AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Kjøpte meg nylig nye vinterdekk, Continental Viking contact 7. Fikk ingen beskjed om noe jeg måtte passe på, annet enn å etterstramme boltene etter en stund. De er nå kjørt langt og lengre og etterstrammet, men jeg klarer bare ikke å føle meg komfortabel med de nye dekkene, føler de slipper lett og de muligens er for myke. Dette er første gangen jeg har kjøpt helt nye dekk da de andre fulgte med bilen som ble kjøpt brukt. Er dette normalt, eller holder jeg på å bli helt gal? Riktig dekk til felg, lufttrykk på 2,3 og etterstrammet, riktige bolter til felg, ring sitter på. Anonymkode: df4ee...c9f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fikk ingen beskjed om noe jeg måtte passe på, annet enn å etterstramme boltene etter en stund. Du fikk ikke beskjed om at dekkene måtte kjøres inn? Anonymkode: f3d11...c42 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 https://www.google.com/amp/s/www.dinside.no/motor/ikke-kjor-over-80-kmt-med-nye-dekk/61312240/amp Anonymkode: 80e80...fdf 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du fikk ikke beskjed om at dekkene måtte kjøres inn? Anonymkode: f3d11...c42 Nei, det eneste de sa var etterstramming av bolter som enhver som har førerkort vet er alfa omega ved hjulskift.. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.google.com/amp/s/www.dinside.no/motor/ikke-kjor-over-80-kmt-med-nye-dekk/61312240/amp Anonymkode: 80e80...fdf Leste den etter første kjøretur, der jeg fant ut at de faktisk måtte kjøres inn, men etter 5-7 mil burde de jo føles noe mer normale enn det de gjør? Anonymkode: df4ee...c9f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Skrevet 21. oktober 2020 Avbalanserte de ikke dekkene? Anonymkode: 15eb6...17c 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #6 Skrevet 21. oktober 2020 Det er STOR forskjell på mine vinter og sommerdekk, alt føles feil første uka etter hvert skift så går det seg til. Anonymkode: b3cea...154 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #7 Skrevet 21. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Avbalanserte de ikke dekkene? Anonymkode: 15eb6...17c De er avbalansert, heftig med lodd på enkelte. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er STOR forskjell på mine vinter og sommerdekk, alt føles feil første uka etter hvert skift så går det seg til. Anonymkode: b3cea...154 Da satser jeg på dette, husker jo at de var litt ståhei når sommerdekkene kom på men nå virket det bare helt feil. Da kjører jeg forsiktig i noen dager til, ellers så får jeg få noen til å se på det. Anonymkode: df4ee...c9f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #8 Skrevet 21. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er avbalansert, heftig med lodd på enkelte. Da satser jeg på dette, husker jo at de var litt ståhei når sommerdekkene kom på men nå virket det bare helt feil. Da kjører jeg forsiktig i noen dager til, ellers så får jeg få noen til å se på det. Anonymkode: df4ee...c9f Det høres ut som alt er gjort rett når dekkene kom på, så tenker det bare er forskjellen du merker Anonymkode: b3cea...154 1
RunM Skrevet 21. oktober 2020 #9 Skrevet 21. oktober 2020 Er de montert rett vei? Mange dekk er merket med rotasjonsretning. Er de montert feil vei så kan du få rare kjøreegenskaper. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #10 Skrevet 21. oktober 2020 4 minutter siden, RunM skrev: Er de montert rett vei? Mange dekk er merket med rotasjonsretning. Er de montert feil vei så kan du få rare kjøreegenskaper. Jepp, akkurat det var vi veldig obs på med tanke på at de gamle hadde jo den lille lappen på hvor det hadde stått tidligere, så som sagt var vi veldig nøye på akkurat det. Anonymkode: df4ee...c9f
RunM Skrevet 21. oktober 2020 #11 Skrevet 21. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp, akkurat det var vi veldig obs på med tanke på at de gamle hadde jo den lille lappen på hvor det hadde stått tidligere, så som sagt var vi veldig nøye på akkurat det. Anonymkode: df4ee...c9f Joda, - men rotasjonsretning står merket i skriften på selve dekket, med en pil eller noe lignende.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #13 Skrevet 21. oktober 2020 18 minutter siden, RunM skrev: Er de montert rett vei? Mange dekk er merket med rotasjonsretning. Er de montert feil vei så kan du få rare kjøreegenskaper. Tenkte det samme. Jeg fikk 1 av mine nye dekk montert feil og det var bare merkelig å kjøre på. Oppdaget det etterhvert og fikk snudd hjulet på felgen Anonymkode: 2f382...832
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #14 Skrevet 21. oktober 2020 Ferske vinterdekk er vesentlig mykere i gummien enn gamle vinterdekk. Men ja, sikkert lurt å sjekke rotasjonsretningen. Anonymkode: 2e0c6...d8e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #15 Skrevet 21. oktober 2020 For å oppsummere: - sjekk rett rulleretning (står på dekket) - sjekk at innside og utside er rett montert (noen dekk er merket med "outside" f.eks., men ikke alle) - sjekk at det er samme dato på alle - sjekk lufttrykk og hjulmutre - sjekk at ingen hjul står synlig skjeve eller at hjullagre går varm under kjøring Anonymkode: 683eb...aa1
Tiuren Skrevet 21. oktober 2020 #16 Skrevet 21. oktober 2020 Disse dekkene er gode vinterdekk, men av den grunn ganske myke i gummien. Det er stor forskjell på lavprofil sommerdekk og vinterdekk, men sjekk det over. (dekk har somregel rullerettning markert med pil eller så har de innside/outside merking) 1
AndreasBR Skrevet 21. oktober 2020 #17 Skrevet 21. oktober 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: men jeg klarer bare ikke å føle meg komfortabel med de nye dekkene, føler de slipper lett og de muligens er for myke. Slutt å trykk så hardt på gassen. Det finnes mellomting. For noen år siden måtte jeg hjelpe ei dame ut av parkeringsplassen hennes, for hun forstod jo ikke konseptet PEN pedalbruk. Der var det brems, hard trykk (som medførte spinning) brems, hard trykk, brems hard trykk. Sa at hun må være FORSIKTIG på pedalen, men neida, hardt trykk, med påfølgende spinning... Spurte om jeg kunne få prøve og fikk ut bilen relativt kjapt.. Vinterdekk er ikke som sommerdekk. Med gode vinterdekk (mener jeg) det er stor forskjell i hvordan bilen oppfører seg. Erfaringen min er at vinterdekk føles mere "vuggete" altså at de gir mer etter, det er jo fordi gummien er så myk. Og det er bra. Med sommerdekk føles bilen "klistret til veien", med vinterdekk føles den som ei vugge. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De er avbalansert, heftig med lodd på enkelte. Hva legger du i "heftig med lodd" ? Kan du legge ut bilde? Endret 21. oktober 2020 av AndreasBR
dillyduzit Skrevet 21. oktober 2020 #18 Skrevet 21. oktober 2020 (endret) slettet. Endret 21. oktober 2020 av dillyduzit
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #19 Skrevet 21. oktober 2020 23 minutter siden, RunM skrev: Joda, - men rotasjonsretning står merket i skriften på selve dekket, med en pil eller noe lignende. Dekkene er montert riktig, pil i riktig retning. Tunga var rett i munnen og alle sitter korrekt på. 21 minutter siden, RunM skrev: https://www.tv2.no/a/10887297/ 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenkte det samme. Jeg fikk 1 av mine nye dekk montert feil og det var bare merkelig å kjøre på. Oppdaget det etterhvert og fikk snudd hjulet på felgen Anonymkode: 2f382...832 Av det jeg ser så har jeg outside/utside riktig vei, dvs riktig montert på felg. Rotasjonen står også riktig. 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ferske vinterdekk er vesentlig mykere i gummien enn gamle vinterdekk. Men ja, sikkert lurt å sjekke rotasjonsretningen. Anonymkode: 2e0c6...d8e Tenker at de må være såpass myke, eventuelt at mine gamle var såpass gamle at det var dét jeg ble vant til. 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å oppsummere: - sjekk rett rulleretning (står på dekket) - sjekk at innside og utside er rett montert (noen dekk er merket med "outside" f.eks., men ikke alle) - sjekk at det er samme dato på alle - sjekk lufttrykk og hjulmutre - sjekk at ingen hjul står synlig skjeve eller at hjullagre går varm under kjøring Anonymkode: 683eb...aa1 Riktig rullerettning på dekk, innside og utside er korrekt på felg, dato skal sjekkes, dobbeltsjeker lufttrykk i morgen samt mutre, selv om de har blitt sjekket ganske så ofte men man vet jo aldri. Hjullager er ok, fikk jeg sjekket for noen få uker siden, ei heller noen ulyd. Ingen av dekkene står skjeve, men sjekker også dette når jeg kommer meg til et flatt sted. 4 minutter siden, Tiuren skrev: Disse dekkene er gode vinterdekk, men av den grunn ganske myke i gummien. Det er stor forskjell på lavprofil sommerdekk og vinterdekk, men sjekk det over. (dekk har somregel rullerettning markert med pil eller så har de innside/outside merking) Har sjekket med en i familien som også kjører på samme dekk, like nye, så får høre hva han syntes om sine. 4 minutter siden, AndreasBR skrev: Slutt å trykk så hardt på gassen. Det finnes mellomting. For noen år siden måtte jeg hjelpe ei dame ut av parkeringsplassen hennes, for hun forstod jo ikke konseptet PEN pedalbruk. Der var det brems, hard trykk (som medførte spinning) brems, hard trykk, brems hard trykk. Sa at hun må være FORSIKTIG på pedalen, men neida, hardt trykk, med påfølgende spinning... Spurte om jeg kunne få prøve og fikk ut bilen relativt kjapt.. Vinterdekk er ikke som sommerdekk. Med gode vinterdekk (mener jeg) det er stor forskjell i hvordan bilen oppfører seg. Erfaringen min er at vinterdekk føles mere "vuggete" altså at de gir mer etter, det er jo fordi gummien er så myk. Og det er bra. Med sommerdekk føles bilen "klistret til veien", med vinterdekk føles den som ei vugge. Hva legger du i "heftig med lodd" ? Kan du legge ut bilde? Trykker da ikke hardt på gassen, kjører pent og rolig. Eneste spinningen jeg har opplevd i alle mine år med førerkort er når det er ren is i bakken opp mot huset, og selv da tar jeg det meget rolig og rygger tilbake. Selv om jeg er kvinne så betyr det ikke at alle er like inkompetent når det kommer til å kjøre en bil, vet du. Men godt du sier det siste der, for det er kanskje en god beskrivelse av hvordan det føles. Sommerdekkene som er Continental 6 sitter som klister på veien kontra disse nye. Skal få tatt bilde av dekk med de fleste på samt det med minst. Kommer tilbake til deg i morgen med et. Anonymkode: df4ee...c9f
AndreasBR Skrevet 21. oktober 2020 #20 Skrevet 21. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trykker da ikke hardt på gassen, kjører pent og rolig. Eneste spinningen jeg har opplevd i alle mine år med førerkort er når det er ren is i bakken opp mot huset, og selv da tar jeg det meget rolig og rygger tilbake. Selv om jeg er kvinne så betyr det ikke at alle er like inkompetent når det kommer til å kjøre en bil, vet du. Men godt du sier det siste der, for det er kanskje en god beskrivelse av hvordan det føles. Sommerdekkene som er Continental 6 sitter som klister på veien kontra disse nye. Skal få tatt bilde av dekk med de fleste på samt det med minst. Kommer tilbake til deg i morgen med et. Mange menn som gjør det også.. Bra du ikke er sånn, begynner man å spinne har man tapt mot snøen når man prøver komme seg ut av der man har parkert. Men ja, helt normalt at bilen føles ut som den "vugger"/gir etter mye mer med vinterdekk på. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå