AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Hvorfor utdannes det så mange jurister og hvorfor velger folk dette når man nærmest er verdiløs uten toppkarakterer? Skjønner ikke at folk orker å låse seg til karakterjaget i mange år og så risikere å ikke få jobb eller få en jobb med lønn på 400 000 som aldri beveger seg. Kunne like gjerne sittet i kassen uten studielån. Uansett om man får gode karakterer er det lange dager og drittjobber i mange år før man blir partner og får god lønn. Det er bare en eneste kamp. Fatter ikke at folk ikke heller velger noe det er lett å få jobb innen når de likevel har gode nok karakterer til jusen. Siving, IT, data, programmering osv gir jo bedre karriere, lettere jobb, høyere lønn OG ikke karakterpress, og iallefall ikke noe som følger deg resten av livet. Likevel har jusen høyere snitt enn mange sivingretninger og nesten alt av data og IT-fag. Uforståelig for meg. Anonymkode: 39993...b4f 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Hva er vitsen med å studere i heletatt? Fremtiden er jo borgerlønn, så gå for ufør om du er ung i dag. Det er en god årslønn du kan leve på. Anonymkode: 1ed38...f77 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg har 600 000 etter et par år i staten, og jeg elsker jobben min! Hadde aldri trivdes med IT eller sivilingeniør, jeg er helt idiot når det kommer til matte. Du må tenke på at noen av oss elsker juss da, det er faktisk et tema det og. Ikke bare lønn Anonymkode: b2709...2c7 14
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 Vet ikke helt hvor du får fra at jurister tjener så lite og ikke stiger i lønn? Jeg har jobbet på advokatkontor, og jeg antar at det er dit de fleste som utdanner seg som jurister vil. Jeg hadde startlønn på 380k som kontormedarbeider/resepsjonist. Jeg steg 2 ganger i løpet av de 2,5 gangene jeg jobber der og hadde ca 400k i året når jeg sluttet. Advokatene kunne ta ut alt fra 40k til 90k i mnd, og steg nok hvert år de også. Anonymkode: 46dda...3e0 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Skrevet 21. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vet ikke helt hvor du får fra at jurister tjener så lite og ikke stiger i lønn? Jeg har jobbet på advokatkontor, og jeg antar at det er dit de fleste som utdanner seg som jurister vil. Jeg hadde startlønn på 380k som kontormedarbeider/resepsjonist. Jeg steg 2 ganger i løpet av de 2,5 gangene jeg jobber der og hadde ca 400k i året når jeg sluttet. Advokatene kunne ta ut alt fra 40k til 90k i mnd, og steg nok hvert år de også. Anonymkode: 46dda...3e0 Årene* ikke gangene Anonymkode: 46dda...3e0
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #6 Skrevet 21. oktober 2020 For mange er jus mye mer interessant enn IT og siv.ing (æsj). Lønn er ikke alt og vis meg den juristen som tjener 400 000 kr. Anonymkode: 8edd4...95d 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #7 Skrevet 21. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er vitsen med å studere i heletatt? Fremtiden er jo borgerlønn, så gå for ufør om du er ung i dag. Det er en god årslønn du kan leve på. Anonymkode: 1ed38...f77 Gå for ufør? Tror du det er så enkelt at alle bare kan gå for ufør? 🙄 Du må være syk for å bli uføretrygdet, det er ikke et valg du kan velge. Anonymkode: 3a5b4...b6e 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #8 Skrevet 21. oktober 2020 Kan det muuuligens tenkes at folk faktisk bryr seg om personlig interesse og evner når de velger hva de skal tilbringe 8 timer 5 dager i uken de neste 40 årene med å gjøre..? Anonymkode: 5451d...569 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #9 Skrevet 21. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 600 000 etter et par år i staten, og jeg elsker jobben min! Hadde aldri trivdes med IT eller sivilingeniør, jeg er helt idiot når det kommer til matte. Du må tenke på at noen av oss elsker juss da, det er faktisk et tema det og. Ikke bare lønn Anonymkode: b2709...2c7 Tviler på at alle velger jus av interesse. De fleste har ikke noen sterke interesser noen vei men vil ha et godt liv. Så i utgangspunktet kunne de valgt alt mulig og ender på jus. Så sliter de etter 5 år istedenfor å være ettertraktet og kunne velge og vrake. Anonymkode: 39993...b4f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #10 Skrevet 21. oktober 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tviler på at alle velger jus av interesse. De fleste har ikke noen sterke interesser noen vei men vil ha et godt liv. Så i utgangspunktet kunne de valgt alt mulig og ender på jus. Så sliter de etter 5 år istedenfor å være ettertraktet og kunne velge og vrake. Anonymkode: 39993...b4f Alle de jeg jobber med og jurister jeg kjenner har valgt juss etter interesse Det er for spesielt interesserte, det er vanskelig å jobbe med dette uten å være interessert i det. Anonymkode: b2709...2c7 6
Gjest Theo_1 Skrevet 21. oktober 2020 #11 Skrevet 21. oktober 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 600 000 etter et par år i staten, og jeg elsker jobben min! Hadde aldri trivdes med IT eller sivilingeniør, jeg er helt idiot når det kommer til matte. Du må tenke på at noen av oss elsker juss da, det er faktisk et tema det og. Ikke bare lønn Anonymkode: b2709...2c7 Skjønner godt valget ditt 👏
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #12 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg jobber med mange jurister og har tenkt tanken selv... Jeg er ganske negativt overrasket over hvor vanskelig det er for unge jurister som ikke ønsker å bli advokater å få seg fast jobb! Det offentlige er jo en stor arbeidsgiver for jurister, og joda, det er utrolig mange spennende arbeidsoppgaver. Men det offentlige er også en ganske takknemlig arbeidsgiver, og jeg ser så mange som går i vikariat etter vikariat. Når tre-års grensa nærmer seg får de ikke mer jobb og må søke på nye vikariater i en ny organisasjon... Det er selvfølgelig ikke sånn for alle, men overraskende mange. Hos min forrige arbeidsgiver var snittalderen godt over 50 og det var virkelig BEHOV for unge jurister med litt nytt blikk på ting. Fikk de unge juristene fast jobb? Selvfølgelig ikke. Nå er det kun snart-pensjonistene igjen der... Her jeg jobber nå har jeg også "mistet" flere kolleger fordi de ikke får forlengelse. Jeg er økonom og det har aldri vært nødvendig for meg å vurdere midlertidig stilling, får alltid fast jobb. Jeg er eneste økonom her da. 😂 Anonymkode: a09bb...84b
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #13 Skrevet 21. oktober 2020 Just now, AnonymBruker said: Jeg jobber med mange jurister og har tenkt tanken selv... Jeg er ganske negativt overrasket over hvor vanskelig det er for unge jurister som ikke ønsker å bli advokater å få seg fast jobb! Det offentlige er jo en stor arbeidsgiver for jurister, og joda, det er utrolig mange spennende arbeidsoppgaver. Men det offentlige er også en ganske takknemlig arbeidsgiver, og jeg ser så mange som går i vikariat etter vikariat. Når tre-års grensa nærmer seg får de ikke mer jobb og må søke på nye vikariater i en ny organisasjon... Det er selvfølgelig ikke sånn for alle, men overraskende mange. Hos min forrige arbeidsgiver var snittalderen godt over 50 og det var virkelig BEHOV for unge jurister med litt nytt blikk på ting. Fikk de unge juristene fast jobb? Selvfølgelig ikke. Nå er det kun snart-pensjonistene igjen der... Her jeg jobber nå har jeg også "mistet" flere kolleger fordi de ikke får forlengelse. Jeg er økonom og det har aldri vært nødvendig for meg å vurdere midlertidig stilling, får alltid fast jobb. Jeg er eneste økonom her da. 😂 Anonymkode: a09bb...84b UTAKKNEMLIG arbeidsgiver mente jeg... Anonymkode: a09bb...84b
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #14 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg elsker juss! Jeg har fire års erfaring i staten og tjener rundt 800 000. Superfornøyd! Anonymkode: 8ec9b...864 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #15 Skrevet 21. oktober 2020 Advokater tjener jo fortsatt godt. Men det er hardt å få de attraktive stillingene. Anonymkode: 7b676...3b9
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #16 Skrevet 21. oktober 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor utdannes det så mange jurister og hvorfor velger folk dette når man nærmest er verdiløs uten toppkarakterer? Skjønner ikke at folk orker å låse seg til karakterjaget i mange år og så risikere å ikke få jobb eller få en jobb med lønn på 400 000 som aldri beveger seg. Kunne like gjerne sittet i kassen uten studielån. Uansett om man får gode karakterer er det lange dager og drittjobber i mange år før man blir partner og får god lønn. Det er bare en eneste kamp. Fatter ikke at folk ikke heller velger noe det er lett å få jobb innen når de likevel har gode nok karakterer til jusen. Siving, IT, data, programmering osv gir jo bedre karriere, lettere jobb, høyere lønn OG ikke karakterpress, og iallefall ikke noe som følger deg resten av livet. Likevel har jusen høyere snitt enn mange sivingretninger og nesten alt av data og IT-fag. Uforståelig for meg. Anonymkode: 39993...b4f 400 000? Jeg tjente 535 000 i min første jobb, med C/D-snitt, uten nettverk og uten noe spesielle verv underveis i studiene. Og jeg jobbet 8-1530 med betalt lunsj mandag til fredag... Anonymkode: e7075...f31 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #17 Skrevet 21. oktober 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor utdannes det så mange jurister og hvorfor velger folk dette når man nærmest er verdiløs uten toppkarakterer? Skjønner ikke at folk orker å låse seg til karakterjaget i mange år og så risikere å ikke få jobb eller få en jobb med lønn på 400 000 som aldri beveger seg. Kunne like gjerne sittet i kassen uten studielån. Uansett om man får gode karakterer er det lange dager og drittjobber i mange år før man blir partner og får god lønn. Det er bare en eneste kamp. Fatter ikke at folk ikke heller velger noe det er lett å få jobb innen når de likevel har gode nok karakterer til jusen. Siving, IT, data, programmering osv gir jo bedre karriere, lettere jobb, høyere lønn OG ikke karakterpress, og iallefall ikke noe som følger deg resten av livet. Likevel har jusen høyere snitt enn mange sivingretninger og nesten alt av data og IT-fag. Uforståelig for meg. Anonymkode: 39993...b4f Man må jo velge yrke etter interesse og evne. Du klarer deg ikke som ingeniør eller innen IT hvis du ikke har en relativt sterkt interesse for det. Lettere jobb er nok også overdrevent. Kjenner ganske mange teknologer, særlig innen IT, som jobber stort sett døgnet rundt. Anonymkode: d0092...737
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #18 Skrevet 21. oktober 2020 52 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg elsker juss! Jeg har fire års erfaring i staten og tjener rundt 800 000. Superfornøyd! Anonymkode: 8ec9b...864 Hvor i all verden jobber du? 😳 Anonymkode: a09bb...84b 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #19 Skrevet 21. oktober 2020 Jurist med 400 000,- kroner i lønn? Da må det i så fall være snakk om en stilling uten krav om mastergrad i juss. I min første stilling fikk jeg lønn på 525.000 (kommunen). Ett år etterpå fikk jeg jobb som politijurist og gikk opp til 600 000,- kroner i lønn inkl. tillegg utenom overtid. Jeg synes ikke arbeidsmarkedet er hardt, og når jeg har søkt jobber har jeg alltid endt opp med flere jobbtilbud samtidig - dette til tross for at jeg er en "C-jurist". Imidlertid har jeg aldri vært kresen på bosted. Om man bare søker i Oslo, Bergen eller andre større byer så legger man selv opp til en vanskelig prosess. Å jobbe som jurist i en liten kommune i starten anbefales sterkt, da man får mye bredere erfaring enn jurister i større kommuner (som gjerne er mer spesialiserte). Har man gode karakterer rett ut av studiet kan man selvsagt alltids hoppe rett inn i en fullmektigstilling. J Anonymkode: b4761...387 3
Gjest Bamse20 Skrevet 21. oktober 2020 #20 Skrevet 21. oktober 2020 Om folk liker og elsker jobben sin, så trur jeg neppe dem bryr seg om hvor mye lønn dem har så lenge dem klarer seg. Man skal ha det kjekt og kose seg på jobb, og om man har valgt det yrke for en grunn, så betyr det at dem vil gjøre det uansett koste hva det koste vil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå