Gå til innhold

Bekymret for ett barn, bør jeg sende bekymringsmelding ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bekymret for ett barn i nabolaget vårt. Barnet er alltid bustete på håret, har på seg klær som lukter røyk, klærne er ofte slitte og flekkete/skitne. Barnet har veldig dårlige tenner, tennene er gule og har bruke flekker. Barnet går ikke på noen fritidsaktiviteter og ligger langt bak jevnaldrende barn faglig, dette vet jeg fordi barnet er med mitt barn hjem noen ganger. Ser da at barnet ikke får de samme leksene som mitt barn, men gjør lekser i ett eget leksehefte. Dette barnet får lekser på nivå med en førsteklassing. Barnet er 10 år. 

Jeg har veldig vondt av barnet, antagelig har foreldrene til barnet svært dårlig økonomi, men det koster da ingenting å vaske tøy? Hvorfor er barnet alltid kledd i møkkete klær? Hvorfor er tenke tilsynelatende råtne, barnet har ofte dårlig ånde. Tøyet lukter alltid røyk :( 

Har en stund lurt på  om jeg skal sende bekymringsmelding til barnevernet eller ikke, men er usikker. 

Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: cbcca...296

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meld

her høres det ut som om foreldrene trenger veiledning og oppfølgning.

din melding kan være avgjørende for at dette barnet får hjelp!

Anonymkode: a5f1e...579

• Liker 11
Skrevet

Jeg hadde meldt.. 

Anonymkode: beb32...e3b

• Liker 8
Skrevet

Hva betyr slitte og skitne klær i praksis? Og bustete hår? Kan du beskrive litt? 

Anonymkode: b0cc9...ace

• Liker 3
Skrevet

Lukter røyk er ikke innafor. Men bustete hår, og ikke helt flekkfrie klær innafoe.

Anonymkode: 2c9de...941

Skrevet

Meld fra.

Anonymkode: 0ee42...549

• Liker 4
Skrevet

Dette burde du melde inn. Du kan ikke vite, men det kan man aldri helt sikkert, selv om man snakker med foreldrene. Det er barnevernets oppgave å undersøke om familien trenger hjelp, og der er alle andres oppgave å melde fra til dem om man er bekymret. Og du er bekymret. 

Anonymkode: df22c...5b4

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lukter røyk er ikke innafor. Men bustete hår, og ikke helt flekkfrie klær innafoe.

Anonymkode: 2c9de...941

Jeg er enig i at det absolutt ikke er ideelt at klærne lukter røyk. Men hvis en eller begge av foreldrene røyker så kan hele huset lukte røyk selv om man ikke røyker inne. Dermed kan også klærne lukte røyk. Det er selvfølgelig ikke bra, men å melde det til barnevernet blir drøyt.

Anonymkode: b0cc9...ace

• Liker 10
Skrevet

Dette med tennene kan jo være en emaljefeil, og noen barn blir skitne og bustete bare de gått utfor døra.. Når det kommer til skole og at han hadde andre lekser enn ditt barn viser jo at barnet er i "søkelyset" på skolen og sansynligvis har et eller annet hvis leksene han er "førsteklassemateriell". Det at han lukter røyk kan jo være en gammel bestefar som har vært på besøk, ikke vet jeg. Men for meg hadde ikke dette vært nok. 

Barnets oppførsel, foreldrenes væremåte osv, det har mer å si.

Selv hadde jeg tatt en prat med lærer før jeg gjorde noe.

• Liker 6
Skrevet

Alle faktorene tilsammen gjør at jeg hadde meldt fra. Hver for seg er de ikke alvorlige, men samlet sett er det varsellamper. Råtne tenner, ustelt med skitne klær og ingen fritidsaktiviteter tyder på lite oppfølging hjemmefra. Lærere og tannlege burde egentlig ha meldt ifra. 

• Liker 9
Skrevet

Hvis du tenker at du skal bruke energi på å bekymre deg for andre folk - hvorfor tar du ikke da en prat med foreldrene? En ikke-dømmende, hjelpsom prat, hvor intensjonen er å tilby hjelp til disse menneskene som du tenker å bry deg med. Kanskje du kan få litt mer grunnlag for bekymringene dine, eller kanskje oppdager du ting du ikke visste om, som du ikke tenkte over. Og kanskje blir det en mulighet for deg til å hjelpe til med ett eller annet som kan bedre hverdagen til dette barnet. For det er jo det du ønsker, ikke sant? At barnet skal få det bedre, hvis barnet ikke har det bra? 

Anonymkode: ea8aa...469

• Liker 4
Skrevet

Her er nok PPT/Bup og kanskje til og med barnevernet inne i bildet fra før siden barnet får 1. klasselekser. Kanskje til og med en psykisk utviklingshemmet diagnose. Regner med at skolen har sett det du har sett, og har dialog med foreldrene.

Anonymkode: 4f184...166

• Liker 7
Skrevet

Det finnes fortsatt fysisk omsorgsvikt selv om det er mindre vanlig nå i 2020. De beskrivelsene du kommer med synes jeg er nok til at du bør ta en samtale med barnevernet for å sjekke ut om det er grunnlag for å melde videre. 

Skrevet

Dette er garantert fulgt opp allerede. Hvis ikke hadde ikke barnet fått tilpassede lekser.

Anonymkode: cd253...ca0

• Liker 3
Skrevet

Det er slettes ikke sikkert skolen melder ifra. Det er da haugevis av eksempler på tilfeller der skolen aldri meldte i fra om omsorgssvikt. Meld i fra, TS!

Anonymkode: cf689...583

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Her er nok PPT/Bup og kanskje til og med barnevernet inne i bildet fra før siden barnet får 1. klasselekser. Kanskje til og med en psykisk utviklingshemmet diagnose. Regner med at skolen har sett det du har sett, og har dialog med foreldrene.

Anonymkode: 4f184...166

Dette 👆

Anonymkode: 60cc8...307

Skrevet
1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Dette med tennene kan jo være en emaljefeil, og noen barn blir skitne og bustete bare de gått utfor døra.. Når det kommer til skole og at han hadde andre lekser enn ditt barn viser jo at barnet er i "søkelyset" på skolen og sansynligvis har et eller annet hvis leksene han er "førsteklassemateriell". Det at han lukter røyk kan jo være en gammel bestefar som har vært på besøk, ikke vet jeg. Men for meg hadde ikke dette vært nok. 

Barnets oppførsel, foreldrenes væremåte osv, det har mer å si.

Selv hadde jeg tatt en prat med lærer før jeg gjorde noe.

Det kan være emaljefeil, eller det kan være karies, noen har også gulere tenner fra naturens side. Noen foreldre unnlater å ta med barnet til innkallingene hos tannklinikken. Selv om tannlegen skal melde bekymring dersom dette skjer år etter år, blir disse bekymringsmeldingene dessverre ofte nedprioritert hos bv.

Anonymkode: d0cbb...47d

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være emaljefeil, eller det kan være karies, noen har også gulere tenner fra naturens side. Noen foreldre unnlater å ta med barnet til innkallingene hos tannklinikken. Selv om tannlegen skal melde bekymring dersom dette skjer år etter år, blir disse bekymringsmeldingene dessverre ofte nedprioritert hos bv.

Anonymkode: d0cbb...47d

Med tanke på at dette barnet er 10 år så tror jeg ikke at tannlegen hadde gått så lenge uten å ha sett han. Tannlegen etterlyser deg rimelig raskt hvis du ikke dukker opp. Og det blir og sendt bekymringmelding om en ikke dukker opp uten å gi noe beskjed.

Igjen, dette er noe skolen raskt legger merke til og med tanke på at barnet faktisk har førsteklasselekser så er nok mange etater involvert her. Og tenner legger man raskt merke til.

Men dette er det jo ts som må avgjøre. Vi hadde en lignende situasjon på skolen for et par år siden og da ble det tatt opp med lærer og han tok det videre. I den situasjonen var barnet allerede inn under alt som var av barnevern, fosterhjem, BUP og PPT. Men det visste jo ikke vi da.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...