Gå til innhold

80% av nordmenn udemokratiske?

Anbefalte innlegg

Gjest Valhalla
Skrevet

Dette var virkelig sjokkerende tall. Har ikke papirutgaven foran meg, men mener at også 14% ville hindre ateister å arrangere møter.

Aftenposten

En spørreundersøkelse foretatt blant nordmenn viser at svært mange av de spurte er mer restriktive enn loven når det handler om ytringsfrihet. Kun to av ti vil tillate alle, også omstridte grupper som eksempelvis nazister, rasister og muslimske fundamentalister, å arrangere offentlige møter, slik bestemmelsen om ytringsfrihet nedfelt i Grunnloven tillater.

Videoannonse
Annonse
Gjest SumoBryter
Skrevet (endret)

Og da bør vel den demokratiske norske regjeringen høre på majoritetens ønske.

:ler:

Endret av SumoBryter
Skrevet

Valhalla, nordmenn synes det er demokrati og forby nazisme.... akkurat som det var nazisme og forby demokrati...

Gjest TomKrus
Skrevet

Like bekymringsfullt/løst som at 8% av britiske muslimer støttet terroraksjonen, eller hva det var.

Tipper mange ikke helt skjønner omfanget av hva de svarer på

Gjest SumoBryter
Skrevet
Like bekymringsfullt/løst som at 8% av britiske muslimer støttet terroraksjonen, eller hva det var.

Tipper mange ikke helt skjønner omfanget av hva de svarer på

:ler: bekymringsfullt eller bekymringsløst har du ikke bestemt deg? :ler:

Gjest TomKrus
Skrevet
:ler:  bekymringsfullt eller bekymringsløst har du ikke bestemt deg? :ler:

Joda, jeg har, men tipper andre mener noe annet, så jeg tok med et alternativ til dem og ;)

Gjest Valhalla
Skrevet

Men seriøst, selv 14% på ateister. Jeg kan forstå nazier, commier og muslimske fundamentalister til en viss grad, men ateister? Begynner å lure på om jeg leste feil i papirutgaven.

Gjest TomKrus
Skrevet
Men seriøst, selv 14% på ateister. Jeg kan forstå nazier, commier og muslimske fundamentalister til en viss grad, men ateister? Begynner å lure på om jeg leste feil i papirutgaven.

Det var sikkert adventister.

Gjest sofie rundtomtroll
Skrevet

Men du er ikke enig? Det ville skuffe meg...

Jeg ser på dette som ren stramming av skrukken, forårsaket av skrekk for terrorisme - og skrekk for reaksjonene på den fra 'egne' ekstremister.

Man kan formelig høre hælene klikke sammen over det ganske land :ler:

På en måte virker dette resultatet beroligende, siden det bekrefter nordmenns forankring i det normale, det hverdagslige. I en tid som denne er det egentlig en positiv kvalitet. Jeg leser fra denne undersøkelsen (for ikke å snakke om fra Ting I Tiden) at det overveldende resultatet FOR munnkurv kommer av usikkerhet - spesielt med tanke på situasjonen i UK. Vi er 'live' i terrorens grep, og man griper behendig sjansen til å si i fra når mannen fra Gallup ringer.

Hvis man skulle realisere et slikt scenario ville nok bildet bli annerledes - folk ville tenke seg om betraktelig før de ga slipp på ytringsfriheten - for real.

Alt i alt kunne jeg tenke meg mindre fanatisme for en stund, både fra den ene og andre siden. De kan gå og ta seg en bolle, for å si det slik :ler:

Gjest Valhalla
Skrevet
Men du er ikke enig? Det ville skuffe meg...

Absolutt ikke enig.

Jeg leser fra denne undersøkelsen (for ikke å snakke om fra Ting I Tiden) at det overveldende resultatet FOR munnkurv kommer av usikkerhet - spesielt med tanke på situasjonen i UK. Vi er 'live' i terrorens grep, og man griper behendig sjansen til å si i fra når mannen fra Gallup ringer.

Men denne undersøkelsen var i fjor høst, men først offentliggjort nå. Jeg kan tenke meg at islamske fundamentalister hadde scoret høyere i dag. Tyskland og Nederland har allerede forbudt en slik organisasjon hvis jeg husker rett (sammen med Russland og flere arabiske land), Danmark vurderer forbud.

Gjest Ananas
Skrevet

Det er forskjell på demokrati og flertallsdiktatur.

Se hvor mange her inne som roper etter dødsstraff hver gang en pedofili- eller voldtektssak kommer opp.

Jmf. hvor mange som er helt desorientert mtp det politiske landskap (forskjell på høyre og venstre-siden o.l.)

Skrevet

Det og være desorientert i det politiske landskapet er ikke bare forbeholdt velgere. Ta f eks SP som var et klart borgelig parti under forrige EU valg 28 november 1994 og som idag er til venstre sammen med AP og SV.

Skrevet

Det at man viser liten toleranse for annerledes tenkene synes jeg ikke

er noen stor nyhet. Og jeg synes ikke bare det gjelder

befolkningen men også politikerene og byråkratene.

Det virker på meg som at hele vårt

politiske system nærmest har som mål at alle skal tenke likt

og ha de samme verdier som flertallet. Også større og større andel

av våre penger tvangsinnkreves for så å brukes på de oppgaver

som flertallet støtter. Det finnes snart ikke et område igjen

hvor det ikke finnes lover og regler som skal diktere deg

til å følge flertallet.

Skrevet
Det finnes snart ikke et område igjen

hvor det ikke finnes lover og regler som skal diktere deg

til å følge flertallet.

Det er jo feil.

Mht barnefordeling etter samlivsbrudd er det i dag som oftest mindretallet som bestemmer. Dvs., - det er ikke mindretallet alene men foreldrenes kjønn som bestemmer hvor barna skal bo.

Denne spesielle saken tilhører sikkert "familie og barn" diskusjonene, men viser med all tydlighet at "malen" som myndighetene har lagt opp til tilsier at demokratiske avgjørelser med likeverd som utgangspunkt ikke er ønskelig.

Skrevet

Spørs om nordmenn flest vet hva en ateist er. Ut i fra resultatet skulle man nesten tro at de ikke viste det.

Man vet at så lenge disse gruppene i full offentlighet får uttrykke seg, vet vi hvor de er og hva de står for. Samfunnet reagerer også når de tråkker over streken, det er jo også en måte å drive "oppdragelse på". Å nekte dem å få komme frem i all dummskap, vil si at de må gå under jorden, som i neste omgang kan føre til at vi ikke har kontrollen over dem lenger. Utroligt navit å tro at dette vil hjelpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...