AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Har vært hos optikeren minst 10 ganger for å tilpasse de nye brillene mine... Hadde noen gamle briller, var innom 10 ganger også, helt til de ga opp og fikk meg til å velge en ny innfatning. De nye er mye bedre, men sliter med at det er for stramt bak øret og at de faller nedover nesa. Tar jeg det litt løsere begynner brillene å skli enda nedover nesa. "Optikerne" sa at det var vanskelig å få til begge deler, og at jeg måtte velge. Altså stramt, da blir det ubehagelig bak ørene, men sklir ikke så lett ned. Eller løst bak ørene, men brillene sklir mye lettere. Brillene sitter skjevt også. Så begynner de å kommentere at fjeset mitt ikke er symmetrisk og at øyebrynene mine er litt skjeve, osv., noe som er totalt irrelevant og usant. Fjeset mitt er ikke symmetrisk eller perfekt nei, men "vanlig" nok til at jeg med blikkfang kan se at brillene sitter skjevt. Så skjeve er de ca, er det innafor?: Slik skal de være: Mine når jeg tar dem på: Litt skjeve, altså nok til at det ene kinnet alltid kan kjenne brillen. (Brillene på bildet er ikke de jeg bruker, bare et eksempel) Tar imot innspill. Hva skal jeg gjøre videre, og hva har jeg rett på? Er kunde hos en av de store kjedene i Norge. Og er det jeg som er pirkete, eller har jeg rett her? Pleier som regel å ikke være en vanskelig kunde, men når jeg betaler flere tusen for briller forventer jeg kvalitet. Brillene mine er også designerbriller. Anonymkode: 3715e...5b4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Det finnes briller uten neseputer og det finnes briller med neseputer. Brillene på bildet ser ikke ut til å ha neseputer (eller de har neseputer som er støpt sammen med innfatningen). Jeg ser du skriver at det ikke er akkurat slike briller du har, men hvis de er av den typen som ikke har neseputer så er det litt krevende, for de kan ikke reguleres over nesen. Hvis de er for breie over nesen vil de skli ned. Hvis de er for smale over nesen blir de sittende for høyt. Det kan høres ut som om din nese er smalere enn brillene; altså at brillene er for store. Noen optikere har løse puter som kan settes på slike briller også, men det passer ikke på alle briller, tror jeg. Det er enklere med briller med neseputer som er festet til et slags metallfeste. De kan lettere reguleres slik at de passer neseryggen, og kan også kompensere for litt skjevhet i ansiktet. At brillene sitter skjevt kan også komme av at ørene ikke sitter nøyaktig like høyt på begge sider av hodet - helt normalt! Ofte kan de varme opp og bøye brillestanga litt hos optikeren slik at brillen sitter ganske rett på hodet. Anonymkode: 8d0c1...01e 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes briller uten neseputer og det finnes briller med neseputer. Brillene på bildet ser ikke ut til å ha neseputer (eller de har neseputer som er støpt sammen med innfatningen). Jeg ser du skriver at det ikke er akkurat slike briller du har, men hvis de er av den typen som ikke har neseputer så er det litt krevende, for de kan ikke reguleres over nesen. Hvis de er for breie over nesen vil de skli ned. Hvis de er for smale over nesen blir de sittende for høyt. Det kan høres ut som om din nese er smalere enn brillene; altså at brillene er for store. Noen optikere har løse puter som kan settes på slike briller også, men det passer ikke på alle briller, tror jeg. Det er enklere med briller med neseputer som er festet til et slags metallfeste. De kan lettere reguleres slik at de passer neseryggen, og kan også kompensere for litt skjevhet i ansiktet. At brillene sitter skjevt kan også komme av at ørene ikke sitter nøyaktig like høyt på begge sider av hodet - helt normalt! Ofte kan de varme opp og bøye brillestanga litt hos optikeren slik at brillen sitter ganske rett på hodet. Anonymkode: 8d0c1...01e Har neseputer. Brukte det bildet bare for å illustrere skjevheten. Men de har prøvd å justere nesteputene. Vet ikke om de vet hva de gjør, men resultatet har alltid vært det samme ... De har prøvd å bøye brillestanga, men fikk ikke det til. I tillegg er jeg av og til skeptisk til noen av de ansatte som er spesielt hardhendte. Begynner å bøye selve innfatningen ved glasset eller selve brillen, og ikke brillestanga. De er jo mer "selgere" enn optikere, for de har jo ikke optikerutdanning. Anonymkode: 3715e...5b4
GammelKaktus Skrevet 22. oktober 2020 #4 Skrevet 22. oktober 2020 Når lurer jeg fælt på hvor du går? 😄 Men du var fornøyd når du prøvde de før du kjøpte mener jeg? Noen har det bare vanskeligere med å finne briller, har ei venninne og som sliter med å få briller til å sitt skikkelig. Har du hatt briller før som du har vært fornøyd med?
trøndermann38 Skrevet 22. oktober 2020 #5 Skrevet 22. oktober 2020 Hadde det samme problemet, nå har jeg briller der innfatningen bare går rett bakover og ikke ned bak ørene.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #6 Skrevet 22. oktober 2020 Du kan gå til en annen optiker. Du trenger ikke gå til samme butikken du kjøpte brillene i. Men synes jo det er litt rart at du fortsetter å gå samme stedet, om du er så misfornøyd... Anonymkode: edee9...a67
Sjela Skrevet 22. oktober 2020 #7 Skrevet 22. oktober 2020 INGEN mennesker er vel hundre prosent symmetriske! Men å snakke ned deg som kunde og skylde på ditt ansikt fremfor å se løsninger på problemet?? Vet du, her ville jeg sendt inn en klage til kjeden for om det du skriver stemmer er det vanvittig uprofesjonelt. Og så ville jeg anbefalt deg å gå til en annen optiker å få hjelp med brillene dine. Kan jeg spørre hvilken kjede du har gått til? Om det er brilleland f eks så har de returmulighet om man ikke er fornøyd så lenge det ikke er for lenge siden du fikk dem.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #8 Skrevet 22. oktober 2020 Noen har faktisk ett ansikt som gjør det vanskelig tilpasse briller til perfekt. En venninne av meg er slik. Jeg tilpasser brillene hennes men 3 min etterpå så sklir det ned på nesen hennes. Det er få som er helt symmetriske men om brillen sitter skeivt på deg ja så sitter den skjeivt på. På de fleste kundene kan man få brillen til å se rett ut. Men har man stor forskjell på huden på ørene eller på brynene ja så vil det se skeivt ut uansett. Anonymkode: ab177...768
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #9 Skrevet 22. oktober 2020 Høyden på ørene, ikke huden 😂 Anonymkode: ab177...768 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #10 Skrevet 22. oktober 2020 Om du bare klager så har de vel bare prøvd å forklare hvorfor brillene ikke sitter optimalt. Regner med at ørene dine i tillegg til øynene ikke er symmetriske slik som hos de aller fleste andre. Da må brillene tilpasses så de er skjeve når du legger dem på bordflaten. Anonymkode: 9c8c9...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #11 Skrevet 22. oktober 2020 Mine briller er skjeve fordi ørene mine er skjeve. Det får ikke optikerne til å gjøre noe med. I tillegg er det alltid en balansegang mellom at brillene presser bak ørene, og at de sklir ned. Aldri opplevd noe annet. Anonymkode: 7d87b...a5e 3
Brimi Skrevet 22. oktober 2020 #12 Skrevet 22. oktober 2020 Ubehaget bak øret vil gå bort etterhvert. En gang ble brillene mine strammet så mye at jeg fikk skikkelig vondt bak ørene, men etter to uker løsnet det.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #13 Skrevet 23. oktober 2020 Har du plastbrille? Har du forsøkt å sette på gummi på den delen av brillestangen som er bak øret? Anonymkode: a5890...551
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #14 Skrevet 24. oktober 2020 På 22.10.2020 den 8.14, FrøkenMånestråle skrev: Når lurer jeg fælt på hvor du går? 😄 Men du var fornøyd når du prøvde de før du kjøpte mener jeg? Noen har det bare vanskeligere med å finne briller, har ei venninne og som sliter med å få briller til å sitt skikkelig. Har du hatt briller før som du har vært fornøyd med? Første gang jeg kjøper briller etter synstest. Går hos en av Norges største optikerkjeder, så det er en lokal kjede ingen har hørt om. Jo, jeg prøvde dem selvsagt før jeg kjøpte dem. Men man merker ikke om briller er behagelige ved å ha dem på i 30 sek. Og visste aldri at komfort var SÅ viktig, da jeg trodde at det bare var å justere. Og de sa det bare var å justere, så jeg visste de var litt stramme da jeg kjøpte dem. Har hatt billige solbriller som har vært gratis/under 100-lappen. Aldri hatt problemer med dem, aldri hatt justeringsbehov. Hadde riktignok ikke på dem i hele dag da til å kjenne noe ubehag, men likevel. Men brillene jeg har, som koster 2000+, skal være ubehagelige visst. 😑 Men de fikk justert det litt bedre nå, så er delvis tilfreds nå. Minimal skjevhet som ikke merkes nå heldigvis, + de sklir ikke like lett og er ikke stramme bak ørene. De sklir fortsatt litt da, men må tåle litt. Anonymkode: 3715e...5b4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #15 Skrevet 24. oktober 2020 På 22.10.2020 den 8.43, trøndermann38 skrev: Hadde det samme problemet, nå har jeg briller der innfatningen bare går rett bakover og ikke ned bak ørene. Da faller de jo bare med en gang nedover nesa...? Anonymkode: 3715e...5b4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #16 Skrevet 24. oktober 2020 På 22.10.2020 den 8.46, AnonymBruker skrev: Du kan gå til en annen optiker. Du trenger ikke gå til samme butikken du kjøpte brillene i. Men synes jo det er litt rart at du fortsetter å gå samme stedet, om du er så misfornøyd... Anonymkode: edee9...a67 Kjøpte jo brillene fra en optiker, så må heretter vel gå til samme for å justere? Er litt rart å gå til en annen kjede jeg ikke er kunde i, og få gratis service liksom. For jeg vet at de ikke spør om navn osv. når man bare er der for å justere. I tillegg har jeg ikke noe garanti om de gjør alt verre. Jeg er ikke kunde, ergo vil de ikke prioritere eller tilfredsstille mine behov. Om jeg går der jeg kjøpte dem (som er mest logisk), får jeg bedre oppfølging og garanti hvis noe skulle gå galt. Anonymkode: 3715e...5b4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #17 Skrevet 24. oktober 2020 På 22.10.2020 den 8.52, AnonymBruker skrev: Noen har faktisk ett ansikt som gjør det vanskelig tilpasse briller til perfekt. En venninne av meg er slik. Jeg tilpasser brillene hennes men 3 min etterpå så sklir det ned på nesen hennes. Det er få som er helt symmetriske men om brillen sitter skeivt på deg ja så sitter den skjeivt på. På de fleste kundene kan man få brillen til å se rett ut. Men har man stor forskjell på huden på ørene eller på brynene ja så vil det se skeivt ut uansett. Anonymkode: ab177...768 Matematisk sett er ingen symmetriske eller har helt lik høyde på ørene, er klar over det. Men har ikke hatt problemer med andre solbriller jeg har hatt på hele livet. Skjevhet har jeg kanskje hatt uten å merke det. Men det med stramhet bak ørene har jeg aldri erfart med før nå. Anonymkode: 3715e...5b4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #18 Skrevet 24. oktober 2020 På 22.10.2020 den 8.57, AnonymBruker skrev: Om du bare klager så har de vel bare prøvd å forklare hvorfor brillene ikke sitter optimalt. Regner med at ørene dine i tillegg til øynene ikke er symmetriske slik som hos de aller fleste andre. Da må brillene tilpasses så de er skjeve når du legger dem på bordflaten. Anonymkode: 9c8c9...a1e Ja, mine er skjeve selv på bordflaten. Men rart at solbrillene jeg kjøpte hos dem ikke er det? De er helt symmetriske i bordflaten, og ikke har jeg hatt noen behov for justeringsbehov på dem. Neseputene har jeg ordnet litt på for å korrigere skjevhet, ellers var de perfekt! Anonymkode: 3715e...5b4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #19 Skrevet 24. oktober 2020 På 22.10.2020 den 10.27, AnonymBruker skrev: Mine briller er skjeve fordi ørene mine er skjeve. Det får ikke optikerne til å gjøre noe med. I tillegg er det alltid en balansegang mellom at brillene presser bak ørene, og at de sklir ned. Aldri opplevd noe annet. Anonymkode: 7d87b...a5e Så du bare... godtar det? Anonymkode: 3715e...5b4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #20 Skrevet 24. oktober 2020 På 22.10.2020 den 10.34, Brimi skrev: Ubehaget bak øret vil gå bort etterhvert. En gang ble brillene mine strammet så mye at jeg fikk skikkelig vondt bak ørene, men etter to uker løsnet det. Får du ikke hodepine av det? Har selvsagt gått med dem en stund før jeg evt. går tilbake. Anonymkode: 3715e...5b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå