Gå til innhold

Til friske gravide: hvor mye gjør dere hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er friske gravide, altså uten bekkenløsning eller andre vonde plager som hemmer dere, hva forventes av dere når dere går hjemme? Nå tenker jeg husarbeid og sånne ting. Hvor mye gjør dere en dag dere er hjemme? 
Er nysgjerrig på hva dere gjør og hva samboeren deres forventer at dere gjør. 
:) 

Anonymkode: 36e4e...db6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat så mye som jeg gjør til vanlig? Skjønner ikke helt spørsmålet. Vi deler husarbeid og alt hjemme 50/50 til vanlig, og om formen er god, så gjør jeg jo akkurat det jeg pleier til vanlig? Hvorfor skulle jeg ikke gjort det, liksom? Og hva mannen forventer? At jeg gjør som jeg pleier, vel? 

Anonymkode: c7c31...a67

• Liker 15
Skrevet

Mannen har vel ikke helt de store forventningene, han vet jeg tar det jeg kan og ikke bruker graviditeten som noen unnskyldning for å slippe husarbeid 😅 han tar noen skippertak i helgene når vi ligger litt bakpå med ryddingen. Vi får bare innfinne oss med at det blir litt mer rotete i en periode. 

Når det er sagt gjør jeg mye som før, men middager er gjerne enklere og mindre tidkrevende enn før. Det blir mye halvfabrikat. Løft av tunge ting og rydding av leker på gulvet tar mannen seg av + alt kveldsstell på storesøsken. Så kan jeg ta legging hvor vi uansett bare sitter i ro. 

Skrevet

Dersom man ikke har noen plager så er det vel ingen grunn til og "slippe unna" med og gjøre husarbeid hjemme? 

Men om man har lite energi, blir fort trøtt og sliten, bekkenløsning, kvalme, kynnere osv så er situasjonen en helt annen. 

Anonymkode: 0033c...09e

• Liker 1
Skrevet

Alt utenom støvsuging :) Gulvvask, støvtørking, sengetøy, klesvask, bretting, vask av bad og kjøkken etc. Mannen støvsuger, også lager vi som oftest middag sammen :) Men han hjelper alltid til med alt hvis jeg trenger. Jeg jobber ikke da, så skulle bare mangle at jeg gjør det meste! :) 

Anonymkode: add9e...9be

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man ikke har noen plager så er det vel ingen grunn til og "slippe unna" med og gjøre husarbeid hjemme? 

Men om man har lite energi, blir fort trøtt og sliten, bekkenløsning, kvalme, kynnere osv så er situasjonen en helt annen. 

Anonymkode: 0033c...09e

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat så mye som jeg gjør til vanlig? Skjønner ikke helt spørsmålet. Vi deler husarbeid og alt hjemme 50/50 til vanlig, og om formen er god, så gjør jeg jo akkurat det jeg pleier til vanlig? Hvorfor skulle jeg ikke gjort det, liksom? Og hva mannen forventer? At jeg gjør som jeg pleier, vel? 

Jeg snakker ikke om å slippe unna husarbeidet. Men som gravid og spesielt høygravid er jo alt mye tyngre. Man blir jo mye fortere sliten og energien er ofte på bunn. Men jeg vil jo likevel si at man er frisk selvom. Har selv kynnere i tide og utide men ikke så mye at jeg ikke greier fungerer. 

jeg bare lurer på dette fordi jeg føler noen ganger at samboeren min setter litt vel høyr krav til hva jeg skal ha energi til. Vi holder på å pusse litt opp i stua nå, noe jeg deltar på, men jeg greier ikke like mye som jeg ville gjort om jeg ikke var gravid. Bare føler at samboer ikke forstår dette. Han blir ikke sur om jeg sier nei, men føler det jeg sier går inn et øre og ut det andre for neste dag kan kan prøve å sette meg i arbeid som feks maling, støvsuging av et eller annet eller lignende. Som blir i tillegg til det jeg normalt gjør iløpet av en dag hjemme. Vil gjerne slappe av jeg også, og ha energi til 1åringen skal hentes. 

Anonymkode: 36e4e...db6

Skrevet

Tjaaa, jeg er jo frisk, men ekstra sliten. Det daglige må jo gjøres, som middag, handling, leke med 2 åringen, lufte hunden, vanlig husvask. Jeg synes mannen kunne vært flinkere til å tilby seg å ta litt ekstra, men jeg har ikke snakket med han om det, så får ta det på min kappe. Han på sin side forventer ikke noe utover at vi fremdeles deler på det vanlige,  som "normalt". 

De 3 ukene perm før fødsel skal jeg i hovedsak bruke på å hvile og få frisk luft i dagslys. Så om han da forventer ferdig middag og slippe husvask så må han forvente om igjen 😂

Anonymkode: cd4ad...ece

Skrevet

Slitenhet skal selvsagt tas hensyn til. De periodene jeg har vært veldig sliten, har mannen gjort mer. 

Tror nok du må si det enda klarere til din, at du er ikke sliten bare akkurat NÅ, men generelt sliten. Men du må jo tåle å bli spurt, og så heller si nei. Så lenge han ikke blir sur, gjør han ikke noe galt. Her spør gjerne mannen også, og om jeg ikke har energi til det, så er det jo bare å si det. Men han vet ikke uten å spørre, det er jo ikke alltid jeg er like sliten. 

Skrevet

Jeg gjorde alt, mannen var aldri hjemme på grunn av jobb. Det var et slit å stå høygravid og skrubbe bad, hente ved, måke snø osv.

Anonymkode: 04627...17d

Skrevet

Mannen min har ingen forventninger til meg nå når jeg er høygravid, og tar initiativ til å ta i et ekstra tak. 

Jeg gjør det jeg orker: vasker klær, handler, gjør lekser med ungen. Tyngre ting som vasking av gulv og lignende utgår. 

Anonymkode: 61896...1c2

Skrevet

Jeg har ikke hatt noe smerter i svangerskapet, men har slitt med energinivået og har vært i full jobb fram til tre uker før termin. Mannen forventer forsåvidt ikke at jeg gjør noe hjemme, det gjør han egentlig ikke til vanlig heller. Samtidig har han dessverre forferdelig lav hygiene- og ryddighetsstandard, så ting blir ikke gjort av han. Orker ikke jeg å vaske badet på en måned, blir ikke badet vasket på en måned. 

Anonymkode: 33566...15d

Skrevet

Gjør det jeg vanligvis gjør. Hverken mer eller mindre😀 

Anonymkode: 62b6b...dfc

• Liker 1
Skrevet

Gjør det jeg gjor før jeg ble gravid. Rydder, lager middag, vasker klær, lager matpakker, handler. Liker at det er ryddig og rent hele tiden 😉

Går på fjelltur med hunden når været er fint og ☺️

Anonymkode: a6d58...a32

Skrevet

Er jo frisk og rask, så like mye som vanlig, rundt halvparten. Er jo ingen grunn til å slippe unna helt normale ting. Men føler jeg meg sliten og lei så gidder jeg jo ikke prioritere husarbeid på en helt vanlig dag før jeg ble gravid, så er jo samme nå. Vi har ikke nazi-regime.

Anonymkode: 4606c...3cb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...