke finansiering som andre påpeker 11 timer siden, Jegvetik skrev: Av ren nysgjerrighet, hvor mye over tenker du at man bør by i en sånn situasjon? 😊 Helt ærlig? Tror det må minst 150.000 over takst til for at vi ville vurdert det. Vi regner med budkrig, og det bør tilsvare ca den summen vi håper å minst kunne få men dette er bare min mening, og er jo umulig å si om det blir budkrig eller ikke. Si huset vårt ligger ute til 3490, ville tatt det seriøst ved ca 3640-50. Bor i stor by, ikke Oslo. Lykke til, husk å ha finansiering i orden om du skal gjøre noe slikt Anonymkode: 13fa5...4ee
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #18 Skrevet 23. oktober 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er greia med sånne bud da? Sier dere at hvis de ikke aksepterer, så er dere ikke interessert i å by senere? Er det det som er greia? Gå over takst før visning? Fordi..? Da slipper dere budrunde og det blir kanskje rimeligere for dere enn om det hadde vært budrunde? Eller.. Og hvorfor skal selger godta det? Anonymkode: b46bb...56e Jeg som selger er fornøyd hvis vi får solgt boligen til over prisantydning, dvs at hvis jeg hadde fått inn et bud på en del over prisantydning før visning så hadde jeg takket ja til det, forutsatt at finansiering var i orden. (Jeg hadde ikke takket ja til bud på prisantydning før visning, men kunne vært villig til å selge privat hvis jeg fikk et bud før megler var innleid) Her er mange på visning, men få som byr, så jeg hadde ikke hatt is i magen til å avslå et bud over prisantydning. (Da mener jeg selvsagt ikke kun 10 000kr over) Anonymkode: 1db66...fc5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #19 Skrevet 23. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke offisielt på papiret, men han vil at vi skal bli fornøyde. Har god erfaring med denne megleren fra før. Han må også sjekke finansiering som andre påpeker Helt ærlig? Tror det må minst 150.000 over takst til for at vi ville vurdert det. Vi regner med budkrig, og det bør tilsvare ca den summen vi håper å minst kunne få men dette er bare min mening, og er jo umulig å si om det blir budkrig eller ikke. Si huset vårt ligger ute til 3490, ville tatt det seriøst ved ca 3640-50. Bor i stor by, ikke Oslo. Lykke til, husk å ha finansiering i orden om du skal gjøre noe slikt Anonymkode: 13fa5...4ee Det er klart megler ønsker at dere skal bli fornøyd, han tjener på både det og høyest mulig pris. Men han har faktisk ikke lov til å rådgi dere i den situasjonen. Jeg hadde stilt meg kritisk til en megler og et meglerfirma som bryter dette. Anonymkode: 4ce3d...28e
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #20 Skrevet 23. oktober 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg som selger er fornøyd hvis vi får solgt boligen til over prisantydning, dvs at hvis jeg hadde fått inn et bud på en del over prisantydning før visning så hadde jeg takket ja til det, forutsatt at finansiering var i orden. (Jeg hadde ikke takket ja til bud på prisantydning før visning, men kunne vært villig til å selge privat hvis jeg fikk et bud før megler var innleid) Her er mange på visning, men få som byr, så jeg hadde ikke hatt is i magen til å avslå et bud over prisantydning. (Da mener jeg selvsagt ikke kun 10 000kr over) Anonymkode: 1db66...fc5 Enig med deg. Det er klart en selger vil vurdere private bud over prisantydning. Jeg tror flere er mer redd for «tenk hvis jeg ikke får høyere i en budrunde» enn «tenk hvis jeg kunne fått mer i en budrunde». Anonymkode: 4ce3d...28e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå