AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Hva burde man tjene for å bo på slike "rike strøk" i Oslo? Da mener jeg til å bo i en dyr 2-romsleilighet, men likevel ha god råd til alt annet som restaurant, fritid, klær, osv. Hvor mye burde man tjene i året for å dekke dette behovet? Når man er enslig? Når man er to? Tviler vel på dette er mulig som nyutdannet, men tenkte å flytte inn i slike strøk når jeg er godt etablert i 40-årene elns. Anonymkode: d7a68...72a
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Hva man burde tjene er jo litt på siden. De fleste som har penger å bruke på bolig har formue, gjerne ved å ha byttet bolig flere ganger. Jeg tror du vil se at mange i disse nabolagene har svært ulik inntekt og yrke. Du kan jo se på Finn hva boligene koster. Selv bor jeg på Frogner og kunne aldri bodd på Tjuvholmen eller Barcode. De har jo ikke noen "nabolag". Jeg kjenner til et godt voksent par som flyttet fra Vinderen til en leilighet i Bjørvika og angret nesten umiddelbart. Anonymkode: 77daf...a9a 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva man burde tjene er jo litt på siden. De fleste som har penger å bruke på bolig har formue, gjerne ved å ha byttet bolig flere ganger. Jeg tror du vil se at mange i disse nabolagene har svært ulik inntekt og yrke. Du kan jo se på Finn hva boligene koster. Selv bor jeg på Frogner og kunne aldri bodd på Tjuvholmen eller Barcode. De har jo ikke noen "nabolag". Jeg kjenner til et godt voksent par som flyttet fra Vinderen til en leilighet i Bjørvika og angret nesten umiddelbart. Anonymkode: 77daf...a9a Koster jo fort oppi 10 millioner? Du sier svært ulik inntekt og yrke. Innenfor hvilke rammer da ville du sagt? Anonymkode: d7a68...72a
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 Hvor gammel er du som spør om dette egentlig? Det avgjørende er jo hvem/hvordan man kan stille 10 mill kr (eller hva prisen for leilighet er) til rådighet: noen disponerer det gjennom arv eller fordi de har solgt annen eiendom og trenger ikke å ha jobbet noe, andre har tjent godt i noen år og kan stille med 10 mill enten som oppspart lønn eller har fått deler av det i lån (pga god inntekt). Anonymkode: c0c8b...50a
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Skrevet 21. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er du som spør om dette egentlig? Det avgjørende er jo hvem/hvordan man kan stille 10 mill kr (eller hva prisen for leilighet er) til rådighet: noen disponerer det gjennom arv eller fordi de har solgt annen eiendom og trenger ikke å ha jobbet noe, andre har tjent godt i noen år og kan stille med 10 mill enten som oppspart lønn eller har fått deler av det i lån (pga god inntekt). Anonymkode: c0c8b...50a Hvor gammel jeg er? Det er totalt irrelevant. Du kan gjerne tippe. Tenkte mer "den vanlige veien". God inntekt og ta lån. Ikke noe arving eller noe sånt. Derfor jeg spurte hvor mye man bør tjene for å få råd til slike leiligheter på sikt. Anonymkode: d7a68...72a
M71 Skrevet 21. oktober 2020 #6 Skrevet 21. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor gammel jeg er? Det er totalt irrelevant. Du kan gjerne tippe. Tenkte mer "den vanlige veien". God inntekt og ta lån. Ikke noe arving eller noe sånt. Derfor jeg spurte hvor mye man bør tjene for å få råd til slike leiligheter på sikt. Anonymkode: d7a68...72a Du ser boligprisen. Du får sjekke hvor mye banken kan låne deg (Mener det er rundt 4-5 gangeren av inntekt) Du får se hvor mye du klarer å spare. Sett inn tallene i regnestykket selv og finn det ut 4
M71 Skrevet 21. oktober 2020 #7 Skrevet 21. oktober 2020 33 minutter siden, AnonymBruker said: Hva man burde tjene er jo litt på siden. De fleste som har penger å bruke på bolig har formue, gjerne ved å ha byttet bolig flere ganger. Jeg tror du vil se at mange i disse nabolagene har svært ulik inntekt og yrke. Du kan jo se på Finn hva boligene koster. Selv bor jeg på Frogner og kunne aldri bodd på Tjuvholmen eller Barcode. De har jo ikke noen "nabolag". Jeg kjenner til et godt voksent par som flyttet fra Vinderen til en leilighet i Bjørvika og angret nesten umiddelbart. Anonymkode: 77daf...a9a PÅ en av mine vanlige turer i frognerparken møtte jeg et eldre par med hund som akkurat hadde flyttet inn i et borettslag rett på nedsiden av parken. De var sjeleglade for å slippe partyhelvetet nede på Tjuvholmen hvor de hadde bodd før. 1
tussatester Skrevet 21. oktober 2020 #8 Skrevet 21. oktober 2020 Frogner er definitivt det beste valget her 👌 tjuvholmen og barcode eier absolutt ingen sjarm 8
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #9 Skrevet 21. oktober 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Koster jo fort oppi 10 millioner? Du sier svært ulik inntekt og yrke. Innenfor hvilke rammer da ville du sagt? Anonymkode: d7a68...72a Du har selvsagt de som er partner i Oslos største advokatfirma, godt voksne eiendomsutviklere, finansfolk osv. De kan kanskje kjøpe på stående fot for inntekt (pluss litt lån) alene, men de er i mindretall. Noen har arvet mye, men jeg vil si de fleste har arvet noe eller fått forskudd på arv, deretter kjøpt seg sin første leilighet som ung og fått en solid verdistigning på den, truffet en partner i samme situasjon, og kjøper så sammen. Hva de tjener er da ikke så viktig, for det er ikke det som har finansiert boligen. Men de fleste fra familier med god råd har jo selv valgt yrker med inntektspotensiale. Så har jeg noen naboer som er pensjonister og har bodd på Frogner i evigheter, samt noen godt voksne par som har solgt enebolig på Røa, Ullern, Smestad e.l. og heller kjøpt en romslig leilighet i byen. Bolig på Frogner er en "safe" pengeplassering, men det er ikke nødvendigvis der man henter ut mest i prisstigning. Skulle jeg startet på scratch nå og tenkt hovedsakelig investering hadde jeg valgt andre områder i, eller utenfor byen. Anonymkode: 77daf...a9a 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #10 Skrevet 21. oktober 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har selvsagt de som er partner i Oslos største advokatfirma, godt voksne eiendomsutviklere, finansfolk osv. De kan kanskje kjøpe på stående fot for inntekt (pluss litt lån) alene, men de er i mindretall. Noen har arvet mye, men jeg vil si de fleste har arvet noe eller fått forskudd på arv, deretter kjøpt seg sin første leilighet som ung og fått en solid verdistigning på den, truffet en partner i samme situasjon, og kjøper så sammen. Hva de tjener er da ikke så viktig, for det er ikke det som har finansiert boligen. Men de fleste fra familier med god råd har jo selv valgt yrker med inntektspotensiale. Så har jeg noen naboer som er pensjonister og har bodd på Frogner i evigheter, samt noen godt voksne par som har solgt enebolig på Røa, Ullern, Smestad e.l. og heller kjøpt en romslig leilighet i byen. Bolig på Frogner er en "safe" pengeplassering, men det er ikke nødvendigvis der man henter ut mest i prisstigning. Skulle jeg startet på scratch nå og tenkt hovedsakelig investering hadde jeg valgt andre områder i, eller utenfor byen. Anonymkode: 77daf...a9a Kan jeg spørre om hvilke områder du hadde valgt da? Spør bare av ren nysgjerrighet 🙂 Anonymkode: 3aed1...5dd
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #11 Skrevet 21. oktober 2020 Må fort ut med 10 - 12 mill på Tjuvholmen. Så si du må låne 10 mill. Del på 4 så da må du tjene 2 millioner,. Først må du spare 2 millioner til egenkapital. Uten særlig EK bør du tjene så mye at det er fort gjort å spare EK allikevel. Men har du f eks 4 mill i egenkapital og dere er 2 som tjener 1.5 til sammen blir det 4x1.5 som er 6 i lån og 4 som er 10, da kan du kjøpe leilighet på Tjuvholmen eller enebolig på østkanten. Men Frogner er et fint område, er selv vokst opp der, mye mere sjarmerende enn fylleskrål fra turister på Tjuvholmen. Anonymkode: 22eef...82a 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #12 Skrevet 21. oktober 2020 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=194206493 To roms på 62 kvm for 6.9 mill. er egentlig ikke så mye dyrere enn hva man må ut med på Nordstrand o.l for flunka ny leilighet. Relativt usjarmerende leilighet klint oppi hundre naboer og ei lita glipe med utsikt. Skulle jeg bosatt meg på et sånt sted skulle jeg hatt såpass godt med penger at jeg kunne bodd på toppen med usjenert utsikt. Kun da er det verdt pengene. Gidder ikke betale i dyre dommer for "status" uten goder. Anonymkode: 27fd7...904 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #13 Skrevet 21. oktober 2020 Er jo umulig å si siden det kommer an på hvordan leilighet du vil ha og hvordan prisene utvikler seg fremover til punktet da du skal kjøpe... Man vet heller ikke hvordan renten vil endre seg, nå er den så lav at man kan håndtere et ganske stort lån men om den da øker så er man jo litt fucked. Så kommer det an på str på studielån og om du vil ha bil og mye annet. Men du kan jo regne selv... Feks Frogner da, de 2- og 3-roms som ligger ute nå under 70kvm ligger på 4,4 - 6 mill i pris. Si at du vil kjøpe bolig til 5 mill basert på dette. Da må du først spare opp 750000 i EK. (15%) Deretter må du låne 4250000. For å betjene et lån på 4250000 alene bør du tjene minst 850 000 i året (lånet delt på 5), men helst mer. Noen banker sier vel 4 ganger inntekt ikke 5. Så kan man jo ha avdragsfritt i starten, lenger løpetid osv. for å holde kostnadene lavere per måned (men mer over tid). Når man er 40 har man vel vanligvis kjøpt noe billigere og solgt igjen og tjent litt på det da, og man kjøper kanskje med partner som jo hjelper veldig siden det da blir 2 inntekter... Jeg og samboer kjøpte for 8 millioner nå, jeg er 33. Vi tjener ca. 1,2 til sammen og har 4-5 mill i lån. Det kunne vi fordi vi har solgt leiligheter før og tjent på det så vi hadde mye EK + at vi ikke lever så ekstravagant så hadde sparepenger også. Vi lånte altså ikke hele beløp selv om vi er "vanlige folk" som jobber, sparer og har lånt penger til bolig. Anonymkode: 7c384...988
prt90 Skrevet 21. oktober 2020 #14 Skrevet 21. oktober 2020 Det er jo ikke så uvanlig å tjene rundt 1 million i årslønn. Et par har da 2 mill i årslønn og kan låne 10 millioner.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #15 Skrevet 22. oktober 2020 Jeg og typen tjener nesten 2 mill sammen og bor i et slikt snobbestrøk. Ikke i Oslo, men samme typen sted, og det er ikke verdt det. Her er det i hvert fall ting som foregår med vindusvask og oppussing og masse bråk og styr hele tiden. Føler aldri at det er helt stille, også er det så mange regler i blokka og masse andre snobber som bor her som ikke er noe hyggelige. Nå driver vi og kjøper hus litt mer i utkanten av byen. Anonymkode: c50d1...626 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #16 Skrevet 22. oktober 2020 Du er ikke rik når du kun har råd til en 2-roms i en slik område. Da betaler man bare for adressen og for å kunne si at jeg bor «der». Selv kunne jeg aldri bodd på tjuvholmen eller barcode. Det holder å ha kontor der. Anonymkode: bdf0f...513 2
newman01 Skrevet 22. oktober 2020 #17 Skrevet 22. oktober 2020 Vel, en passe dyr to-roms på Barcode koster rundt 7mill. Så om du har 1,5mill i egenkapital fra tidligere boligkjøp/salg trenger man rundt 5,5 mill i lån. Det koster rundt 20'000 i måneden. Så om man er to i forholdet trenger man en middels godt betalt jobb med 600'000 i årslønn hver. Da har man det romslig nok økonomisk. Men å drømme om en to-roms når man er "etablert" i 40-årene høres ikke spesielt gjennomtenkt ut. Hvor skal man plassere ungene? Du selv og kona/samboeren har okkupert det ene soverommet, og har man to barn har man et matematisk problem som ikke lar seg løse...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå