AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Her vi bor kryper temperaturen ned mot null nå, og spesielt på morgenen kan det være vind og regn når de går til skolen. Likevel nekter de å ha på ordentlige uteklær. De har en ganske varm jakke begge to heldigvis. Jenter 8 og 10, lillesøster hermer etter storesøster og kler seg godt når ikke eldste er der. Ullundertøy? Nei, for det klør. Bambus og polyester er også ubehagelig. Ikke fleecegenser, ull eller regnbukse/utebukse. Vintersko er stygge, til nød cherrox. Jeg er bekymret for at de fryser. Lue og votter er utelukket når de går ut om morgenen, men hører fra læreren at de bruker det på skolen som de har i skiftekurven sin. Ser for meg en lang vinter med kles-kamp.. Hvordan får dere ungene deres til å kle på seg? Bare mine som er vanskelige? La dem fryse? For de sier at det er kaldt. Anonymkode: 79a82...2fe
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Dette kan de ikke velge, tenker jeg. Her må du bruke voksenkortet. Du kan også ta de med og kjøpe ulltøy, så de får velge det de vil ha. Anonymkode: 5a3af...d0f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 Her bestemmer jeg hva ungene skal gå med ute. Enkelt og greit. Inneklær kan de velge selv selvfølgelig. Anonymkode: d2c27...9e5
Sago Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her bestemmer jeg hva ungene skal gå med ute. Enkelt og greit. Inneklær kan de velge selv selvfølgelig. Anonymkode: d2c27...9e5 Mange foreldre brukte denne taktikken da jeg var liten. Det endte med at mange av ungene stoppet så fort de var kommet utenfor foreldrenes synsvidde og tok av seg alt sammen. Mang en lue ble "mistet" på skoleveien. Når det er snakk om såpass store barn, tror jeg de bare må få prøve å fryse. Putt eventuelt ekstra klær i sekken. Endret 21. oktober 2020 av Sago Skrivefeil 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg ville bare latt dem gå i det de vil. Begynner dem og fryse og bli sjuk så lærer dem Anonymkode: e4bef...5d7 2
Ulrikke Skrevet 21. oktober 2020 #6 Skrevet 21. oktober 2020 Hadde samme greia her, og har det til en viss grad enda.... Nå er hun snart 15. Jeg måtte bare innse at jeg ikke kunne ta den kampen. Ofte var vi voksne ute av døra før henne om morgenen. Og HADDE vi fått på henne klærne vedder jeg på at hun ville tatt dem av seg rundt svingen.... Hun er et hakk mer fornuftig nå, men jeg ser jo at alle jevnaldrende går kledd som hun gjør, eller "dårligere" i forhold til været. Hun er aldri syk da, hadde hun blitt det er det mulig hun hadde lært noe Det skal sies at hun bruker ullsokker i joggeskoene og tar på skjerf til tider nå.... Man må kjenne hvilke kamper man kan ta - og de man velger bør man kunne vinne. Siden hun stort sett alltid var/er ute av døra etter oss var ikke det en kamp jeg kunne vinne. Da valgte jeg å ikke forsure hele hennes dag, og min, pga dette.... Vi er fortsatt ikke enige om påkledning, men det er aldri noen kamp rundt det... Har et håp om at fornuften råder igjen om noen år! 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #7 Skrevet 21. oktober 2020 Sender de ut i det de står ut. Da får de bare fryse. Sånne kamper tar jeg ikke. Har til og med sendt hu på 11 ut i bare sokker fordi hu nektet å gå med sko hun valgte selv. Hun forstår at er det kaldt så er det kaldt. Å sutre seg til å bruke sko eller klær kommer de ingen vei med. Anonymkode: 713b8...43b
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #8 Skrevet 21. oktober 2020 Gamle nok til å velge det selv Anonymkode: 0dbaf...eb5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #9 Skrevet 21. oktober 2020 54 minutter siden, Sago skrev: Mange foreldre brukte denne taktikken da jeg var liten. Det endte med at mange av ungene stoppet så fort de var kommet utenfor foreldrenes synsvidde og tok av seg alt sammen. Mang en lue ble "mistet" på skoleveien. Når det er snakk om såpass store barn, tror jeg de bare må få prøve å fryse. Putt eventuelt ekstra klær i sekken. Mulig, men det er ikke min erfaring. Og vintersko er det jo jeg som handler. Her er snøen kommet, så joggeskoa er pakket vekk. Anonymkode: d2c27...9e5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #10 Skrevet 21. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her vi bor kryper temperaturen ned mot null nå, og spesielt på morgenen kan det være vind og regn når de går til skolen. Likevel nekter de å ha på ordentlige uteklær. De har en ganske varm jakke begge to heldigvis. Jenter 8 og 10, lillesøster hermer etter storesøster og kler seg godt når ikke eldste er der. Ullundertøy? Nei, for det klør. Bambus og polyester er også ubehagelig. Ikke fleecegenser, ull eller regnbukse/utebukse. Vintersko er stygge, til nød cherrox. Jeg er bekymret for at de fryser. Lue og votter er utelukket når de går ut om morgenen, men hører fra læreren at de bruker det på skolen som de har i skiftekurven sin. Ser for meg en lang vinter med kles-kamp.. Hvordan får dere ungene deres til å kle på seg? Bare mine som er vanskelige? La dem fryse? For de sier at det er kaldt. Anonymkode: 79a82...2fe Når det ikke er kaldere enn 0 grader så er det mer enn forsvarlig å la barna gå i varm jakke og cherrox. At barna blir litt kalde på ørene å hendene endrer ikke på det. Så du kan sende dem på skolen med barnas eget klesvalg med god samvittighet. Når det blir virkelig kaldt så kommer nok barna dine til å ville ta på seg varmere klær. Om barna ikke var med å bestemme vintertøyet som ble kjøpt så kan du jo også si at neste gang dere kjøper vinterklær så kan de være med å bestemme hva som kjøpes. Om barna faktisk var med å bestemme så kan du jo si det var de som ville ha plaggene. Anonymkode: a1d27...ef2 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #11 Skrevet 21. oktober 2020 Var heller omvendt her. Hatet å fryse så kledde alltid alt for godt på seg. Kunne jo ikke krangle på det, men han måtte virkelig bli varm mange dager før han godtok at det var varmt nok til å kle på seg mindre klær. Anonymkode: f896c...3c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå