Gå til innhold

Kjennes som urinveisinfeksjon, men har ikke det.. har du hatt det sånn i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg er snart fire måneder på vei. Har hatt mye problemer så langt i svangerskapet, alt fra kvalme og oppkast til smerter og ubehag. Nå for en tid tidlbake fikk jeg noe som kjentes som urinveisinfeksjon. (har hatt det før og symptomene lignet veldig). Jeg har behandlet den, men ubehaget blir ikke borte. Det er som om jeg hele tiden må tisse, men ofte kommer det nesten ikke noe. Føles sprengt likevel og jeg har mye ubehagsfølelse i blæra og det området. Begynner å bli redd for at det ikke skal gå bort. Er det noen som har hatt det på samme måte? Det er såpass vondt/ubehagelig at jeg føler på det hele tiden og ikke klarer å slappe av. Skjønner ikke hva annet det kan være. Svien har gått bort, men det trykker på, og jeg flyr på do hele tiden selv om det bare kommer litt fordi det kjennes fullt ut.

Endret av Iea
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok dessverre ganske vanlig, ja. Har hatt det sånn hele begge mine svangerskap. 

Det er en kombo av hormoner som gjør at man føler tissetrang, uten at blæren er i nærheten av å være full, og senere i svangerskapet, av at babyen presser blæren sammen, og "tissealarmen" da går, igjen uten at blæren er i nærheten av full. 

Jeg har slitt med å tømme meg, det føles som om det er mer tiss igjen, men kommer ikke noe. Og ja, flyr på do HELE tiden.. kjempegøy når man sitter i åpent landskap på jobb, og alle ser at man flyr frem og tilbake på do hele tiden.. 

Anonymkode: 15e7b...bd5

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er nok dessverre ganske vanlig, ja. Har hatt det sånn hele begge mine svangerskap. 

Det er en kombo av hormoner som gjør at man føler tissetrang, uten at blæren er i nærheten av å være full, og senere i svangerskapet, av at babyen presser blæren sammen, og "tissealarmen" da går, igjen uten at blæren er i nærheten av full. 

Jeg har slitt med å tømme meg, det føles som om det er mer tiss igjen, men kommer ikke noe. Og ja, flyr på do HELE tiden.. kjempegøy når man sitter i åpent landskap på jobb, og alle ser at man flyr frem og tilbake på do hele tiden.. 

Kan fortelle deg at jeg ikke gidder å følge med på hvilke kollegaer som gjør hva altså 😅

Anonymkode: e9ad2...4b5

Skrevet

Jepps. Hadde det også sånn! Like overrasket hver gang jeg leverte urinprøve og den var fin 😅 Ikke helt problemfritt alltid å produsere et menneske dessverre.

Anonymkode: 73b01...2a1

• Liker 2
Skrevet

Herlighet! Ble det borte da du hadde født? Og kjenner du også på ubehagsfølelse? Jeg synes det er utrolig vondt og kjipt med konstant press i underlivet...

Gjest theTitanic
Skrevet

Du har ikke sopp da ? Det er veldig vanlig å få når man er gravid, og har det vært slik ubehandlet så kan urinveiene påvirkes. I og med at du opplevde svie så er det sannsynlig med sopp, og urinveisinfeksjon lignende symptomer. Press og tissetrang er vanlig i svangerskapet uavhengig av dette, men fire måneder var litt tidlig da. 

Skrevet

Jepps. Hadde det også sånn! Like overrasket hver gang jeg leverte urinprøve og den var fin 😅 Ikke helt problemfritt alltid å produsere et menneske dessverre.

Jeg har også levert urinprøve og var sikker på det var urinveisinfeksjon, men legen bare... her er det ikke noen bakterier. Syntes du også det kjentes som urinveisinfeksjon? Jeg var sikker på at det var det.

Skrevet
1 minutt siden, Iea skrev:

Herlighet! Ble det borte da du hadde født? Og kjenner du også på ubehagsfølelse? Jeg synes det er utrolig vondt og kjipt med konstant press i underlivet...

Ja, gravidhormonene og babyen forsvinner jo ved fødsel, så da er jo problemer løst :)

Ja, det er veldig ubehagelig.

Skrevet

Ja, gravidhormonene og babyen forsvinner jo ved fødsel, så da er jo problemer løst :)

Ja, det er veldig ubehagelig.

:) Takk og lov for det, da!

Skrevet (endret)
2 minutter siden, theTitanic skrev:

Du har ikke sopp da ? Det er veldig vanlig å få når man er gravid, og har det vært slik ubehandlet så kan urinveiene påvirkes. I og med at du opplevde svie så er det sannsynlig med sopp, og urinveisinfeksjon lignende symptomer. Press og tissetrang er vanlig i svangerskapet uavhengig av dette, men fire måneder var litt tidlig da. 

Jeg hadde en skikkelig runde med sopp før dette og behandlet det med canesteeen. Ante ikke at det var lignende symptomer som urinveisinfeksjon, trodde det var bare kløe og rødhet når man har sopp. 

Endret av Iea
Skrevet
3 minutter siden, Iea skrev:

Jeg har også levert urinprøve og var sikker på det var urinveisinfeksjon, men legen bare... her er det ikke noen bakterier. Syntes du også det kjentes som urinveisinfeksjon? Jeg var sikker på at det var det.

Ja, har vært veldig plaget med UVI siden tenårene - så kjenner godt symptomene og var helt sikker på at jeg hadde det. Leverte urinprøve en gang i uka i starten, for jeg var helt sikker 😅😅 Men så ble jeg vandt til det. Likevel overrasket hver gang hele svangerskapet når prøven var fin 😛 

Skrevet

Ja, har vært veldig plaget med UVI siden tenårene - så kjenner godt symptomene og var helt sikker på at jeg hadde det. Leverte urinprøve en gang i uka i starten, for jeg var helt sikker 😅😅 Men så ble jeg vandt til det. Likevel overrasket hver gang hele svangerskapet når prøven var fin 😛 

Uff, stakkars deg! Og meg, for jeg har også vært plaget i tenårene og var helt, helt sikker da jeg gikk til legen. Men veldig beroligende å høre at du også har hatt det sånn i graviditeten, for da er det hvertfall håp om at det blir borte etterhvert.

Skrevet

Jeg har kronisk urinveisinfeksjon, nå er jeg gravid  23 uker på vei. Var sikker på jeg hadde fått urinveisinfeksjon for 1 måned siden,  vært hos legen og det var sopp.. Har ikke hatt sopp før jeg ble gravid, men nå blir jeg ikke kvitt det.  Jeg trodde ikke sopp kjentes likt ut som urinveisinfeksjon, men tydeligvis kan det det. Jeg trodde sopp klødde, men det har det ikke gjort hos meg. Jeg går også veldig ofte på do fordi det kjennes ut sol om blæren skal sprekke... 

😊

Anonymkode: 2242a...4b7

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
10 minutter siden, Iea skrev:

Jeg hadde en skikkelig runde med sopp før dette og behandlet det med canesteeen. Ante ikke at det var lignende symptomer som urinveisinfeksjon, trodde det var bare kløe og rødhet når man har sopp. 

Det kan være forskjellig litt avhengig av hvor utbruddet er. Om utbruddet er langt inni skjeden så kan det bli slik. Da er det ikke sikkert det hjelper med bare krem og du må ha stikkpiller også. Om du fremdeles er plaget så finnes en ekstra sterk stikkpille på resept, men stort sett forsvinner det med reseptfri behandling. Utbrudd utvendig er ofte lettere  å behandle og består "bare" av litt kløe og svie. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kronisk urinveisinfeksjon, nå er jeg gravid  23 uker på vei. Var sikker på jeg hadde fått urinveisinfeksjon for 1 måned siden,  vært hos legen og det var sopp.. Har ikke hatt sopp før jeg ble gravid, men nå blir jeg ikke kvitt det.  Jeg trodde ikke sopp kjentes likt ut som urinveisinfeksjon, men tydeligvis kan det det. Jeg trodde sopp klødde, men det har det ikke gjort hos meg. Jeg går også veldig ofte på do fordi det kjennes ut sol om blæren skal sprekke... 

😊

Takk for info, dette ante jeg ikke.

Kronisk urinveisinfeksjon.. hva innebærer det, altså, hvor ofte får du det?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

😊

Jeg har det på samme måte, bombesikker på UVI som aldri slår ut. Noen som vet om jeg bare kan prøve meg med canesten uten å ta kontakt med lege? Pleier å ta ca 3 uker å få time hos fastlegen

Anonymkode: 799ed...85f

Skrevet

Er urinen sendt til dyrking? Jeg hadde tre UVI forrige svangerskap og ingen av dem slo ut på stix hos legen. Men på labdyrking viste de uvi... 

Anonymkode: b79e9...7d6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er urinen sendt til dyrking? Jeg hadde tre UVI forrige svangerskap og ingen av dem slo ut på stix hos legen. Men på labdyrking viste de uvi... 

Anonymkode: b79e9...7d6

Jeg trodde det, men fikk aldri noe svar. Legen tar det ikke seriøst, synes jeg. Han bare sier at det ikke er utslag og så er vi liksom ferdig med det. Men etter det jeg leser er uvi farlig for babyen, så det må jo håndteres i så fall... skal sjekke ut dette med dyrking. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det på samme måte, bombesikker på UVI som aldri slår ut. Noen som vet om jeg bare kan prøve meg med canesten uten å ta kontakt med lege? Pleier å ta ca 3 uker å få time hos fastlegen

Anonymkode: 799ed...85f

Du kan kjøpe canesten reseptfritt, kjøp både stikkpiller og krem. Merk at stikkpillen må innføres med fingrene når man er gravid, ikke det medfølgende pinnen. Si at du er gravid når du kjøper på apoteket, så veileder de deg. Men det skader aldri å høre med legen, eller ringe/sende mail til trygg Mamma medisin.no

Anonymkode: 544b1...fb3

Skrevet
På 21.10.2020 den 15.16, Iea skrev:

Takk for info, dette ante jeg ikke.

Kronisk urinveisinfeksjon.. hva innebærer det, altså, hvor ofte får du det?

Jeg kunne få det 1-2 ganger hver måned før graviditeten. Usikker på hva som betegnes som kronisk, over tre ganger i året tror jeg noen fortalte meg, men har fått beskjed fra lege og urolog at jeg går under «kronisk uvi/residiverende uvi».  De finner heller ikke noe «gale» med meg så har vel egentlig fått til svar at jeg har uflaks som får det ofte. Nå som jeg er gravid og tisser veldig ofte + mindre sex har jeg ikke hatt det på 4 måneder.  Spent på om det er tilbake til normalen etter graviditeten 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...