Gå til innhold

Medisinstudenter på Gynekologisk poliklinikk uten pasientens samtykke

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal studentene lære hvis de ikke får være med på undersøkelser? 

Anonymkode: 39b69...327

For mitt vedkommende var det framgangsmåten jeg reagerte på. Hvis pasienten skal få er valg så burde studenten bli hentet inn etter pasientene samtykke. Men regner med de gjør det på den måten fordi de får flere ja da, vanskeligere å si nei når studenten allerede er der. 

Anonymkode: da603...cd0

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke helt sant. I Lov om Pasientrettigheter mener jeg det står noe om dette. 

ts

Anonymkode: 825a7...f25

Nei, det ser ikke ut til at det gjør det. Men hvis du finner det må du gjerne linke til det. Hadde vært interessant å lese. 

Anonymkode: 64f3d...0f4

• Liker 1
Skrevet

Hvor bor dere som opplever å ikke bli spurt?? Jeg er 49 år og har vært inn og ut av ulike sykehus hele livet. Jeg har ALLTID blitt spurt, uansett sykehus. 

Anonymkode: 5e7be...666

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det er normal høflighet å presentere seg som student, og spørre om det er greit at man er med, dette gjorde jeg selv som helsefagstudent og ser på det som en selvfølge. Men dessverre er min erfaring at medisinerstudenter driter i det, og at legene de går med heller ikke lærer dem opp i en så elementær folkeskikk. Det er helt greit å si at man ikke ønsker å ha med studenter i særlig sårbare situasjoner. Hvis folk presenterer seg og spørs så tror jeg faktisk det er greit for mange, det er den påtvungne tilstedeværelsen av student folk reagerer på. 

Jeg takket for mange år siden ja til å være "casepasient" for medisinerstudenter, der fem stk skulle spørre meg ut og finne diagnose (har en kronisk diagnose, som er relativ grei å finne ut av med litt kunnskap), og så presentere for spesialist etterpå. De var fem stk som satt og himlet med øynene og lo av meg da jeg fortalte, aldri følt meg så liten. Spesialisten skjelte dem ut etterpå, men etter det orker jeg ikke tilstedeværelse av studenter. Var på mammografi og skulle så på ultralyd, da var det en radiografstudent tilstede når jeg kom inn i rommet, og jeg sa ok kun fordi hun var så høflig. Så kom legen togende med 2 studenter på slep når jeg lå med hele brystet bart. Ingen presentasjon, bare undervisning med meg som kandidat. Ikke greit. Nå skal jeg gjennom en gyn operasjon, da ba jeg spesifikt om henvisning til et lite privat sykehus uten studenter, så slipper jeg hele problemet. Det er helt greit at folk trenger praksis, men da syns jeg det minste man kan forvente i retur er at studenten presenterer seg og lar pasienten si ja eller nei til tilstedeværelse. 

Anonymkode: 11cee...808

• Liker 29
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bor dere som opplever å ikke bli spurt?? Jeg er 49 år og har vært inn og ut av ulike sykehus hele livet. Jeg har ALLTID blitt spurt, uansett sykehus. 

Dette er ved Haukeland i Bergen 😊

ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er normal høflighet å presentere seg som student, og spørre om det er greit at man er med, dette gjorde jeg selv som helsefagstudent og ser på det som en selvfølge. Men dessverre er min erfaring at medisinerstudenter driter i det, og at legene de går med heller ikke lærer dem opp i en så elementær folkeskikk. Det er helt greit å si at man ikke ønsker å ha med studenter i særlig sårbare situasjoner. Hvis folk presenterer seg og spørs så tror jeg faktisk det er greit for mange, det er den påtvungne tilstedeværelsen av student folk reagerer på. 

Jeg takket for mange år siden ja til å være "casepasient" for medisinerstudenter, der fem stk skulle spørre meg ut og finne diagnose (har en kronisk diagnose, som er relativ grei å finne ut av med litt kunnskap), og så presentere for spesialist etterpå. De var fem stk som satt og himlet med øynene og lo av meg da jeg fortalte, aldri følt meg så liten. Spesialisten skjelte dem ut etterpå, men etter det orker jeg ikke tilstedeværelse av studenter. Var på mammografi og skulle så på ultralyd, da var det en radiografstudent tilstede når jeg kom inn i rommet, og jeg sa ok kun fordi hun var så høflig. Så kom legen togende med 2 studenter på slep når jeg lå med hele brystet bart. Ingen presentasjon, bare undervisning med meg som kandidat. Ikke greit. Nå skal jeg gjennom en gyn operasjon, da ba jeg spesifikt om henvisning til et lite privat sykehus uten studenter, så slipper jeg hele problemet. Det er helt greit at folk trenger praksis, men da syns jeg det minste man kan forvente i retur er at studenten presenterer seg og lar pasienten si ja eller nei til tilstedeværelse. 

Nettop dette jeg tenker også.

Normal folkeskikk koster så lite.

ts

• Liker 9
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det ser ikke ut til at det gjør det. Men hvis du finner det må du gjerne linke til det. Hadde vært interessant å lese. 

Det går under pasientens rett til medvirkning. Legger for øvrig med en artikkel fra legeforeningens etiske råd, som er gammel men fremdeles valid. https://tidsskriftet.no/2001/04/rett-og-urett/bruk-av-pasienter-i-undervisning

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Oida, mine erfaringer er også fra Haukeland. Såååå glad for at jeg ba om henvisning til operasjon et annet sted!

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det går under pasientens rett til medvirkning. Legger for øvrig med en artikkel fra legeforeningens etiske råd, som er gammel men fremdeles valid. https://tidsskriftet.no/2001/04/rett-og-urett/bruk-av-pasienter-i-undervisning

Gjelder dette fremdeles? Ser at artikkelen er snart 20 år gammel. Fant ikke noe spesifikt i pasientrettighetloven om studenter, har alltid fått fortalt at man ikke kan velge selv. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oida, mine erfaringer er også fra Haukeland. Såååå glad for at jeg ba om henvisning til operasjon et annet sted!

Har en venninne som har vært endel på Betanien. Det har det ifølge henne aldri vært studenter tilstede. 

ts

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke helt sant. I Lov om Pasientrettigheter mener jeg det står noe om dette. 

ts

Nei, klart det ikke er lov. Folk som tilfeldigvis tilhører et universitetssykehus har selvfølgelig rett til å få behandling like fort som andre og må heller ikke dekke reise og opphold for undersøkelser eller behandlinger ved andre sykehus selv fordi de ikke er velkomne og blir bedt om å velge seg andre sykehus. 

Anonymkode: c7e8c...b5e

• Liker 5
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarer konsekvent ja, uansett situasjon, hvis jeg blir spurt ordentlig av legen (uten at studenten er tilstede), slik at jeg ikke føler meg presset til å svare ja. 

Jeg svarer konsekvent nei hvis det foregår på noen annen måte.

Anonymkode: 57ae8...f57

• Liker 7
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder dette fremdeles? Ser at artikkelen er snart 20 år gammel. Fant ikke noe spesifikt i pasientrettighetloven om studenter, har alltid fått fortalt at man ikke kan velge selv. 

Selvfølgelig kan man velge selv! Hvem har fortalt deg noe annet??

Anonymkode: 57ae8...f57

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig med TS. Veldig mange har opplevd overgrep og det er faktisk viktig å ha kontroll over hva som skjer når man gjennomfører en gynekologisk undersøkelse. Jo flere mennesker jo større tap av kontroll.

Jeg er en av dem som overhodet ikke føler meg komfortabel med å ha flere enn én person tilstede når jeg blir undersøkt. Personen må i tillegg være kvinne. Da jeg søkte etter gynekolog valgte jeg den eldste og høyest ratede kvinnelige gynekologen jeg kunne finne. Jeg leste gjennom alt av info jeg fant om gynekologen, alt fra legelisten til foruminnlegg.

Første time var jeg veldig nervøs, som vanlig. Jeg får vondt av de minste ting, f.eks. den børsten man skal ta celleprøver med. Det gjør ikke fysisk vondt kanskje, men likevel føles det ut som jeg må kaste opp og jeg blacker ut.

Derfor føler jeg det er et voldsomt overtramp av sykehuset å ikke informere om at de har med studenter ved undersøkelser og mindre gynekologiske operasjoner.

Da jeg skulle koniseres ble jeg ikke spurt om det var ok at de hadde mest studenter og jeg ble heller ikke informert om at det skulle være studenter tilstede. Jeg hadde lest på nettet at de alltid spurte. Det gjør de IKKE.

Det hele opplevdes helt grusomt og jeg følte meg helt svimmel i flere dager ettersom studenten både var med på å sette inn spekelet og fjerne vev ved koniseringen. Han fikla nå rundt der og legen måtte instruere og de kommenterte underlivet mitt. Akkurat slik overgriperen hadde gjort da han skulle inn og klagde over at jeg var så trang (jeg sa "nei" mange ganger for de som måtte trenge den informasjonen for å tro på at det var et overgrep). De kommenterte ikke bare trangheten, men utseendet på celleforandringene. Helt ok i seg selv, men traumer gjør at man ikke tenker rasjonelt og for meg var det som å høre overgriperen.

Fy FAEN jeg var så sint!!!!

Dessverre sliter jeg også med sosial angst pga bl.a. overgrepet så jeg klarte ikke å si ifra. De klagde over at jeg var så anspent, istedenfor å prøve å finne ut hvorfor.

"Prøv å slapp av. Du må puste. Vift på føttene så slapper du kanskje bedre av." Osv osv... 

Hva med å faktisk være litt i forkant?

Det er forskjell på å ha med en student som skal legge gips på en brukket arm og noen som skal fikle lenge med å få inn et spekel som ikke går inn fordi man er anspent (føles jo helt likt ut som når overgriperen holdt på).

Har faktisk aldri følt meg så tråkket på. Så liten. Så frustrert. Og som sagt, jeg har opplevd reelt seksuelt overgrep. Dette var mer... et annet type overgrep. I tillegg utført av tillitspersoner, det gjør ekstra vondt.

Neste gang må jeg si ifra, håper jeg klarer det. Tar denne som anonym.

Anonymkode: 3251c...978

• Liker 25
  • Hjerte 1
Skrevet

Ser at jeg ikke skilte godt nok mellom min gynekolog og de som opererte meg på sykehuset.

Hun jeg lette sånn etter var gynekologen min som tok celleprøver hvor det ble påvist celleforandringer.

Senere opererte jeg på Ullevål. Det var her de ikke spurte om det var ok med student.

Anonymkode: 3251c...978

• Liker 1
Annonse
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Så kjipt at du ikke har blitt spurt. 
Jeg har hatt undersøkelser på KK i Bergen, både på føde/barsel og på gynekologisk avdeling og har alltid fått et høflig spørsmål fra lege om jeg samtykker. 

Anonymkode: f62ab...fcc

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som er villig til å ha studenter tilstedet, at noen takker nei betyr ikke at studenten aldri kommer til å lære. 

En del av det å være i praksis er også å kunne tolke når en situasjon blir for vanskelig for en pasient og vite når en skal trekke seg unna. Pasientens velvære kommer før studentens læringsbehov. 

Anonymkode: 9e673...860

• Liker 9
Skrevet

Det overasker meg at dette er SÅ vanslig at de faktisk tar det som en selvfølge. wtf! 😱

Anonymkode: 7eb27...017

Skrevet

Jeg tror det forsvares med undervisningsplikten til universitetssykehusene og fritt sykehusvalg. Man samtykker i realiteten ved å i det hele hatt møte til konsultasjon/behandling på et undervisningssykehus

Anonymkode: 079e8...0c8

• Liker 4
Skrevet

Da jeg fikk innkalling til time hos gynekolog på St. Olavs etter henvisning fra fastlege, stod det i brevet at jeg hadde blitt satt opp på time hvor det ville være en medisinstudent på 4.året med, og at han/hun skulle utføre undersøkelsen sammen med legen. Hvis dette ikke var ønskelig, måtte jeg ringe og informere om det.

Det var helt i orden for meg, men fikk i alle fall mulighet til å takke nei! 

Anonymkode: f3ed6...fe9

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...