Gå til innhold

Forvirret ang ketose

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å ha 10-15g karbohydrater på en dag, må man spise mer fett og protein. For min del betyr det ca 50g protein og 150g fett.

Jeg tenker da at man bør spise mer egg, nøtter, avokado, bruke meierismør osv for å oppnå best andel fett. 

Proteiner er lett å få nok av, men vanskelig å balansere da man får nok av det gjennom fisk, hvitt og rødt kjøtt, men også fra egg, majones osv.

Karbohydratene må komme fra de rette grønnsakene.

Så jeg tenker ut i fra dette at man fint kan spise mye egg (div varianter, gjerne omelett), og legge til ost og kjøtt/fisk og grønnsaker.

Men så leser jeg at man skal være forsiktig med meieriprodukter og rødt kjøtt. Da tenker jeg at ost utgår. Rødt kjøtt, ja da utgår vel mesteparten av pålegg fra kjøtt også. 

også leser jeg man må passe på kolesterolet, spesielt inntak av egg og kylling og smør. Helst bare 1 egg om dagen. Og jeg som spiste 2-4 egg om dagen. Hva gjør jeg nå. 

Føler jeg nå sitter igjen med å kan spise 1 egg, litt kyllingpålegg og smør til frokost (feks alt i omelett), men hva spiser jeg til lunch og middag?

Vanskelig å møte alle krav her. Vet dere noe om dette? Tar gjerne i mot råd.

Anonymkode: 0db10...42d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mangler det aller viktigste - ønsket om å få det til å fungere. Hva det nå er du tenker å gjøre. De som virkelig ønsker å endre kostholdet sitt, gjør det så enkelt og lett som mulig, ikke så tungvindt og komplisert som mulig.

Anonymkode: 57b6e...a6d

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mangler det aller viktigste - ønsket om å få det til å fungere. Hva det nå er du tenker å gjøre. De som virkelig ønsker å endre kostholdet sitt, gjør det så enkelt og lett som mulig, ikke så tungvindt og komplisert som mulig.

Jeg gjorde det så lett som mulig. Lett for meg var egg til to måltider, mye fett via avokado, nøtter, smør, majones og olje, kanskje også fløte og kokosolje. Tilførte det jeg hadde lyst på av kjøtt, som kylling og kalkun, spekemat, laks, makrell osv. 

Men så ville jeg lese meg opp. Forsto jeg burde prøve å finne sunnere inngang for fett. Ikke så mye smør og fløte. 
Også leste jeg meg opp på kolesterol, at jeg må være forsiktig med antall egg. 

Vil ikke si jeg gjør det vanskelig. Har holdt meg i ketose over 12 uker.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde det så lett som mulig. Lett for meg var egg til to måltider, mye fett via avokado, nøtter, smør, majones og olje, kanskje også fløte og kokosolje. Tilførte det jeg hadde lyst på av kjøtt, som kylling og kalkun, spekemat, laks, makrell osv. 

Vil ikke si jeg [har gjort] det vanskelig. Har holdt meg i ketose over 12 uker.

Så langt, så godt. Kosthold for friske voksne er ikke rakettforskning :)

Sitat

Men så ville jeg lese meg opp. Forsto jeg burde prøve å finne sunnere inngang for fett. Ikke så mye smør og fløte. Også leste jeg meg opp på kolesterol, at jeg må være forsiktig med antall egg. 

Og det ene tar det andre. Har vært der selv. Det sentrale er hvorvidt du ønsker at alt dette skal være farlig/skadelig, eller om du bare er redd for at det er farlig/skadelig. Hvis du bare er engstelig, fordi du har forlest deg, se over. Hvis du vil at det skal være farlig/skadelig, kan jeg ikke hjelpe deg.

Skrevet

Periodisk faste er den letteste måten å oppnå ketose på. :) 

Anonymkode: f14e2...a8c

Skrevet

Hvorfor følger du ketodietten, er det pga helse eller vektnedgang? Hvis det er sistnevnte kan du alltid prøve å justere litt på kaloriene (lavkarbo, smartkarbo versjoner). Hvis det er førstnevnte så hører du med det helsepersonellet som har gitt deg dietten. 

Anonymkode: d3779...f13

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men så leser jeg at man skal være forsiktig med meieriprodukter og rødt kjøtt. Da tenker jeg at ost utgår. Rødt kjøtt, ja da utgår vel mesteparten av pålegg fra kjøtt også. 

også leser jeg man må passe på kolesterolet, spesielt inntak av egg og kylling og smør. Helst bare 1 egg om dagen. Og jeg som spiste 2-4 egg om dagen. Hva gjør jeg nå. 

Du blander ikke sammen keto med standard karbokosthold da? Har aldri hørt at man skal være forsiktig med verken meieriprodukter, rødt kjøtt eller passe på kolesterolet i ketose. Kroppen fungerer jo helt annerledes i fettforbrenning enn på karbo.

Anonymkode: d2a0f...c9a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...