Gå til innhold

Levere inn mobil til reparasjon. Slette alt først?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mobilen min må på reparasjon. Lurer på hva folk pleier å gjøre når de må levere fra seg mobilen på det viset. Jeg har både jobbnotater og private notater på mobilen, som jeg ikke ønsker at uvedkommende skal få innsyn i. Så tenker at jeg må slette alt på mobilen, fabrikkresett eller noe sånt? Eller er det uvanlig å gjøre det, blir det sett på som merkelig? 

Anonymkode: e822c...83b

Skrevet

Jeg har lest artikler om hvordan reparatører av pc-er snoker i filer og mapper, så jeg kan ikke tenke meg at mobilreparatører er noe annerledes. Det er jo datamaskiner, bare i miniformat, som en mobiltelefon er også.

Siste artikkelen jeg leste om dette, hadde sjekket 5 reparatører ved å lage falske mapper som var gitt "fristende" navn, og så rigget med en usynlig logg, så det ble registrert hver gang noen åpnet mappene. Det viste seg at 3 av 5 reparatører av pc-ene snoket i private mapper som de trodde folk hadde lagret.

Anonymkode: 18c3d...0aa

• Liker 2
Skrevet

Når jeg sendte inn iPhonen min inn til batteri bytte så fikk jeg beskjed om og ta backup og slette alt på tlf.

Anonymkode: 399a2...81b

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mobilen min må på reparasjon. Lurer på hva folk pleier å gjøre når de må levere fra seg mobilen på det viset. Jeg har både jobbnotater og private notater på mobilen, som jeg ikke ønsker at uvedkommende skal få innsyn i. Så tenker at jeg må slette alt på mobilen, fabrikkresett eller noe sånt? Eller er det uvanlig å gjøre det, blir det sett på som merkelig? 

Anonymkode: e822c...83b

Sikkerhetskopier og slett alt. Huawei har laget tlf som du må levere inn bare for å skifte batteri. 

Skrevet

Kan repratører også se hva du har surfet på ?

Anonymkode: 7a753...891

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan repratører også se hva du har surfet på ?

Anonymkode: 7a753...891

Om du ikke har slettet historikken i nettleser, så ja. 

Sletter alt, avinstallerer bankid-apper og to-faktor-til-jobben, alt denslags. 

Anonymkode: cdcaf...517

Skrevet

Da jeg leverte inn telefonen for å bytte knust skjerm ble alt slettet. 

Jeg hadde på forhånd ryddet (logget meg ut av alt), men det viste seg at jeg like godt kunne ha gjort en "nullstill til fabrikkinnstillinger" selv på forhånd.

For fremtidige innleveringer ville jeg derfor tatt så mye backup at jeg kunne gjenopprette alt selv og deretter nullstilt telefonen (og da slipper man egentlig å bry seg om hva reparatør gjør).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...