Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 12 år som er plaget med veldig hårete armer og ben. Hun plages veldig av det og vil feks ikke gå med t-skjorter om sommeren for de andre jentene kommenterer på hvor mye hår hun har. Leggene kan hun barbere, men jeg ønsker ikke at hun skal barbere armer og lår. Ville dere benyttet hårfjerningslaser? Virker det? Vurderer å kjøpe en maskin på Elkjøp til rundt 5000kr, men bare om den virker slik de sier på reklamen. 
Kommer nok ikke til å fjerne alt, men om hun kunne fått redusert litt hårvekst på lår og armer tror jeg det hadde bedret livskvaliteten hennes. Det er ikke snakk om dun-hår, men tykke mørke hår. Hun har mer hår på lårene enn jeg har på leggene for å si det sånn. Jeg skjønner hun syns det er mye. 

Hvordan funker maskinen? Noen som har erfaring? Er det vondt? 

Anonymkode: 8ad3a...a16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjemmemaskinene er dessverre ikke gode nok, hun må få behandling hos spesialist med laser (lasermaskinen koster rundt 1 million).

Anonymkode: b4c74...433

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med Phillips lumea! Du må ha mørke hår og lys hud😁 

Har så og si ikke hårvekst der jeg har brukt den. 

Anonymkode: d444c...286

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er veldig fornøyd med Phillips lumea! Du må ha mørke hår og lys hud😁 

Har så og si ikke hårvekst der jeg har brukt den. 

Den har jeg også, og min erfaring er at den dessverre ikke virker, på tross av mørke hår på lys hud. Den bremser hårveksten, men er ikke kraftig nok til å ta knekken på hårsekkene permanent.

• Liker 1
Skrevet

Vet man hvorfor hun har så mye og mørk hårvekst? Det kan være et symptom på PCOS. Dersom det er det og altså bunner i en hormonell ubalanse (mer enn det som er vanlig i puberteten), så vil jo ikke laser gi noen varig endring dersom ikke årsaken håndteres. Fikk selv tidlig mørk hårvekst men fikk ikke diagnose før jeg var 17. Det er tøft å være tenåringsjente med abnormalt kroppshår, så forstår godt at hun gjerne vil gjøre noe med det.

Anonymkode: 15c80...341

• Liker 6
Skrevet

Å ta laser hos profesjonelle tror jeg faktisk er for smertefullt for noen på 12 år. Jeg har tatt leggene og brasiliansk, det var helt sykt vondt dessverre. 
Hjemmelaser er ikke vondt, men kan ikke se at det hadde noen effekt heller.

Jeg har også tatovert nesten hele overkroppen, og laser var vondere. 

Anonymkode: f4ff7...28b

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den har jeg også, og min erfaring er at den dessverre ikke virker, på tross av mørke hår på lys hud. Den bremser hårveksten, men er ikke kraftig nok til å ta knekken på hårsekkene permanent.

Det er ingen hårfjerning som er helt permanent. Men denne gjør at jeg kan ta leggene en gang i mnd i stedet for hver dag. Slipper røde nupper og skygger etter hårene under huden. 

Skrevet

Jeg tror kanskje voksing eller hårfjerningskrem vil være løsningen. 

Anonymkode: f4ff7...28b

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet man hvorfor hun har så mye og mørk hårvekst? Det kan være et symptom på PCOS. Dersom det er det og altså bunner i en hormonell ubalanse (mer enn det som er vanlig i puberteten), så vil jo ikke laser gi noen varig endring dersom ikke årsaken håndteres. Fikk selv tidlig mørk hårvekst men fikk ikke diagnose før jeg var 17. Det er tøft å være tenåringsjente med abnormalt kroppshår, så forstår godt at hun gjerne vil gjøre noe med det.

Uff, har egentlig tenkt at jeg ikke vil innblande lege - for da sier jeg jo rett ut at det ikke er normalt. Frem til nå har jeg sagt at alle er forskjellig, og at jeg syns du er perfekt sånn du er. Men hvis det plager deg veldig så skal vi prøve å fjerne litt. Først og fremst med voks, men så har jeg tenkt mer og mer på laser.. men som du sier - om det faktisk er noe galt så er det jo fælt å ikke finne ut av det. Fryktelig vanskelig det her altså. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men i dette tilfellet vil det være mer enn nok om det bremser hårveksten! Jeg har også Lumea og den har definitivt bremset - den halvverer hårveksten når jeg bruker den ukentlig.

Anonymkode: 30a0c...861

Skrevet

Så det er Philips Lumea som er beste kjøp? Har egentlig sett på Braun, for den ser mindre og enklere ut - men har ikke satt meg inn i hva som er best. Skal jeg først kjøpe det, så vil jeg kjøpe den beste som er på markedet.

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det er Philips Lumea som er beste kjøp? Har egentlig sett på Braun, for den ser mindre og enklere ut - men har ikke satt meg inn i hva som er best. Skal jeg først kjøpe det, så vil jeg kjøpe den beste som er på markedet.

Jeg ville gått for den nyeste, ettersom denne teknologien utvikler seg så raskt! 

Anonymkode: 30a0c...861

Skrevet

Det er helt normalt å barbere legger og lår. Noe de fleste jenter/damer med mørk hårvekst ender opp med å gjøre.

Men vær så snil, IKKE fjern hår på armer. IKKE la jenta vokse opp med å tro at armhår er galt. 

Jeg er nå 40, og har siden barndommen barbert armer. Skulle ønske jeg aldri begynte. Skulle ønske jeg lærte av noen at det er helt ok med hår. Men er så fastspikret i underbevistheten at jeg MÅ barbere hver dag. 

Anonymkode: 14d79...197

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt normalt å barbere legger og lår. Noe de fleste jenter/damer med mørk hårvekst ender opp med å gjøre.

Men vær så snil, IKKE fjern hår på armer. IKKE la jenta vokse opp med å tro at armhår er galt. 

Jeg er nå 40, og har siden barndommen barbert armer. Skulle ønske jeg aldri begynte. Skulle ønske jeg lærte av noen at det er helt ok med hår. Men er så fastspikret i underbevistheten at jeg MÅ barbere hver dag. 

Anonymkode: 14d79...197

Jeg er i prinsippet enig. Men det har vært normen i såpass lang tid at jeg ikke ser noe galt i å fjerne litt voldsomt hår fra ben og armer på en 12 år gammel jente.

Jeg ville drøyd håret under armene. Og selvsagt genitialhår. Det kan barberes, inntil myndighetsalder.

Min vurdering - kan være feil.

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff, har egentlig tenkt at jeg ikke vil innblande lege - for da sier jeg jo rett ut at det ikke er normalt. Frem til nå har jeg sagt at alle er forskjellig, og at jeg syns du er perfekt sånn du er. Men hvis det plager deg veldig så skal vi prøve å fjerne litt. Først og fremst med voks, men så har jeg tenkt mer og mer på laser.. men som du sier - om det faktisk er noe galt så er det jo fælt å ikke finne ut av det. Fryktelig vanskelig det her altså. 

Jeg forstår det og du gjør absolutt lurt i å behandle dette på en forsiktig måte, men dersom det skulle være PCOS så medfører det mye mer på sikt enn "bare" mer hårvekst enn normalt (selv om det er sjenerende og plagsomt nok i seg selv).

• Liker 1
Skrevet

Bare blek hårene så synes de nesten ikke. Finnes egne blekemidler for ansiktshår og kroppshår 😊

• Liker 1
Skrevet

Ville foreslått å barbere/vokse, eller eventuelt bleke hårene, med tanke på alder. Laser er en permanent løsning, og dessuten veldig dyrt og vondt (er absolutt anbefalt å få det utført av profesjonelle). 

Skrevet

Jeg lurer også litt på hvorfor du ikke ønsker at hun skal barbere armer og lår, men at det er greit å bruke laser på områdene? Jeg barberer armer, legger og lår regelmessig med null komplikasjoner. 

Skrevet
På 21.10.2020 den 13.46, AnonymBruker skrev:

Utredning for pcos er sannsynligvis alt for tidlig. Hun er bare 12. Har hun fått mensen?

Min jente på ca samme alder har like mye hårvekst som din. Jeg har kjøpt en ansiktsbarbermaskin hun kan bruke, ellers har hun vanlig barberhøvel. Hun har helt regelmessig menstruasjon, og det er lite sannsynlig med hormonforstyrrelser. Men hun har også de tykkeste og lengste svarte øyevippene jeg har sett, tjukt blondt hår som vokser veldig fort og tydelige svarte øyebryn. Ofte er det en sammenheng mellom kroppshår og tjukt hår ellers. 

Anonymkode: 6513b...1f9

Skrevet

Har forresten sjekket ut profesjonell laser på mitt barn, og det ble sterkt frarådet pga det ville være for vondt. 

Anonymkode: 6513b...1f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...