AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Vi har et lite problem, og vi tenker derfor ut en løsning på det, men vil gjerne ha noen råd. Jeg vil helst at barnet vårt rekker morgensamlingen i barnehagen som er ca 0845. Men hun våkner alltid kl 08 og vil helst ligge i sengen og kose og diverse. Hun liker altså å ta det med ro om morgenen. Jeg har prøvd å vekke henne 0730, men det går ikke. Jeg har prøvd å legge henne tidligere, det går heller ikke. Hun har noen ganger sovnet rett over syv fordi vi kjørte bil eller tok det veldig med ro på kvelden med tv, men sover like herlig til 08. Hun legger seg vanligvis 1930,og sovner ikke før 2015 ca. Og da har vi lagt kl 20 og hun sovner da 2015 eller 2030. Det virker jo ut som hun trenger den søvnen, så har liksom ikke hjerte til å vekke henne. Burde jeg fortsette å prøve å vekke henne tidligere, eller går det an å trikse litt og håpe hun våkner tidligere når vi skal stille klokka? Hun fyller snart 4.. ❤️💕 Hadde vært supert med den lille halvtimen ekstra om morgenen, eller kl 7 😊 Anonymkode: ac285...380
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 Ville sett om man kunne trikset det til nå som man stiller klokka ja. Men de fleste barn må jo bare vekkes fordi foreldrene skal på jobb. Og det går jo selv om barnet eventuelt ikke vil. De færreste kan si at de kommer for sent på jobb hver dag fordi barnet ikke vil stå opp. Så du får det jo til hvis du må. Anonymkode: d49df...a49 14
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det virker jo ut som hun trenger den søvnen, så har liksom ikke hjerte til å vekke henne. Anonymkode: ac285...380 Skjerp deg. Anonymkode: e4d3e...5e3 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville sett om man kunne trikset det til nå som man stiller klokka ja. Men de fleste barn må jo bare vekkes fordi foreldrene skal på jobb. Og det går jo selv om barnet eventuelt ikke vil. De færreste kan si at de kommer for sent på jobb hver dag fordi barnet ikke vil stå opp. Så du får det jo til hvis du må. Anonymkode: d49df...a49 Må og må, vil egentlig få det til så skånsomt som mulig for ungen min. Det er bare det at det er en del fordeler ved morgensamling, og kos kan vi jo i prinsippet få til tidligere 😊 men får bare vekke henne en halvtime før ☺️ Anonymkode: ac285...380 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Skrevet 21. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjerp deg. Anonymkode: e4d3e...5e3 Eh unnskyld meg? Vi snakker ikke sånn til hverandre. Anonymkode: ac285...380 9
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #6 Skrevet 21. oktober 2020 Trodde det var snakk om en tenåring her Nei, du må jo bare vekke henne. Jeg klarer å dra min tenåring ut av senga 7.30, så da må du klare det med et barnehagebarn. Hvis du vekker henne tidligere, blir det sannsynligvis også lettere å vekke henne tidligere. Når hun begynner på skolen må hun jo stå opp tidligere... Anonymkode: 33ef6...614 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #7 Skrevet 21. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må og må, vil egentlig få det til så skånsomt som mulig for ungen min. Det er bare det at det er en del fordeler ved morgensamling, og kos kan vi jo i prinsippet få til tidligere 😊 men får bare vekke henne en halvtime før ☺️ Anonymkode: ac285...380 Men altså: skal du på jobb? Eller er du hjemme? Det er jo en del av løsningen her. Skal du ikke noe kan du jo bare la henne sove, morgensamling er vel når hun endrer døgnrytme også. Det gjør jo barn av og til. Jeg har tenåringer nå. De hadde også lyst til å kose i senga om morgenen, men det hadde vi ikke tid til. De har ikke fått traumer av det. Enten må du stå opp tidligere, eller så kan vi ikke kose. Det er de to valgene man har. Ikke noe hardt eller brutalt, men det er fakta. En 4-åring forstår ikke det alene, men må bli veiledet og fortalt hvordan ting skal være. Anonymkode: d49df...a49 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #8 Skrevet 21. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Trodde det var snakk om en tenåring her Nei, du må jo bare vekke henne. Jeg klarer å dra min tenåring ut av senga 7.30, så da må du klare det med et barnehagebarn. Hvis du vekker henne tidligere, blir det sannsynligvis også lettere å vekke henne tidligere. Når hun begynner på skolen må hun jo stå opp tidligere... Anonymkode: 33ef6...614 Ja altså det er vel innafor? Er kun snakk om en halvtime, ikke et gap på tre timer liksom. 😅 Det er vel ikke slik at hun ikke får den søvnen hun trenger? Anonymkode: ac285...380
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #9 Skrevet 21. oktober 2020 Nei, det er ingen fare for at hun ikke få den søvnen hun trenger ved å vekke henne 30 min før. Anonymkode: 2d681...5a0 2
Ulrikke Skrevet 21. oktober 2020 #10 Skrevet 21. oktober 2020 For å se om en ting fungerer hvis man skal endre døgnrytme feks, så må man jo prøve i noen uker for å se om det har effekt. Nytter ikke prøve en dag eller to og si "Nei, det funker ikke".... Kan hende du har prøvd over lengre tid altså, du sier bare ikke noe om det... 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #11 Skrevet 21. oktober 2020 Barnet trenger det, så viktig er ikke samlingsstunden. Men nå stilles jo klokken i helgen, så da løser det seg selv. Anonymkode: f2e37...680 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #12 Skrevet 21. oktober 2020 Ok, takk for svar 😊😊😊 Anonymkode: ac285...380
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #13 Skrevet 21. oktober 2020 Viktigere at hun får sove til hun våkner av seg selv enn at må delta på møte. Forskning viser tydelig hvor undervurdert søvn er i vår kultur. Søvn er alltid nedprioritert. Sev ting som morgensamling får prioritet foran søvn. Det sier litt om hvor lav status søvn har. Søvn er svært viktig ikke bare for barns utvikling, men også for voksne og deres evne til å fungere kognitivt optimalt. La henne sove ut og la kroppen hennes bestemme hva hun trenger av søvn. Ikke en rigid møtekultur i barnehagen. Anonymkode: 273d2...7eb 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #14 Skrevet 21. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Viktigere at hun får sove til hun våkner av seg selv enn at må delta på møte. Forskning viser tydelig hvor undervurdert søvn er i vår kultur. Søvn er alltid nedprioritert. Sev ting som morgensamling får prioritet foran søvn. Det sier litt om hvor lav status søvn har. Søvn er svært viktig ikke bare for barns utvikling, men også for voksne og deres evne til å fungere kognitivt optimalt. La henne sove ut og la kroppen hennes bestemme hva hun trenger av søvn. Ikke en rigid møtekultur i barnehagen. Anonymkode: 273d2...7eb Du sier noe.. Jeg har bare fått inntrykk av at morgenmøtet er kjempeviktig, så barna har lettere for å komme inn i leken etterpå og får sånn helhetlig bilde av hvordan dagen skal bli.. Men samtidig, hun MÅ jo ikke, hun har jo stor glede av å bare ta det litt med ro og 😊 Takk for godt råd 💕 Anonymkode: ac285...380
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #15 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg vet hvordan du har det! Min på to kan gjerne sove til ca 7:30, og så ligge og pludre for seg selv en halvtimes tid. Bruker god tid ved stell og frokost, fordi vi har muligheten til det de ukene jeg leverer. Er gjerne ikke i barnehagen før mellom 9 og 9:30. Går glipp av samlinger og diverse, men jeg har selv spurt barnehagen om hva de synes om det, og de sier at så lenge man har mulighet, så er det bare å nyte de lange morgenene. Tida går fort nok til at de må være på plass der de skal til et visst klokkeslett. Anonymkode: d2775...2c9 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #16 Skrevet 21. oktober 2020 Morgensamling er nå en fin sosial start på dagen, og det er fint å få være med på hele opplegget som resten av barna er med på, i stedet for å komme dinglende etterpå fordi hun ikke ville stå opp. De har gjerne aktiviteter som starter etter samlingen, så det er greit å komme til samlingen. Før eller siden MÅ dere rekke ting, som jobb og skole. Med mindre barnet har søvnvansker, så ser jeg ikke problemet med å vekke henne og få inn rutiner på dette. Sove lenge kan vi gjøre i ferier og helger Anonymkode: 81a1e...ce6 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #17 Skrevet 21. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Viktigere at hun får sove til hun våkner av seg selv enn at må delta på møte. Forskning viser tydelig hvor undervurdert søvn er i vår kultur. Søvn er alltid nedprioritert. Sev ting som morgensamling får prioritet foran søvn. Det sier litt om hvor lav status søvn har. Søvn er svært viktig ikke bare for barns utvikling, men også for voksne og deres evne til å fungere kognitivt optimalt. La henne sove ut og la kroppen hennes bestemme hva hun trenger av søvn. Ikke en rigid møtekultur i barnehagen. Anonymkode: 273d2...7eb At søvn har lav status skyldes at det fra gammelt av er forbundet med latskap og dårlig disiplin å sove mye. Det var før man fikk vitenskap om kognitiv funksjonsevne. I moderne tid vet man hvor viktig søvn er både for livskvalitet og livslengde. Folk som sover dårlig dør like tidlig som røykere. Så alvorlig er det faktisk. Men gamle oppfatninger er vanskelige å snu. Men de som klarer å ta til seg ny kunnskap og sette spørsmålstegn ved gamle myter er de som lykkes best i livet. Omgivelsene må utformes etter kroppens behov for søvn. Ikke omvendt. Og dette går helt fint, bare så på mennesker med handikapp. De utformer sine omgivelser etter kroppens behov, ikke omvendt. For de med +-abn, les om da Gunhild Stordalen oppdaget viktigheten av søvn. https://www.dn.no/magasinet/livet/sovn/karriere/helse/gunhild-stordalen-sovn-er-sa-ekstremt-viktig-jeg-skulle-onske-jeg-oppdaget-det-tidligere/2-1-858765 Anonymkode: c26e7...e63 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #18 Skrevet 21. oktober 2020 Vekk tidligere gradvis, så legger hun seg også tidligere. Luksusproblem og heldig spør du meg. Vi andre har barn som står opp 5 frem til de blir 3 år 😂 Anonymkode: 6b0d9...b8f 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #19 Skrevet 21. oktober 2020 Så det du egentlig lurer på er "hvordan få henne til å våkne av seg selv tidligere"? Det er jo ikke nødvendigvis noe du får til. Folk, både store og små, har egen døgnrytme. Å legge tidligere kan kanskje hjelpe, men mest sannsynlig ikke. Det som hjelper meg mest på å endre døgnrytmen, er å rett og slett leve med at det er dritt å stå opp tidlig, men etterhvert blir jeg vant til det, og nå er jeg "ødelagt" og klarer ikke sove lenger enn til kl 6. Vekk henne, og opp skal hun. Sånn er det jo for de fleste av oss... Anonymkode: d66cd...6d1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2020 #20 Skrevet 21. oktober 2020 Da vekker du. Et barn må den alderen må kunne stå opp når det blir vekket. Hva gjør du når skolen begynner. Unnskylder med at du ikke klarte å vekke barnet til riktig tid. Nei, du legger konsekvent tidligere og vekker tidligere. Det tar tid å snu et søvnmønster. Men må barnet veit at du er for veik til å få det opp av sengen så klart ungen ligger der. Anonymkode: 185aa...3d8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå