Gjest Anonym Bruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 (endret) Fekk forleden overekt eit nabovarsel ifra naboen i forbindelse med at han hadde planer om oppsetting av mur v/ nabogrense Det forelå ingen tegninger / planer for høyde av muren, og regnet ellers med at her måtte naboen uansett forholde seg til gjeldende regler i forhold til høyde/ plassering av muren. I dei fleste kommuner er mur inntil 0,5 m ikkje søknadspliktig , men det blir lagt vekt på at den blir oppført i samråd m/ naboen. Naboen har fått godkjent byggetilatelse til å sette opp mur inntil 70 cm høyde langs grenselinje, og det som engang var avtalt som felles innkjørsle. Nabovarselet : Linje 1. Signer for bekreftet mottatt nabovarsel (obligatorisk? ----------------- Linje 2. Signer i tillegg hvis du samtykker til bygge / rive-planene Spørsmålet er om eit nabovarsel er kjent gyldig når ein har undertegnet Linje 1 `? Eller er det først når ein har undertegnet både linje 1 og 2 ? Kommunen er tilsynelatende av den oppfattning at det er tilstrekkeleg når ein har undertegnet " bekreftet mottatt nabovarsel." linje 1. Kan bygge forstøtningsmur uten å søke hvis den er inntil 1,0 meter høy og ligger minst 1,0 meter fra nabogrense. Muren kan være 1,5 meter høy hvis den ligger minst 4,0 meter fra nabogrensen. Muren må ikke hindre sikt mot vei.8. nov. 2019 Mur mot vei, med høyde inntil 0,5 m. Denne kan du i de fleste kommuner sette opp uten å søke. Forhør deg med kommunen før du begynner. Du bør samarbeide med naboene dine om utførelsen. Endret 21. oktober 2020 av Anonym Bruker
Gjest Anonym Bruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 (endret) 20 minutter siden, AndreasBR skrev: Ok? Og spørsmålet er??? Spørsmålet er om eit nabovarsel er kjent gyldig v/ undertegnelse av linje 1 ?. Eller må det undertegnes av både linje 1 og 2 før det er kjent gyldig. ? Endret 21. oktober 2020 av Anonym Bruker
altflyter Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Mur mot vei, med høyde inntil 0,5 m. Denne kan du i de fleste kommuner sette opp uten å søke. Forhør deg med kommunen før du begynner. Du bør samarbeide med naboene dine om utførelsen, slik at flere murer langs samme vei Jeg skjønner heller ikke bæret av hva spørsmålet ditt er 2
Gjest Anonym Bruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Skrevet 21. oktober 2020 32 minutter siden, AndreasBR skrev: Ok? Og spørsmålet er???
Brunello Skrevet 21. oktober 2020 #6 Skrevet 21. oktober 2020 Et nabovarsel er mottatt når naboen har signert at det er mottatt eller det er sendt rekommandert. Det er selvsagt ikke et vilkår at naboen har samtykket i tiltaket. 4
Gjest Anonym Bruker Skrevet 21. oktober 2020 #7 Skrevet 21. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Det å ha mottatt eit nabovarsel forteller meg bare at nabo at nabo har noen planer sålenge det ikkje medfølger eit kart / tegninger. Eg regnet med at først når ein har fått ein plan m/tegninger som ein kan akseptere, og ein skriver under samtykke kan nabovarsel godkjennes. Kommunen er imidlertid av en annen oppfattning, og det er tilstrekkeleg å for dem m/ bekreftelse på mottatt nabovarsel.
Morten1 Skrevet 21. oktober 2020 #8 Skrevet 21. oktober 2020 Du trenger bare å bekrefte at du har mottatt varselet. Hvis du ikke liker tiltaket kan du protestere, men det har meget sjeldent ført til noe. 2
Gjest Anonym Bruker Skrevet 21. oktober 2020 #9 Skrevet 21. oktober 2020 2 minutter siden, Brunello skrev: Et nabovarsel er mottatt når naboen har signert at det er mottatt eller det er sendt rekommandert. Det er selvsagt ikke et vilkår at naboen har samtykket i tiltaket. Hva er da vitsen med eit nabovarsel når vilkåret samtykker i tiltaket ikkje er undertegnet nabo. ? Det er tilsynelatende ikkje vert papiret det er skrevet på.
AndreasBR Skrevet 21. oktober 2020 #10 Skrevet 21. oktober 2020 34 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Spørsmålet er om eit nabovarsel er kjent gyldig v/ undertegnelse av linje 1 ?. Eller må det undertegnes av både linje 1 og 2 før det er kjent gyldig. ? Ah beklager.. Så det "gjemt" inni der, så ut som en del av nabogreiene. Linje 1 er at du har mottatt det. Om du godtar at han bygger denne muren, så signerer du BEGGE. Om du ikke godtar det signerer du kun linje 1 slik jeg forstår det. 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 21. oktober 2020 #11 Skrevet 21. oktober 2020 2 minutter siden, Morten1 skrev: Du trenger bare å bekrefte at du har mottatt varselet. Hvis du ikke liker tiltaket kan du protestere, men det har meget sjeldent ført til noe. Ja , ein kan protestere på eit tiltak innen 14 dager, og det burde vel stå opplyst i nabovarselet. En bekreftelse på mottatt nabovarsel forteller meg ingenting,sålenge det ikkje foreligger plantegninger saman m/ nabovarselet.
Gjest Anonym Bruker Skrevet 21. oktober 2020 #12 Skrevet 21. oktober 2020 (endret) 4 minutter siden, AndreasBR skrev: Ah beklager.. Så det "gjemt" inni der, så ut som en del av nabogreiene. Linje 1 er at du har mottatt det. Om du godtar at han bygger denne muren, så signerer du BEGGE. Om du ikke godtar det signerer du kun linje 1 slik jeg forstår det. Og da har vi tolket dette riktig, men kommunen seier noe annet. Sålenge eg ikkje har signert både linje 1 og 2 er nabovarselet etter min oppfattning ikkje gyldig, men bare ein indikasjon på at nabo har noen planer på gang. Endret 21. oktober 2020 av Anonym Bruker
AndreasBR Skrevet 21. oktober 2020 #13 Skrevet 21. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym Bruker skrev: Og da har vi tolket dette riktig, men kommunen seier noe annet. Sålenge eg ikkje har signert både linje 1 og 2 er nabovarselet ikkje vert papiret det er skrevet på overfor hverken byggherre / kommunen. Selvfølgelig, de vil jo at du skal signere begge sånn at han kan få bygge. Jeg ville ikke signert linje 2 uten å få se planene for hva han skal gjøre.
Brunello Skrevet 21. oktober 2020 #14 Skrevet 21. oktober 2020 6 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Hva er da vitsen med eit nabovarsel når vilkåret samtykker i tiltaket ikkje er undertegnet nabo. ? Det er tilsynelatende ikkje vert papiret det er skrevet på. Man trenger ikke naboens samtykke for å få tillatelse til et tiltak. Kommunen skal bare ha bevis for at naboen er varslet, slik at han kan klage om han ønsker det? Skulle naboens samtykke vært nødvendig, hadde det blitt bygget lite. 8
Gjest Anonym Bruker Skrevet 21. oktober 2020 #15 Skrevet 21. oktober 2020 Akkurat nå, AndreasBR skrev: Selvfølgelig, de vil jo at du skal signere begge sånn at han kan få bygge. Jeg ville ikke signert linje 2 uten å få se planene for hva han skal gjøre. Da har vi lik oppfattning, men kommunen har godkjent, etter min oppfattning på ukjent vilkår. Ein har ikkje muligheter for å sende klage på noko ein ikkje har klart for seg hvordan det ser ut. Dette blir tilsynelatende advokat mat.
Gjest Anonym Bruker Skrevet 21. oktober 2020 #16 Skrevet 21. oktober 2020 (endret) 5 minutter siden, Brunello skrev: Man trenger ikke naboens samtykke for å få tillatelse til et tiltak. Kommunen skal bare ha bevis for at naboen er varslet, slik at han kan klage om han ønsker det? Skulle naboens samtykke vært nødvendig, hadde det blitt bygget lite. Og hva skal ein nabo da i såfall klage over dersom det ikkje forligger plankart saman m/ nabovarsel ? Høgde på mur, avstand til grenselinje, m.m. ? Endret 21. oktober 2020 av Anonym Bruker
Brunello Skrevet 21. oktober 2020 #17 Skrevet 21. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym Bruker skrev: Og hva skal ein nabo da i såfall klage over dersom det ikkje forligger plankart saman m/ nabovarsel ? Tiltaket skal være beskrevet i nabovarselet. 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 21. oktober 2020 #18 Skrevet 21. oktober 2020 (endret) 10 minutter siden, Brunello skrev: Tiltaket skal være beskrevet i nabovarselet. Ja, og det burde vere en selvskreven regel at plankart lå ved. Men, når nabovarselskjemaet er utformet slik så kan det reises spørsmål om skjemaet bør ærkjennes ugyldig, og kan lett missforstås. Når plankart ikkje medfølger så forholder eg meg til regelverket for oppsetting / plassering av mur blir følgt , og fra dette vil venteleg bli påklaget. Endret 21. oktober 2020 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #19 Skrevet 22. oktober 2020 Det regnes som en saksbehandlingsfeil dersom nabovarsel IKKE blir sendt ut. Derfor er det fullt mulig å ikke signere på at man godtar tiltaket. Dessuten er det verre å klage på vedtaket senere dersom man har signert at man godtar. Det skal være med tegninger og kart som gjør at nabo forstår hva slags tiltak som skal oppføres. Anonymkode: 1c77e...9ff
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #20 Skrevet 22. oktober 2020 8 timer siden, Anonym Bruker skrev: Ja, og det burde vere en selvskreven regel at plankart lå ved. Men, når nabovarselskjemaet er utformet slik så kan det reises spørsmål om skjemaet bør ærkjennes ugyldig, og kan lett missforstås. Når plankart ikkje medfølger så forholder eg meg til regelverket for oppsetting / plassering av mur blir følgt , og fra dette vil venteleg bli påklaget. Var muren beskrevet i nabovarselet? F.eks plasseres 0,5 meter fra tomtegrense mot nord og øst. Høyde 90 cm. Anonymkode: 182de...3ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå