AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Barnet vårt på 2 år sover så fryktelig dårlig om nettene at vi ikke vet om vi orker et barn til! Han startet dagen rundt kl 4.30-5, våkner flere ganger i løpet av natten og er vanskelig å legge om kvelden. Tanken på et spedbarn på toppen av det virker ikke så fristende. Men samtidig ønsker vi oss egentlig et barn til og har alltid sett for oss to barn. Tiden renner dessverre litt fra oss siden jeg straks blir 35 år og ikke kan utsette valget så lenge. Dere som valgte å få et barn til med et barn fra før av som sov dårlig, hvordan gikk det? Gikk det bedre enn dere hadde fryktet? Ble nestemann like «dårlig» på å sove? Anonymkode: 08a31...177
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Nei neste mann sov som en stein. Nå valgte vi å vente til eldste ble 4 år før vi ble gravide på nytt, nettopp fordi vi ikke orket et barn til så lenge første mann ikke sov. Jeg var 38 når vi ble gravid med siste, og jeg er veldig glad vi ventet. Anonymkode: 9b97a...0a3
Snedig Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg føler med deg! Mitt barn var helt lik som 2 åring, jeg holdt på å bli gal. Angret ofte på hele familieopplegget, og var hundre prosent sikker på jeg aldri skulle ha flere barn. Når barnet nærmet seg 3 år slutten vi med dagdupp og det løste det mest. Sover gjennom hele natten. Og våkner tidligst 6. og plutselig hadde jeg «glemt» hvor fælt det var å gå søvnløs, for nå smelter jeg plutselig helt av spedbarn og lengter tilbake til babytiden... 🙄 Det jeg vil fram til er egentlig bare at mye kan skje på et år! Så hold ut og ikke tenk så mye. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 Nr. 1 kolikk og lakenskrekk. Nr. 2 En liten sove-engel. Just do it! Anonymkode: 6260c...e93
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Skrevet 21. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnet vårt på 2 år sover så fryktelig dårlig om nettene at vi ikke vet om vi orker et barn til! Han startet dagen rundt kl 4.30-5, våkner flere ganger i løpet av natten og er vanskelig å legge om kvelden. Tanken på et spedbarn på toppen av det virker ikke så fristende. Men samtidig ønsker vi oss egentlig et barn til og har alltid sett for oss to barn. Tiden renner dessverre litt fra oss siden jeg straks blir 35 år og ikke kan utsette valget så lenge. Dere som valgte å få et barn til med et barn fra før av som sov dårlig, hvordan gikk det? Gikk det bedre enn dere hadde fryktet? Ble nestemann like «dårlig» på å sove? Anonymkode: 08a31...177 Har to kommentarer litt utenom temaet: 1. Det tar minst 9 mnd før nestemann eventuelt kommer, og mye kan skje på den tiden. Jeg tror jeg ville kjørt på hvis du må velge mellom et par år med lite søvn eller et barn mindre enn du ønsket deg. Tror du ville satt pris på det på lang sikt. 2. Forsøk å finne ut årsaken til at 2åringen strever med søvnen. Kanskje han ikke trenger dagdupp lenger? Er han redd? Har han vondt? Får han for mye stimuli rett før leggetid? Er det for mørkt, for lyst, for kaldt eller for varmt? Er barnet tørst? Bruker det smokk? Våkner det pga at smokken faller ut av munnen? Har det alltid slitt med søvnen, eller har det skjedd endringer i senere tid? Vi har ikke problemer med søvn, derfor har jeg ikke så gode råd å gi. Men kan fortelle litt om våre rutiner hvis det evt. kan være til hjelp. Her hos oss starter ikke dagen før tidligst kl 06.30, så om to-åringen vår våkner før det, går vi inn og sier at det er natta enda. Om barnet protesterer, endrer vi likevel ikke mening. Dette er vi konsekvent med. Vi vet at barnet trenger den søvnen, og det sovner igjen etterhvert. Vi tar det heller ikke opp og ut av rommet dersom det våkner på natta. Vi går inn og prater, trøster, synger, så går vi tilbake når det roer seg. Dagdupp vanligvis mellom 11-13. Aldri senere enn kl 14, og leggetid for kvelden kl 18.30-19. Siste timen går til kveldsmat, stell, lesing og kos. Vi bruker ikke skjerm på kveldene. Barnet har en flaske med vann på rommet sitt hvis det blir tørst og kosedyr/smokken/koseteppe. Døren står på glatt for å slippe inn litt lys. Lykke til, håper det ordner seg for dere. Anonymkode: 644b1...c14 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #6 Skrevet 21. oktober 2020 Vi hadde en som sov dårlig. Og jeg tenkte at jeg like gjerne kunne ta ett spedbarn som sover dårlig i tillegg. Heller det enn å få baby med lite søvn når eldste endelig sover bra. Ville ta alt i ett smell. Han har sovet bra og lenge siden han var 2 mnd. Eldste er fortsatt en kveldskråke og morgenfugl. Anonymkode: ce922...b55 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #7 Skrevet 21. oktober 2020 Begge mine sov dårlig. Den første ville aldri sovne (innsovning), den andre ville aldri sovne eller sove mer enn 20-45 mins dupper. Begge var skikkelig lettsovere og våknet om jeg trakk pusten... Det er to år mellom dem. Yngste holdt på til hun var 3 år med sovetullet. Eldste til hun var 4. Helt ærlig: det var et mareritt, men jeg tror at om vi hadde ventet, så ville vi aldri orket å gå tilbake til start med nytt barn. Jeg angrer ikke på at vi fikk to tette og fikk unnagjort sovetull i en smekk. Anonymkode: 2c065...a48
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #8 Skrevet 21. oktober 2020 Vi fikk en av hver😁 Anonymkode: 62966...40d
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #9 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg blir veldig dårlig i graviditeten, så vi ventet til nr1 sov ganske greit. Bare du kan kjenne hva du orker. Mental helse er også viktig. Anonymkode: 24974...836
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #10 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg er i en ekstremt lignende situasjon som ts, så følger denne tråden. Har passert midten av tredveårene og føler det snart må tas et avgjørende valg (ett eller to barn) 😬 Og ja, en 2-åring med elendig søvnmønster og to utslitte foreldre.. Anonymkode: c2574...8c5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #11 Skrevet 22. oktober 2020 Vi hadde det så jævlig med førstemann at vi egentlig ombestemte oss mtp å få flere barn, og tenkte at han får bare bli enebarn.. Men da han bikket 2, begynte vi å se lys i enden av tunellen, og valgte å gå for en til. Og nr 2 var heldigvis helt annerledes. MEN: det er jo ingen garanti for det.. Du har tid ennå. 35 er faktisk ikke krise-gammelt. Jeg fikk mitt første barn da jeg var 36, og andremann da jeg var 39. Du MÅ ikke få barn med en eneste gang, om dere har det fryktelig tungt nå. Det er også veldig tungt å gå gravid om man ikke får sove om natten... Anonymkode: 655bd...d8e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå