AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Del Skrevet 21. oktober 2020 Jeg har endel smerter og utfordringer pga hallux valgus. Egentlig begge føtter, men spesielt venstre. Var i går på undersøkelse på ortopedisk klinikk, og legen mente det kunne opereres og ville anbefale det. Dette må times med hverdagen da det vil bli 3-6 mnd på krykker.. Det har blitt sett på av leger flere ganger da jeg var yngre, men kun fått såler og beskjed om at "operasjon gjøres kun på gamle damer". Er det noen her som har blitt operert for dette? Hvordan ble resultatet? Utfordringer i ettertid? Anonymkode: 58532...950 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Del Skrevet 21. oktober 2020 Mutter'n gjorde det. Foten blir gjerne kort og bred etterpå, men det kommer selvsagt an på utganspunktet. Anonymkode: d7b79...e09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Del Skrevet 21. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har endel smerter og utfordringer pga hallux valgus. Egentlig begge føtter, men spesielt venstre. Var i går på undersøkelse på ortopedisk klinikk, og legen mente det kunne opereres og ville anbefale det. Dette må times med hverdagen da det vil bli 3-6 mnd på krykker.. Det har blitt sett på av leger flere ganger da jeg var yngre, men kun fått såler og beskjed om at "operasjon gjøres kun på gamle damer". Er det noen her som har blitt operert for dette? Hvordan ble resultatet? Utfordringer i ettertid? Anonymkode: 58532...950 Har hatt sånne pasienter på dagkirurgen mange ganger. Har aldri hørt om 3-6 meg med krykker. De fleste går med såle etter et par-tre uker. Anonymkode: 1e982...9bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #4 Del Skrevet 21. oktober 2020 Operert for seks uker siden. Veldig fornøyd! Krykker to-tre dager, spesialsko i ca fire uker. Ikke gips, men en titanpinne inne i foten. Er SÅ glad jeg gjorde det, helt smertefri nå, arret er nesten borte allerede. Går som vanlig. Skjønner ikke hvilken klinikk du har snakket med? Anonymkode: 888ab...48d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Del Skrevet 21. oktober 2020 Operert for snart seks år siden. Da var jeg 41 år. Titanpinne i foten,5-6 uker med gips/krykker. For meg var dette en lettelse. Eneste jeg kjenner nå, er at jeg liksom er stivere i stortåleddet når jeg strekker meg for å stå helt på tå. Kan da kjenne litt ubehag. Men siden jeg ikke er ballettdanser lever jeg greit med det 😀 Anonymkode: dd6ca...aef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #6 Del Skrevet 22. oktober 2020 Takk for svar Dette var på Bærum sykehus. Nå ble jeg jo usikker på om han sa 3-6 Uker istedetfor Måneder, men iom at jeg prøver å bli gravid anbefalte han å vente til etterpå (og barnet er noe større), fordi det ville bli utfordrende med måneder på krykker som gravid.. Han snakket ikke om en titanpinne i foten, men 2 skruer. Det ville både bli operert i "kulen" ved storetåen, og oppå vristen, for å dra det hele på plass. Kanskje jeg har er mer rammet enn andre? Veldig positivt å høre at dere er fornøyd i ettertid Anonymkode: 58532...950 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #7 Del Skrevet 22. oktober 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har endel smerter og utfordringer pga hallux valgus. Egentlig begge føtter, men spesielt venstre. Var i går på undersøkelse på ortopedisk klinikk, og legen mente det kunne opereres og ville anbefale det. Dette må times med hverdagen da det vil bli 3-6 mnd på krykker.. Det har blitt sett på av leger flere ganger da jeg var yngre, men kun fått såler og beskjed om at "operasjon gjøres kun på gamle damer". Er det noen her som har blitt operert for dette? Hvordan ble resultatet? Utfordringer i ettertid? Anonymkode: 58532...950 Jeg ble operert når jeg var 22år gammel. Fikk aldri en kommentar om at kun «gamle damer» opererer slikt. Jeg gikk på krykker i 8 uker, 3-6 mnd virket ekstremt lenge å få beskjed om 😳 Gipsen ble tatt av etter 8 uker, og stingene tatt samtidig. Pga. måten gipsen var formet på, hadde jeg allerede gått på foten i alle 8 ukene. Hadde «åpen hæl», som jeg kunne legge press på. En liten gipsslynge rundt hælen for å holde den fremre delen fast. Resultatet var fint. Sliter noe med for høye hæler på sko og med sko som ballerina sko, når kanten på skoen går direkte over arret. Jeg er fornøyd. Har ikke hatt noe smerter i etterkant, og jeg slet mye før operasjonen. En skikkelig positiv ting etter operasjonen er at alle «liktornene» jeg hadde under foten forsvant sammen med absolutt alt av hard hud 🥳🥳 jeg var sterkt plaget med prikker av hard hud som var ekstremt smertefulle å trø på, under foten. Etter jeg fikk av gipsen, skrubbet jeg foten skikkelig når jeg tok min første skikkelige dusj. 8 uker uten vask, det resulterte i masse masse død hud som ble skrapt av, og til og med den dag i dag, 7 år etter operasjone, har jeg så å si ingen hard hud på foten, skikkelig baby-foot behandling 😄👌🏻 Anonymkode: 8809a...203 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #8 Del Skrevet 22. oktober 2020 Har et bilde av gipsen med «åpen hæl». Veldig glad jeg fikk denne typen. Hadde aldri taklet å måtte «bruke krykker» skikkelig, har ikke muskler til det 😅😂 Anonymkode: 8809a...203 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #9 Del Skrevet 22. oktober 2020 Jeg ble operert da jeg var 16. Fikk satt inn skruer. Deretter gipset godt oppover leggen (ikke som på bildet over her!) og noen uker på krykker. Det kan ha vært 8 uker. Bildene som ble tatt i etterkant, viste bedring, men ikke veldig. Lettet smertene noe, men de er tilbake nå (er 30) og jeg mener at foten har blitt like ille, kanskje verre enn da jeg var 16, men har ikke tatt nye bilder av den. Opplever også litt stivhet i leddet, og brå, stikkende smerter som kommer helt brått og uten noen forklarlig grunn. Jeg ville ikke gjort det igjen, med mindre det har kommet en ny operasjonsmetode med bedre prognoser. Anonymkode: e7499...ca9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #10 Del Skrevet 22. oktober 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Dette var på Bærum sykehus. Nå ble jeg jo usikker på om han sa 3-6 Uker istedetfor Måneder, men iom at jeg prøver å bli gravid anbefalte han å vente til etterpå (og barnet er noe større), fordi det ville bli utfordrende med måneder på krykker som gravid.. Han snakket ikke om en titanpinne i foten, men 2 skruer. Det ville både bli operert i "kulen" ved storetåen, og oppå vristen, for å dra det hele på plass. Kanskje jeg har er mer rammet enn andre? Veldig positivt å høre at dere er fornøyd i ettertid Anonymkode: 58532...950 Hvis du bor i i nærheten, så ville jeg heller valgt Martina Hansen i Bærum, de er virkelig dyktige ortopeder. Det var de som opererte meg for seks uker siden. Helt fin nå. Anonymkode: 888ab...48d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #11 Del Skrevet 22. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har et bilde av gipsen med «åpen hæl». Veldig glad jeg fikk denne typen. Hadde aldri taklet å måtte «bruke krykker» skikkelig, har ikke muskler til det 😅😂 Anonymkode: 8809a...203 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har et bilde av gipsen med «åpen hæl». Veldig glad jeg fikk denne typen. Hadde aldri taklet å måtte «bruke krykker» skikkelig, har ikke muskler til det 😅😂 Anonymkode: 8809a...203 Men man trenger ikke gips i dag. Jeg fikk bare en slags sko som jeg tok av når jeg ikke gikk. Anonymkode: 888ab...48d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #12 Del Skrevet 22. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men man trenger ikke gips i dag. Jeg fikk bare en slags sko som jeg tok av når jeg ikke gikk. Anonymkode: 888ab...48d Ok. Det vet jeg ikke noe om. De kan fint ha endret på praksisen de siste 7 årene 😅 vet bare at noen som gjorde det 1-2 år etter meg fikk hel gips på foten, og kunne da ikke trø på foten før gipsen var av. Så tenkte jeg skulle nevne hvilken type jeg hadde 😅 Anonymkode: 8809a...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #13 Del Skrevet 22. oktober 2020 Veldig glad for alle svar her! ❤️ 29 minutter siden, AnonymBruker said: En skikkelig positiv ting etter operasjonen er at alle «liktornene» jeg hadde under foten forsvant sammen med absolutt alt av hard hud 🥳🥳 jeg var sterkt plaget med prikker av hard hud som var ekstremt smertefulle å trø på, under foten. Jeg er også plaget med "liktorner" og hard hud. Så fint å høre at det ble borte!! 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ble operert da jeg var 16. Fikk satt inn skruer. Deretter gipset godt oppover leggen (ikke som på bildet over her!) og noen uker på krykker. Det kan ha vært 8 uker. Bildene som ble tatt i etterkant, viste bedring, men ikke veldig. Lettet smertene noe, men de er tilbake nå (er 30) og jeg mener at foten har blitt like ille, kanskje verre enn da jeg var 16, men har ikke tatt nye bilder av den. Opplever også litt stivhet i leddet, og brå, stikkende smerter som kommer helt brått og uten noen forklarlig grunn. Jeg ville ikke gjort det igjen, med mindre det har kommet en ny operasjonsmetode med bedre prognoser. Takk for også din erfaring! Forstår at det fins risikoer.. Ikke lett å ta en slik avgjørelse. 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du bor i i nærheten, så ville jeg heller valgt Martina Hansen i Bærum, de er virkelig dyktige ortopeder. Det var de som opererte meg for seks uker siden. Helt fin nå. Anonymkode: 888ab...48d Takk for tips! Er Martina Hansen privat? Hva betalte du? Lang ventetid? 6 minutter siden, AnonymBruker said: Men man trenger ikke gips i dag. Jeg fikk bare en slags sko som jeg tok av når jeg ikke gikk. Anonymkode: 888ab...48d hvor lenge brukte du denne skoen? TS Anonymkode: 58532...950 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #14 Del Skrevet 22. oktober 2020 Ikke vent for lenge i hvert fall. Min mor gikk alt for mange år før hun gjorde noe, det ble ikke bra. Anonymkode: 9cff9...efd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #15 Del Skrevet 22. oktober 2020 Martina Hansen er privat, men har avtale med det offentlige. Alt du trenger er en henvisning fra lege eller sykehus. Trenger ikke ha helseforsikring.Betalte kun egenandel 300 kr tror jeg, pluss sko til ca 500. Anonymkode: 888ab...48d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #16 Del Skrevet 22. oktober 2020 Skoen ja, som jeg skrev tidligere så brukte jeg denne ca 4 uker (men de sa vel kanskje 6). Nå er det drøyt 6 uker siden operasjonen og jeg går i vanlige sko, har ikke vondt. Anonymkode: 888ab...48d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå