AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Vi er oppe i 3 faste måltider nå (mini er 7 mnd) og det går relativt fint. Frokost er det måltidet som foreløpig er minst interessant, prøver å bruke dette måltider på å introdusere litt fingermat, brødskiver, frukt etc, men det blir veldig lite mat av det, hun øver mer på å gripe og kjenne på teksturen, løfter gjerne maten opp til munnen 4-5 ganger og gnager kanskje bittelitt men det er lite som går ned, det er helt greit, vi bare eksperimenterer. Til lunsj er det gjerne hjemmelaget mos med protein/grønnsaker etc, så grøt til middag/kvelds, gjerne med litt hjemmelagd frukt eller grønnsaksmos oppi. Begge disse måltidene glir stort sett alltid rett ned og hun spiser mye. Såpass mye at jeg tilbyr smoothie eller yoghurt poser som dessert etterpå, men da er plutselig tålmodigheten med skje oppbrukt og hun vil suge på posen. Har jo fått med meg at det ikke er optimalt både med tanke på motorikken i kjeven og næringsinnhold, men er det helt på trynet når hun inntar det meste med skje og samtidig øver på fingermat? Føler også hun stort sett får bra sammensatt mat næringsmessig resten av dagen. Har prøvd å gi hjemmelaget smoothie og på skje men det er ikke så populært. Bedre å bare droppe å tilby? Hun er jo tydeligvis fortsatt sulten. Anonymkode: b132f...a10
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Det går nok helt fint. Som du sier, hun spiser mye med skje ellers. Det får være måte på hysteri. Anonymkode: c81f4...45d 1
Belima Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 Hva med at barnet får feks grøt pluss litt brød til frokost. Så vet du at barnet spiser nok. Ville øvd på brødmat til lunsj, så middag på ettermiddagen og brød/grøt til kveldsmat. Les litt her. https://sunnstart.no/ernaering/mat-til-barnet/6-8-mnd/
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg ville ikke vært bekymret for spisemotorikkens del. Så lenge hun fortsetter å spise mat med hånd/skje så får hun jo øvd på dette. Men i forhold til ernæringen så ville jeg ikke gitt klemmeposer hver dag. Posene man kjøper er laget av fruktpuré, noe som gir et mye tettere innhold av sukker enn hjemmelaget fruktmos. Anonymkode: eb156...409
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Skrevet 21. oktober 2020 Takk for svar da fortsetter jeg egentlig som før men skal se om jeg klarer å lage noen smoothier som hun liker... Anonymkode: b132f...a10
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #6 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg må bare si at jeg digger klemmeposer👍🏼 Sinnsykt praktisk hvis man er i farta. Jeg har gjenbrukbare klemmeposer hvor jeg lager en blanding med frukt og grønnsaker som smaker godt sammen og havregryn. Fryser ned, og tiner i vannbad når det trengs. Så lenge de vanlige måltidene blir inntatt med hender eller skje så er det helt greit synes jeg. Anonymkode: 319a5...d1b 2
Ella_xx Skrevet 22. oktober 2020 #7 Skrevet 22. oktober 2020 Du kan lage dine egne klemmeposer hvis du vil være sikker på næringsinnholdet. Jeg hiver frukt og grønt i blenderen og trykker det ned i poser, fryser dem hvis jeg lager for mye. Bruker denne, som er ganske billig og helt genial https://www.amazon.co.uk/Infantino-Fresh-Squeezed-Squeeze-Station/dp/B009IVKY7Q/ref=mp_s_a_1_3?dchild=1&keywords=infantino+squeeze&qid=1603367570&sr=8-3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå