Gå til innhold

Medisinstudenter på Gynekologisk poliklinikk uten pasientens samtykke

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, Shopaholic. skrev:

Ja

Vi har tilgang, men jeg tar det som en selvfølge at jeg ikke skal lese journalen til pasienter jeg ikke er med å behandle over tid. 

Anonymkode: 9e673...860

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det virker veldig spesielt å skrive journal sammen med pasienten. 

Igrunn ikke. Journalen er jo for pasienten. Det er 2020, recovery er på full fart inn. Kanskje ikke vanlig på en sykehuspost men i psykisk helse har det vært vanlig i noen år allerede. 

Anonymkode: c27ce...397

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har tilgang, men jeg tar det som en selvfølge at jeg ikke skal lese journalen til pasienter jeg ikke er med å behandle over tid. 

Det kommer jo til kort i behandling av pasienter på poliklinikk. Spørs også hvilken type student du er - medisiner, sykepleier osv.

Skrevet
59 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Så grusomt. :( Håper du har sendt klage? 

Ja, men kommer ingen vei med det så jeg bare slutta å møte opp .

Anonymkode: c81f4...b04

Skrevet

Trist å høre at så mange har negative erfaringer. Vi får bare begynne å bli "vanskelige" pasienter og si klart ifra om man ikke blir spurt. Skjønner godt du reagerer ts. 

Anonymkode: c27ce...397

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, Shopaholic. skrev:

Det kommer jo til kort i behandling av pasienter på poliklinikk. Spørs også hvilken type student du er - medisiner, sykepleier osv.

Jeg er ikke på poliklinisk. De gangene jeg har vært det har jeg riktignok lest det som er relevant for meg å vite. Jeg har ikke snoket i journaler og lest om ikke-relevante sykdommer de hadde for 10 år siden. Der jeg er i praksis nå hender det jeg av og til er med på enkeltpasienter som jeg ikke er med på fast. Da forteller veileder meg det som er relevant for å få noe ut av timen med pasienten. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kun vært hos gynekolog to ganger på sykehus (ikke universitetssykehus) og begge gangene har jeg blitt spurt på gangen om det er greit at en student er med. Jeg har sagt nei begge gangene, så da ber de meg vente utenfor så de får sagt fra til studenten og det synes jeg er en riktig måte å spørre på. Synes egentlig det er rart at begge gangene har det vært mannlig student. Aner ikke om de er under sykepleieutdanning og bare har søkt seg til gyn observasjon for morro skyld? Vi har ikke medisinutdanning i byen, men sykepleierutdanning. 

Anonymkode: 34049...7f4

Medisinerstudentene har praksis i andre byer enn den universitetet ligger. UiB sender f.eks studenter til Stavanger, Haugesund og Førde. 

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda - ferdigutdannet lege om ett år ;) 

Anonymkode: 5f01c...edf

Pinlig, pinlig, pinlig at du vet så lite om organiseringen av helsevesenet at du tro man kan bare velge seg ett sykehus for all behandling, du vet åpenbart ikke forskjell på behandling som er samlet til universitetssykehus og de som tas lokalt. Ei heller er det vel kjent for deg at mange har universitetssykehuset som sitt lokalsykehus (meg bl.a) og ikke flust av alternativ slik det er i Oslo. Den minen du fremlegger i innleggene dine her bør du legge av deg før du er ferdig utdannet. 

Anonymkode: 11cee...808

• Liker 12
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er trolig det leger kaller for "den vanskelige pasient" :)

For en hammer ser alt ut som spiker. Du er nok dømt til å møte mange vanskelige pasienter i din karriere. Om du virkelig er medisinstudent da. Man kan jo være hva man vil her. 

Anonymkode: c1390...0ed

• Liker 6
Skrevet

Har opplevd flere ganger at legen har hatt med en student i samtalene på psykiatrisk avdeling. Jeg har stort sett blitt spurt om det har vært greit, men jeg har gjerne vært «Jeg har med en student, det går vel greit?» e.l. Har også vært innlagt på en medisinsk avdeling med en betennelse, og der var det en medisinstudent som utførte noen undersøkelser uten en lege tilstede. Reagerte litt på at hun var alene, men hun var grei og fikk gjort det hun skulle. En annen gang var jeg innlagt etter et selvmordsforsøk og en student sto bare å stirret på meg mens jeg ble ventrikkelskyllt. 

Jeg har ikke et problem med at leger har med studenter, eller at studenter får utføre undersøkelser e.l, de må jo lære. De lærer ikke nok bare ved å bare høre om det, de må få oppleve det selv. Jeg har jobbet i helsevesenet selv, og vet hvor mye pasienter kan klage, så jeg tenker at det må være kjipt å være en usikker student rundt sure pasienter. Studenter er selvfølgelig dårligere på å utføre undersøkelser e.l enn de fleste leger, så jeg håper at folk er forståelsefulle. Har f.eks  opplevd at studenter har vært ganske dårlige til å ta blodgass, og har gravd rundt med nålen noe som selvfølgelig har vært smertefullt, men jeg tåler jo smerte, det gjør de fleste andre også. 

Anonymkode: e6494...596

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Joda - ferdigutdannet lege om ett år ;) 

Søk jobb på Gynekologisk Poliklinikk på Haukeland da vel! Tror du vil passe godt inn der 😊

Anonymkode: 825a7...f25

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Niek79 skrev:

Hvordan tror dere egentlig gynekologer blir til?

De får være med på undersøkelser som studenter hos de 95% som ikke har noe i mot det, og forhåpentligvis lærer de også noe av å avstå fra å trampe på de 5% som ikke fikser det.

Anonymkode: c1390...0ed

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har opplevd flere ganger at legen har hatt med en student i samtalene på psykiatrisk avdeling. Jeg har stort sett blitt spurt om det har vært greit, men jeg har gjerne vært «Jeg har med en student, det går vel greit?» e.l. Har også vært innlagt på en medisinsk avdeling med en betennelse, og der var det en medisinstudent som utførte noen undersøkelser uten en lege tilstede. Reagerte litt på at hun var alene, men hun var grei og fikk gjort det hun skulle. En annen gang var jeg innlagt etter et selvmordsforsøk og en student sto bare å stirret på meg mens jeg ble ventrikkelskyllt. 

Jeg har ikke et problem med at leger har med studenter, eller at studenter får utføre undersøkelser e.l, de må jo lære. De lærer ikke nok bare ved å bare høre om det, de må få oppleve det selv. Jeg har jobbet i helsevesenet selv, og vet hvor mye pasienter kan klage, så jeg tenker at det må være kjipt å være en usikker student rundt sure pasienter. Studenter er selvfølgelig dårligere på å utføre undersøkelser e.l enn de fleste leger, så jeg håper at folk er forståelsefulle. Har f.eks  opplevd at studenter har vært ganske dårlige til å ta blodgass, og har gravd rundt med nålen noe som selvfølgelig har vært smertefullt, men jeg tåler jo smerte, det gjør de fleste andre også. 

Var dette kanskje en medisinstudent med linsens som undersøkte deg uten lege tilstedet? 

Skrevet
3 minutter siden, Shopaholic. skrev:

Var dette kanskje en medisinstudent med linsens som undersøkte deg uten lege tilstedet? 

Nei, det var en vanlig medisinstudent. 

Skrevet
6 minutter siden, Niek79 said:

Hvordan tror dere egentlig gynekologer blir til?

Samtlige i denne tråden skjønner veldig godt hvordan "gynekologer blir til", selv en del av de med som har hatt traumatiske opplevelser  tidligere som gjør gynekologiske undersøkelser spesielt vanskelig sier at de ville sagt ja hvis de faktisk ble spurt først.

Det er faktisk ikke fritt frem for helsepersonell til å gjøre hva pokker de vil med pasienter så fort de kommer innafor døra på et sykehus. Det er et grovt etisk overtramp å ture frem på den måten en del beskriver i den tråden her. At man skal informere på en god måte og få samtykke er ikke en dille en vanskelig pasient har fått for seg, det er helsepersonells forbanna plikt.

Håper virkelig at en del av dere som skriver her inne skriver en formell klage til sykehusene dette gjelder. Hvis de får nok av dem så endrer de seg kanskje.

Anonymkode: 04ad5...9fb

• Liker 8
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samtlige i denne tråden skjønner veldig godt hvordan "gynekologer blir til", selv en del av de med som har hatt traumatiske opplevelser  tidligere som gjør gynekologiske undersøkelser spesielt vanskelig sier at de ville sagt ja hvis de faktisk ble spurt først.

Det er faktisk ikke fritt frem for helsepersonell til å gjøre hva pokker de vil med pasienter så fort de kommer innafor døra på et sykehus. Det er et grovt etisk overtramp å ture frem på den måten en del beskriver i den tråden her. At man skal informere på en god måte og få samtykke er ikke en dille en vanskelig pasient har fått for seg, det er helsepersonells forbanna plikt.

Håper virkelig at en del av dere som skriver her inne skriver en formell klage til sykehusene dette gjelder. Hvis de får nok av dem så endrer de seg kanskje.

Anonymkode: 04ad5...9fb

Dette. 

Det er vel heller helsepersonell som er vanskelige om de ikke klarer noe så forbanna enkelt som å be om samtykke til å ha med en eller flere ekstra personer i rommet. Hvor vanskelig er det å spørre? Eller er det slik at de unngår å spørre fordi de er redd for å få "nei"? I så fall så er jo det ekstremt kritikkverdig, og de kan risikere å påføre pasienter traumer helt unødvendig. For ja, har man opplevd seksuelle overgrep og sliter med GU, så kan det være retraumatiserende å ikke ha kontroll i situasjonen, noe man mister om det plutselig uforventet og uvarslet dukker opp flere mennesker som skal se, ta på og stikke gjenstander inni en og attpåtil UTEN samtykke. Er jo helt sykt at leger ikke forstår dette. Hva er det de har lært i den utdannelsen sin om de ikke har mer empati og forståelse for slike pasienter? Enhver gynekolog burde ha grunnleggende kunnskaper om og forståelse for traumer og traumereaksjoner. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg er nok en av de såkalte vanskelige pasientene som ikke takler flere personer i rommet. Det er irrelevant om det er studenter, sykepleiere, legekolleger. Jeg trenger minst mulig personer sammen med meg. Jeg dissosierer og de fleste leger skjønner ikke at jeg er så redd at jeg ikke klarer å røre meg. De tror det går bra siden de mener selv de er forsiktige. Jeg setter pris på å bli spurt først så jeg kan si nei eller velge å ikke gjennomføre undersøkelsen.

Mine reaksjoner kommer fra grove overgrep  og voldtekt over flere dager da jeg var innlagt på sykehus. Jeg tryglet alt av helsepersonell om hjelp, men ingen trodde på meg. For meg er derfor alt av sykehus og legeundersøkelser triggende og rettraumatiserende. Fastlegen skriver det veldig tydelig i henvisningen, med beskjed om at de må si ifra før de rører meg og forklare hva de skal gjøre og hvorfor. Står og at færrest mulig personer skal være i rommet. Har opplevd 1 gang at det er respektert. 

jeg forstår at det er slitsomt og irriterende for sykehuset å forholde seg til. Men for meg som pasient hadde det betydd så uendelig mye om jeg kunne stole på å bli informert, og ha mulighet til å si nei. 

Anonymkode: d363f...81a

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Dette. 

Det er vel heller helsepersonell som er vanskelige om de ikke klarer noe så forbanna enkelt som å be om samtykke til å ha med en eller flere ekstra personer i rommet. Hvor vanskelig er det å spørre? Eller er det slik at de unngår å spørre fordi de er redd for å få "nei"? I så fall så er jo det ekstremt kritikkverdig, og de kan risikere å påføre pasienter traumer helt unødvendig. For ja, har man opplevd seksuelle overgrep og sliter med GU, så kan det være retraumatiserende å ikke ha kontroll i situasjonen, noe man mister om det plutselig uforventet og uvarslet dukker opp flere mennesker som skal se, ta på og stikke gjenstander inni en og attpåtil UTEN samtykke. Er jo helt sykt at leger ikke forstår dette. Hva er det de har lært i den utdannelsen sin om de ikke har mer empati og forståelse for slike pasienter? Enhver gynekolog burde ha grunnleggende kunnskaper om og forståelse for traumer og traumereaksjoner. 

Enig

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok en av de såkalte vanskelige pasientene som ikke takler flere personer i rommet. Det er irrelevant om det er studenter, sykepleiere, legekolleger. Jeg trenger minst mulig personer sammen med meg. Jeg dissosierer og de fleste leger skjønner ikke at jeg er så redd at jeg ikke klarer å røre meg. De tror det går bra siden de mener selv de er forsiktige. Jeg setter pris på å bli spurt først så jeg kan si nei eller velge å ikke gjennomføre undersøkelsen.

Mine reaksjoner kommer fra grove overgrep  og voldtekt over flere dager da jeg var innlagt på sykehus. Jeg tryglet alt av helsepersonell om hjelp, men ingen trodde på meg. For meg er derfor alt av sykehus og legeundersøkelser triggende og rettraumatiserende. Fastlegen skriver det veldig tydelig i henvisningen, med beskjed om at de må si ifra før de rører meg og forklare hva de skal gjøre og hvorfor. Står og at færrest mulig personer skal være i rommet. Har opplevd 1 gang at det er respektert. 

jeg forstår at det er slitsomt og irriterende for sykehuset å forholde seg til. Men for meg som pasient hadde det betydd så uendelig mye om jeg kunne stole på å bli informert, og ha mulighet til å si nei. 

Anonymkode: d363f...81a

Dette var vondt å lese. Så forferdelig at du har blitt utsatt for voldtekt og seksuelle overgrep på sykehus, og at de heller ikke klarer å tilrettelegge for deg nå slik at opplevelsen blir mer tålelig for deg. :cry3:Forstår godt at du blir så redd at du går i frys og dissosierer. Det er helt normale reaksjoner på unormale hendelser. 💔:hug:

• Liker 1
Skrevet

Har blitt spurt om student kan være med når studenten var i samme rom. For meg er det en selvfølge å si ja, da jeg ikke har problemer med sånt og har selv vært helsefaglig student. 

Men gynekologen spurte etter undersøkelsen om studenten også kunne foreta full gyn undersøkelse på meg 😂 jeg s ja, helt ok for meg. Men da sa gynekologen at hun ikke spurte alle om det, kun de hun merket var "veldig avslappet". Så de ser nok litt an pasientene. Var ikke et problem for meg liksom. Men forståelig at det karnsje ikke er for alle, kunne jo merke at studenten ikke hadde gjort det før 😂🙄

Anonymkode: 0a4db...e5a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...