AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Har vekkeklokke, tar morgenstell og frokost selv før han går på skolen. Kan din 9 åring det? Anonymkode: bfcf5...99f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Har ikke barn, men jeg klarte det da jeg var 9 år. Anonymkode: 8e3ea...df1 22
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 Det er vel ganske normalt Anonymkode: 72303...b03 18
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 Ja, men det skjer sjelden. Barn trenger støtte i at voksne planlegger og organiserer. Ikke slik at barna blir hjelpesløse, men føler trygghet i det å oppleve mestring og skulle bli selvstendig Anonymkode: adc4d...154 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Skrevet 21. oktober 2020 Nei, men de får ikke sjansen. De har ikke sfo, men jeg vekker de, de kler seg og finner ferdig smurt mat i kjøleskap. Drar på jobb. De må rydde etter seg, finne sekken, kle på yttertøy og dra på skolen. Bruker Google home som sier ifra når de må gå Anonymkode: 0a22e...eec
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #6 Skrevet 21. oktober 2020 Ja, min 9 åring har klart det i hvertfall et år. Anonymkode: e649b...c3e 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #7 Skrevet 21. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ganske normalt Anonymkode: 72303...b03 Våkne alene også. Anonymkode: bfcf5...99f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #8 Skrevet 21. oktober 2020 Ja, det kan hun. Anonymkode: e3b10...2ea 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #9 Skrevet 21. oktober 2020 Mener du normalt som vanlig, hyppig, skjer hos de aller fleste, eller normalt at hvis det er unormalt er det sykelig, bekymringsfullt? Det er helt normalt at en niåring klarer det, men det er ikke vanlig at de gjør det, og jeg tror flere ville hatt problemer med det enn motsatt. Anonymkode: 3fa0d...000 7
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #10 Skrevet 21. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mener du normalt som vanlig, hyppig, skjer hos de aller fleste, eller normalt at hvis det er unormalt er det sykelig, bekymringsfullt? Det er helt normalt at en niåring klarer det, men det er ikke vanlig at de gjør det, og jeg tror flere ville hatt problemer med det enn motsatt. Anonymkode: 3fa0d...000 Flere ganger i uka. Anonymkode: bfcf5...99f 1
Misanthropis Skrevet 21. oktober 2020 #11 Skrevet 21. oktober 2020 Vanlig at de klarer det ja. mine har hatt egne vekkerklokker fra 1 dag i 1. Klasse. Jeg og søsken er jo her også. I dag stekte jeg vafler mens en etter en står opp når de har bestemt selv. Det er dems ansvar og det ansvaret må de få tilgang til å ta, er veldig god læring i det. Har aldri mast på noen av de, hsr handt en gang i fjor at 16 Åringen sov for lenge, da gikk jeg inn 2 min før hun pleier å gå, og da hadde jeg laget matpakke. Spurte bare, oi skulle ikke du vært på vei? Og da gikk hun faderlig fort. ellers lager de også matpakkene sine selv fra 1 også. Men ofte, kan jeg lage noe ekstra godt, horn e.l eller som i dag, fikk de med seg en nystekt vaffel også. 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #12 Skrevet 21. oktober 2020 Tror det er normalt. Min 9-åring klarer seg selv på morgenen, hvert fall så lenge det legges til rette med at man gjør ting klart og setter på alarmer. Trengs meget sjeldent nå for tiden da jeg er uten jobb. Kjenner andre barn på samme alder som må ordne seg alene på morgenen. De fleste blir vekket før foreldrene drar da, så de må bare komme seg på skolen i rett tid. Anonymkode: e28ec...cd6 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #13 Skrevet 21. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flere ganger i uka. Anonymkode: bfcf5...99f Var ikke slik jeg mente. Jeg mener, det er ikke veldig mange niåringer som gjør det, jeg tror det er sjeldent og min ville nok måtte øvd lenge. Men det er ikke noe unormalt at en annen niåring greier det. Hvis spørsmålet ditt var: er det vanlig? -Så er svaret nei. Er spørsmålet: er det riktig/bra/kan det skade niåringen? -Så aner vi ikke. Det kommer an på så mye i situasjonen rundt, og ikke minst på barnet selv. Anonymkode: 3fa0d...000
Snabeltann Skrevet 21. oktober 2020 #14 Skrevet 21. oktober 2020 Eh...mulig jeg kvalifiserer som årets dårligste mor, men jeg har mine tvil om at 17, 14 og 11 åringene våre klarer det!🤣🤣🤣 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #15 Skrevet 21. oktober 2020 Mine hadde aldri klart det. De bedagelig, og hadde garantert forsovet seg hver eneste dag. Jeg vekker de, og får de til å kle på seg før jeg går på jobb. Legger klar yttertøy og matboks.. Utover det klarer de seg selv. Anonymkode: 0f3a6...863 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #16 Skrevet 21. oktober 2020 Her i huset står niåringen opp når klokka ringer kl 7 og går på badet. Når hun er ferdig der står jeg opp og går på badet mens hun kler på seg resten av klærne og ordner seg frokost. Jeg kommer etter og ordner skolemat mens hun da pusser tenner og tar på ytterklær. Jeg pakker sekken og ser over at hun har med det hun skal av gymtøy, bøker etc. og så drar hun 7:55, mens jeg rydder kjøkkenet, fikser meg selv og kjører til jobb ti minutter senere. Anonymkode: c2a8b...066 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #17 Skrevet 21. oktober 2020 Hvis en niåring ikke klarer dette tenker jeg det er noe i veuen med oppdragelsen.. Anonymkode: a7ba5...e94 11
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #18 Skrevet 21. oktober 2020 Min 9-åring hadde ikke klart det, han hadde bare blitt sittende foran tv og glemt at han skulle på skolen i det hele tatt. Kompisen på 8 har gjort det i et år allerede. Jeg vil si begge deler er normalt, barn er veldig forskjellige. Hvordan de enkelte familiene legger opp hverdagen er også veldig forskjellig. Her har det aldri vært et behov at han skulle klare seg selv på morgenen, men det hadde nok gått etter hvert med en del mer øvelse enn gjennomsnittet, da han er veldig vimsete og distre. Anonymkode: b020d...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #19 Skrevet 21. oktober 2020 Her har 9åringen alarmen på ringing om morgenen. Han står opp, kler på seg, legger skolematen i sekken og henter seg frokost. Så får han se på tv/sitte litt på pc før han skal gå. Han elsker å få være den eneste som er våken så tidlig i hverdagen og ettersom at han får lov å sitte litt med pc på morgenen, så gjør han alt han vet han må gjøre når han står opp. Vi står selvsagt opp ei stund før han må gå for å være sikker på at han kommer seg avgårde. Har vært sånn i et år nå og han har fulgt ‘planen og reglene’ til punkt og prikke. Skal etterhvert nå la han få gå om morgenen også for å lære seg å passe på tiden selv. Før vi gjorde dette, var han ekstremt treg om morgenen og måtte springe til bussen for å rekke den. Nå er det helt suupert. Anonymkode: 265d0...6c8
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #20 Skrevet 21. oktober 2020 Hadde sikkert klart det, men det er helt uaktuelt t han skal det Anonymkode: edc4c...5dc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå