Gå til innhold

Erfaring med vekstestimering/vekstkontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Skal på vekstkontroll på fødepol på fredag, og gruer meg sinnsykt!!! 
for to uker siden ble det oppdaget helt utflatet sf-mål på kontroll hos jordmor, i tillegg til det jeg beskriver som varierende liv i magen. Ble sendt på sykehuset og babyen ble målt til -19%, men at alt annet så ok ut. Skal på ny kontroll nå for å sjekke veksten til babyen. Er da uke 35+2.

hva skjer på en slik kontroll? Hva skal til for at det blir satt i gang tiltak av noe slag? Hvor sikker kan jeg være på at denne estimeringen stemmer? 

noen her med erfaringer rundt dette? 

Anonymkode: 1bb88...fd7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Estimering er vanligvis lettere å få rett med små babyer enn store. Her hadde de helt rett, baby lå på rundt -25% og kom ut rundt 2.8 kg et par dager før termin. 

Dersom det ikke er veldig store avvik eller mistanke om morkakesvikt vil det nok ikke være snakk om igangsetting før tidligst uke 38. Med små barn får du sjelden gå over tiden dersom de er usikker til årsaken. 

Skriv ned spørsmål på forhånd, så får du nok alle svar på fredag :)

vektestimering er egentlig bare en ultralyd hvor de tar mål av størrelsen på baby. 

• Liker 1
Skrevet

En vekstesrimering er lik en OULnår de måler for å finne ut termin. Men avflata magemål trenger ikke være ensbetydende med liten baby, målet mitt flata helt ut mellom noen uker på slutten, g gikk godt under gjennomsnittet. I uke 38 fikk jeg estimering, +16% og stor baby. Frem til uke 40 var det fortsatt ikke en fin vekst, men ørliten økning. Men den dagen starta fødselen, og ur kom det en baby på 4,2 kilo. Og frisk og fin. Ingen svar på hvorfor veksten på magen stoppet, eneste forklaringa var at baby hadde lagt seg veldig langt ned i bekkenet, og derfor sunket godt.

Nå ser jeg at du har sjekka det før, og fått estimert lav vekt. Men det kan være feil, og det trenger ikke nødvendigvis å være noe galt. Men du får svar snart 

Anonymkode: 687fc...65b

Skrevet

Selve undersøkelsen er med vanlig ultralyd☺️

Har hatt lav vekst og morkakesvikt med begge mine, som ble oppdaget på vekstkontroller. Ble tett oppfulgt pga risikosvangerskap. 

Med første skulle jeg igangsettes 36+0, men hun kom spontant dagen før. Husker ikke hvor stort vekstavviket var i prosent da. Hun ble estimert til å være ca 2000g, var 2112g da hun ble født. 

Sistemann ble tatt med akutt keisersnitt 33+2. Hadde da et vekstavvik på -24%. Hadde kontroll annenhver uke fra uke 24 og da gikk det jevnt nedover, fra -5% til -24%. Jeg hadde i tillegg svangerskapsforgiftning og lite fostervann. Så vet ikke om vekstavviket alene hadde ført til ks på det tidspunktet. Estimert vekt på dagen for ks var ca 1500g, han var 1485g. 
Så på begge mine har de estimert ganske riktig. 

Lykke til!☺️

Anonymkode: 4fde4...1b3

Skrevet

Vekstkontroll uke 38+4 hvor de estimerte ca 3500g, fødsel 24 timer etterpå med baby på 3600g. Så ganske presist for min del vil jeg si. Noen ganger bommer de helt. Har sett flere bli estimert stor men kommer ut liten og motsatt. 

Er barnet ditt fortsatt liten av vekst og de mistenker at barnet ikke får tilstrekkelig med næring så stiller de ikke spørsmålstegn ved det å sette igang som jeg har forstått det. Eventuelt kan de legge deg inn på observasjon for å kunne kontrollere daglig frem til de ikke ønsker å vente mer eller fødselen starter. 

Vet ikke hva grensen på veksgavvik er, men det er noe de tar alvorlig både når det gjelder store og små barn. 

Anonymkode: 80448...858

Skrevet

Jeg ble sendt til vekstestimering av samme grunner som deg, i uke 36. De fant ut at baby var liten, og jeg fikk da time til ny kontroll to uker etterpå. De sjekket også morkake og navlesnor, som i følge de så grei ut. På neste kontroll i uke 38 hadde babyen vokst veldig lite, og det ble bestemt at jeg skulle settes i gang dagen etter. Mener de anslo at vekten var 2540. Baby var 2550 når den ble født, så de traff ganske bra! Det hele var veldig udramatisk. Jeg syntes det var godt at de valgte å sette i gang fødselen, slik at jeg slapp å bekymre meg for baby inni magen. Lettere å ha kontroll på vektoppgang på utsiden 😊 

Babyen var forresten helt frisk og fin, bare ganske liten 😊 

Anonymkode: 96ddb...2ff

Skrevet

Dagen før baby ble født ble han målt til å være 3800 g, men han var 4300 g da han kom..så for min del ble estimeringen helt feil

Anonymkode: a7843...2b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...