Gå til innhold

Er det vanskelig å fake psykisk sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

F.eks. i en kriminalsak. Dersom siktede vil påberope seg psykisk helsevern i stedet for fengsel ved å prøve å lure til seg en psykisk diagnose. Er det virkelig så vanskelig som psykologer skal ha det til? De sier jo stadig vekk at det er "svært vanskelig" å lure behandleren. 

Er det det? Eller er det bare psykologene som vil beskytte sitt rykte?

Anonymkode: 230ef...2d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør I såfall ha god kunnskap til den psykdommen du vil ha. Tror nok ikke det er så lett. Men nok ikke umulig.

Anonymkode: 54934...6b4

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at hvis man skal klare fake psykisk sykdom må man først og fremst ha god kjennskap til den sykdommen man vil fake. Så tenker jeg at hvis man f.eks. har lest seg opp på "symptomer" og leverer et skuespill deretter, blir det nok - forhåpentligvis - lett for en fagperson å gjennomskue. Liker å tro at de som jobber innenfor feltet har såpass god kontroll at de absolutt færreste klarer å fake seg til noe.

• Liker 1
Skrevet

Like vanskelig som å fake et brukket ben.

Skrevet

Hvis du er en god skuespiller, litt manipulerende personlighet, har kunnskap om sykdommen og desperat til å slippe unna fengsel så klarer du sikkert det. Kommer ann på personen.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

F.eks. i en kriminalsak. Dersom siktede vil påberope seg psykisk helsevern i stedet for fengsel ved å prøve å lure til seg en psykisk diagnose. Er det virkelig så vanskelig som psykologer skal ha det til? De sier jo stadig vekk at det er "svært vanskelig" å lure behandleren. 

Er det det? Eller er det bare psykologene som vil beskytte sitt rykte?

Anonymkode: 230ef...2d8

Akkurat det tror jeg skjer. For å unngå lang fengselsstraff så bruker de stemmer i hodet som befaler dem eller at det svart et og ikke husker noe. Kan ikke bevise det men jeg tror det skjer

Skrevet

Etter flere samtaler med siktede i majorstua-drapet har ekspertene snudd og sier nå at han var psykotisk.

https://www.dagbladet.no/studio/majorstua-drapet/638?post=46184

"hans forklaring om hallusinering, paranoiditet og at det er lange perioder han ikke husker, sier de sakkyndige."

Psykisk sykdom er ikke noe som kan testet i et laboratorium. Og jeg tviler på at det ovennevnte er så vanskelig å fake dersom man setter seg inn i sykdommen på forhånd.

Anonymkode: d9028...377

• Liker 2
Skrevet

Det kommer jo an på hvilken sykdom som skal fakes, flere har skrevet kunnskap om hvilken sykdom, som man må ha. Men sakkyndige vil også se etter autonome reaksjoner som ikke kan fakes. Med en under pari sakkyndig kan dette selvsagt gå likevel.

Men i dette tilfelle skal det vel vurderes om en person som ikke er psykotisk nå, var psykotisk i gjerningsøyeblikket. Det kan nok fakes ganske lett

Anonymkode: 8c764...7f6

Skrevet

Det spørs jo litt på hvilken lidelse det er snakk om, depresjon vil f. eks være lettere enn schizofreni på grunn av sammensetningen av symptomer og alvorlighetsgrad. Man må i tillegg ha svært god kunnskap om lidelsen, symptomene og hvordan de utarter seg - å lese seg opp NHI vil ikke holde. Når det kommer til i straffesaker så blir jo ikke vedkommende bare stilt spørsmål om symptomer, men også observert i løpet av dagen, og man skal være en god skuespiller for å ikke bryte karakteren over en lengre periode. Når det kommer til å ønske psykisk tvungen helsevern foran fengsel, så må man jo også vite hvordan lidelsen utarter seg over tid, og hvordan den typisk responderer til ulike former for behandling. Her er det altså snakk om å være i karakter døgnet rundt, hvor en må tenke over hver minste bevegelse og hvert minste ord. Det er nok ikke bare-bare, nei.  

Skrevet

Stort sett så ja. De fleste overdriver symptomene. Eller de kjenner ikke til detaljene i sykdommen og oppfører seg som en parodi. 

Skrevet

Jeg kjente en som jeg i ettertid har stilt spørsmål ved. Vedkommende virket helt normal, veldig godt fungerende sosialt, for så å plutselig komme med et absurd utsagn om overvåkning og myndighetene. For så å gå tilbake til sitt normale jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal du fake? Det kommer til å gå utover din karma som på et senere tidspunkt kan vanskeliggjøre ting for ddg. Det du sender ut, får du tilbake. 

Anonymkode: 669f8...3d5

Skrevet

Det er mulig, om man leser seg grundig opp på forhånd. Men en tiltalt i en kriminalsak har gjerne ikke gjort dette, og da vil det falle i fisk. Når du sitter i varetekt, får du ikke gjort research.

Folk som planlegger en kriminell handling, planlegger ikke for å bli tatt, så da vil han/hun heller ikke lese seg opp på psykoser på forhånd.

Anonymkode: 0c405...a50

Skrevet

Det er visst veldig vanlig, spesielt i kriminalomsorgen. Folk som jobber med slikt har nok lært og kjenne igjen noen avslørende detaljer. 

Det er klart mange folk prøver seg på noe som til syvende og sist kun kan måles i tillit, og som i noen tilfeller gir fordeler/gevinst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...