AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Vi skal pusse opp stue og kjøkken og diskuterer lyskilder, mannen vil gjerne ha spotter hele veien, jeg ser jo at det er praktisk og gir godt lys, men trodde kanskje spotter var litt ut? Vi har vegglamper i stua nå og er enige om at vi er ferdig med det 🙈 ønsker også tips til en fin lampe til å ha over spisestuen, vi skal ha rundt bord med grå velur stoler, har en lysekrone i dag, men ønsker noe mer moderne, den vil være i nærheten av et grått Voxtorp kjøkken fra IKEA, bord og stolben er i hvitvasket eik, gulvet blir gråaktig eik. Ønsker også tips med bilde av andre fine lamper, moderne, men ikke for voldsomt. Anonymkode: 38564...5b1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Spiller det noen rolle om det er "ut", da? Om dere, som skal bo der og leve med det, liker det? Er det viktigere at gjester, som er innom en sjelden gang iblant, synes det er in og trendy, enn at dere som bor der hele tiden liker det? Anonymkode: 58103...f8e 2
Minya Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg liker ikke spotter fordi hvis du får dem rett i fleisen så er det så skarpt lys. LED-spotter med frostet glass er ok, men ikke min favoritt heller. Jeg foretrekker lamper som gir godt lys bak frostet glass, eller som har uplight. 1
newman01 Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 Kjøp inntrukne spotter med warmdim-funksjon. Da slipper man å bli særlig blendet, og man ser stort sett ikke lyskilden. Man slipper også det kjølige lyset på kvelden om man ønsker litt dempet belysning Alfa Soft warmdim er ganske praktiske. https://www.elektroimportoren.no/alfa-soft-downlight-warmdim-10w-matt-hvit/3234645/Product.html
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Skrevet 21. oktober 2020 Vet ikke helt hvor du ser at spotbelysning er på veg ut? Her inne synes jo tydeligvis mange det, men det stemmer ikke med hva som finnes i helt nye boliger. Anonymkode: c04d3...ee0
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #6 Skrevet 21. oktober 2020 Dere gjør hva dere vil, men det er masse fine og moderne lamper som passer over spisebord. Her er en fra Northern, men det er mange andre moderne merker og klassikere som feks HP-lampen. Lamper kan gjøre som mye for et rom, og jeg ville ikke hatt spotter fordi det er mye mer interessant med lamper. Anonymkode: 7604b...8d4 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #7 Skrevet 21. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Spiller det noen rolle om det er "ut", da? Om dere, som skal bo der og leve med det, liker det? Er det viktigere at gjester, som er innom en sjelden gang iblant, synes det er in og trendy, enn at dere som bor der hele tiden liker det? Anonymkode: 58103...f8e Det er ikke det at det spiller noen rolle, men nå pusser vi opp for å få et mer moderne utrykk, og jeg føler kanskje uten å ha så fryktelig mye greie på det at spotter var noe alle skulle ha fra 2005, men hva flesteparten som pusser opp og lager nye hus bruker vet jeg ikke. Så av praktiske årsaker så kunne jeg tenke meg det, men uttrykksmessig vet jeg ikke.. 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke helt hvor du ser at spotbelysning er på veg ut? Her inne synes jo tydeligvis mange det, men det stemmer ikke med hva som finnes i helt nye boliger. Anonymkode: c04d3...ee0 Anonymkode: 38564...5b1
newman01 Skrevet 21. oktober 2020 #8 Skrevet 21. oktober 2020 Det er mulig å ha en kombinasjon av spotter og lamper. Det som er praktisk med spotter er at man får belyst gulvet i gangsoner i større grad enn med lamper. Kommer selvfølgelig helt an på hva slags bolig man har, men om det er en stor stue kan det fort bli plagsomt å plassere en gulvlampe midt på gulvet. Man kan også velge spotter som ser mer ut som "taklamper". Med høy kvalitet på dem og en kvalitetsdimmer som går lavt nok kan de gi et lys som lyser jevnt opp uten å blende så altfor mye. Man trenger stort sett ikke å ha maksimal belysning på hele tiden. Men det bør være mulig med flombelysning i enkelte tilfeller, som når man skal vaske hus o.l 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #9 Skrevet 21. oktober 2020 Vi pusser opp hus og velger spotter, men vi har andre lyskilder også. Spotter gir godt arbeidslys, i tillegg har vi takpendel over spisebordet, vegglamper og stålampe ved sofa og lenestoler. Men kun spotter føler jeg er ut. Må ha stemningslys også. Anonymkode: 345d8...808 2
newman01 Skrevet 21. oktober 2020 #10 Skrevet 21. oktober 2020 Ja, man må jo selvfølgelig ha flere typer belysning. Både takpendel, stålamper på gulv og vegglamper, pluss spotter i tak. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå