Gå til innhold

Skal være fadder - blir jeg en ekstra forelder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal være fadder og det virker som foreldrene til barnet forventer at jeg som singel og barnløs skal stille opp mye siden jeg ikke har noe liv og er singel og barnløs? At jeg skal ha glede av å passe barnet? At det var derfor de valgte meg siden alle andre har barn og er veldig opptatt? Kjente jeg ble litt stressa av dette for jeg sliter psykisk og blir fort sliten og bruker mye energi på å leve mitt eget liv. Jeg jobber og om jeg har en helg fri trenger jeg ofte å være alene. Og jeg ønsker jo å få meg mitt eget liv etterhvert... 

Det føles som om jeg må sette barnet først i alle settinger og at jeg ikke kan leve mitt eget liv siden jeg er fadder. 

Anonymkode: 82ede...971

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør hva de forventer, og takk nei hvis det ikke er noe du er innforstått med. 

Anonymkode: aa465...5e3

• Liker 6
Skrevet

Nei, det er du ikke. Du kan med god samvittighet si nei til å være barnevakt når du ikke ønsker.

Anonymkode: 145dc...349

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spør hva de forventer, og takk nei hvis det ikke er noe du er innforstått med. 

Anonymkode: aa465...5e3

Ok. Men hva innebærer det å være fadder? Andre som er faddere gjør ikke så mye ut av det. Det er mer symbolsk. 

Skrevet

Trodde fadder var mest på papiret, aldri hørt om at de har noe ekstra barnevakt-ansvar. Ingen jeg kjenner som er fadder for noen barn har noe mer kontakt med dem enn de ville hatt uannsett. Jeg hadde aldri noe ekstra med mine faddere annet enn at de var venner av mamma og pappa og jeg lekte med deres barn. Du får høre med foreldrene hva de legger i og forventer av fadder-rollen før du takker ja :)

Anonymkode: c205b...8c8

• Liker 5
Skrevet

nei, en fadder er jo bare et vitne som skriver under på dåpsattesten. 

Anonymkode: 5b47a...e69

• Liker 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ok. Men hva innebærer det å være fadder? Andre som er faddere gjør ikke så mye ut av det. Det er mer symbolsk. 

Sånn egentlig betyr det å være fadder at du er ansvarlig for at barnet skal få kristen tro, følge opp at det går i kirken, lese biblen for det osv. Men det er vel ikke akkurat det folk gjør i dag siden folk bare døper for "tradisjon" uten å tenke så nøye over at dåpen er innvielse i den kristne menigheten.

• Liker 3
Skrevet

Du er vitne om at barnet blir døpt inn i den kristne tro, ikke noe mer. All annen oppfølging er «bonus». 

• Liker 1
Skrevet

Trodde det var sånn, at hvis det skulle skje noe med foreldrene til barnet, så er det fadderen som har ansvaret for å ta vare på barnet.

Anonymkode: 7a063...66b

Skrevet

Nei, det er du ikke. Du kan med god samvittighet si nei til å være barnevakt når du ikke ønsker.

Anonymkode: 145dc...349

Ja, for jeg ble litt stressa av det om de mener at jeg skal stille opp som en ekstra forelder. Det er vel ikke det de mener, for det har jeg ikke kapasitet til. Er faddere for noen andre barn, og der forventer de ingenting. Bare at det er symbolsk, og at jeg kan være der om det skjer noe med foreldrene. Ble bare så stressa om de forventer at jeg skal stille opp i hverdagen. 

Skrevet

Trodde det var sånn, at hvis det skulle skje noe med foreldrene til barnet, så er det fadderen som har ansvaret for å ta vare på barnet.

Anonymkode: 7a063...66b

Det var engang...

Sånn har vi barnevern til. 

• Liker 1
Skrevet

Ok, takk alle sammen. Det beroliget meg litt til å tenke på at det er symbolsk og at jeg skal se til at barnet har en bra og at jeg skal stille opp i kriser. 

Uansett, så vil nok foreldrene mine og mine søsken og andre i familien stille opp om det skulle skje noe. Jeg er jo ikke slenge om ansvaret. 

• Liker 1
Skrevet

Trodde at man slm fadder skulle ha lyst til å ta del i barnets liv. Har nå innsett at folk er noen egoistiske drittsekker nowadays, som bare vil sitte i sofakroken og se på skjermer.

så nei, de forventer, og burde ikke forvente, noe som helst. Gave tim bursdag/jul er det eneste.

Anonymkode: 09f15...e85

• Liker 1
Skrevet

Alene, ikke slenge 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn egentlig betyr det å være fadder at du er ansvarlig for at barnet skal få kristen tro, følge opp at det går i kirken, lese biblen for det osv. Men det er vel ikke akkurat det folk gjør i dag siden folk bare døper for "tradisjon" uten å tenke så nøye over at dåpen er innvielse i den kristne menigheten.

Uff

Anonymkode: d0096...285

Skrevet

Jeg har alltid trodd det var sånn at en fadder skal overta foreldreansvaret dersom foreldrene dør. Det er mulig det er helt feil.

Anonymkode: 08df6...700

• Liker 1
Skrevet

Det er helt feil. Tenk hvor mange som mister kontakten med en eller flere faddere (hvilket er hvorfor jeg tenker det er greit å bruke slekt, selv om man kan miste kontakt med dem også), eller velger folk som kanskje ikke er egnet til å ta seg av barn. Foreldre kan skrive en viljeserklæring om hvem de ønsker skal overta ansvaret om det skjer dem noe, men det er barnevernet som tar avgjørelsen i siste instans.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk alle sammen. Det beroliget meg litt til å tenke på at det er symbolsk og at jeg skal se til at barnet har en bra og at jeg skal stille opp i kriser. 

Uansett, så vil nok foreldrene mine og mine søsken og andre i familien stille opp om det skulle skje noe. Jeg er jo ikke slenge om ansvaret. 

Ja, faddergjerningen er i teorien å se til at barnet oppfostres i den kristne tro, og som regel i praksis rent symbolsk. 

Men - om foreldrene har andre forventninger, rimelige eller ikke, er det lurt å avklare det nå. Da kan eventuelt si fra deg faddertittelen fordi du ikke ser å kunne bidra med det som er ønsket. Kanskje litt ubehagelig nå, men det kan spare deg for veldig mye indre konflikt siden, dersom du allerede nå føler på presset.

• Liker 1
Skrevet

Du skal i teorien være med å lære barnet om den kristne tro. 

i realiteten er man fadder fordi foreldrene ønsker å vise hvor mye de vil ha deg i livet til barnet. 

Anonymkode: 35e59...15f

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

nei, en fadder er jo bare et vitne som skriver under på dåpsattesten. 

Anonymkode: 5b47a...e69

Jeg er fadder til flere og har aldri skrevet under på noe som helst.

Anonymkode: 6b2d9...ecf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...