Zienna Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Hun vil absolutt studere i utlandet. Språklig vil hun ta det lett. Hva koster det? Klarer man seg med vanlig studielån? Hvor er det evt. mest fornuftig å studere? Vil det være lett for henne å bli kjent med andre? Hun er veldig sosial.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Har hun karakterer til å komme inn hvor som helst? I så fall ville jeg tenkt Danmark. Det gir en erfaring med et helsesystem relativt likt det norske og språket er ikke til særlig hinder. Det er ingen som "tar det lett" når man må lære polsk/tsjekkisk/ungarnsk til pasientbruk parallelt med å gjennomføre et mer autoritært og puggebasert medisinstudium enn det de fleste norske studenter er forberedt på, egentlig. Men studielånet rekker jo noe lenger i Øst-Europa, selv med skolepenger. Anonymkode: 8ccbd...5ef 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 DK el SE, om hun skal returnere til NO. Det er de land vi sammenligner oss mest med innenfor medisin. Anonymkode: 6b565...ad2 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg studerte i København, fantastiske år som jeg alltid vil huske, mye klinisk praksis og tett pasientkontakt og i stor grad lik struktur på systemnivå hva angår «Helsenorge» og «Helsedanmark». Aldri hatt problemer med å få jobb i Norge etterpå, har nå fast stilling i OUS. Forøvrig er Danmark et fabelaktig studieland uavhengig av retning og studieby. Husker enda følelsen av å sykle fra anatomisalen og hjem med formalinlukten hengende i nesa, gjennom København, hjem i kollektivet og dusje og drikke Captain Morgan og Cola som vi hadde kjøpt på døgnåpen dagligvarebutikk til 79 kroner for én flaske av hver før vi syklet videre ut i byen og festet til morgenen etter... Fredagsbar på Panum... Verdens fineste studie, forelesere, venner og kollokviegruppe... Nei, fader altså, nå ble jeg litt trist og nostalgisk😅 Få henne til Danmark! Anonymkode: c6f9a...73c 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Skrevet 21. oktober 2020 København men det kan bli dyrt pga kronekursen. Man kommer dårlig ut mtp Lånekassens utbetalinger. Anonymkode: daf3f...8df
Zienna Skrevet 21. oktober 2020 Forfatter #6 Skrevet 21. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: København men det kan bli dyrt pga kronekursen. Man kommer dårlig ut mtp Lånekassens utbetalinger. Anonymkode: daf3f...8df Ja, nettopp. Det var slikt jeg tenkte på. Hun har karakterer nok til å komme inn i Norge, men ønsker seg utlandet. Det er vi, familien, som bekymrer oss litt over hva det vil kreve økonomisk.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #7 Skrevet 21. oktober 2020 9 minutter siden, Zienna skrev: Ja, nettopp. Det var slikt jeg tenkte på. Hun har karakterer nok til å komme inn i Norge, men ønsker seg utlandet. Det er vi, familien, som bekymrer oss litt over hva det vil kreve økonomisk. Meg som lovpriste København over: det er helt riktig at ca. 1/3 av studielånet forsvinner i valuta. På en annen side er bo- og levekostnadene svært lave i Danmark (hvertfall relativt til universitetsby i Norge), de aller fleste får seg jobb under studiet og supplerer litt her samt at man selvfølgelig jobber i Norge i sommerferien slik at man har litt ekstra kapital som kan fordeles gjennom hele året eller spares. Det er jo ingen skolepenger i Danmark. De jeg kjenner som studerte i Oslo hadde langt høyere utgifter enn meg (godt over de 30 % jeg «mistet» i studielån) og måtte jobbe mye for å kunne finansiere bolig/hybel samt en «vanlig» studenttilværelse med de utgiftene det medfører. Anonymkode: c6f9a...73c 2
Zienna Skrevet 21. oktober 2020 Forfatter #8 Skrevet 21. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Meg som lovpriste København over: det er helt riktig at ca. 1/3 av studielånet forsvinner i valuta. På en annen side er bo- og levekostnadene svært lave i Danmark (hvertfall relativt til universitetsby i Norge), de aller fleste får seg jobb under studiet og supplerer litt her samt at man selvfølgelig jobber i Norge i sommerferien slik at man har litt ekstra kapital som kan fordeles gjennom hele året eller spares. Det er jo ingen skolepenger i Danmark. De jeg kjenner som studerte i Oslo hadde langt høyere utgifter enn meg (godt over de 30 % jeg «mistet» i studielån) og måtte jobbe mye for å kunne finansiere bolig/hybel samt en «vanlig» studenttilværelse med de utgiftene det medfører. Anonymkode: c6f9a...73c Masse takk for det du forteller. Hun er 18 år om litt, og må søke i februar. Vi synes hun er ung enda, men hun ønsker ikke noe opphold/hvileår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå