AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 I august flytta barna ut, og jeg har tenkt at da får jeg god tid til å bli ryddig og lage system og greier...endelig skal jeg få et ryddig hjem men neida....jobben sluker meg og dagene og ukene går. Ikke er mannen noe ryddig heller...så jeg mister jo helt arbeidslysten. Må nok innrømme at jeg også roter,men vil egentlig vere ryddig. Er liksom så tungt å komme i gang,få inspirasjon. Noen som også har det slik? ble det bedre? Blir glad for innspill. Anonymkode: 4a963...56c 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Kanskje rydde med YouTube på? Mange som lager rydde og organiseringsvideoer:) Anonymkode: cde52...ae8 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 Et tips: rydd 5-10 minutter hver dag. Bruker dere noe, legg det tilbake på plass istedenfor å la det ligge. (har du brukt saks, legg den tilbake hvor den lå). Sånne småting gjør så mye i lengden! Rydd mens dere lager middag, for da slipper dere å rydde etterpå. Det er tid for å kjapt legge resten av agurken tilbake på plass eller børste/skylle av kuttebrettet mens maten koker på komfyren. Da fyller man tiden istedenfor å gå rundt og vente på at pastaen skal bli ferdig med å koke opp. Ha en klut ved vasken som dere drar over kjøkkenbenkenen når nødvendig. Det hjelper også å ha faste plasser for ALT. Fast plass for skittentøy. Fast plass for klær som er blitt brukt men kan gjerne brukes igjen. Fast plass til sko, jakker osv. Én gang i uken støvsuger dere og gjør en litt mer skikkelig rydde/vaskedag. Det er også lurt å ha en klut hengende ved vasken på badet en plass, så man kan lett vaske over vasken når man ser at det trengs. Anonymkode: 7d58e...70a 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et tips: rydd 5-10 minutter hver dag. Bruker dere noe, legg det tilbake på plass istedenfor å la det ligge. (har du brukt saks, legg den tilbake hvor den lå). Sånne småting gjør så mye i lengden! Rydd mens dere lager middag, for da slipper dere å rydde etterpå. Det er tid for å kjapt legge resten av agurken tilbake på plass eller børste/skylle av kuttebrettet mens maten koker på komfyren. Da fyller man tiden istedenfor å gå rundt og vente på at pastaen skal bli ferdig med å koke opp. Ha en klut ved vasken som dere drar over kjøkkenbenkenen når nødvendig. Det hjelper også å ha faste plasser for ALT. Fast plass for skittentøy. Fast plass for klær som er blitt brukt men kan gjerne brukes igjen. Fast plass til sko, jakker osv. Én gang i uken støvsuger dere og gjør en litt mer skikkelig rydde/vaskedag. Det er også lurt å ha en klut hengende ved vasken på badet en plass, så man kan lett vaske over vasken når man ser at det trengs. Anonymkode: 7d58e...70a takker for tips...Føler jeg gjør alt det der...men likevel. Men et poeng er som du sier; alt må ha en fast plass....det skal jeg prøve Anonymkode: 4a963...56c
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Skrevet 21. oktober 2020 Fast plass til alt, som må være praktisk i forhold til hvor dere bruker tingen (som i, ikke ha fast plass til noe du vanligvis bruker på stuen på kjøkkenet..). Og det må være GOD plass. Om det er sånn at du må grave omkring for å finne tingen, eller ta ut masse for å få fatt i det du skal ha, eller stappe og presse for å få skuffer igjen, er det for mye styr. Skuffeinndelere, så du får orden i skuffene, og gjerne bokser i skapene. Når man først har et system, går det lettere å få det ryddig. MEN: det er dørstokkmila med å gå i gang å lage systemet, da.. Vi rydder automatisk nå. Alt blir lagt tilbake på plass når det er brukt. Vi rydder fortløpende, så tenker knapt på det som rydding. Tar med meg ting fra et rom til et annet når jeg først skal reise meg. Anonymkode: 9bbb0...f00 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #6 Skrevet 21. oktober 2020 Kjøp og les boken "Magisk opprydding" av Marie Kondo! Anbefales! Anonymkode: cc969...556 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #7 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg bor alene og her er det ryddig kun litt fredag ettermiddag Er for sliten etter jobb og det blir skippertakmetoden. men er det så nøye da? Anonymkode: 4afee...c25 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #8 Skrevet 21. oktober 2020 Mange sliter fordi de har for mange ting. "Rydding" blir da bare å flytte rundt på rotet. En fin regel er en ting inn = en ting ut. Og fristes man av noe på salg så tenk også over kvadtratmeterprisen på boliger. Nytt rot som stjeler 1m² av hjemmet koster da fort egentlig 50000 kr selv om du betaler bare 99,- i butikken. Anonymkode: f36cb...72d 8
Zienna Skrevet 21. oktober 2020 #9 Skrevet 21. oktober 2020 Joda, jeg har vært der. Når middagen er ferdig har man nok med å rydde opp det daglige, sette på en vaskemaskin, brette klær o.l. Hos meg er det viktig å først gjøre en skikkelig opprydning. Da tar jeg ett rom om gangen, og begynner i den ene enden av huset. Fyller elsker og søppelsekker med klær, sko og alt annet som jeg finner ut vi ikke bruker lengre eller behøver. Er grundig på hvert rom. Fornyer kanskje litt ved å henge opp bilder, lamper osv. Dette gjør jeg gjerne på våren når vi har en del fridager. Synes arbeidslysten øker når dagene er lysere. Det motiverer også å tenke på at når jeg er ferdig, så har jeg det lettvint lenge
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #10 Skrevet 23. oktober 2020 Kvitt deg med ting. Har man kun det man trenger, så har tingene som regel sin plass. Anonymkode: ed55d...c16 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #11 Skrevet 23. oktober 2020 1. Kvitt deg med alt du ikke faktisk TRENGER. Se serien til Marie Kondo på Netflix for detaljer. Det beste er å sette av et par uker med supergrundig rydding, alt skal gjennomgås, fra sensongklær til julepynt. 2. Selg, gi bort, doner eller kast det du ikke trenger (Vi trenger selvsagt vakre ting som gir oss glede når vi ser på dem, men ikke for mye nips!). 3. Lag et system der alle ting har sin plass. Hvis du har barn eller ektefelle som roter og ikke vil være med på dette, dediker et rom til dem, der du dumper alt som er dems. (Mannen min har et kontor som er helt jævli rotete, og det kan være det samme, jeg legger alt jeg finner av greiene hans inn der i en haug og lukker døra. Han sier han skal rydde "snart" 🙄) 4. Få inn rutine på å alltid legge ting på plass etter bruk, enten det er lue, hårbørsten eller lighteren. Dette er veldig mye enklere når du har redusert antall ting i huset ditt med 30-50%! 😁 5. Lev et lykkelig og harmonisk liv der du trenger 5 minutter for å rydde før du støvsuger, og du elsker uanmeldt besøk. 🥳✌ Anonymkode: 6b7e3...47c 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #12 Skrevet 24. oktober 2020 På 21.10.2020 den 19.24, AnonymBruker skrev: Mange sliter fordi de har for mange ting. "Rydding" blir da bare å flytte rundt på rotet. En fin regel er en ting inn = en ting ut. Og fristes man av noe på salg så tenk også over kvadtratmeterprisen på boliger. Nytt rot som stjeler 1m² av hjemmet koster da fort egentlig 50000 kr selv om du betaler bare 99,- i butikken. Anonymkode: f36cb...72d Ha,ha, det var en morsom måte å si det på 😄 Jeg kjenner så mange som har store hus og leiligheter, men "alt for lite plass". Årsaken er jo rett og slett at de har hjemmet stappende fullt av unødvendige ting som ikke er i bruk, men bare tar opp plass.... Anonymkode: 801b9...cb7 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #13 Skrevet 24. oktober 2020 Jeg er en rotete person, og det samme er mannen min. Men for noen uker siden kom han hjem med robotstøvsuger. Har blitt helt forelsket i den, og som en bi-effekt har jeg kommet i ryddemodus. Det føles litt som jeg har en venn som hjelper meg (og for en hjelp!🙌🏻) og når jeg først må plukke ting opp fra gulvet pga støvesugeren, rydder jeg det ofte heller på plass. Og når jeg først er i gang fortsetter jeg gjerne å rydde. Anonymkode: db88b...d3b 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #14 Skrevet 24. oktober 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: ere når du har redusert antall ting i huset ditt med 30-50%! 😁 5. Lev et lykkelig og harmonisk liv der du trenger 5 minutter for å rydde før du støvsuger, og du elsker uanmeldt besøk. 🥳✌ Anonymkode: 6b7e3...47c Haha jeg er veldig lykkelig og har det ryddig, men kommer alltid til å hate uanmeldt besøk, frekkeste jeg vet om 😂 Anonymkode: ccbba...df1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #15 Skrevet 24. oktober 2020 Hvorfor ikke få hjelp med de som har ryddefirma? Artikkel på Aftenposten i går som hadde en link til flere forskjellige som driver på litt ulik måte. Noen veldig overdådig fokus og noen mer ned på jorden for normale folk. Anonymkode: a4985...8e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå