AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #141 Skrevet 22. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, dette i Norge ble jo oppdaget fordi studentene selv sa ifra om at de syntes det var uetisk. Det var vanlig at det sto en hel gruppe studenter utenfor rommet og ventet til pasienten var i narkose, og så ble de sluppet inn og fikk øve på den sovende pasienten, som verken ble spurt før eller informert etterpå. Anonymkode: d5f26...187 Derfor jeg ikke stoler på helsevesenet mer. Dette er overgrep. Anonymkode: c81f4...b04 3
Shopaholic. Skrevet 22. oktober 2020 #142 Skrevet 22. oktober 2020 17 timer siden, Uatskillelig skrev: Dette. Det er vel heller helsepersonell som er vanskelige om de ikke klarer noe så forbanna enkelt som å be om samtykke til å ha med en eller flere ekstra personer i rommet. Hvor vanskelig er det å spørre? Eller er det slik at de unngår å spørre fordi de er redd for å få "nei"? I så fall så er jo det ekstremt kritikkverdig, og de kan risikere å påføre pasienter traumer helt unødvendig. For ja, har man opplevd seksuelle overgrep og sliter med GU, så kan det være retraumatiserende å ikke ha kontroll i situasjonen, noe man mister om det plutselig uforventet og uvarslet dukker opp flere mennesker som skal se, ta på og stikke gjenstander inni en og attpåtil UTEN samtykke. Er jo helt sykt at leger ikke forstår dette. Hva er det de har lært i den utdannelsen sin om de ikke har mer empati og forståelse for slike pasienter? Enhver gynekolog burde ha grunnleggende kunnskaper om og forståelse for traumer og traumereaksjoner. Vet du hva.. Respekt går begge veier. Og siden du lurer - vi lærer mye om empati og forståelse. 1
Maleficenta Skrevet 22. oktober 2020 #143 Skrevet 22. oktober 2020 19 timer siden, Nerine_ skrev: Ja det er greit, men jeg bryr meg ærlig talt ikke rent personlig. Føler meg ikke umyndiggjort av den grunn. Ja da får du ofre seg da og la studentene bli med. Er nok av de som ikke bryr seg, slik som deg, så er ikke fare for at studenter ikke får opplæring 1
Maleficenta Skrevet 22. oktober 2020 #144 Skrevet 22. oktober 2020 2 timer siden, Shopaholic. skrev: Vet du hva.. Respekt går begge veier. Og siden du lurer - vi lærer mye om empati og forståelse. Pasienter har oftest respekt for leger. I en setting der de er pasienter er de den svake Part... 3
Nerine_ Skrevet 22. oktober 2020 #145 Skrevet 22. oktober 2020 1 time siden, Maleficenta skrev: Ja da får du ofre seg da og la studentene bli med. Er nok av de som ikke bryr seg, slik som deg, så er ikke fare for at studenter ikke får opplæring Men syns du ikke det er fint at de får observere pasienter som sliter med gu også? Det er jo disse som trenger å bli tatt ekstra hensyn til, så der har studenter absolutt behov for opplæring og observasjon.
Maleficenta Skrevet 22. oktober 2020 #146 Skrevet 22. oktober 2020 47 minutter siden, Nerine_ skrev: Men syns du ikke det er fint at de får observere pasienter som sliter med gu også? Det er jo disse som trenger å bli tatt ekstra hensyn til, så der har studenter absolutt behov for opplæring og observasjon. Kan være greit men da må de spørre pasienten og trygge pasienten først og gjerne informere hvorfor de er der og på alle måter se hele mennesket. Ikke bare ser diagnosen eller den spesifikke tingen som det undersøkes for. Ved å bare være inne i rommet, ikke hilse og bare stå å glane oppi herligheten liksom. De bør introdusere seg og vise respekt for pasienten. Mulig den som sliter sier ja da. 4
Nerine_ Skrevet 22. oktober 2020 #147 Skrevet 22. oktober 2020 2 timer siden, Maleficenta skrev: Pasienter har oftest respekt for leger. I en setting der de er pasienter er de den svake Part... Som pasient under en rutinekontroll er man vel ikke akkurat en svak part. Og respekt er gjensidig, jeg har ikke noe mer eller mindre respekt for ett menneske pga en yrkestittel. 17 minutter siden, Maleficenta skrev: Kan være greit men da må de spørre pasienten og trygge pasienten først og gjerne informere hvorfor de er der og på alle måter se hele mennesket. Ikke bare ser diagnosen eller den spesifikke tingen som det undersøkes for. Ved å bare være inne i rommet, ikke hilse og bare stå å glane oppi herligheten liksom. De bør introdusere seg og vise respekt for pasienten. Mulig den som sliter sier ja da. Jada, fint om de spør. Men vi er nok mange som ikke bryr oss om en student er med.
Silva Pluvialis Skrevet 22. oktober 2020 #148 Skrevet 22. oktober 2020 1 time siden, Nerine_ skrev: Men syns du ikke det er fint at de får observere pasienter som sliter med gu også? Det er jo disse som trenger å bli tatt ekstra hensyn til, så der har studenter absolutt behov for opplæring og observasjon. Ikke hvis ikke pasienten samtykker. 4
Nerine_ Skrevet 22. oktober 2020 #149 Skrevet 22. oktober 2020 20 minutter siden, Uatskillelig skrev: Ikke hvis ikke pasienten samtykker. Neida, det er greit. Syns uansett det er dumt å si nei, alle pasienter er tjent med helsepersonell som har tilstrekkelig erfaring fra utdannelsen.
Silva Pluvialis Skrevet 22. oktober 2020 #150 Skrevet 22. oktober 2020 Akkurat nå, Nerine_ skrev: Neida, det er greit. Syns uansett det er dumt å si nei, alle pasienter er tjent med helsepersonell som har tilstrekkelig erfaring fra utdannelsen. Jeg synes ikke det er dumt å si nei om man sliter med alvorlige psykiske problemer eller har opplevd seksuelle overgrep. Slike pasienter trenger å tenke på seg selv og på hvordan de skal overleve undersøkelsen i seg selv. Da kan ekstra folk i rommet skape enda mer angst og stress, noe som kan føre til at undersøkelsen ikke kan gjennomføres. Psykisk syke og traumatiserte mennesker skal få slippe den tilleggsbelastningen av å ha en til person i rommet som glor rett inn i underlivet. 4
Nerine_ Skrevet 22. oktober 2020 #151 Skrevet 22. oktober 2020 (endret) 9 minutter siden, Uatskillelig skrev: Jeg synes ikke det er dumt å si nei om man sliter med alvorlige psykiske problemer eller har opplevd seksuelle overgrep. Slike pasienter trenger å tenke på seg selv og på hvordan de skal overleve undersøkelsen i seg selv. Da kan ekstra folk i rommet skape enda mer angst og stress, noe som kan føre til at undersøkelsen ikke kan gjennomføres. Psykisk syke og traumatiserte mennesker skal få slippe den tilleggsbelastningen av å ha en til person i rommet som glor rett inn i underlivet. Og hvordan tenker du at helsepersonell skal lære seg å behandle disse, når de ikke lar studenter observere? Da må legen skaffe erfaring med å prøve seg frem, og da kan man ikke som pasient klage på "dårlig" behandling. Endret 22. oktober 2020 av Nerine_
Silva Pluvialis Skrevet 22. oktober 2020 #152 Skrevet 22. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, dette i Norge ble jo oppdaget fordi studentene selv sa ifra om at de syntes det var uetisk. Det var vanlig at det sto en hel gruppe studenter utenfor rommet og ventet til pasienten var i narkose, og så ble de sluppet inn og fikk øve på den sovende pasienten, som verken ble spurt før eller informert etterpå. Anonymkode: d5f26...187 Jeg kan ikke i min villeste fantasi fatte at dette er lovlig engang. Det er jo fullstendig vanvittig at helsepersonell begår seksuelle overgrep mot pasienter, uten samtykke og i bevisstløs tilstand. Jeg hadde nektet å undersøke en pasient i narkose om jeg var de studentene med mindre det var avtalt med pasient på forhånd. 2
Silva Pluvialis Skrevet 22. oktober 2020 #153 Skrevet 22. oktober 2020 2 minutter siden, Nerine_ skrev: Og hvordan tenker du at helsepersonell skal lære seg å behandle disse, når de ikke lar studenter observere? Da må legen skaffe erfaring med å prøve seg frem, og da kan man ikke som pasient klage på "dårlig" behandling. De trenger ikke å stirre inn i underlivet for å kunne behandle sårbare pasienter med omsorg og empati. 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #154 Skrevet 22. oktober 2020 På 21.10.2020 den 18.38, AnonymBruker skrev: Jeg har en lang gynekologisk sykehistorie med blant annet spontanaborter og celleforandringer. Dette har ført til mange timer og oppfølgingstimer på Gynekologisk Poliklinikk ved et av de større sykehusene. Jeg har i utgangspunktet ingenting i mot studenter, men reagerer på hvordan legene «sniker» studentene inn uten å innhente samtykke fra oss pasienter. Det legene som tar i mot meg vanligvis sier er: -«Jeg har en kollega med meg» (Selv om jeg ser på navneskiltet at vedkommende er student) -«Jeg har en student med meg» -«Er det greit at jeg snakker med studenten underveis»? Hittil har ingen spurt det direkte spørsmålet: «Er det greit at vi har en student tilstede»? og disse studentene presenterer seg heller aldri. Har selv vært i praksis som student innen et helsefaglig yrke, men da måtte vi alltid presentere oss og innhente samtykke fra pasienten. Dette var veilederen min veldig nøye på. Synes dessuten at det er litt spesielt med Gynekologisk poliklinikk...Det er ikke en brukket fot eller en senebetennelse man kommer med liksom. Har sagt rett ut noen ganger at jeg ikke ønsker student tilstede, men det er da såvidt de har godtatt det. Legene skal alltid argumentere og prøve å få meg til å gå med på det. Noen andre med samme opplevelse? Reagerer dere på dette eller er det bare meg? Anonymkode: 825a7...f25 Universitetssykehus det ligger i ordet. En dag skal den legen være selvstendig og da er det kanskje greit at de har lært de vanskelige tilfellene. Jobber selv på sylehuset og er gyn og uro pasient og ligget med høna i været og gjenkjent føere ganger. Til og med hatt fingeren til den ene legen der jeg jobber i rumpa Men var så syk at det kunne jeg ikke bry meg om. Anonymkode: 2f5a6...e49
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #155 Skrevet 22. oktober 2020 6 minutter siden, Nerine_ skrev: Og hvordan tenker du at helsepersonell skal lære seg å behandle disse, når de ikke lar studenter observere? Da må legen skaffe erfaring med å prøve seg frem, og da kan man ikke som pasient klage på "dårlig" behandling. Om de lærer å vise hensyn ved å presentere seg, spørre om lov og generelt oppføre seg på en profesjonell måte er det lettere å si ja. De bør få en mye bedre opplæring før de slippes inn på sårbare pasienter. Anonymkode: d363f...81a 4
Nerine_ Skrevet 22. oktober 2020 #156 Skrevet 22. oktober 2020 6 minutter siden, Uatskillelig skrev: De trenger ikke å stirre inn i underlivet for å kunne behandle sårbare pasienter med omsorg og empati. Hvis det er gynekologisk avdeling det er snakk om, så jo, da må man nødvendigvis observere underlivet.
Nerine_ Skrevet 22. oktober 2020 #157 Skrevet 22. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om de lærer å vise hensyn ved å presentere seg, spørre om lov og generelt oppføre seg på en profesjonell måte er det lettere å si ja. De bør få en mye bedre opplæring før de slippes inn på sårbare pasienter. Anonymkode: d363f...81a Det lærer alle helsepersonell i utgangspunktet.
Silva Pluvialis Skrevet 22. oktober 2020 #158 Skrevet 22. oktober 2020 Akkurat nå, Nerine_ skrev: Hvis det er gynekologisk avdeling det er snakk om, så jo, da må man nødvendigvis observere underlivet. Hvorfor må de observere underlivet til sårbare pasienter for å kunne lære å gi disse pasientene omsorg? 2
Nerine_ Skrevet 22. oktober 2020 #159 Skrevet 22. oktober 2020 Akkurat nå, Uatskillelig skrev: Hvorfor må de observere underlivet til sårbare pasienter for å kunne lære å gi disse pasientene omsorg? Tenker du at de skal stå bak et forheng, eller sitte på en stol i et hjørne?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #160 Skrevet 22. oktober 2020 Jeg er medisinstudent, tidlig i løpet så har ikke kommet til gyn enda. Men er i allmennpraksis. Og vår lege som vi er i praksis hos håndplukker de pasientene h*n mener passer til å være med student. Det vi har terpet på aller aller mest på siden vi startet studiet er kommunikasjon, empati, osv osv. Men vi er helt nødt til å få lov til å prøve oss. Med korona blir det dessverre mye mindre pasientkontakt, og jeg er redd det går utover kvaliteten om det varer for lenge. Tusen takk til alle pasientene som hjelper oss på vei til å bli gode leger ❤️ Anonymkode: 6c40f...d76 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå