Gå til innhold

Julegaver til unger som kun ønsker seg urimelige dyre ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man å hva gir man uten å skuffe de for mye når ønskene er iphone, gaming pc, 2000krs sko etc etc å vi har kun 1000kr per unge å bruke? 

Anonymkode: 7a098...b96

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gir penger da som tilskudd

evt finne noe av det på salg 

Anonymkode: d2f1a...3e4

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde gitt penger til sparing, slik at de kan kjøpe selv. Om det er ingenting annet de ønsker seg.

Anonymkode: b8a31...f73

• Liker 10
Skrevet

Kjøper noe annet. En ønskeliste er bare en ønskeliste, ikke en handleliste. Det er ønsker, ikke krav. 

Nevøene mine har alltid alt for dyre ting på listen. Uaktuelt å kjøpe gaver til 800 kr til dem. Så da finner jeg som regel noe i samme ulla. 

Ønsker de seg en idiotisk dyr dinosaur-robot-leke, kan jeg tenke at ok, da er de interessert i roboter eller dinosauerer, og kjøper noe annet i den kategorien. 

Anonymkode: c693d...816

• Liker 8
Skrevet

Hvis det er egne barn, synes jeg dere skal ta en prat med dem om hva som er naturlig/rimelig å forvente å få. En ønskeliste er en ønskeliste, så der kan de skrive hva som helst, men de bør ikke forvente å få så dyre gaver.

Anonymkode: 690d6...2c1

• Liker 16
Gjest Elder Millennial
Skrevet

Vi har løst det med å si at det de ønsker seg er for dyrt. Dersom de virkelig ønsker seg ny mobil/gaming PC så må hele familien spleise og det blir med den ene gaven. Så får de velge selv da, mange rimeligere gaver eller den ene dyre. 

Skrevet

Har det samme problemet selv! Har lillebrødre som kun ønsker seg dyre ting eller penger. Å gi penger til søsken er bare rart... Tror jeg kjøper noe deosett eller noe med et sportsmerke (sokker, genser, underbukse)

Anonymkode: fb539...c63

• Liker 4
Skrevet

Da får de litt av summen og lærdom av å spare opp resten selv. Jeg kjøper ikke dyre gaver til barna. Setter en maks grense på 1000. 

Anonymkode: 1a63b...b28

• Liker 3
Skrevet

KUN 1000? Det er jo perverst mye!

Anonymkode: 89600...89b

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke perverst mye i 2020 nei...

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye? De fleste jeg kjenner ender med å bruke rundt 5000-10000 på barna sine. Og vi er ikke akkurat rike i kretsen vår. 

1000 synes jeg er en mer rimelig grense per barn. 

Anonymkode: 85442...d9d

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mye? De fleste jeg kjenner ender med å bruke rundt 5000-10000 på barna sine. Og vi er ikke akkurat rike i kretsen vår. 

😳

• Liker 10
Skrevet

Vi har gått sammen med barnas besteforeldre/tanter/onkler osv. og heller kjøpt 1 stor ting som barnet ønsket seg. Et annet alternativ kan jo være penger til sparing/gavekort etc. Som nevnt over ville jeg også tatt en prat med barna om hvilke forventninger man skal ha, og at det er bedre med rimeligere ønsker.

Når jeg setter opp ønskelister til barna så skriver jeg gjerne ønsker i alle prisklasser. Alt fra 100 til 1000 kr, så kan kjøperen av gaven velge selv hvor mye penger de skal legge i gaven. Det har fungert greit for oss, men nå er barna enda små.

Anonymkode: 08718...884

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei 

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har inntrykk av at det er de med dårligst økonomi som virkelig tar på seg spanderbuksene når det er bursdag eller jul. Er det et slags behov for å kompensere, eller har folk dårlig økonomi fordi de bruker mer penger enn de burde?

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har inntrykk av at det er de med dårligst økonomi som virkelig tar på seg spanderbuksene når det er bursdag eller jul. Er det et slags behov for å kompensere, eller har folk dårlig økonomi fordi de bruker mer penger enn de burde?

Er nok både og. I tillegg til at de kjøper seg god samvittighet overfor barna...

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kjøper de da? For meg er det syke summer... 

Anonymkode: 4fa79...65d

• Liker 4
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva gjør man å hva gir man uten å skuffe de for mye når ønskene er iphone, gaming pc, 2000krs sko etc etc å vi har kun 1000kr per unge å bruke? 

Anonymkode: 7a098...b96

Hvis det er ens egne barn, så forteller man dem at man ikke har penger til gaver i den prisklasse. Hvis barna er gamle nok til å ønske seg iPhone, dyre sko, osv., så er de gamle nok til at man setter seg ned og tar en samtale om hva ting koster, hva der er plass til i husstandens økonomi, og sånn helt generelt at penger ikke vokser på trærne. 

Anonymkode: da556...dd1

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kjøper de da? For meg er det syke summer... 

Anonymkode: 4fa79...65d

Forskjellige ting selvsagt

• Liker 2
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Spart gjennom hele året og nå kan de få noe virkelig fint. Kanskje de med god råd kjøper her og der gjennom hele året?

Student og mamma til to.

Anonymkode: d6d8d...277

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...