AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Hvordan er dette med sykepenger egentlig. Hvis jeg har vært sykemeldt i ett år, la oss si til 30 desember, og begynner å jobbe fullt igjen fra 1 januar. Har jeg rett på 52 nye uker med sykepenger? Anonymkode: 52dd4...623
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Nei. Du må ha jobbet 100% uten nye sykemeldinger i over et halvt år før du får rett til nye sykepenger Anonymkode: 98a60...f6d 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Du må ha jobbet 100% uten nye sykemeldinger i over et halvt år før du får rett til nye sykepenger Anonymkode: 98a60...f6d Hva med egenmelding? Kan man heller ikke bruke det? Anonymkode: 52dd4...623
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 Du kan bruke egenmeldinger ja, men må vel ha jobbet to uker først, tror jeg. Også har man noe som heter arbeidsavklaringspenger som sykepengeerstatning. Det er litt mer komplisert og man må da søke om arbeidsavklaringspenger. Da må det også dokumenteres at man blir arbeidsfør innen 6 mnd. Dette er fra lovdata: § 11-13 første ledd – Nedsatt arbeidsevne uten å ha opptjent ny rett til sykepenger LOV-1997-02-28-19-§11-13 Medlem som tidligere har mottatt arbeidsavklaringspenger eller som har brukt opp sykepengeretten kan motta arbeidsavklaringspenger i inntil seks måneder hvis de er syke uten at det er opptjent ny sykepengerett jf. § 8-12. Vilkåret om nedsatt arbeidsevne med minst halvparten og kravet til årsakssammenheng som fremgår av § 11-5 gjelder også for arbeidsavklaringspenger etter § 11-13. Bestemmelsen gir unntak fra vilkårene i § 11-6. Medlemmet anses ikke å ha behov for bistand fra NAV i den aktuelle perioden ettersom arbeidsevnen kun er rent forbigående nedsatt. Medlemmet vil derfor ikke få utarbeidet en plan med aktiviteter som er avtalt med NAV jf. NAV-loven § 14a. Dersom det på søknadstidspunktet eller i løpet av perioden med arbeidsavklaringspenger etter § 11-13 må antas at medlemmet har mer enn en kortvarig nedsettelse av arbeidsevnen, og trenger bistand fra NAV for å komme i arbeid, skal saken vurderes etter de ordinære reglene og behandles på ordinær måte. Arbeidsavklaringspenger etter § 11-13 kan bare gis i inntil seks måneder. Det kan gis arbeidsavklaringspenger i flere korte perioder som til sammen ikke overstiger seks måneder. Forutsetningen for å kunne innvilge en ny seksmånedersperiode med arbeidsavklaringspenger som sykepengeerstatning, er at medlemmet har mottatt ordinære arbeidsavklaringspenger og så blitt satt i stand til å kunne skaffe eller beholde arbeid, eller har mottatt ordinære sykepenger i en ny periode. Bestemmelsene i § 11-13 skal ikke fungere som et ekstra unntak fra varighetsbegrensningene for arbeidsavklaringspenger, men skal gjelde for personer som har behov for en midlertidig inntektssikring ved tilbakefall eller ny sykdom. Anonymkode: 265e1...260
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Skrevet 21. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er dette med sykepenger egentlig. Hvis jeg har vært sykemeldt i ett år, la oss si til 30 desember, og begynner å jobbe fullt igjen fra 1 januar. Har jeg rett på 52 nye uker med sykepenger? Anonymkode: 52dd4...623 Maks 248 dager sykepenger på periode på 3 år Anonymkode: f2265...2ed
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #6 Skrevet 21. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Maks 248 dager sykepenger på periode på 3 år Anonymkode: f2265...2ed Gjelder dette uavhengig av om en har jobbet 26 uker mellom to sykemeldinger? Anonymkode: 37cab...d9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå