Gjest agjest Skrevet 29. juli 2005 #1 Skrevet 29. juli 2005 Oppdaget at jeg hadde en svinefilet i fryseren, husker ikke helt når eller hvorofr jeg kjøpte den, men allikevel.......... Er ikke så glad i svinekjøtt, synes det fort blir tørt og kjedelig. Derfor trenger jeg tips til hva jeg kan gjøre med den for å gjøre den litt mer spennende og ikke minst saftig. Oppskrifter any?
Brunhilde Skrevet 30. juli 2005 #2 Skrevet 30. juli 2005 Hvis den blir tørr er det jo fordi du steker den for lenge! Svinefilet kan brukes i wok eller du kan helsteke den og servere med grønnsaksgrateng og pasat, ris eller poteter. Videre kan du bruke den som basis for enkel gryterett. Kutt i biter, brun lett sammen med sjampinjong, tilsett matfløte + 1 ts sukker eller vikingmelk, smak til med salt, pepper og soyasaus. Server med ris og erter og/elelr mais. Eller du kan servere den stekt i biter sammen med pasta med hvitløkssaus eller innbakt med fløtegratinerte poteter ved siden av... Er vel egentlig bare fantasien som setter grenser.
Impala Skrevet 30. juli 2005 #3 Skrevet 30. juli 2005 Jeg pleier stort sett å helsteke den. Siste gang surret jeg den i spekeskinke (evt parmaskine hvis du har råd:-) Det var knallgodt, og den ble skikkelig saftig.
Gjest lindas Skrevet 30. juli 2005 #4 Skrevet 30. juli 2005 del den opp i skiver,bank den med en biff banker. paner med egg, mel og krydder. stekes på mellom sterk varme i panne i 5-10 min, mot slutten av teketiden tilsettes reker (skrellede) og herm hvit asparges. serveres med poteter,salat, og chilli bairnais (vanlig pose saus tilsatt chilisaus).
Arwen Skrevet 30. juli 2005 #5 Skrevet 30. juli 2005 Jeg pleier stort sett å helsteke den. Siste gang surret jeg den i spekeskinke (evt parmaskine hvis du har råd:-) Det var knallgodt, og den ble skikkelig saftig. ← Den marinerte spekeskinka er genial til det. Jeg griller den jeg. Nam nam. Skal ha svinefilet i dag jeg - men skal woke. Genialt kjøtt - kan brukes til nesten alt.
Gjest piaf Skrevet 30. juli 2005 #6 Skrevet 30. juli 2005 Prøv også å legge noen hele salvieblader mellom svinefileten og spekeskinken før du helsteker den. Kjempegodt.
tøydukke Anna Skrevet 31. juli 2005 #7 Skrevet 31. juli 2005 Jeg pleier å skjære et snitt i svinefileen som jeg fyller med litt kremost med hvitløk eller krydder, parmesanskiver, basilikum og litt finhakket hvitløk. Tetter hullet med noen tannstikkere og setter herligheten i ovnen. Det er veldig godt, og som tilbehør pleier jeg å bruke enten pommes noisettes eller gratinerte poteter og en god saus.
Kristin Skrevet 31. juli 2005 #8 Skrevet 31. juli 2005 Legg bacon skiver utover, så de overlapper hverandre.. ha over pesto... legg deretter svinefileten oppå og rull sammen... Snadder!!
MiaMamma Skrevet 4. august 2005 #9 Skrevet 4. august 2005 Jeg pleier a kutte svinefilet opp i skiver/terninger og brune den sammen med strimler av gronn og rod paprika, og frisk sjampinjong (eller hvordan det enn staves). Etter at kjottet er blitt brunt, og paprikaen blank og myk, blander jeg inn to poser toro peppersaus, ferdig blandet i panne. Severer med naturris. Denne er veldig populer her hos meg.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2005 #10 Skrevet 4. august 2005 Enda en svinefiletvariant: Jeg marinerer den i balsamicoeddik med litt rosmarin. Bruner fileten på alle sider og slår over marinaden. Sett i et steketermometer og la fileten surre i marinaden under lokk til kjernetemperaturen er nesten 70. Ta opp fileten og la den hvile mens du smaker til sjyen i pannen med litt sukker, salt og pepper. Smaker utrolig godt sammen med de gode gamle fløtegratinerte potetene og grønnsaker du liker.
Plym Skrevet 4. august 2005 #11 Skrevet 4. august 2005 Enda en svinefiletvariant: Jeg marinerer den i balsamicoeddik med litt rosmarin. Bruner fileten på alle sider og slår over marinaden. Sett i et steketermometer og la fileten surre i marinaden under lokk til kjernetemperaturen er nesten 70. Ta opp fileten og la den hvile mens du smaker til sjyen i pannen med litt sukker, salt og pepper. Smaker utrolig godt sammen med de gode gamle fløtegratinerte potetene og grønnsaker du liker. ← Var visst ikke logget inn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå