Gå til innhold

Erfaringer fra feiring i grendahus?

Anbefalte innlegg

Gjest Litjtuppa
Skrevet

Noen som har vært i bryllup eller selv hatt bryllup med selskapet i et grendahus/samfunnshus? Vi tenker litt på det, men mamma ++ er selvsagt bekymret for at det blir upraktisk og mye ekstra, og vil heller at vi skal ha det på et sted hvor de ornder alt (selv om det blir litt dyrere der.) Fordelen med slike grendahus er at man har mye mer frihet til hvordan dagen skal være, kan bestille akkurat den maten man vil (chatering), ordne med drikke selv osv, blir sikkert rimeligere.. Må evt leie inn ei kokke som kan være sjefen på kjøkkenet og spørre venner om å hjelpe til med servering, tror det skal gå bra, men er litt usikker likevel.. Hva tror dere? Blir sikkert ikke så mye å ordne med selv på et hotell e.l, men hvis man har god til går det vel bra eller?? Vil gjerne ha det litt persolig og ikke så himla stivt, passer egentlig best med grendahus..hmm.. Kjekt å høre hva dere mener, fordeler og ulemper :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ikke ha festen på et grendehus - men allikevel på en plass hvor vi kan ordne alt selv.

Begynn planleggingen i god tid så blir det ikke stress. Synes det er bedre å kunne invitere alle vi vil og ordne alt selv. Blir mer personlig og MYE billigere!

Skrevet

Har servert i bryllup på flere grendehus, lokaler,samfunnshus. Det pleier å gå kjempebra og være trivelig. Det er et personlig preg på hvert eneste bryllup da.

Så moren din har ingen ting å bekymre seg for.

Men: Sjekk kjøkkenet, hva de har/ikke har i god tid sånn at det kan lånes om noe trengs. Service, lysestaker, fatbestikk, kaffekanner, salt/pepper ol.

Sjekk også hva slags oppvaskmaskin som står der. Er det en som er beregnet på hjemmebruk må dere regne godt med tid på oppvask og ha masse ekstra glass og bestikk. Er det av de raske så er det ikke noe problem.

Det var vel igrunn det viktigste tror jeg.

Skrevet

Vi hadde samme tankene som din mor ++ og vi bestemte oss for å bruke litt ekstra penger på å ha det en plass hvor de er profesjonelle og vi slapp å gjøre noen ting. Vi angrer ikke et sekund på at vi gjorde det slik. Alt ble perfekt for oss. Hva som er perfekt for dere er det bare dere som vet.

Gjest ny-gift
Skrevet

Vi feiret på et grendahus og synest det var helt supert! selvfølgelig er det mer å ordne og planlegge, men har du god tid så går det greitt.

Min erfaring er at bryllup på hotell o.l fort kan bli veldig "stive" og formelle.. dersom du velger å ha det på et grandahus, så er det dere som bestemmer alt, og kan dermed få det akkurat som dere vil!

Hjelpere var heller ingen problem å få tak i. Vi valgte å spørre "familie-venner" osv som i utgangspunktet ikke ville blitt invitert, til å hjelpe. alle stillte opp og synest det var kjekt å få være med.

Skrevet

Vi hadde ikke på et grendehus, men ei heller på et profesjonellt sted. Vi ordnet med alt fra mat/kokk til dekking og servering. Ikke noe problem å få folk til å stille opp.

I tillegg er det MYE å spare på det.

Skrevet

Vi hadde vår fest på grendehus. Det viktigste synes jeg er å finne det rette grendehuset Vi har vært i bryllup på grendehus som ikke har vært så bra, men det har vært fordi utemulighetene har vært dårlige.

Så for meg et det viktig at stedet også har mulighet for å være ute.

Men sparer også enormt mye å holde bryllupet selv, dessuten er det mye morsom planlegging inne i bildet. Vi gjorde det slik at vi bestilte hovedrett, svigerinnen min lagde forrett og moren min dessert. Enkelt og greit. Duker fikk vi leid gjennom grendehuset, så dette var praktisk.

det eneste som er kjekt er å sjekke kjøkkenet hvor mye plass det er der. Er det stort nok kjølerom til alle kakene? Er komfyren stor nok om mat skal varmes? Er det fryser til f.eks isbiter? Er det nok av tallerkner/glass/serveringsfat osv?

En annen ting er at det bør være nok parkeringsplasser utenfor lokalet. ;) Også er det kjekt om lokalet er såpass stort at man har et sted å gjøre av seg mens bordene ryddes på plass etter middagen. Og det viktigste kanskje, sørg for å ha gode hjelpere (og mange nok) hele kvelden.

Skrevet

Selv er jeg kjempeglad for at vi slapp å styre med det praktiske.

Men om man liker slik planlegging, kan det jo være greit. Husk ihvertfall på å gjør avtale med noen som vasker opp og gjør rent. Har selv vært i bryllupp der det endte med at gjestene vasket opp for 60 personer etterpå... Ikke så gøy.

Skrevet

har vært i flere bryllup i grendehus/samfunnshus-type og synes det er kjempekoselig!

har vært i få på hotell, men synes stort sett det har vært mer personlig preg over de som ikke er på hotell. det er også mer frihet med tanke på matvalg, drikkevalg, start og slutt-tidspunkter etc etc

det er helt klart mer jobb med det, men mye kan leies. de som har ansvar for kjøkken/mat/servering kan også settes til å ha ansvar for oppvask og at kjøkken og søppel fjernes når de forlater stedet.

har aldri opplevd at gjester må ta oppvask eller gulvvask, men det er alltid noen som gjerne hjelper til, så tror ikke det er noe problem.

i vår familie synes folk det er fint å få hjelpe til med noe, så det er alltid noen som løper rundt å hjelper til med å rydde ting på plass dagen derpå, gå over gulvene, rydde søppel før man går på kvelden etc etc.

også mange som synes det er stas å kunne ta med kake til kake & kaffe-bordet, så det har aldri vært noe mas det heller.

har du familie og venner som liker å bidra med slikt så kan du jo høre om de vil hjelpe, ellers finnes det sikkert proff-hjelp å leie inn.

Skrevet

Vi skal ha bryllupet på grendahus. Dette fordi vi vil ha alle gjestene til middag, fri bar og mulighet til å være der så lenge vi vil! (Vil ikke avslutte før kl. 02.00)

Vi skal ha 92 gjester, og har kokk, servitører og hovmester (hovmesteren skal stå i baren så lenge det er behov). Disse fixer ALT! Og kjempe-billig. Vi har regnet av vi må ut med ca. halve prisen i forhold og det inkluderer aperetiff (champagne, jordbær og melon), 3-retters middag (kamskjell, and, sjokolademousse), servering av hvitvin 2 ganger, rødvin (her er det beregnet ei flaske pr. person) og dessertvin. I tillegg nattmat og fri bar!

Det vi skal ordne selv er: Dekking av bord (får det slik jeg vil!), omorganisering fra middag til kaffe, baking av kaker (slekt og venner) og musikk!

Skrevet

Vi hadde bryllupet på et lokalt hotell, ikke av den vanlige sorten. Det var veldig godt å slippe å tenke på å få folk til å servere, hjelpe til på kjøkkenet osv. Dessuten slappet foreldrene våre av og koste seg, noe de ikke hadde gjort om vi måtte servere og ordne med mat selv. Vi bestemte alt selv, fikk ta med kaker som tanter hadde laget, fikk bestemme hvem som skulle spille, hva som skulle spises og drikkes,og vi pyntet bordene selv. Avslappet og helt genialt!

Men som mange sier, det kan bli like bra på et grendahus, men da må dere regne med ganske mye jobb på den nærmeste familien. Min bror hadde bryllupsfest på grendahus, og det ble en kjempefin fest, men mye jobb, både før,under og etter. Men er dere innstilt på dette, og har tenkt på alle de tingene som er nevnt i denne tråden, da skulle det være klart for en kjempefest! Lykke til! :)

Skrevet

Vi har nettopp holdt bryllup i et slikt lokale som du snakker om nå, og ble veldig godt fornøyd med det.

Vi ordnet en god del selv, sjekket at alt var tilrettelagt på kjøkken, dekket bord, pyntet lokalet. -Jeg syns det ble mer personlig på den måten, og er veldig glad for at vi hadde disse oppgavene og kose oss med sammen.

Nå skal det sies at vi ønsket oss, og hadde, et ganske uformellt bryllup, og dermed passet omgivelsene veldig bra. Vi har fått veldig positiv tilbakemelding fra gjestene våre som syns det var befriende med et avslappende selskap.

Lykke til hva du enn velger!

Gjest Litjtuppa
Skrevet

Tusen takk for alle innlegg! Veldig greit å få høre fra begge sider, blir vanskelig å velge.. Men jeg tror det blir grendahuset der forloveden min bor, han har veldig lyst til det.. Blir nok jeg som ordner stort sett alt det andre, så når jeg vet det betyr mye for han å ha det der, blir det nok det.. Litt symbolsk også, vi gifter oss i kirka der jeg kommer fra, og feirer i grendahuset i bygda der han bor, og dit vi skal flytte. (Han er odelsgutt skjønnerère) :sjokkert::) Jepp jepp, da er det bare å hive seg rundt og planlegge.. :ler:

Skrevet

Lykke til med planleggingen. Vi hadde vår fest på grendahus og det var kjempeflott. Hadde flere villige som hjalp til med servering og oppvask, selve vaskingen av huset var inkludert i prisen. Vi ordna alt av mat selv og det var en avslappet stemning over det hele. Kjøkkenet er alfaomega så det kan være lurt å sjekke. Har servert på lokale der kjøkkenet lå i kjelleren og vi måtte løpe tre etasjer opp for å komme til festsalen - det var slitsomt. Festen varte til klokka 5 på morgenen og alle var fornøyde.

Gjest Gjesten
Skrevet

Bror min gifta seg i eit museum. Dei hadde 120 gjester. Mamma som kan organisere slike store ting ga alle oppgåver, og alt gjekk på skinner. Ungdommane i nabolaget var servitørar, nabokonene var kokker, og dei KAN lage mat!! Vi ordna alt med bord og pynting kvelden før, då hadde vi samla dukar og slikt hos naboar og familie. Så laga naboar og familie kaker. Det er heilt topp med slike arrangement, men aller best om det er friluftsområde rundt, slik at ein kan gå ein tur. På bygda er det som regel veldig greitt å organisere slike bryllup, alle naboane er veldig flinke til å vere med og organisere. Lykke til!!

Skrevet

Vi skal ha vår feiring på et grendahus. Og alle bryllup jeg har vært i har vært på enten grendahus eller lignende. Det blir det billigste, og man bestemmer alt selv.

Men sjekk at det er et godt utstyrt kjøkken der! Og at det er nok av alt dere trenger..

Vi er så heldige at der som vi skal feire er det to saler. Så vi kan bruke den ene til middagen, og den andre til kaffen. Det er kjempepraktisk, for da kan vi dekke på kopper og slikt til kaffen dagen før. Og det rommet vi bruker til middagen kan barna bruke til lekerom når vi er ferdig å spise.

Ikke lei hus uten at dere vet hvordan det er der først... Da kan dere få dere en lei overraskelse..!!

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...