AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Har ei jente på 9 år. Hun legger seg 20:30-21:00. Problem er at etter hun har lagt seg holder hun på med så mye rart på rommet sitt. Tegner, fargelegger, tar med leker opp i senga og leker. Det ender opp med å bli for sent før hun sovner, og hun er veldig trøtt når hun må stå opp på morgenen. Har snakket med henne om det, og hun sier hun skal la være å styre etter leggetid. Alikevel skjer det hver dag. Hva kan vi gjøre med dette? Tips? Anonymkode: d14b7...985
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Gå inn til henne etter at hun er lagt for å følge med. Ta fra henne det hun holder på med, så får hun det igjen på morgenen.. Anonymkode: 67460...dd0 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 Eventuelt tidligere leggetid. Da kan hun styre litt på rommet og likevel sovne til ok tid. Anonymkode: 67460...dd0
Ulrikke Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 Hadde en periode med det samme. Jeg ga beskjed om at den tiden hun brukte til sånne ting måtte hun legge seg tilsvarende tidligere dagen etter. Og gjennomførte. Førte til at jeg måtte sjekke ofte en periode, uten at hun hørte meg da. Men heller det enn å sitte der inne for å forhindre det. Da må man avvenne det etterpå. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Skrevet 21. oktober 2020 Nå er jenta mi bare 6 år, men har alltid styrt på på samme måten. Vi har prøvd å ta bort ting, men hun finner bare på nye ting å gjøre. Hun må liksom bare styre på litt før hun sovner, så vi har begynt å legge henne en halvtime tidligere. Hun kan heldigvis ikke klokka da, så hun vet ikke dette selv😉 men dette funker altså for oss. Anonymkode: b521d...319
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #6 Skrevet 21. oktober 2020 Var samme greia her. Vi begynte da å legge henne litt senere, og da sovnet hun med en gang, uten fikling, så jeg konkluderte med at hun la seg for tidlig. Anonymkode: b54cf...537
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #7 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg har laget en avtale med min sønn (10-år) at han kan få ha med seg mobil/evt en leke i senga, men da må han legge seg en time før. Dette funker greit her, og han legger seg å sove kl 21 helt fint. Da kommer jeg inn på rommet og sier god natt/tar av lyset. Han kan velge om han heller vil være oppe til kl 21, men da utgår leking i sengen . Dette gjelder kun i ukedager da han må tidlig opp. Anonymkode: 59362...1a5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #8 Skrevet 22. oktober 2020 Vi har lesestund i senga med barnet , eller vi kan ligge å prate om ting. Veldig koselig og rolig stund , barnet blir trøtt og sovner fort Anonymkode: a2584...eb4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #9 Skrevet 22. oktober 2020 Min 8-åring bruker også lang tid å sovne, vil lese, høre på lydbok og kan holde det gående til midnatt om vi ikke passer på. For å sikre nok søvn så går han i seng kl 19, surrer og leser og hører på lydbok til kl 20, før lyset slukkes. Sovner som oftest 20.30, noe jeg synes er i seneste laget. Men gir aldri uttrykk for at han er trøtt. Jeg ville begynt leggingen mye tidligere, for å sikre nok søvn. Anonymkode: 517ab...940
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #10 Skrevet 22. oktober 2020 Min 8 åring går i seng kl 2030 og får ligge og lese/leke til kl 21. Da skal det være ro og hun hører på lydbok til hun sovner. Sovner som regel innen 10/15 min. Før la vi henne tidligere men da var det mye tull så det var rett og slett for tidlig. Anonymkode: 834b2...08f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå