Gå til innhold

Huskeliste Thailand

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi er en familie på 5 som skal reise rundt i Thailand, og lurer på om noen har noen tips om hva vi trenger å ha med. Vår ene sønn er veldig kresen, og han lurer på om det er sjoko og hvitost å få kjøpe der? Får man mat selv for den kresne, eller er det noe vi absolutt bør ta med. Vi har også hørt at vin ikke er så lett å få tak i, er det noen som vet dette?

Trenger man feks å ta med myggspray?

Har hørt at adapter er nødvendig noen steder, men vi hadde tenkt å kjøpe det i Thailand. Er det noen reiseglade som ellers har noen tips til oss?

Else

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Alt du nevner her får du på 7-11 i Thailand. Det eneste du trenger å ta med er visakortet ditt.

Skrevet

Kommer jo ann på hvor dere skal også da.. Store byer bruker å ha det meste, småsteder har det ikke...

• 2 uker senere...
Skrevet

Beklager sent svar, er på ferie og med lånt PC:

Vi skal til Phuket på et lite tettsted og så skal vi til Hua Hin, Bangkok og Chang Mai i nord. Det jeg har hørt; er at det ikke er så lett å få tak i vin, og jeg lurte på om jeg rett og slett skulle ta med rødvin hjemmefra. (Drikker ikke øl eller brennevin)

Får man kjøpe adapter der, eller er det lurt å ta med seg det?

Else

Skrevet

I Norge kjøper du adapter til artikler som har samme kontakttype som i Norge, men som skal brukes i f.eks. Thailand.

I Thailand kjøper du adapter som skal brukes til artikler kjøpt i Thailand, men som skal brukes i land med annen kontakttype.

Skrevet

Du får tak i vin, men det er dyrt! De drikker ikke så mye vin i Thailand, så utvalget er sikkert ikke all verden. Og ute kostet det like mye som her hjemme.

Myggspray lønner det seg å kjøpe i Thailand. Det er ikke alle herfra som "virker" der. Og jo dyrere, jo bedre myggspray får du.

Skrevet

Skal du reise rundt i Thailand med tunge vinflasker i ryggsekken????? Anbefales ikke i det hele tatt, spør du meg. På enkelte restauranter får du nok kjøpt vin, og ellers får du vel nøye deg med brus da. Hva er egentlig problemet????

Hilsen

Skrevet

-Har reist til de stedene du nevner, og ja, vin er dyrt, men overkommelig, saa jeg ville hvertfall ikke dradd med meg vin. Da ville jeg heller tatt med en sjokoboks til ungene i bagasjen. Og myggspray fra apoteket hjemme.

Det er lurt aa ha med seg amerikanske dollar, til taxi og nattbasarene. Ikke alle tar visa. Avtal taxipris paa forhaand. For en dollar fikk vi en lang tur som ville kostet en formue her hjemme.

God tur!

Skrevet (endret)

I løpet av en to ukers tur fikk vi tak i vin til alle måltidene med unnak av ett. Veldig dyrt i forhold til annen drikke, og ikke så veldig stort utvalg - men helt greit.

Myggspray er viktig. Fungerte greit den jeg hadde med meg hjemmefra, men godt mulig at en får tak i enda bedre der nede. Ellers kjøpte vi en lindrende salve der nede(på sånne bokser som kløvervaselin kommer i) som virkelig var ett vidunermiddel mot myggestikk og andre plager. Grønn boks og luktet litt som tigerbalsam. Kan se hva den heter når jeg kommer hjem - den anbefales virkelig.

Dollar vet jeg ikke helt om er nødvendig - selv om ikke alle tar visa så er det jo bankautomater "overalt" slik at en kan få tatt ut lokal valuta. Ingen vits i å gå via dollar synes nå jeg.

Men som hjertesukka skriver - taxi er en billig og grei måte å komme seg rundt på.

Vi hadde forresten også med en flaske med antibac. Veldig greit da det ikke alltid var like lett å få vasket hendene før måltider.

Endret av Titta
Skrevet

Vin er ikke av det mest vanlige drikka i thailand, men fult mulig å få tak i.

myggspray kjøper du der.

på 7-11 og på hanslesentere i de store bya (bangkok og chaing mai) finner du det meste av "europiske" ting.

Finner nok noe mat til din kresene sønn også.. er jo alltids pizza og spaghetti å få tak i.

Jeg er ekstremt kresen selv, men vårrullene i thailand er meget meget gode!

var ikke så veldig glad i dne andre maten der.. men det er kanskje fordi siden jeg var på studietur ble det mye buffer på oss.. og maten der er jo ikke av den beste

Skrevet

Vin er dyrt og mindre tilgjengelig.. Men til gjengjeld er det masser av billig Wine-cooler.. Nam, nam.. :)

Skrevet

-Neida, det er ikke nodvendig med amerikanske dollar, men det virket som om taxisjaaforene syntes det var stor stas med vestlig valuta. -Jeg forstod det slik at de da kunne handle paa spesielle butikker der man bare kunne bruke dollar.- Og som sagt, hvor langt kommer man andre steder i verden for en am dollar? :rosasmil:

Gjest drop-in
Skrevet

Navnet på den grønne boksen Titta nevner, tror jeg heter Sambuk. På boksen vi kjøpte for fem år siden, står det kun navnet i Thai :sur: typisk det. Vi var nede i sommer og spurte flere apotek etter det, men ikke alle forstod hva vi snakket om. Om de rett og slett forstod noe i det hele tatt da :ler: Svarer de "yes" eller "no" er sjansen god for at det er feil...

Når det gjelder valuta, hvorfor bry seg med dollar når det fins ATM maskiner hvor du enn snur deg? Jeg har ikke vært i Chiang-Mai, men ellers samtlige steder og kun brukt baht.

For de små: ta med sjoko - selv på seven eleven var det vanskelig å få fatt i sjokoladepålegg. Siden du skal til Hua-Hin, sjekk ut shopping-mall (Damkasern Rd går opp fra stranden ved Sofitel hotellet og opp til et større lyskryss, da ligger det til høyre). Fra utsiden ser det temmelig anonymt ut, men her skaffet jeg og min bedre halvdel merke treningssko til kr.500,- for begge parene. Ganske stor matbutikk der inne, hvor de har Nutella sjokoladepålegg. Gull verdt trodde jeg, vi hadde med 3-åring men gjett hvem som endte opp med å spise det? Ellers er det en trygghetsregel å forholde seg til 7-11. Hvitost får du tak i, men den smaker jo ikke likt - og ble ikke godtatt av min pode. Er ungene dine kresne, ta med et-par pålegg typer. Regn med at de spiser lite til å begynne med, så lenge de drikker er det det viktigste.

Hvor skal dere bo i Hua Hin? Hvis dere ikke har booket vil jeg absolutt anbefale Central Hua Hin Village som ligger ved siden av Sofitel hotellet (det med den flotte hagen, med trær formet som elefanter, fugler mm). Dette er mye billigere, det er 2-roms bungalower som består av to soverom (ett m/dobbeltseng og ett med to enkeltsenger), 2 bad, 1 oppholdsrom og 2 terasser. Sjekk nettet for å booke beste priser, veldig populært blant thaiene selv spesielt fra Bangkok som kommer i helgene. Selve området er stille og rolig, rett på stranden og med vakter døgnet rundt. Bor dere her har dere tilgang til alle fasiliteter på Sofitel hotellet, og der er det bl.a. 3 svømmebasseng i tillegg til det som hører til Village, Kids Club, lekeplass mm. Bungalowene er i thai-stil, på påler - husk bare å ikke ha noe mat liggende framme som ikke er i lufttette bokser men oppbevar det heller i kjøleskapet (og ja, det fins to av dem også...).

Myggspray kjøper du helst der nede syns nå jeg, pass på å ikke overdrive med å være ute om dere kjenner de er påtrengende.

Maten synes jeg var helt fortreffelig, spiste alt fra dansk til indisk der og så er det så fantastisk billig at det er en ren fornøyelse. Vi tok jo turen innom Burger King noen ganger :flau: godt og kaldt med air-condition, og trygg mat. Husk å prøve de deilige pannekakene de lager på gata, du ser at det er renslig og at det stekes med god varme - trygt og nammmmmmmmm så godt.

Blir helt misunnelig nå, og lirer av meg her jeg sitter midt i natten og gråten. Ønsker dere en fantastisk tur! Og vær forberedt på kladding på deres barn, de kan nesten ikke la være!!! til stor frustrasjon til tider. Gi beskjed så høflig som mulig, nytter ikke det så kjeft og smell.

Skrevet

Hei!

Hvor mye betalte dere da dere bodde på Central Hua Hin village? Jeg skal dit i februar, gleder meg veldig!

Skrevet

Sjekk at pass og visa-kort ikke går ut på dato før eller mens du er på reise, og sjekk i så god tid at du rekker å bestille nytt :)

Gjest drop-in
Skrevet

Til ureg. gjest:

Kan ikke si hva jeg betalte på Central Hua Hin dessverre, jobber selv i bransjen og får en bedre pris. Standard pris om du kom inn fra gata tror jeg var 6000 baht som jo er litt da (for dobbel bungalow), men jeg vet flere som var der hadde booket på internett og fått en mye bedre pris. Meeeeeeeeeeeeen, februar er dyrere tid å reise på - godet er mer stabilt vær.

PS! Unn deg en massasje på Centara Spa, kan anbefales. De flytter inn i nye lokaler nå, spør etter en søt dame som kalles Apple - hun kan ta i...

Hilsen lille misunnelige meg :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...