Gå til innhold

Medisinstudenter på Gynekologisk poliklinikk uten pasientens samtykke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en lang gynekologisk sykehistorie med blant annet spontanaborter og celleforandringer. Dette har ført til mange timer og oppfølgingstimer på Gynekologisk Poliklinikk ved et av de større sykehusene.

Jeg har i utgangspunktet ingenting i mot studenter, men reagerer på hvordan legene «sniker» studentene inn uten å innhente samtykke fra oss pasienter. Det legene som tar i mot meg vanligvis sier er:

-«Jeg har en kollega med meg» (Selv om jeg ser på navneskiltet at vedkommende er student)

-«Jeg har en student med meg»

-«Er det greit at jeg snakker med studenten underveis»?

Hittil har ingen spurt det direkte spørsmålet: «Er det greit at vi har en student tilstede»?

og disse studentene presenterer seg heller aldri. 

Har selv vært i praksis som student innen et helsefaglig yrke, men da måtte vi alltid presentere oss og innhente samtykke fra pasienten. Dette var veilederen min veldig nøye på. Synes dessuten at det er litt spesielt med Gynekologisk poliklinikk...Det er ikke en brukket fot eller en senebetennelse man kommer med liksom. 

Har sagt rett ut noen ganger at jeg ikke ønsker student tilstede, men det er da såvidt  de har godtatt det. Legene skal alltid argumentere og prøve å få meg til å gå med på det. 

Noen andre med samme opplevelse? Reagerer dere på dette eller er det bare meg?

Anonymkode: 825a7...f25

• Liker 23
Skrevet

Er du en kjenning av legen? Jeg har opplevd at fastlegen sa til studenten at den skulle vente da jeg hadde en vanskelig tid og ikke klarte snakke åpent med andre. Mye angst, depresjon osv. Men 10 år senere når jeg har blitt frisk, har selvtillit og tørr snakke også om flaue greier, så har fastlegen tatt med student inn uten å spørre (noe som ikke plager meg). Den samme legen hadde spurt om det var greit til noen jeg kjente som nettopp hadde byttet til han. Så det virker som om noen tar det litt etter skjønn og ser an pasienten. 

Men det kan jo være mer at de får så mange avslag at de har begynt å gjøre det på den måten der du går, da, selvsagt

Anonymkode: 3c484...eba

• Liker 4
Skrevet

Har reagert på det samme, og det var også på en gyn us. Jeg har ingenting imot studenter, men syntes det var underlig at studenten var klar sammen med legen inne på undersøkelsesrommet. Føltes ikke ut som det var et reelt valg. 

Anonymkode: da603...cd0

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du en kjenning av legen? Jeg har opplevd at fastlegen sa til studenten at den skulle vente da jeg hadde en vanskelig tid og ikke klarte snakke åpent med andre. Mye angst, depresjon osv. Men 10 år senere når jeg har blitt frisk, har selvtillit og tørr snakke også om flaue greier, så har fastlegen tatt med student inn uten å spørre (noe som ikke plager meg). Den samme legen hadde spurt om det var greit til noen jeg kjente som nettopp hadde byttet til han. Så det virker som om noen tar det litt etter skjønn og ser an pasienten. 

Men det kan jo være mer at de får så mange avslag at de har begynt å gjøre det på den måten der du går, da, selvsagt

Anonymkode: 3c484...eba

Ikke kjenning av legene. Det er nye leger hver gang. Har vært der mye, men aldri truffet på samme lege. 

Mistenker at de har fått mange avslag om de har spurt rett ut ja, men synes ikke det er riktig å omgå «problemet» på denne måten. Kan fint ofre meg jeg, og har gjort det mange mange ganger. Men liker ikke måten de forholdet seg til dette.

ts

• Liker 18
Skrevet

Det blir ikke spurt om med mindre det er en større gruppe studenter. Sånn er det bare. Studenten følger med legen, og det er ingen grunn til at studenten ikke skal være med som en annen kollega (for eksempel LiS-lege).

Anonymkode: 1ef91...01a

• Liker 16
Skrevet

Opplever det samme selv

Anonymkode: feb98...56b

• Liker 3
Skrevet

Hvis det er på et universitetssykehus så har disse sykehusene et spesielt ansvar for opplæring og undervisning av studenter og nyansatte så man i utgangspunktet ikke kan takke nei til å ha noen under opplæring. Hvis man ikke ønsker dette er der fritt sykehusvalg og man kan bytte til et annet sykehus. Det er det jeg har blitt fortalt. 

Anonymkode: 64f3d...0f4

• Liker 33
Skrevet

Har opplevd at en lege jeg aldri hadde møtt, men som muligens deltok under operasjonen, toget inn med seks-sju studenter på rommet i det jeg lå i halvørska og med omfattende smerter etter gynekologisk inngrep. For så å forelese om meg foran meg, mens han pekte og forklarte og inngående beskrev hvor kompliserende det var for operasjonen at pasienten var såpass feit (ja, jeg skjønner ordet adipositas, doktor). Han sa ikke hei, nevermind spurte om det var greit. 

Skjønner at studenter skal lære, men det er ikke denslags oppførsel vordende leger skal lære av. 

Anonymkode: fe707...2f2

• Liker 40
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har reagert på det samme, og det var også på en gyn us. Jeg har ingenting imot studenter, men syntes det var underlig at studenten var klar sammen med legen inne på undersøkelsesrommet. Føltes ikke ut som det var et reelt valg. 

Det føles ikke som man har noe reelt valg nei. Og de prøver ihvertfall ikke å tydeliggjøre at man har noe valg.

Og jeg er sikkert også litt påvirket av at enkelte av studentene jeg har møtt har vært litt merkelige...En stod like bak legen og stirret konstant inn i underlivet mitt gjennom hele undersøkelsen og etter at legen hadde avsluttet.  Og sist jeg var der ble studenten med bak forhenget der man tar av seg klærne. Hun satt seg ned på en stol der og fulgte nøye med da jeg tok av og på truse og bukse.

ts

• Liker 8
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en lang gynekologisk sykehistorie med blant annet spontanaborter og celleforandringer. Dette har ført til mange timer og oppfølgingstimer på Gynekologisk Poliklinikk ved et av de større sykehusene.

Jeg har i utgangspunktet ingenting i mot studenter, men reagerer på hvordan legene «sniker» studentene inn uten å innhente samtykke fra oss pasienter. Det legene som tar i mot meg vanligvis sier er:

-«Jeg har en kollega med meg» (Selv om jeg ser på navneskiltet at vedkommende er student)

-«Jeg har en student med meg»

-«Er det greit at jeg snakker med studenten underveis»?

Hittil har ingen spurt det direkte spørsmålet: «Er det greit at vi har en student tilstede»?

og disse studentene presenterer seg heller aldri. 

Har selv vært i praksis som student innen et helsefaglig yrke, men da måtte vi alltid presentere oss og innhente samtykke fra pasienten. Dette var veilederen min veldig nøye på. Synes dessuten at det er litt spesielt med Gynekologisk poliklinikk...Det er ikke en brukket fot eller en senebetennelse man kommer med liksom. 

Har sagt rett ut noen ganger at jeg ikke ønsker student tilstede, men det er da såvidt  de har godtatt det. Legene skal alltid argumentere og prøve å få meg til å gå med på det. 

Noen andre med samme opplevelse? Reagerer dere på dette eller er det bare meg?

Jeg opplevde det på fødeavdelingen. I fødebrevet sto det at studenter ikke var ønsket.. 

Studenten leste fødebrevet, ble forfjamset og kom inn å beklaget overtrampet. 

Jeg skjønte jo at jordmor hadde gitt blaffen i å lese fødebrevet. Enden på visa ble det at jeg sa til studenten at det gikk helt fint og at hun kunne bli værende. For jeg hadde kjapt lagt merke til at hun ivaretok meg mye bedre enn jordmødrene som jeg hadde hatt de to siste døgnene. Desverre fødte jeg ikke før to skift etterpå så hun fikk ikke vært med til slutten. Men hun kom innom å hilste på meg etter jeg hadde født på sitt neste skift. 

Anonymkode: 2f59a...91d

• Liker 22
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er på et universitetssykehus så har disse sykehusene et spesielt ansvar for opplæring og undervisning av studenter og nyansatte så man i utgangspunktet ikke kan takke nei til å ha noen under opplæring. Hvis man ikke ønsker dette er der fritt sykehusvalg og man kan bytte til et annet sykehus. Det er det jeg har blitt fortalt. 

Anonymkode: 64f3d...0f4

Det er vel ikke helt sant. I Lov om Pasientrettigheter mener jeg det står noe om dette. 

ts

• Liker 10
Skrevet

Det her hadde jeg ikke syntes var greit! Mulig jeg faktisk kommer til å si dette på forhånd før jeg bestiller time neste gang! 🤔

Anonymkode: 7eb27...017

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir ikke spurt om med mindre det er en større gruppe studenter. Sånn er det bare. Studenten følger med legen, og det er ingen grunn til at studenten ikke skal være med som en annen kollega (for eksempel LiS-lege).

Hvis man sier nei så går de ihvertfall ut. Så de kan ikke tvinge en pasient. 

ts

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen spurte meg om det var greit, mens studenten satt i samme rom. Det var derfor det var litt underlig. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Legen spurte meg om det var greit, mens studenten satt i samme rom. Det var derfor det var litt underlig. 

Jeg har sagt noe som «Beklager, men i dag synes jeg dette er vanskelig nok som det er og ønsker ikke student tilstede.» La også til at det ikke var personlig ment. Det tok de ganske greit og studenten gikk ut.

ts

• Liker 8
Annonse
Skrevet

Aldri tenkt at det er et problem, studenter må jo få den praksisen de trenger. 

• Liker 24
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man sier nei så går de ihvertfall ut. Så de kan ikke tvinge en pasient. 

ts

Nå har jeg heller aldri sagt noe om tvang. 

Skrevet

Hvordan skal studentene lære hvis de ikke får være med på undersøkelser? 

Anonymkode: 39b69...327

• Liker 22
Skrevet

På generelt grunnlag synes jeg studenter bør få være til stede. De trenger opplæring for å kunne hjelpe oss, og det blir egoistisk å kreve at opplæringen blir tatt på andre enn en selv.

• Liker 17
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal studentene lære hvis de ikke får være med på undersøkelser? 

Anonymkode: 39b69...327

Det får de. Jeg hadde sagt ja, for jeg synes ikke GU er stress, men noen, for eksempel voldtektsofre, kan ha traumer som gjør at de ikke håndterer mer enn en behandler. Derfor bør man ha tydelig informert samtykke til slike ting.

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...