Gå til innhold

En time frem på søndag?

Anbefalte innlegg

Gjest Bamse20
Skrevet

Hørte på radioen at hun som har ansvarert har gjort en feil og at det skal stilles en time frem og ikke bak, hører jeg rett?

eller er radio folkene på bærtur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den skal alltid stilles i retning sommeren. Fremover om våren og tilbake på høsten. :)  

• Liker 7
Skrevet

Klokka stilles bakover. Vi får en time ekstra. 

Ballen kan legges død.

• Liker 5
Skrevet

Du ser for deg at det er én person som bestemmer hvordan klokka skal stilles et år om gangen liksom...😂 

Anonymkode: 623eb...00c

• Liker 13
Skrevet

Sleit med å huske dette selv, til noen ba meg sammenligne det med hagemøbler😂 på våren tar vi de frem, og på høsten setter vi de inn igjen/tilbake. Eller man kan prøve å huske at klokka alltid skal stilles MOT sommeren. Altså nå skal den stilles en time tilbake mot sommeren. 

Anonymkode: 04678...dd8

• Liker 3
Skrevet

Har vi hatt feil tid i et halvt år, og ikke lagt merke til det før nå? Da er det vel ikke så nøye.

Jeg tenker bare "fram og tilbake". De andre huskereglene klarer jeg verken å skjønne eller huske.

Anonymkode: be556...ca3

Skrevet

Intuitivt, og historisk: 

Når det er sommer og varmt, så kunne folk (bønder) før jobbe lenger ute i åkrene. Da ønsket man å begynne dagen tidligere, så fort solen var oppe - slik at man valgte å kalle dette for sommertid - man skrudde klokken 1 time frem, slik at man fikk mer ut av arbeidsdagen. Når en arbeider sto opp klokken 0500 om morgenen på sommeren, så sto de altså "egentlig" opp kokken 0400, ergo fikk de 1 time mer av sola, uten å måtte endre på arbeidstider, timelister, osv. 

Når sommeren / høsten var over, og det var for kaldt til å gjøre noe i åkrene, så skrudde man tiden tilbake til normalen. Altså 1 time tilbake, fra sommertid. 

Slik at når du går fra vintertid til sommertid, så skrur du klokken 1 time frem (fra 02.00 til 03.00) 

Når du går fra sommertid til vintertid, så skrur d klokken 1 time frem (fra 03.00 til 02.00) 

Anonymkode: 40ab3...a39

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, klokka skal alltid stilles mot sommeren, så det blir en time tilbake. 

Skrevet

Spring forward, fall back.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du ser for deg at det er én person som bestemmer hvordan klokka skal stilles et år om gangen liksom...😂 

Anonymkode: 623eb...00c

😄

Gjest Pulchra
Skrevet

Før var det nesten ingen som visste hvorfor vi stilte klokken, men det stilles selvfølgelig en time tilbake sånn at man får mer lys om morgenen for de som jobber

Skrevet
43 minutter siden, cleangal said:

6165A945-BDFE-4710-98C6-3E9175E22A15.jpeg

Ååååjh så gøy

Anonymkode: de60d...e9a

Skrevet

Hadde dette enda vært den siste gangen, men neida. Denne driten skal vi gjennom to ganger i året koste hva det koste vil.

Anonymkode: 4cf58...8b1

Skrevet

Den gang jeg var student hadde vi alltid en stor høstfest den natten siden når klokken ble stilt en time tilbake fikk vi en time ekstra å feste på, og slik husker jeg det :P

Anonymkode: 4074b...327

Skrevet

Det er ikke bare Norge som har sommer og vinter tid. Greit å følge resten av Europa. 

Skrevet
13 timer siden, Nicathv skrev:

Spring forward, fall back.

Den var smart. :) 

Anonymkode: 09a33...0bb

Skrevet
58 minutter siden, ToveM skrev:

Det er ikke bare Norge som har sommer og vinter tid. Greit å følge resten av Europa. 

Var det ikke noe snakk om at det skulle bli skutt på det, og at etter vi stiller klokken denne gang var det ikke mer?

Skrevet
14 timer siden, cleangal skrev:

6165A945-BDFE-4710-98C6-3E9175E22A15.jpeg

Dummeste jeg har lest. Det har ingenting med husnummer å gjøre.

Anonymkode: 2e3e4...d56

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke noe snakk om at det skulle bli skutt på det, og at etter vi stiller klokken denne gang var det ikke mer?

Har vært snakk om det ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...