Gå til innhold

Medisinstudenter på Gynekologisk poliklinikk uten pasientens samtykke

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Nå er ikke dere den gruppen helsepersonell med mest empati heller da... 

Det er fordi man husker de verste, man pleier som regel ikke å huske de mer vanlige.

Anonymkode: e2412...ede

Skrevet (endret)

Jeg vil bare oppfordre dere alle (som har opplevd det ubehagelig å ikke bli informert om samtykke) til å klage. Hver klage hjelper.

Endret av Uatskillelig
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Nå er ikke dere den gruppen helsepersonell med mest empati heller da... 

Trist å høre at du har den oppfatningen av leger - og noe generaliserende. Er medisinstudent selv, og har møtt på både uempatiske leger, men også leger som har evnen til å oppnå en særdeles god relasjon med pasienter etter noen minutter. 

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Den jeg har møtt med mest empati er min fysioterapeut. Herlighet for et fantastisk menneske. Full av empati, omsorg og forståelse for alle typer utfordringer. Hun beklager seg om pasienter reagerer på noe, selv om det ikke var vondt ment. Hun informerer om prosedyrer. Hun skriver tilbakemelding (journal) til fastlege i samråd med pasientene sine, og avtaler hva som skal skrives og hvem informasjonen sendes til. Hun er forutsigbar, mild og opptatt av å ivareta pasientenes grenser. Skulle vært flere slike folk i helsevesenet. De er virkelig gull verdt - de som har pasienten i sentrum, klarer å tilrettelegge for sårbarhet og ikke ser seg blind på egne prosedyrer uten å informere og be om samtykke fra pasienter.👏👏

Du er trolig det leger kaller for "den vanskelige pasient" :)

Anonymkode: 5f01c...edf

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker gynekologisk undersøkelser er noe helt annet enn å få gipset en fot, lagt inn en kanyle, renset et sår osv. Det er ga ake personlig og mange har allerede utsatt lenge og grudd seg til undersøkelse. Mener man da alltid skal bli spurt om det er ok. LIS-leger tenker jeg er ok. De er jo utdannet lege og da har De nok vært litt mer borti gynekologiske undersøkelser. Mener også lege/gyn skal være ærlig og si hvis studenten ikke har gjort prosedyren tidligere. Er forskjell på en som gjør det første gang og en som har prøvd 3 ganger før. Noen synes sikkert det er greit. Men er forskjell på en ung 18årkng til første undersølelse, en som har opplevd overgrep VS en dame på 35år som har født og allerede litt erfaring med gyn og kanskje er tryggere på seg selv. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, little fairy skrev:

Jeg tenker gynekologisk undersøkelser er noe helt annet enn å få gipset en fot, lagt inn en kanyle, renset et sår osv. Det er ga ake personlig og mange har allerede utsatt lenge og grudd seg til undersøkelse. Mener man da alltid skal bli spurt om det er ok. LIS-leger tenker jeg er ok. De er jo utdannet lege og da har De nok vært litt mer borti gynekologiske undersøkelser. Mener også lege/gyn skal være ærlig og si hvis studenten ikke har gjort prosedyren tidligere. Er forskjell på en som gjør det første gang og en som har prøvd 3 ganger før. Noen synes sikkert det er greit. Men er forskjell på en ung 18årkng til første undersølelse, en som har opplevd overgrep VS en dame på 35år som har født og allerede litt erfaring med gyn og kanskje er tryggere på seg selv. 

Men LIS-legen har jo vært borti GU fordi den personen har gjort det som student..

• Liker 4
Skrevet

Ja, har opplevd det samme. Har en litt spesiell skade etter en ulykke som ofte kan være interresant for studenter og har ofte da blitt spurt om den når jeg har vært inne hos legen pga helt andre ting, fordi studenten har lest i journalen min at jeg har den. Syns det er slitsomt når det ikke er derfor jeg er hos legen den dagen.

Anonymkode: 3bcfd...2a6

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda - ferdigutdannet lege om ett år ;) 

Det er en skam at vi har slike leger. Håper ingen jeg er glad i blir behandlet av deg.

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har opplevd det samme. Har en litt spesiell skade etter en ulykke som ofte kan være interresant for studenter og har ofte da blitt spurt om den når jeg har vært inne hos legen pga helt andre ting, fordi studenten har lest i journalen min at jeg har den. Syns det er slitsomt når det ikke er derfor jeg er hos legen den dagen.

Anonymkode: 3bcfd...2a6

Får studenter tilgang til journal også uten samtykke??? 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er trolig det leger kaller for "den vanskelige pasient" :)

Hvis man blir kalt for "den vanskelige pasienten" fordi man helst ikke vil ha med studenter på en så intim undersøkelse som underlivsundersøkelse er, så tenker jeg det er heeelt greit, og sier mer om legene enn om pasienten. 

• Liker 20
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men LIS-legen har jo vært borti GU fordi den personen har gjort det som student..

Ja, derfor jeg skriver det er annerledes med LIS. En medisinstudent har gjerne ikke erfaring. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Likevel. Er greit at pasienten blir spurt av ren respekt. De fleste sier faktisk ja

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Shopaholic. skrev:

Trist å høre at du har den oppfatningen av leger - og noe generaliserende. Er medisinstudent selv, og har møtt på både uempatiske leger, men også leger som har evnen til å oppnå en særdeles god relasjon med pasienter etter noen minutter. 

Det er faktisk et overveldende flertall usympatiske leger, særlig ved sykehus. Det er liksom som de fremdeles lever på tidlig 1900tall og er nærmest Gud etter presten. 

Anonymkode: 5e7be...666

• Liker 8
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda - ferdigutdannet lege om ett år ;) 

Haha! Selvfølgelig er du det. Jeg er ganske glad for at jeg ikke forventer eller trenger empati eller en gang litt høflighet fra leger de få gangene jeg møter på dem. Jeg kan heldigvis finne ut av mye selv og tåler at de ofte er rasstapper som av en eller annen grunn tror de er guds gave til verden fordi de har klart å pugge seg til "godkjent" gjennom noen år på universitetet.

Også har jeg nok hatt en del flaks, da, og faktisk møtt på de som er hyggelige og forstår at de jobber med mennesker. Hurra for alle de legene!

Jeg synes for øvrig det er hårreisende at informert samtykke liksom ikke skal være så viktig når mange er på sitt aller mest sårbare. Ekstremt arogant og etisk forkastelig at man utnytter posisjonen man har som helsepersonell på universitetetssykehus på en sånn måte. (Og hvordan skal de stakkars studentene da få lære? Vel, de kunne spurt og fått et informert og begrunnet samtykke fra f.eks. meg, og veldig, veldig mange andre.)

Anonymkode: 04ad5...9fb

• Liker 14
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk et overveldende flertall usympatiske leger, særlig ved sykehus. Det er liksom som de fremdeles lever på tidlig 1900tall og er nærmest Gud etter presten. 

Anonymkode: 5e7be...666

Heldigvis er de unge legene nå jevnt over mindre arrogante. Er et generasjonsskifte nå

• Liker 1
Skrevet

Vet du om studenten var der i form av student da? Jeg har møtt mange med skilt studenter som var der i jobb og ikke lære

Anonymkode: d7dfb...926

• Liker 1
Skrevet

Wow, denne tråden sporer av noe helt sinnssykt nå. 

Men kjære dere - det er ikke okei at studenter blir med på GU uten pasientens samtykke, det kan vi være enige om. Rart at St.Olavs får det til, men ikke Haukeland. 
Tror dessverre ikke det hjelper å si ifra om det på KG, så oppfordrer dere som har dårlige erfaringer til å skrive et brev/en mail til det sykehuset det gjelder, sånn at de kan endre rutinene sine. 

Anonymkode: f3ed6...fe9

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Får studenter tilgang til journal også uten samtykke??? 

Ja

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Den jeg har møtt med mest empati er min fysioterapeut. Herlighet for et fantastisk menneske. Full av empati, omsorg og forståelse for alle typer utfordringer. Hun beklager seg om pasienter reagerer på noe, selv om det ikke var vondt ment. Hun informerer om prosedyrer. Hun skriver journal til fastlege sammen med pasientene sine, og avtaler hva som skal skrives og hvem informasjonen sendes til. Hun er forutsigbar, mild og opptatt av å ivareta pasientenes grenser. Skulle vært flere slike folk i helsevesenet. De er virkelig gull verdt - de som har pasienten i sentrum, klarer å tilrettelegge for sårbarhet og ikke ser seg blind på egne prosedyrer uten å informere og be om samtykke fra pasienter.👏👏

Syns det virker veldig spesielt å skrive journal sammen med pasienten. 

Anonymkode: 9e673...860

• Liker 2
Skrevet

Sist jeg var på kontroll var det en student som tok imot meg, og hun ringte ikke etter legen før jeg var avkledd og satt i stolen.Jeg synes det er virkelig hårreisende behandling og det er ikke akkurat lett å si nei da.

Jeg har hatt gynekologisk kreft og har arr i skjeden som kan gjøre gynekologiske undersøkelser svært smertefulle, så det er ikke akkurat festlig hvis personen som utfører undersøkelsen ikke vet hva de driver med.

Og nei, det er ikke bare å bytte til privatsykehus når man faktisk må på jevnlige kontroller etter kreft!

Anonymkode: d5f26...187

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...