Gå til innhold

Har gått med på å ikke spise svin, men godtar ikke katten.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Poeng for dagens beste overskrift i alle fall :)  

Er problemet at hun ikke "godtar" katter, eller at hun er redd? Hvis det siste er tilfellet kan hun kanskje få hilse på han/henne i litt kontrollerte former først, og så kan de forhåpentligvis bli venner?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde flyttet og latt henne stå igjen med dyr bolig alene. Du må betale ut oppsigelsestiden, men det er det verdt om katten får det bedre. Makan til kjerring. Man legger ikke føringer på andres liv på den måten altså. 

Anonymkode: 60d55...c1b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg bedt kvinnemennesket om å finne seg et annet sted å bo fort som f. 

Anonymkode: 989f1...e2a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke ha henne boende der når hun slipper ut katten din mot din vilje! Makan, det går jo ikke an å ta seg til rette sånn med andres dyr, jeg blir bekymret for katten her. Ikke har hun noen som helst rett til å diktere hva dere skal spise heller, men jeg forstår det sånn nå at den saken er ok fordi du/dere likevel ikke har så lyst til å spise svin. 

Hvis hun ikke kan godta katten og være med på å gi den et trygt og godt hjem så må hun finne seg et annet sted å bo rett og slett. Eventuelt (hvis dere ikke finner noen andre til å leie med dere) må du og venninnen din starte på nytt med å finne et annet sted å leie for dere to og katten din. Her var det hun som kom og ba om å få være med å leie med dere og katten, og katten din skal ikke måtte lide pga en dame som plutselig overstyrer og forsøker å kontrollere andre.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et problem med en dame jeg bor med. 

Det hele begynte med at jeg og en venninne så etter et sted å leie sammen. En venninne av venninna mi, som jeg ikke kjenner så godt, ringte en dag og spurte om hun kunne bo med oss. Jeg sa det var greit, men at vi hadde katt. Jeg poengterte det, for jeg vet at hun ikke liker dyr. Hun sa at det var greit, så ok. 

Da vi tre flyttet sammen begynte hun med en gang å kreve at vi ikke skulle spiser svin, noe vi gikk med på for å bevare husfreden. Samtidig ville hun at jeg skulle holde katten min på soverommet mitt, noe som er vanskelig. Jeg kan jo ikke stenge den inne der. Så jeg sa nei, den må få gå løs i leiligheten. Hun ville heller ikke at katten skulle ligge i sofaen, men han er snart 7 år og har ligget på sofaen i alle år.

Katten min liker også å være ute, men jeg hadde tenkt å holde han inne i 1-2uker, men hun begynte å slippe han ut etter 2 dager... Jeg sa ifra at han måtte være inne for å roe seg ned og blir vant til leiligheten, for katten stresset hele tiden og ville ut, og hver gang katten maste om å gå ut ville hun slippe han ut fordi hun mente han måtte på do, men jeg sa nei. Katten måtte roe seg ned i leiligheten først. Da ble hun sur og sa det luktet kattebæsj i hele leiligheten og var skikkelig nedlatende og ekkel. Men katten har en spesiell kattesand og jeg fjernet alltid ekskrementer så fort sanden har tørket inn i ekskrementene. 

Uansett, hun visste at katten skulle være der, så hva er problemet? 

Anonymkode: b6e1d...f16

Hun vil ikke tilpasse seg, da er det liten mulighet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde spist svin hver dag jeg på trass om jeg måtte bo med en slik kjerring. 

Anonymkode: f34be...879

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker som hun er en person som kommer til å dominere hele bofellesskapet og det kommer ikke til å slutte med maten eller katten, men sannsynligvis eskalere til hun styrer alle. Hva synes din andre roommate om dette? Er det ok for henne? Personlig hadde jeg bedt vedkommende flytte og om det ikke går, flytta selv. Hadde ikke følt meg hjemme der og orker ikke bli dominert av tullinger heller. 

Anonymkode: 34d21...d2b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva sier tredjeparten? Hvis hun er enig med deg så er det jo bare å be damen om å flytte. Hun visste hva hun gikk til. 
Og stakkars katten som blir redd og stressa.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er muslim, men jeg kjenner mange muslimer - både sterkt troende og de som har et avslappet forhold til det. Felles for de alle er at de ikke spiser svin, iallfall de jeg har møtt. Og det er fullstendig respekt mellom meg og de. De får leve livet sitt som de vil og jeg får leve mitt liv som jeg vil. Så lenge vi er snille og gode og ikke skader oss selv eller andre såklart. 

Uansett, jeg har ikke noe imot å ikke spise svin, for det er ikke bra for kroppen uansett. Jeg elsker uansett griser og kunne gjerne hatt de som husdyr. 

Men DU er ikke muslim. Hvorfor skal du følge reglene for hennes religion? Hadde hun fulgt reglene for DIN religion om du hadde hatt det?

Anonymkode: fedb9...3fe

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bamse20

Jeg hadde tatt kjøttet rett mot trynet og slafestet det i meg. Jeg gir meg faen i hva hun tenker, spis det du vil. Om hun ikke tåler det, så kan du vise ho døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun er muslim, men jeg kjenner mange muslimer - både sterkt troende og de som har et avslappet forhold til det. Felles for de alle er at de ikke spiser svin, iallfall de jeg har møtt. Og det er fullstendig respekt mellom meg og de. De får leve livet sitt som de vil og jeg får leve mitt liv som jeg vil. Så lenge vi er snille og gode og ikke skader oss selv eller andre såklart. 

Uansett, jeg har ikke noe imot å ikke spise svin, for det er ikke bra for kroppen uansett. Jeg elsker uansett griser og kunne gjerne hatt de som husdyr. 

Men saken er at denne damen er veldig streng på hvordan hun lever og kler seg og spiser og oppfører seg. Det må hun få lov til, men det var derfor jeg sa klart ifra mtp katten. Jeg vet hun syns det er vanskelig at den er inne. Hun prøver hele tiden å slippe den ut og å holde den ute, og hun gjør ingenting for å bli kjent med katten. Hun holder avstand. Jeg merker det er vanskelig for meg og katten for katten stresser sånn og vil ut hele tiden. 

Nå har hun heldigvis dratt bort for 14 dager, besøke familie, så da har jeg fått ro til å ordne meg katten her hjemme. Han har begynt å roe seg ned litt, men blir fortsatt veldig skremt for lyder og bråk og fremmede ting. Han er egentlig en god og trygg katt i de rette omgivelser. 

Vi to betaler lik husleie, mens venninna mi betaler 1000 kr mer fordi hun har det største soverommet. 

Anonymkode: b6e1d...f16

Når hun krever at du ikke spiser svin, så viser hun 0 respekt for deg. Dette har ingenting med "respekt" å gjøre. Respekt skal gå begge veier. 

Anonymkode: f34be...879

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ALDRI godtatt å bli diktert hva jeg skulle gjort i mitt eget hjem! Har dere lyst på svinekjøtt, så spis svinekjøtt. Hun er gjest og må innfinne seg etter deres regler; ikke omvendt!  Hun burde heller være takknemlig for at dere har åpnet hjemmet deres for henne.  Hva gjelder katten, hadde jeg helt klart valgt katten overfor henne. Ikke et spørsmål engang! 

Anonymkode: 2043f...75b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ALDRI godtatt å bli diktert hva jeg skulle gjort i mitt eget hjem! Har dere lyst på svinekjøtt, så spis svinekjøtt. Hun er gjest og må innfinne seg etter deres regler; ikke omvendt!  Hun burde heller være takknemlig for at dere har åpnet hjemmet deres for henne.  Hva gjelder katten, hadde jeg helt klart valgt katten overfor henne. Ikke et spørsmål engang! 

Gikk visst litt fort i svingene. Ser nå at det er et bofellesskap. Men jeg mener fremdeles alt jeg skrev, unntatt delen med at dere har åpnet hjemmet deres for henne 😅

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest shash90

Herregud, at du orker å finne deg i det. Moren min spiser heller ikke svinekjøtt, men resten av familien spiser svinekjøtt. Og det er ingenting i islam som sier at svinekjøtt er forbudt i kjøleskapet eller at du ikke skal sitte ved siden av noen som spiser svinekjøtt. For en tilbakestående og respektløs dame hun er. Vedder på at hun gjør mye Haram/ulovlig under burkaen! Hva med at hun skal respektere dine vaner og tro? Det er sånne dobbeltmoralske troende muslimer du skal holde deg unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får hun flytte. Spis svin. En gjest skal ikke bestemme hva du skal gjøre i ditt eget hjem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spise gris er både svært uetisk og klimaskadelig, så det hadde jeg gjerne droppet for alltid. Men om katten hadde vært min så hadde den vært 1.prioritert. Dette inkluderer at den skal trives først og fremst. Liker hun ikke det, får hun flytte.

Anonymkode: d71c1...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Honey Dew skrev:

Da får hun flytte. Spis svin. En gjest skal ikke bestemme hva du skal gjøre i ditt eget hjem.

Hun er ikke gjest da 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er ikke gjest da 

Da får hun flytte ut.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde da ikke sluttet å spise svin eller annen mat, og jeg hadde heller ikke stengt kjæledyret mitt inne på rommet pga at en annen ikke tåler at katten går rundt i leiligheten. Selv om hun er muslim, så må hun respektere deres levemåte når det gjelder hva dere spiser. Hun er den som ikke spiser svin pga religionen sin. Hun kan ikke kreve at dere skal følge det samme. 

Men det er jo ikke da at hun er muslim som er problemet. Det er det at hun krever å bestemme regler i hjemmet hun deler med to andre. Hun visste at katten var der, dere sa jo i fra. Uansett, hvis hun ikke liker ting som det er nå, så får hun finne seg et annet sted å bo. Litt kjipt, men det er ikke alle som passer å bo sammen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Dere betaler alle samme husleie? Ergo har dere like rett til å bestemme. Synes husdyr i bofellesskap er en uting. De stinker og roter. Ikke alle som liker dette. Her synes jeg ts burde flyttet ut eller omplassert katten. 

Anonymkode: 5bbf9...7f8

Jeg tenker vel at dersom man ikke liker dyr så velger man ikke å flytte sammen med noen som forteller deg at de har dyr? TS har ikke flyttet inn i et random bofellesskap med katten, de har vært flere som har gått sammen for å leie og katten har vært en del av planen fra starten av? 

Det med svin er også veldig rart og kontrollerendr spør du meg. Om hun synes det er så forferdelig å bo med noen som spiser svin, hvorfor sa hun ikke det før dere flyttet inn?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...