Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er både god i matte og synes det er gøy. Har R2 nå.

Den generelle befolkningen hater matte og er ganske dårlig i matte. Slik jeg forstår betyr det at det er relativt få som blir utdannet med bachelor eller master i matematikk. Det gir få tilbud, og relativt stor etterspørsel? Er disse ettertraktet i arbeidslivet? Eller vil matematikk være et så teoretisk studie at ingen vil ansette dem?

Eller skal jeg gå for siv.ing.? De er jo litt mer tverrfaglige. Og hvordan er matten på mattestudier vs. siv.ing.?

Anonymkode: 212c5...563

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er langt lettere å få seg jobb om du har f.eks Anvendt Matematikk, kontra mer rene Mattestudier. Skal du studere sistnevnte, så bør du gå for Master. Mange jobber når det kommer til slikt, er dessverre på Master eller Ph.D nivå. 

Anonymkode: 56c9a...3d7

Skrevet

Hvis du syns fysikk er greit anbefaler jeg fysmat:) Du mister litt valgfrihet mtp. fag, men jeg tror jobbmulighetene blir bedre enn med ren matematikkmaster. Har inntrykk av at statistikere er mest etterspurt for tiden. Krypto kan også være bra. Numerikk har tapt seg litt i popularitet pga. nedgangen i oljebransjen. De mer teoretiske retningene er vel sjelden veldig etterspurt. Blir mindre teoretisk matematikk de første årene med fysmat enn om du går for bachelor i matte, men regne får du alltids gjort i fysikken også.

Anonymkode: f59b7...30d

Skrevet

Som en som har erfaring med et slikt studium så vil jeg si at det virkelig kan være himmel eller helvete. Du har rett i at det utdannes få matematikere, men jeg er ikke enig i at det er veldig stor etterspørsel etter spesifikt matematikere. Det vil si, du konkurrerer i grunn mot alle som driver med kvantitative fag, dvs også økonomer, teknologer (siv.ing/INDØK) og i økende grad, informatikere. Mitt inntrykk er at hvis du ender opp med å gjøre det svært godt på studiet, samt har "business"-mindset, så er du svært attraktiv, og vil overgå de fleste andre søkere til kvantitative stillinger. Men ender du opp som middelmådig, en typisk C-student, så er mulighetene langt dårligere (etter min mening/erfaring). Da bør man heller gå for ingeniørfag/siv.øk eller liknende, hvis man er opptatt av karriere.

Jeg synes generelt studiet i seg selv er svært dårlig på å selge seg inn til næringslivet. Veldig skuffet over interessen fra bedrifter.

Studiemiljøet er egentlig heller ikke så mye å skryte av. Det er veldig stort frafall de første årene, over 50% dropper ut iløpet av bachelorgraden. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan er matten på mattestudier vs. siv.ing.

Den er såklart mye mye mer avansert. Hele mattepensum for siv.ing dekkes i første og andre år på et typisk mattestudium, bare med mer fokus på teorien og selvsagt mye annet også. Fra år 3 slutter man i stor grad å "regne" men går i større og større grad over til å bevise ting, samt abstrahere over teoretiske konsepter. Mens strykprosenten på siv.ing typisk er høyest de første 3 årene, så er strykprosenten generelt høy hele veien opp til og med master på mattestudiet. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller vil matematikk være et så teoretisk studie at ingen vil ansette dem?

I motsetning til AB brukerene over så er ikke mitt inntrykk at spesialiseringen er særlig viktig, så lenge man har grunnleggende kunnskap om anvendt disipliner i tillegg, samt vilje til å sette seg inn i "real world"-problemstillinger. I grunn som jeg nevnte innledningsvis er mitt inntrykk at karakterer og personlighet avgjør det meste.

Anonymkode: c3327...df2

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er både god i matte og synes det er gøy. Har R2 nå.

Den generelle befolkningen hater matte og er ganske dårlig i matte. Slik jeg forstår betyr det at det er relativt få som blir utdannet med bachelor eller master i matematikk. Det gir få tilbud, og relativt stor etterspørsel? Er disse ettertraktet i arbeidslivet? Eller vil matematikk være et så teoretisk studie at ingen vil ansette dem?

Eller skal jeg gå for siv.ing.? De er jo litt mer tverrfaglige. Og hvordan er matten på mattestudier vs. siv.ing.?

Anonymkode: 212c5...563

Definitivt vurder retningen industriell matematikk på Siv.ing studiet i fysikk og matematikk. De første 2 årene har du en del fysikk også, men du vil få masse matte også i form av matte1-4, statistikk og vitenskapelige beregninger. Når du kommer til tredjeklasse og frem til femte har du så godt som rene mattefag. Du får ikke velge fag helt selv med det meste oblig. i tredje og noe i fjerde, men du får en veldig ettertraktet matematikkgrad med anvendelser i de fleste selskap, spesielt nå for tiden innen IT (ofte maskinlæring/ai) og bank/forsikring. 

Jeg har gått Nano og sneket inn noen mattefag som TMA4268 statistisk læring f.eks, det er veldig spennende fag og hadde jeg skulle valgt på nytt ville jeg tatt indmat over nano.

Skrevet

Om du ikke har gjort det allerede, finn ut hvorfor du synes matte er gøy. Om det bare er fordi du er bedre og raskere enn de fleste andre, så er jo det gøy, uten tvil (vært der selv), men ikke noe som holder i lengden når du skal studere eller jobbe sammen med andre som sannsynligvis er like flinke som deg og mange kanske flinkere. Du bør også finne ut om du finner mest glede i praktisk nytte for matematikken, om du ser den som et kraftig verktøy, eller om matematikken er en slags verden du vil utforske mest mulig av uavhengig av om det kan brukes til noe nyttig i de neste hundre år.

(Noen snekkere forelsker seg i verktøyene sine og vil ha flest mulig, finest mulig og bli best mulig til å håndtere dem på alle mulige måter, andre snekkere er mer opptatt av alt de kan bygge med dem)

Anonymkode: 942c5...bc9

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I motsetning til AB brukerene over så er ikke mitt inntrykk at spesialiseringen er særlig viktig, så lenge man har grunnleggende kunnskap om anvendt disipliner i tillegg, samt vilje til å sette seg inn i "real world"-problemstillinger. I grunn som jeg nevnte innledningsvis er mitt inntrykk at karakterer og personlighet avgjør det meste.

Anonymkode: c3327...df2

Hei, AB-bruker fra over her:) Jeg er forsåvidt enig i at spesialisering ikke er så viktig, det var mest ment som en nyansering av «få studerer det så er trolig ettertrakta»-logikken i HI. Jeg tror det viktigste om man tenker jobbmuligheter er å lære såpass mye basic programmering at man kan gå inn i en generisk analytiker/konsulent/IT-jobb, da er jo ikke spesialisering så sentralt. Men det vil jo naturlig nok være lettere å få en jobb som oppleves som relevant dess mer anvendt matematikk man studerer. Da er statistikk både relevant for klassiske aktuarjobber og data science-stillinger. Jeg har selv gått indmat, men tenker master i matematikk med et breddeår i datafag kan være et godt alternativ det også. UiO har også noen studieprogram som ser spennende ut:

Anonymkode: f59b7...30d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...