AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Del Skrevet 21. oktober 2020 Hei, For litt siden arvet jeg penger da min far døde, og jeg har derfor blitt gjeldsfri. Jeg har forstått det som at jeg da må inn på Skatteetaten.no og slette min gjeld selv slik at skatten skal bli justert. Akkurat å slette gjelden virker jo enkelt, da er det vel bare å trykke på søppelkasse-ikonet for "Gjeld" og "Gjeldsrenter". Men må jeg gjøre noe med kategorien "Bolig og eiendeler" også? (se vedlegg) Jeg aner ikke hva jeg skal justere der for jeg har ikke veldig peiling på dette (er bare 25 år). Jeg har prøvd å ringe Skatteetaten i stad, men var så langt bak i køen at jeg ga opp. Kan man f.eks. betale en rådgiver et par tusen eller noe for å sørge for at dette blir gjort skikkelig? Jeg har aldri fått baksmell før og vil ikke ha det nå heller. Men som sagt vet jeg ikke så mye om dette. Om noen har noen tips tar jeg det gjerne i mot Anonymkode: 41021...b54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 21. oktober 2020 #2 Del Skrevet 21. oktober 2020 Jeg ville ikke gjort noe med dette. Så kort tid av året det er igjen nå, og så lav renten er, så utgjør dette omtrent ingenting. Men du kan nå gjerne sette gjelden i null og alt annet likt, hvis du har lyst. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Del Skrevet 21. oktober 2020 19 minutter siden, isw skrev: Jeg ville ikke gjort noe med dette. Så kort tid av året det er igjen nå, og så lav renten er, så utgjør dette omtrent ingenting. Men du kan nå gjerne sette gjelden i null og alt annet likt, hvis du har lyst. Takk for svar, da gjør jeg det. I januar får jeg heller gå gjennom nærmere de andre tallene slik at jeg ikke ender opp med baksmell. Vet du forresten om banken kan hjelpe meg med dette, eller er det noen andre økonomiske rådgivere man kan kontakte som kan hjelpe meg? Anonymkode: 41021...b54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #4 Del Skrevet 21. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, da gjør jeg det. I januar får jeg heller gå gjennom nærmere de andre tallene slik at jeg ikke ender opp med baksmell. Vet du forresten om banken kan hjelpe meg med dette, eller er det noen andre økonomiske rådgivere man kan kontakte som kan hjelpe meg? Anonymkode: 41021...b54 Skattekortet for 2021 kommer i desember. Det du kan gjøre for dette året, er å sette ned gjeldsrenter og selve gjeldsbeløpet. Om du har mye penger til overs, setter du noe kroner på renter og formue i tillegg. Det er ikke så vanskelig. Gjør det lett. Tviler på at banken vil påta seg å være skatterådgiver. Anonymkode: 79e75...ce7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Del Skrevet 21. oktober 2020 Jeg er også litt uvitende på skatteregler, men er ikke dette noe man bare trenger å gjøre i perioden februar-april, innen 1. mai som er leveringsfrist for selvangivelsenskattemeldingen? Det som betyr noe for skatten er vel din situasjon ved nyttår. Anonymkode: c4e66...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 21. oktober 2020 #6 Del Skrevet 21. oktober 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, da gjør jeg det. I januar får jeg heller gå gjennom nærmere de andre tallene slik at jeg ikke ender opp med baksmell. Vet du forresten om banken kan hjelpe meg med dette, eller er det noen andre økonomiske rådgivere man kan kontakte som kan hjelpe meg? Anonymkode: 41021...b54 Vel, er jo ikke noe heksekunst akkurat, så det er nok mange som kan det. Hvis du kan konkretisere litt kan jeg sikkert hjelpe deg her hvis du vil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #7 Del Skrevet 21. oktober 2020 Skummelt å se at det er så mye uvitenhet ute og går. Er du i en formuesskattposisjon så må du sette opp formue. Anonymkode: d1235...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #8 Del Skrevet 21. oktober 2020 3 minutter siden, isw skrev: Vel, er jo ikke noe heksekunst akkurat, så det er nok mange som kan det. Hvis du kan konkretisere litt kan jeg sikkert hjelpe deg her hvis du vil? Hei! Tusen takk for svar. Det jeg lurer mest på er om jeg må gjøre noe under "Bolig og Eiendeler", eller bare la den være? Jeg har aldri rørt den før så vil tro den bare kan stå? Bankinnskudd er vel hvor mye penger jeg har på sparekonto, og den må jeg kanskje øke litt. Men jeg aner ikke hva jeg skal sette "Renter på bankinnskudd" på da. Men jeg lar nå den stå ut året. Ble tipset om å kanskje sette formuen min i en font (indeksfond tror jeg) frem til jeg kjøper en større leilighet om et par år. Jeg setter pris på om du har noen tips her. Jeg skal i hvert fall ikke justere på noe jeg ikke skjønner, for jeg frykter baksmell, hehe TS Anonymkode: 41021...b54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #9 Del Skrevet 21. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skummelt å se at det er så mye uvitenhet ute og går. Er du i en formuesskattposisjon så må du sette opp formue. Anonymkode: d1235...440 Jeg har vel en formue nå siden jeg er gjeldsfri. Men om jeg setter alle sparepengene i fond, må jeg vel ikke betale formueskatt? Jeg burde sikkert visst mer om dette, men jeg har aldri vært i en situasjon der det var nødvendig. Faren min hjalp meg med selvangivelsen før og da var det aldri noen endringer jeg måtte gjøre siden jeg ikke hadde noen formue eller andre goder. Kun en leilighet med en gjeld TS Anonymkode: 41021...b54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #10 Del Skrevet 21. oktober 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også litt uvitende på skatteregler, men er ikke dette noe man bare trenger å gjøre i perioden februar-april, innen 1. mai som er leveringsfrist for selvangivelsenskattemeldingen? Det som betyr noe for skatten er vel din situasjon ved nyttår. Anonymkode: c4e66...28d Nei nei nei. Et skatteår er fra 1 januar til 31 desember. Den skattemeldingen du får, er for det forrige skatteåret. Den skattemeldingen du fikk tidligere i år, er for hele skatteåret 2019. Den skattemeldingen du til i mars neste år, er for skatteåret 2020. Dette er absolutt noe du bør lære deg mere om. Du burde med jevne mellomrom sjekke hvordan du ligger an med skatten, det kan du gjøre gjennom hele året. Du sjekker opp hva du har betalt i skatt, hva har vært din inntekt (BRUTTO!!), formue, div fradrag som foreldrepenger, gjeldsrenter, fagforening osv osv Alt etter hva som er aktuelt i din situasjon. Selv har jeg alt av skattbar inntekt i ett excel-ark. Har til enhver tid full oversikt over inntekt og skatt og fradrager. Anonymkode: 79e75...ce7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #11 Del Skrevet 21. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vel en formue nå siden jeg er gjeldsfri. Men om jeg setter alle sparepengene i fond, må jeg vel ikke betale formueskatt? Jeg burde sikkert visst mer om dette, men jeg har aldri vært i en situasjon der det var nødvendig. Faren min hjalp meg med selvangivelsen før og da var det aldri noen endringer jeg måtte gjøre siden jeg ikke hadde noen formue eller andre goder. Kun en leilighet med en gjeld TS Anonymkode: 41021...b54 Fond er smart ja. Da skatter du først når du realiserer evt gevinst og tar de ut av askjesparekontoen. Forventer at du har eller oppretter en slik konto Du burde begynne å høre på podcasten til Pengerådet. Du er jo tross alt en såkalt holden person Anonymkode: 79e75...ce7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 21. oktober 2020 #12 Del Skrevet 21. oktober 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Tusen takk for svar. Det jeg lurer mest på er om jeg må gjøre noe under "Bolig og Eiendeler", eller bare la den være? Jeg har aldri rørt den før så vil tro den bare kan stå? Bankinnskudd er vel hvor mye penger jeg har på sparekonto, og den må jeg kanskje øke litt. Men jeg aner ikke hva jeg skal sette "Renter på bankinnskudd" på da. Men jeg lar nå den stå ut året. Ble tipset om å kanskje sette formuen min i en font (indeksfond tror jeg) frem til jeg kjøper en større leilighet om et par år. Jeg setter pris på om du har noen tips her. Jeg skal i hvert fall ikke justere på noe jeg ikke skjønner, for jeg frykter baksmell, hehe TS Anonymkode: 41021...b54 Boligen din er den samme som før, så den kan stå. Gjeldsrenter fyller du ut som det du har betalt til nå i år. Det blir jo det du har betalt og du skal ikke betale noe mer. Bankinnskudd øker du med det du har arvet minus gjelden du har betalt (altså det du har på konto nå). Gjelden setter du i null. Så kan Skatteetaten gjøre ny beregning. Jeg tviler dog på at den blir ekstremt ulik den du har 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #13 Del Skrevet 21. oktober 2020 Du bør ringe skatteetaten, de har en veldig god kundeservice og kan hjelpe deg med ting du lurer på nå og i fremtiden. Bruk gjerne litt tid inne på skatteetaten.no da de har mye god informasjon der. Viktig at du kan dette selv. Forøvrig i år trenger du utifra den informasjonen du har gitt bare endre gjeldsrentene til det beløpet du har betalt i år. Da blir det riktig. Anonymkode: ea07c...bf5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #14 Del Skrevet 21. oktober 2020 9 minutter siden, isw skrev: Boligen din er den samme som før, så den kan stå. Gjeldsrenter fyller du ut som det du har betalt til nå i år. Det blir jo det du har betalt og du skal ikke betale noe mer. Bankinnskudd øker du med det du har arvet minus gjelden du har betalt (altså det du har på konto nå). Gjelden setter du i null. Så kan Skatteetaten gjøre ny beregning. Jeg tviler dog på at den blir ekstremt ulik den du har Takk så for svar, dette oppklarte litt Gjeldsrenter skal jeg altså ikke røre da, for jeg vil tro at summen som står der nå stemmer? Det oppdateres vel automatisk fra forrige måned? Jeg skal prøve å ringe Skatteetaten en gang til i morgen, så håper jeg på et svar fra dem også. TS Anonymkode: 41021...b54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 21. oktober 2020 #15 Del Skrevet 21. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk så for svar, dette oppklarte litt Gjeldsrenter skal jeg altså ikke røre da, for jeg vil tro at summen som står der nå stemmer? Det oppdateres vel automatisk fra forrige måned? Jeg skal prøve å ringe Skatteetaten en gang til i morgen, så håper jeg på et svar fra dem også. TS Anonymkode: 41021...b54 Gjeldsrenter lar du bare stå som i dag (hvis du skal oppdatere for 2020), og setter gjelden i null. Hvis du skal fylle ut for 2021, skal gjeldsrentene i null Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #16 Del Skrevet 21. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk så for svar, dette oppklarte litt Gjeldsrenter skal jeg altså ikke røre da, for jeg vil tro at summen som står der nå stemmer? Det oppdateres vel automatisk fra forrige måned? Jeg skal prøve å ringe Skatteetaten en gang til i morgen, så håper jeg på et svar fra dem også. TS Anonymkode: 41021...b54 Det er kun inntekt og skatt som oppdateres jevnlig. Rentene må du endre selv. Anonymkode: 493d5...f01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #17 Del Skrevet 21. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør ringe skatteetaten, de har en veldig god kundeservice og kan hjelpe deg med ting du lurer på nå og i fremtiden. Bruk gjerne litt tid inne på skatteetaten.no da de har mye god informasjon der. Viktig at du kan dette selv. Forøvrig i år trenger du utifra den informasjonen du har gitt bare endre gjeldsrentene til det beløpet du har betalt i år. Da blir det riktig. Ringer dem på nytt i morgen Kan jeg forresten finne gjeldsrentene så langt i år inne på Skatteetaten.no, eller må jeg gå gjennom nettbanken min måned for måned? Jeg vil jo tro det som står der nå stemmer, men skal prøve å dobbeltsjekke. TS Anonymkode: 41021...b54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #18 Del Skrevet 21. oktober 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk så for svar, dette oppklarte litt Gjeldsrenter skal jeg altså ikke røre da, for jeg vil tro at summen som står der nå stemmer? Det oppdateres vel automatisk fra forrige måned? Jeg skal prøve å ringe Skatteetaten en gang til i morgen, så håper jeg på et svar fra dem også. TS Anonymkode: 41021...b54 Rentene oppdateres ikke automatisk. Kun det som går via a-meldingen (lønn og skatt) oppdateres. Anonymkode: 79e75...ce7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #19 Del Skrevet 21. oktober 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ringer dem på nytt i morgen Kan jeg forresten finne gjeldsrentene så langt i år inne på Skatteetaten.no, eller må jeg gå gjennom nettbanken min måned for måned? Jeg vil jo tro det som står der nå stemmer, men skal prøve å dobbeltsjekke. TS Anonymkode: 41021...b54 Enten gå gjennom nettbanken, eller ringe banken. Det er ofte lettest. Selv fører jeg inn måned for måned etter nedbetalingsplanen (og kontoutskriften) hva betales av renter. Om jeg husker rett, baserer skatteetaten sine tall på skattekortet for tallene to år tilbake i tid. Slik at det de brukte dine 2018-tall for å estimere dine tall for 2020. 2019-tallene var jo ikke tilgjenglig da 2020-skattekortet ble generelt. Samme vil du oppleve med skattekortet du får denne desember for 2021, da er tallene basert på 2019. Anonymkode: 79e75...ce7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå